Jump to content

Dynamic Range Database


ishoot

Recommended Posts

Dynamic Range Database är en mycket intressant hemsida/databas där man söka upp skivor och se deras dynamiska omfång. Jag tror att det flesta oss här redan är medvetna om det så kallade "loudness war" som har pågått alldeles för länge. Här får man facit på det hela.

Har gjort en hel del uppslag mot databasen och det är skrämmande och lärorikt på samma gång. Många av mina personliga farhågor blir bekräftade här :(

Länk till Dynamic Range Database

Link to comment
Share on other sites

Dynamic Range Database är en mycket intressant hemsida/databas där man söka upp skivor och se deras dynamiska omfång. Jag tror att det flesta oss här redan är medvetna om det så kallade "loudness war" som har pågått alldeles för länge. Här får man facit på det hela.

Har gjort en hel del uppslag mot databasen och det är skrämmande och lärorikt på samma gång. Många av mina personliga farhågor blir bekräftade här :(

Länk till Dynamic Range Database

Tack så mycket, intressant.

Läser just nu Neil Youngs egen bok och hans frustration över att hans musik förstörs av masteringen och hans upprördhet över mp3 formatet.

Han har som ambition att sprida musik av masterkvalitet i ett projekt han kallar Pure Music, där han försöker få med sig kollegor.

Härlig kille, och grym musiker. :)

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket, intressant.

Läser just nu Neil Youngs egen bok och hans frustration över att hans musik förstörs av masteringen och hans upprördhet över mp3 formatet.

Han har som ambition att sprida musik av masterkvalitet i ett projekt han kallar Pure Music, där han försöker få med sig kollegor.

Härlig kille, och grym musiker. :)

Jag har också läst lite av hans uttalanden och det är mycket bra att han belyser problemet. Flera andra musiker/ljudtekniker har också börjat höja sina röster, vi får bara hoppas på att det ger resultat.

Att han är upprörd över MP3 formatet kan jag till en viss del förstå. Men om jag måste välja mellan två dåliga saker så väljer jag komprimering över kompression varje dag. Största skadan på ljudkvalitén enligt mig sker när man hissar nivåerna till taket och inte när man komprimerar.

Men självklart önskar man att man skulle man kunna njuta av musiken utan någon påverkan av dessa onda ting.

Vi får helt enkelt fortsätta sprida buskapet och hålla tummarna på en förändring.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också läst lite av hans uttalanden och det är mycket bra att han belyser problemet. Flera andra musiker/ljudtekniker har också börjat höja sina röster, vi får bara hoppas på att det ger resultat.

Att han är upprörd över MP3 formatet kan jag till en viss del förstå. Men om jag måste välja mellan två dåliga saker så väljer jag komprimering över kompression varje dag. Största skadan på ljudkvalitén enligt mig sker när man hissar nivåerna till taket och inte när man komprimerar.

Men självklart önskar man att man skulle man kunna njuta av musiken utan någon påverkan av dessa onda ting.

Vi får helt enkelt fortsätta sprida buskapet och hålla tummarna på en förändring.

Har du sett Almens tråd om budskapet på facebook?

http://www.facebook.com/home.php#!/gro...197534/members/

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket, intressant.

Läser just nu Neil Youngs egen bok och hans frustration över att hans musik förstörs av masteringen och hans upprördhet över mp3 formatet.

Han har som ambition att sprida musik av masterkvalitet i ett projekt han kallar Pure Music, där han försöker få med sig kollegor.

Härlig kille, och grym musiker. :)

I följande länk presenterar Neil Young sin prototyp Pono för uppspelning av Pure Music: http://www.cbs.com/shows/late_show/video/2...rman-neil-young

Vad Neil Young bl a vänder sig emot är sista ledet där tillverkarna stängt dörren för högkvalitativ återgivning trots att tekniken finns. Musikerna spelar in högupplöst, det mastras högupplöst, det går att spara högupplöst, skickas högupplöst men inte spelas av högupplöst i t ex telefoner och andra bärbara hårdvaror. Därför har han tagit fram en ny spelare som han kallar Pono som han tagit fram med hjälp av Steve Jobs.

Neil fruktar att med Steve Jobs död kan det bromsas upp ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Det är en bra sida att hålla koll på. Om man sorterar på årtal så kan man se hur DR värdet faller.

Jag har använt den för att bestämma mig när jag funderat på inköp av skivor, alt avstå från köp.

Tex avstå: Metallica - Death Magnetic

Tex inköp:

Marianne Faithfull - Broken English Deluxe Edition

Roxy Music - Complete Studio Recordings box (från 2012)

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket, intressant.

Läser just nu Neil Youngs egen bok och hans frustration över att hans musik förstörs av masteringen och hans upprördhet över mp3 formatet.

Han har som ambition att sprida musik av masterkvalitet i ett projekt han kallar Pure Music, där han försöker få med sig kollegor.

Härlig kille, och grym musiker. :)

Jag har inte läst boken. Hur menar Neil Young att musiken förstörs? Är det map loudness eller att man inte ger ut det i hi-res?

Mastring utförs enligt önskemål av producenten. Man komprimerar inte ljudnivån bara för att man kan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte läst boken. Hur menar Neil Young att musiken förstörs? Är det map loudness eller att man inte ger ut det i hi-res?

Mastring utförs enligt önskemål av producenten. Man komprimerar inte ljudnivån bara för att man kan.

Han menar att komprimerat ljud återspeglar bara 10-20 % av det som spelats in. Gemom att bygga telefoner, bärbara spelare för återgivning av det som faktiskt spelats in får vi bättre ljudåtergivning. Tekniken finns men bromsas av industrin. Varför skall information plockas bort genom konvertiring till just lyssningssituationen? Ljudet finns högupplöst i hela kedjan utom för den som lyssnar i bärbara medier. Det är det Neil vänder sig emot.

Neil drog fram detta i samband med Steve Jobs död eftersom han hade stort stöd för tanken hos Steve. Utan honom är han rädd att inget händer.

Han säger också att det är unikt att det spenderas så pass mycket forskning och utveckling på att försämra en slutprodukt (alltså musiken), där distributionsformen blivit viktigare än kvaliteten på det som distribueras.

Link to comment
Share on other sites

Det står i manualen till programmet att det inte tar hänsyn till psykoakustiska effekter och att klassisk musik inte passar för denna typ av mätningar. Jag ser att många av de skivor jag lyssnar till också ligger rätt bra till på skalan, DR 12-16 typ, men det finns också skivor som låter bra - men som ligger lågt, DR 6-9 typ.

Jag skulle nog bara förlita mig på att skivor som har hög DR också har en god potential att låta bra, men jag skulle inte säga något om ifall en skiva låter illa - det är möjligen bara skivor med mycket lågt DR som låter "platt". Ändå tror jag att även sådana skivor med ingen dynamik att tala om också kan låta bra - kanske kompakt ljudbild - men skivan kan ju låta bra ändå.

Link to comment
Share on other sites

Det svåraste med att diskutera detta är att det, allt som oftast, känns som två begrepp hela tiden blandas ihop! Dynamisk komprimering och MP3 komprimering. Vilket är två helt olika saker med HELT olika mål!

MP3 komprimering: Görs för att spara utrymme. Påverkar inte dynamiken nämnvärt utan det som ryker brukar vara rumsinformation och upplösning i topp och botten. Görs det riktigt bra kan det vara svårt att detektera utan en direkt jämförelse med CD-skivan. Även då krävs det koncentration!

Dynamisk komprimering: Används på alla inspelningar på ett eller annat sätt! Men kan användas på ett, ibland, destruktivt sätt för att kunna höja gain på en inspelning. Genom att ta ner de dynamiska topparna kan gainen ökas. Det är detta Dynamic Range databasen visar.

När Neil pratar om portabla musikenheter så är det ju rimligen MP3 komprimering han syftar på. Men jag tror de flesta audiofiler lider mer av för mycket dynamisk komprimering vid mastering(oftast). Och då hjälper knappast all upplösning i världen.

Inspelning är ett väldigt komplext ämne! Kompressor är ett i arsenalen av värdefulla studioverktyg. Det som felar är i regel mänskliga omdömet, vilket gäller alla studio effekter. En bra inspelning ska ha en "upplevd" realistisk dynamik och den kommer att upplevas olika av olika personer och stereo anläggningar. Personligen tycker jag listan är en intressant idé och den pekar på ett tydligt problem. Men borde nästan komplettares med ett subjektivt omdöme.

Link to comment
Share on other sites

Det svåraste med att diskutera detta är att det, allt som oftast, känns som två begrepp hela tiden blandas ihop! Dynamisk komprimering och MP3 komprimering. Vilket är två helt olika saker med HELT olika mål!

MP3 komprimering: Görs för att spara utrymme. Påverkar inte dynamiken nämnvärt utan det som ryker brukar vara rumsinformation och upplösning i topp och botten. Görs det riktigt bra kan det vara svårt att detektera utan en direkt jämförelse med CD-skivan. Även då krävs det koncentration!

Dynamisk komprimering: Används på alla inspelningar på ett eller annat sätt! Men kan användas på ett, ibland, destruktivt sätt för att kunna höja gain på en inspelning. Genom att ta ner de dynamiska topparna kan gainen ökas. Det är detta Dynamic Range databasen visar.

När Neil pratar om portabla musikenheter så är det ju rimligen MP3 komprimering han syftar på. Men jag tror de flesta audiofiler lider mer av för mycket dynamisk komprimering vid mastering(oftast). Och då hjälper knappast all upplösning i världen.

Inspelning är ett väldigt komplext ämne! Kompressor är ett i arsenalen av värdefulla studioverktyg. Det som felar är i regel mänskliga omdömet, vilket gäller alla studio effekter. En bra inspelning ska ha en "upplevd" realistisk dynamik och den kommer att upplevas olika av olika personer och stereo anläggningar. Personligen tycker jag listan är en intressant idé och den pekar på ett tydligt problem. Men borde nästan komplettares med ett subjektivt omdöme.

Håller med angående komprimeringen vs kompression (om det nu är så det kallas?) helt och hållet. Skrev samma sak längre upp fast inte lika detaljerat :-) Bara själva masteringen är välgjord kan i alla fall jag fullt njuta av "komprimerad" musik ala Spotify mm.

Passar på att tipsa om en artist som har fattat grejen och har lagt ut en otroligt välljudande och bra låt på Youtube nämligen

Steven Wilson -

Link to comment
Share on other sites

Bebop visade för ett par veckor sedan att tyska skivrecensioner numer kompletteras med DR.

De exempel som fanns där tyder på att conan har rätt i att musiktyp/genre spelar roll. Exvis OM's Variations on a Theme med sävlig, monoton ljudbild av enbart trummor och bas. Dessutom är förmodligen basen bara tyst två gånger på hela skivan, mellan spår 1-2 och mellan 2-3.

Inspelning är ett väldigt komplext ämne! Kompressor är ett i arsenalen av värdefulla studioverktyg. Det som felar är i regel mänskliga omdömet, vilket gäller alla studio effekter. En bra inspelning ska ha en "upplevd" realistisk dynamik och den kommer att upplevas olika av olika personer och stereo anläggningar. Personligen tycker jag listan är en intressant idé och den pekar på ett tydligt problem. Men borde nästan komplettares med ett subjektivt omdöme.

Sant!

Många nya inspelningar låter syntetiskt fastän de är lossless med hög DR och oavsett media.

Omdöme kunde vara efter Beranek.

Såg att vissa album fanns i olika utgåvor. Sleep's Holy Mountain halverade DR till återutgåvan jmf med originalet.

Link to comment
Share on other sites

Omdöme kunde vara efter Beranek.

Beranek? Har jag missat något? Eller var det den eminenta listan på bedömnings-parametrar som du publicerade för ett tag sedan?

Såg faktiskt att några skivor hade en "(i)" ikon att trycka på och där stod det ibland en kommentar. På senaste Steven Wilson stod det "Incredible in every way" trots att DR värdena ligger på gul/orange!

Link to comment
Share on other sites

Beranek? Har jag missat något? Eller var det den eminenta listan på bedömnings-parametrar som du publicerade för ett tag sedan?

Precis. Har bara iPhone nu annars kunde enkelt hittat länkar, men man kan sammanväga olika återgivningsegenskaper baserat på Beranek och får ett objektivt mått på ljudkvalitet.

DR i sig är ju inte så intressant om inspelningen i övrigt är murrig, brusig, filtrerad, syntetisk, metallisk, obalanserad, tunn, tjock eller you-name-it.

De tyska tidningarna måste ha något liknande när de recenserar musik med tex "Klang 67%".

Link to comment
Share on other sites

Bebop visade för ett par veckor sedan att tyska skivrecensioner numer kompletteras med DR.

De exempel som fanns där tyder på att conan har rätt i att musiktyp/genre spelar roll. Exvis OM's Variations on a Theme med sävlig, monoton ljudbild av enbart trummor och bas.

Det är tyska tidningen Stereo som redovisar DR-tal. Även om det inte enbart handlar om DR för att låta bra, så tycker jag att det är bra att det redovisas. Ju fler tidningar som gör så desto större förutsättningar för en debatt som kan förändra. Pop/rock har genomgående lägsta talen, jazzen mitt emellan och högst DR har de klassiska inspelningarna. Undantag finns alltid, men generellt är det så.

dr1g.jpg

drjazz.jpg

drklassisk.jpg

Link to comment
Share on other sites

...... En bra inspelning ska ha en "upplevd" realistisk dynamik och den kommer att upplevas olika av olika personer och stereo anläggningar. Personligen tycker jag listan är en intressant idé och den pekar på ett tydligt problem. Men borde nästan komplettares med ett subjektivt omdöme.

Det är en väldigt bra kommentar. För vi köper ändå musiken för att lyssna på den.

Fast jag har svårt att låta bli att snegla på DR siffror :blush

...

Såg att vissa album fanns i olika utgåvor. Sleep's Holy Mountain halverade DR till återutgåvan jmf med originalet.

Jag har medvetet köpt begagnade CD album de senaste åren för att hitta orginalutgåvorna, och därmed undvikit remastrat där man tryckt ihop ljudnivåerna.

Det finns en del remastrat som är bra, men tyvärr är de flesta utförda med loudness som egenskap.

Det är tyska tidningen Stereo som redovisar DR-tal. Även om det inte enbart handlar om DR för att låta bra, så tycker jag att det är bra att det redovisas. Ju fler tidningar som gör så desto större förutsättningar för en debatt som kan förändra. Pop/rock har genomgående lägsta talen, jazzen mitt emellan och högst DR har de klassiska inspelningarna. Undantag finns alltid, men generellt är det så.

Tack! Jag visste inte om att nån tidning publicerar DR värden.

Jag hittade en gammal postning på detta forumet som belyser att helt olika musik kan få samma värden:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...mp;#entry104395

Link to comment
Share on other sites

Det är tyska tidningen Stereo som redovisar DR-tal. Även om det inte enbart handlar om DR för att låta bra, så tycker jag att det är bra att det redovisas. Ju fler tidningar som gör så desto större förutsättningar för en debatt som kan förändra. Pop/rock har genomgående lägsta talen, jazzen mitt emellan och högst DR har de klassiska inspelningarna. Undantag finns alltid, men generellt är det så.

dr1g.jpg

drjazz.jpg

drklassisk.jpg

Intressant!

Det verkar som gengre har betydelse för DR om man skall dra någon slutsats av ovanstående korta urklipp ur verkligheten.

Jazz och klassiskt i topp. Pop och rock sämre. Om man generaliserar så kan man möjligen koppla detta till avlyssningssättet. Hörlursmusik eller inte!?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Intressant!

Det verkar som gengre har betydelse för DR om man skall dra någon slutsats av ovanstående korta urklipp ur verkligheten.

Det är en riktigt slutsats i aktuella numret men även totalt. Jag prenumererar på tidningen och har underlag för att bekräfta "genre-tesen".

Link to comment
Share on other sites

Det är en riktigt slutsats i aktuella numret men även totalt. Jag prenumererar på tidningen och har underlag för att bekräfta "genre-tesen".

Och det är väll inte så konstigt, publiken är mognare och akustisk musik kanske inte behöver så mycket hjälp för att svänga!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...