LYD Posted February 27, 2013 Posted February 27, 2013 Jag får snart in en Continuo Cantus på prov i butiken. Det är många år sen jag hörde den spelaren och var då väldigt imponerad. Har någon av er koll på de nytillverkade spelarna? Mitt exemplar ska utrustas med en Sumiko Pearl till att börja med. Sen börjar jakten på en kul MC-pickup... Quote
Vox Posted February 27, 2013 Posted February 27, 2013 Då jag har en av äldre datum har jag tyvärr ingen erfarenhet av de nytillverkade, men vad jag förstår så ska de inte skilja något från de äldre. Skiljer de sig något så är det troligen till det bättre. När det gäller lämplig MC-puppa föreslog konstruktören själv ZYX så börja där. Quote
ninja Posted February 27, 2013 Posted February 27, 2013 Jag har en ny som fungerar utan problem. Det är inte mycket som har ändrats på Cantus. Den nya kommer numera med O-ring under huvud som underlättar justering av VTA och en som man trä på ende av glasarmen (minskar risken att man drar ut vagnen ur glasröret). Jag har den med MB Ruby Z och Denon DL-103R med Midas body (den kräver ett extra motvikt) Quote
LYD Posted February 27, 2013 Author Posted February 27, 2013 Jag har en ny som fungerar utan problem. Det är inte mycket som har ändrats på Cantus. Den nya kommer numera med O-ring under huvud som underlättar justering av VTA och en som man trä på ende av glasarmen (minskar risken att man drar ut vagnen ur glasröret). Jag har den med MB Ruby Z och Denon DL-103R med Midas body (den kräver ett extra motvikt) Tack för det. Upplever du att handhavandet är smidigt? Quote
ninja Posted February 27, 2013 Posted February 27, 2013 Tack för det. Upplever du att handhavandet är smidigt? Inte direkt, tyvärr. Jag har haft Continuo/Cantus för flera år sedan och sålde den pga handhavande men nu har jag gått tillbaka till den. Det är en del pillandet innan man för ordning på allt. Är också sugen på simplyblacks variant men tycker inte att den prispåslag är värt det. HiFi & Musik kommer med test i nästa numer på simplyblacks variant. Quote
Vox Posted February 27, 2013 Posted February 27, 2013 Tack för det. Upplever du att handhavandet är smidigt? Det är som att cykla. Har du en gång lärt dig det är det lätt och inget du behöver tänka på när du gör det. Quote
LYD Posted February 27, 2013 Author Posted February 27, 2013 Inte direkt, tyvärr. Jag har haft Continuo/Cantus för flera år sedan och sålde den pga handhavande men nu har jag gått tillbaka till den. Det är en del pillandet innan man för ordning på allt. Är också sugen på simplyblacks variant men tycker inte att den prispåslag är värt det. HiFi & Musik kommer med test i nästa numer på simplyblacks variant. Lite pillande ska det vara. Det är en del av charmen tycker jag. Simplyblack-varianten verkar också trevlig men jag förstår inte direkt varför den blir så mycket dyrare. Quote
plundin™ Posted February 27, 2013 Posted February 27, 2013 Lite pillande ska det vara. Det är en del av charmen tycker jag. Simplyblack-varianten verkar också trevlig men jag förstår inte direkt varför den blir så mycket dyrare. Det är avsevärd skillnad i finish! plus att SB-versionen går att fälla undan om jag förstått saken rätt(?), där har skett väsentlig produktutveckling! Där Bosse oftast nöjde sig med en konstruktion som fungerade så har Mirre i detta fall gjort det till en produkt som är värd respekt! Nu vet jag inte hur mycket "Snickarn" har modifierat de Continou han bygger, Bosse Hansson var en enastående innovatör men hans produkter brast tyvärr ofta i genomförandet, jag har lyssnat på några av tallrikslagren han tog fram till denna spelare och tyvärr så har dom i värsta fall missljud, Bosses förhållande till finmekanik var i bästa fall i nivå med bysmedens inte urmakarens (Vilket jag anser att den bör vara, Mirre är mer Urmakare!).. Även om jag hade och har åsikter om utförandekvaliteten Bosses produkter, så är han djup saknad, jag vet ingen (möjligen Transient Lasse) som jag har haft så givande samtal med inom HiFi-Branchen! /ptr Quote
LYD Posted February 27, 2013 Author Posted February 27, 2013 www.continuo.se Sidan är tydligen under uppbyggnad. Mitt provexemplar kommer rätt snart och jag måste säga att jag är rätt så förväntansfull. Quote
Vox Posted February 28, 2013 Posted February 28, 2013 Sidan är tydligen under uppbyggnad. Vad är det som får dig att tro att sidan är under uppbyggnad? Det som har hänt är att den nyligen fått nytt utseende. Quote
figge Posted February 28, 2013 Posted February 28, 2013 Ger de olika träslagen skilda egenskaper till spelaren? Quote
LYD Posted February 28, 2013 Author Posted February 28, 2013 Vad är det som får dig att tro att sidan är under uppbyggnad? Det som har hänt är att den nyligen fått nytt utseende. Tillverkaren sa att han håller på med den nya sidan. Quote
Vox Posted February 28, 2013 Posted February 28, 2013 Tillverkaren sa att han håller på med den nya sidan. Det där är den "nya" sidan i alla fall i förhållande till den tidigare sidan. Quote
LYD Posted February 28, 2013 Author Posted February 28, 2013 Det där är den "nya" sidan i alla fall i förhållande till den tidigare sidan. Ja, det stämmer. Den ändrades häromdagen. Som jag förstod det ska sidan bli bättre. Quote
ninja Posted February 28, 2013 Posted February 28, 2013 Ger de olika träslagen skilda egenskaper till spelaren? Endast utseendemässigt. Quote
LYD Posted April 4, 2013 Author Posted April 4, 2013 Nu har spelaren anlänt till butiken. Efter några timmars spelande kan jag konstatera att Contunuo Cantus är en riktigt trevlig bekantskap. Just nu sitter en rätt billig Sumiko Pearl-pickup monterad på Opus3-armen men slutresultatet är allt annat än billigt. Quote
Grottmannen Posted April 5, 2013 Posted April 5, 2013 Verket heter Opus3 Continuo. Armen heter Opus3 Cantus. Quote
Recommended Posts