Perfect sense Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 (edited) Hej, Jag har länge funderat på att (som många andra) starta upp en personlig tråd i syfte att få tankar och råd kring utvecklingen av mitt system och lyssningsrum. Förhoppningsvis så kan jag också dela med mig av ett par insikter jag fått längs vägen. Anledningen till att jag startar upp tråden just nu är i första hand att jag kommit till ett läge där den fortsatta utvecklingen av mitt system i stor utsträckning begränsas av de akustiska bristerna i mitt lyssningsrum / vardagsrum. Jag kommer därför att inleda med att diskutera akustik (och ev. högtalarplacering) och utmaningen i att förena lyssning, vardagsliv och estetik i ett icke-dedikerat rum. Det jag upplever som problem idag är primärt en diffus och orolig ljudbild med en lätt förstärkning av de övre basregionerna. Intrycket blir snabbt påfrestande och tröttsamt, där återgivningen kräver koncentration av lyssnaren för att sortera ut informationen, vilket i hög grad stjäl fokus ifrån musikupplevelsen. Bortsett ifrån rummets påverkan så kan det också finnas förbättringspotential relaterat till uppställning/support och strömförsörjning (vilket jag planerar att återkomma till). Bifogar en schematisk skiss över mitt lyssningsrum. I dagsläget har jag endast gjort en dedikerad insats för bakväggen, vilken har en 240 x 240 cm stor akustikreglerad yta (med diffussion ifrån Soundwave - 16 plattor totalt). Jag har inte gjort några uppmätningar av rummet (än). Som ni ser så finns det ett par uppenbara utmaningar och potentiella probleområden; ett öppet fönsterparti, en kombination av hårda/solida och lättare väggkonstruktioner, en kakelugn och två öppningar etc. Glad för inspel, tankar och konkreta råd! Edited February 25, 2013 by Hyperion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Har du testat att spela med högtalarna mot betongväggen? Att väggarna är så pass olika kan ge upphov till ditt problem. Har en vag känsla att en (tom) vägg av masonit på reglar ger ett ganska ojämnt stöd! (lite trumma) ... Ett recept kan vara att slå på dubbla lager av gipsskivor så att väggarna svarar mer lika...(?) /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Jag tänker i samma banor rörande framväggens (masonit, ihålig och icke-solid) inverkan kontra bakväggens (betong, solid). Möbleringen är dock svår att förändra tyvärr. I teorin så skulle det omvända förhållandet mellan anläggning och lyssningsplats kunna skapas, men jag gör av praktiska och estetiska skäl hellre förändringar av befintlig masonitvägg i syfte att skapa två parallella väggar med mer liknande kvaliteter. Alternativen är antingen som du föreslår att förstärka väggkonstruktionen, alternativt att skapa en stor diffusionsyta (dvs. att akustikreglera hela vägen - vilket jag ev. är öppen för). Möjligen så skulle en kombination vara optimalt(?). Har du testat att spela med högtalarna mot betongväggen? Att väggarna är så pass olika kan ge upphov till ditt problem. Har en vag känsla att en (tom) vägg av masonit på reglar ger ett ganska ojämnt stöd! (lite trumma) ... Ett recept kan vara att slå på dubbla lager av gipsskivor så att väggarna svarar mer lika...(?) /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almen Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Håller med om att börja med att vrida lyssningen 180°. Då borde mycket hända med basåtergivningen. Sedan skulle jag titta efter möjlighet att dämpa eller diffusera första reflexen (i fönster och öppen spis), det kan påverka stabiliteten i ljudbilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Håller med om att börja med att vrida lyssningen 180°. Då borde mycket hända med basåtergivningen. Jag ska fundera på saken, men som sagt, en förstärkning av min nuvarande främre vägg är ev. att föredra (trots att det kräver ingrepp). Sedan skulle jag titta efter möjlighet att dämpa eller diffusera första reflexen (i fönster och öppen spis), det kan påverka stabiliteten i ljudbilden. Yes. Jag planerar ev. en skjutbar (akustisk)lamellgardin till fönsterpartiet. Jag funderar också att (på nytt) prova mobila vingar till de första reflexerna ifrån resp. högtalare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Jag skulle först och främst faktiskt bara testa att spela utan matta för att se vad som händer. Det är enklast att testa. Förmodligen låter det bäst med matta, men jag har erfarenheter av att mattor inte enbart tillför positiv. Speciellt om mattan inte är heltäckande och lämnat stora kala ytor. Annars håller jag mest med ovanstående inlägg. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 (edited) Har haft liknande problem som löstes på följande sätt: Wingar nära bakom högtalare för att ta ner störande basreflexer och i viss mån i andra register. Sedan mobila GH för förstareflexen. Observera att det är högtalarna och inte öronen som skall diffuseras, så anpassning till elementens höjd. Vill man sedan ha ännu större förfining så wingar även i halvcirkel bakom lyssningsplatsen. Detta ger ett lugn i ljudbilden och en diffussion som tar ner resonanserna. Om bumlighet kvarstår får man angripa med HH i lämpliga storlekar. Noterar att du har dörröppningar på ena kortsidan. Laborera i sådant fall med dörröppningar 5 cm och ökande. En mätning tror jag är bra i utgångsläget för att se var problemen verkligen sitter. Calm Edit tillägg. Edited February 25, 2013 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Plötsligt känner jag mig mindre ensam. Skönt Mina dörröppningar är i dagsläget öppna passager. Det kan gå att ändra på dock (dvs. att montera dörrar). Har haft liknande problem som löstes på följande sätt: Wingar nära bakom högtalare för att ta ner störande basreflexer och i viss mån i andra register. Sedan mobila GH för förstareflexen. Observera att det är högtalarna och inte öronen som skall diffuseras, så anpassning till elementens höjd. Vill man sedan ha ännu större förfining så wingar även i halvcirkel bakom lyssningsplatsen. Detta ger ett lugn i ljudbilden och en diffussion som tar ner resonanserna. Om bumlighet kvarstår får man angripa med HH i lämpliga storlekar. Noterar att du har dörröppningar på ena kortsidan. Laborera i sådant fall med dörröppningar 5 cm och ökande. En mätning tror jag är bra i utgångsläget för att se var problemen verkligen sitter. Calm Edit tillägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Jag måste bara hålla med tidigare talare.Den fladdriga väggen bakom öronen.Inte högtalarna.Tror inte du får det att funka annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Syftar du på "fladdrigt ljud = reflexer" ifrån bakväggen? Bakväggen i sig är motsatsen till fladdrig (till skillnad mot den främre vägen bakom högtalarna)... En stor del av ytan bakom lyssningspositionen är hanterad med diffusion/absorption. Om det är tillräckligt (eller inte) är däremot en annan fråga. Avståndet ifrån vägg och huvud/öron är ca 70 cm i dagsläget för övrigt. Jag måste bara hålla med tidigare talare.Den fladdriga väggen bakom öronen.Inte högtalarna.Tror inte du får det att funka annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 (edited) Syftar du på "fladdrigt ljud = reflexer" ifrån bakväggen? Bakväggen i sig är motsatsen till fladdrig (till skillnad mot den främre vägen bakom högtalarna)... En stor del av ytan bakom lyssningspositionen är hanterad med diffusion/absorption. Om det är tillräckligt (eller inte) är däremot en annan fråga. Avståndet ifrån vägg och huvud/öron är ca 70 cm i dagsläget för övrigt. Som en glad amatör så spekulerar jag bara i hur mycket basreflexportarna sätter igång den ostadiga bakväggen?Det kan väl inte vara bra?Symbiosen åt det andra hållet också.Om väggen bakom högtalarna sjunger med så bör du tappa definition i de lägre regionerna.Högtalarna får inte det stöd de behöver.Men ta mina tankegångar för vad det är.Spekulationer. Edited February 25, 2013 by new order Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Jag tror att vi blandar ihop begreppen lite Med "bakvägg" så syfter jag på väggen bakom lyssningspositionen, dvs. bakom soffan i mitt fall. Du syftar på det jag kallar "främre väggen", dvs. bakom högtalarna, vilken precis som du säger högst troligen ställer till det p.g.a. att basportarna riskerar att sprida vibrationer i denna tunna och delvis ihåliga vägg. Jag tror att vi är något på spåren här... Tips ifrån annat håll idag säger att ett par lager gipsskivor i en speciell konfiguration kan vara lösningen som krävs för att stadga upp väggen. Som en glad amatör så spekulerar jag bara i hur mycket basreflexportarna sätter igång den ostadiga bakväggen?Det kan väl inte vara bra?Symbiosen åt det andra hållet också.Om väggen bakom högtalarna sjunger med så bör du tappa definition i de lägre regionerna.Högtalarna får inte det stöd de behöver.Men ta mina tankegångar för vad det är.Spekulationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 (edited) Såhär långt så känns följande som lämpliga insatser: 1. Stärka upp den främre väggen som idag består av tunna gipsplattor, reglar och enkel isolering. 2. Införskaffa en (akustisk) lamellgardin till fönsterparitiet, där jag överväger denna lösning (se även bild nedan). 3. Mobila Wingar (plexi) för att hantera den första reflexen ifrån respektive högtalare. 4. Väggmonterad diffusion direkt bakom högtalarna. Jag lockas också av tanken att täcka hela den främre väggen av "akustikskivor" i något elegant träslag för att skapa en heltäckande vägg. Jag kan redan nu säga att Swanås mer avancerade, lite skrymmande och estetiskt utmanande produkter troligen inte är aktuella (mobila Wingar i plexiglas undantaget). Finns det någon som har erfarenhet av detta, dvs. att bygga upp en hel vägg med integrerad diffusion (primärt)? Lamellgardin (och akustikskivor/vägg) ifrån Akustikmiljö: Edited February 25, 2013 by Hyperion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Du verkar ju ha läget under kontroll! Men är det inte allt för jobbigt, testa att vända anläggningen 180 grader till att börja med.Det är ju gratis... Och dina högtalare tackar dig nog! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Hmm... Jag skulle kunna testa för att stilla nyfikenheten. Men, även om det på pappret låter som en logisk och klok lösning så kommer helhetsintrycket i lägenheten och rummet att bli sämre. På skissen framgår det förhoppningsvis också att det finns ett ca 60 cm djupt språng på den sidan där anläggningen är placerad, vilket ger möbeln en naturlig plats i rummet. Du verkar ju ha läget under kontroll! Men är det inte allt för jobbigt, testa att vända anläggningen 180 grader till att börja med.Det är ju gratis... Och dina högtalare tackar dig nog! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Ok.Du låter tveksam.Att stärka upp väggen är då det självklara valet.Kör på det då!Det måste bli bättre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Ja. Saken är nog den att det är en bra idé oavsett! Ok.Du låter tveksam.Att stärka upp väggen är då det självklara valet.Kör på det då!Det måste bli bättre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Vilket trevligt rum! Finns det någon som har erfarenhet av detta, dvs. att bygga upp en hel vägg med integrerad diffusion (primärt)? Svanås AD40 skulle styva upp gipsväggen väsentligt. Den bygger endast 95mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Jag tror att vi blandar ihop begreppen lite Med "bakvägg" så syfter jag på väggen bakom lyssningspositionen, dvs. bakom soffan i mitt fall. Du syftar på det jag kallar "främre väggen", dvs. bakom högtalarna, vilken precis som du säger högst troligen ställer till det p.g.a. att basportarna riskerar att sprida vibrationer i denna tunna och delvis ihåliga vägg. Jag tror att vi är något på spåren här... Tips ifrån annat håll idag säger att ett par lager gipsskivor i en speciell konfiguration kan vara lösningen som krävs för att stadga upp väggen. Eller ett par Wingar bakom högtalarna som jag har och som fungerar utmärkt. Ser inget behov av att diffusera hela väggen bakom högtalarna, möjligen en Winge mitt emellan högtalarna också för sångbalansen. Väggförstärkning kanske ger samma effekt men sannolikt får du en kraftigare reflex/resonans mot en styvare vägg. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 Jag kommer att prova Wingar oavsett, men frågan är om grundproblemet med de potentiella resonanser som når (och sprider sig) i bakre väggen löses fullt ut? Eller ett par Wingar bakom högtalarna som jag har och som fungerar utmärkt. Ser inget behov av att diffusera hela väggen bakom högtalarna, möjligen en Winge mitt emellan högtalarna också för sångbalansen. Väggförstärkning kanske ger samma effekt men sannolikt får du en kraftigare reflex/resonans mot en styvare vägg. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Kommer sent in i tråden och tycker det är roligt att du tar upp en personlig tråd. Skulle vara roligt med foton från rummet. Du har ju ett fantastiskt system som vad jag kan förstå inte bör låta illa, tvärt om. Jag tror inte du kan förbättra någon ting av dina HiFi prylar och få en förbättring utan att ta tag i akustiken. Låter kanske tråkigt, men så är det nog. Att mäta upp rummet är ju en bra förutsättning för att angripa problemet med på rätt sätt. Här kommer lite tips och synpunkter från mina erfarenheter. -Du verkar ha ett bra avstånd till sidoväggar samt öppningar i den högra väggen och sneda glaspartier i den vänstra. Gardiner år ju inte fel här. Eller nerdragbara altrernativ. -Du har en bra takhöjd så det finns ju många möjligheter att bygga in basfällor och diffusion i taket. -Jag har testat mattor med olika tjocklek och de påverkar ljudet mycket olika. Jag har bäst resultat med en tjock ullmatta. Har man en tunn matta man gillar kan man ha den över en tjock matta för att få bättre volym i det hela. -Jag tror dina diffusorpaneler bakom huvudet jobbar för högt upp i frekvens och säkert i ett rätt begränsat frekvensomfång. -På skissen skulle jag tro att högtalarna bör komma ut från väggen. Futurorna spelar en del bakåt även uppåt i frekvenserna. Definitivt något bakom dem om de skall stå nära väggen, men helst en bit ut. Vingar vet jag fungerar. -Betongväggen ger hårda studsar med mycket energi kvar i ljudet. -Vingar utplacerade här och var ffa bakom lyssningsplatsen vore bra, men kanske en utopi? - Högtalarplaceringen kan nog vara mycket viktig i ditt fall. Följer med spänning din framfart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 (edited) Kommer sent in i tråden och tycker det är roligt att du tar upp en personlig tråd. Skulle vara roligt med foton från rummet. Det är aldrig för sent, vi har ju precis börjat! Foton kommer längs vägen Du har ju ett fantastiskt system som vad jag kan förstå inte bör låta illa, tvärt om. Jag tror inte du kan förbättra någon ting av dina HiFi prylar och få en förbättring utan att ta tag i akustiken. Låter kanske tråkigt, men så är det nog. Ja, så är det med all säkerhet. I dagsläget så finns det egentligen bara ett par givna potentiella förbättringsåtgärder (elförsörjning, gemensam kabelteknologi och support) hos systemet som jag ser det, vilket jag planerar att återkomma till. Men, akustiken först! Att mäta upp rummet är ju en bra förutsättning för att angripa problemet med på rätt sätt. Ja, helt klart! -Du verkar ha ett bra avstånd till sidoväggar samt öppningar i den högra väggen och sneda glaspartier i den vänstra. Gardiner år ju inte fel här. Eller nerdragbara altrernativ. Lamellgardiner till fönsterpartiet är nära förestående. Tyvärr så är den dedikerade lösning jag sneglat på ifrån Akustikmiljö (väldigt) dyr. Kanske kan det finnas ett värde i att även täcka åtminstonde den dörröppning som är närmast högtalarna med en gardinliknande lösning som kan döljas ovanför dörrposten. Edited February 26, 2013 by Hyperion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 (edited) Fler svar...! -Du har en bra takhöjd så det finns ju många möjligheter att bygga in basfällor och diffusion i taket. Basfällor i taket kan bli svårt utan stora ingrepp, men en tunnare/diskretare lösning (ev. mot ett nytt innertak) över en större yta kan absolut vara en möjlighet. -Jag har testat mattor med olika tjocklek och de påverkar ljudet mycket olika. Jag har bäst resultat med en tjock ullmatta. Har man en tunn matta man gillar kan man ha den över en tjock matta för att få bättre volym i det hela. Vi har en relativt tunn och ordinär ryamatta på golvet i dagsläget (som vi gillar mycket), och en ullmatta under denna som inte är alltför tjock vore mycket intressant att testa. Ett enkelt ingrepp dessutom! -Jag tror dina diffusorpaneler bakom huvudet jobbar för högt upp i frekvens och säkert i ett rätt begränsat frekvensomfång. Ja, denna lösning är uppenbarligen inte tillräcklig, utan kanske endast en bit på vägen. Samtidigt så finns det inga realistiska alternativ rent estetiskt. De befintliga plattorna ifrån Soundwave bygger som mest ca 6 cm på djupet. Mer än så är knappast acceptabelt tyvärr... -På skissen skulle jag tro att högtalarna bör komma ut från väggen. Futurorna spelar en del bakåt även uppåt i frekvenserna. Definitivt något bakom dem om de skall stå nära väggen, men helst en bit ut. Vingar vet jag fungerar. Skissen är inte 100% skalenlig. Avståndet ifrån bakvägg till frontbaffeln på Futorna är ca 120 cm. Väggen bakom dem är dock helt öppen och obehandlad. Wingar kan absolut vara en lösning, men allra helst så skulle jag vilja montera diffusion direkt på väggen. -Betongväggen ger hårda studsar med mycket energi kvar i ljudet. Ja, det är helt uppenbart. Samtidigt så har den stora diffusionsytan på bakväggen viss effekt. -Vingar utplacerade här och var ffa bakom lyssningsplatsen vore bra, men kanske en utopi? Mobila vingar bakom lyssningspositionen vid finlyssning kan vara ett alternativ. Men, en permanent lösning där wingarna står fritt i rummet är tyvärr otänkbar... Det jag tänker mig är ett par bakom högtalarna och/eller för att hantera den första reflexen primärt. Men, här får man säkerligen prova sig fram. - Högtalarplaceringen kan nog vara mycket viktig i ditt fall. Stylus har varit här en kväll ganska nyligen där vi tillsammans ställde in högtalarna. Sanningen (baserat på mina egna intryck längs vägen, men även en försiktig slutsats ifrån Stylus...) kan nog vara den att Futorna behöver mer plats för att spela ut ordentligt, där mitt rum är en begränsning. Det är uppenbart att de sprider ljudet ganska kraftigt (i flera riktningar), vilket rum och akustik måste kunna hantera. Ett par Wilson exempelvis har en annan kontroll, mindre lådresonanser och en spridning som i någon form är mer riktad (vilket kanske förklarar att även deras större modeller ofta fungerar kanon även i mindre rum). Känslan är att Futurorna "överladdar" rummet med energi, där kraftig dynamik och en framflyttad ljudbild gör att helhetsintrycket är för mycket "in your face"(i brist på bättre uttryck...). Följer med spänning din framfart. Roligt Edited February 26, 2013 by Hyperion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Vilket trevligt rum! Ja, trevligt är det redan. Utmaningen ligger i att göra det "effektivt" Svanås AD40 skulle styva upp gipsväggen väsentligt. Den bygger endast 95mm. Säkerligen, men denna är nog för "heavy duty" både rent platsmässigt och estetiskt är jag rädd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Två frågor har dykt upp: 1. En klassisk åtgärd för att hantera basproblem är "tube traps" eller motsvarande lösning för placering i lyssningsrummets hörn. Detta går att göra diskret och elegant. Finns det någon som har erfarenhet av det? 2. Om man skulle bygga upp en större diffuserande yta (ev. hela den främre väggen) och täcka denna med ett draperi, förlorar man då hela eller delar av panelernas effekt? Alternativet skulle givetvis kunna vara att draperiet dras undan vid lyssning. Utopin är ett rum där majoriteten av akustiska hjälpmedel är 100% integrerade och "osynliga". Hur långt går det att komma? En utmaning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Två frågor har dykt upp: 1. En klassisk åtgärd för att hantera basproblem är "tube traps" eller motsvarande lösning för placering i lyssningsrummets hörn. Detta går att göra diskret och elegant. Finns det någon som har erfarenhet av det? 2. Om man skulle bygga upp en större diffuserande yta (ev. hela den främre väggen) och täcka denna med ett draperi, förlorar man då hela eller delar av panelernas effekt? Alternativet skulle givetvis kunna vara att draperiet dras undan vid lyssning. Utopin är ett rum där majoriteten av akustiska hjälpmedel är 100% integrerade och "osynliga". Hur långt går det att komma? En utmaning! Jag kör triangelformade V4:or i hörnen som jag tror är en bättre lösning än absorbtion. HH ger en fasvändning och utsläckning. Verksamma i området ca 50 Hz. Mina HH är specialbyggda av Svanå och anpassade till min puckel och med fasta öppningar. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Jag kör triangelformade V4:or i hörnen som jag tror är en bättre lösning än absorbtion. HH ger en fasvändning och utsläckning. Verksamma i området ca 50 Hz. Mina HH är specialbyggda av Svanå och anpassade till min puckel och med fasta öppningar. Calm Intressant. En triangelformad lösning är högst önskvärt. Så snart jag mätt upp rummet så vet jag förhoppningsvis mer om vad jag behöver specifikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Intressant. En triangelformad lösning är högst önskvärt. Så snart jag mätt upp rummet så vet jag förhoppningsvis mer om vad jag behöver specifikt. Som jag förstår det räcker det inte att ha en basfälla var som hälst. Den skall hälst stå där det är extra basförstärkning. I mitt rum var det inga problem i hörnen av rummet. Där hade basfällor inte haft någon effekt. Om du sänker taket "lite" till kanske 275cm (det är ju högt ändå) kan du forfarande få lådvolym nog att få till en basfälla, avstämd till dina pucklar, i taket som syns mindre än någon annan stans irummet, troligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Som jag förstår det räcker det inte att ha en basfälla var som hälst. Den skall hälst stå där det är extra basförstärkning. I mitt rum var det inga problem i hörnen av rummet. Där hade basfällor inte haft någon effekt. Om du sänker taket "lite" till kanske 275cm (det är ju högt ändå) kan du forfarande få lådvolym nog att få till en basfälla, avstämd till dina pucklar, i taket som syns mindre än någon annan stans irummet, troligen. Ja, en taksänkning kan absolut vara ett alternativ. Men, jag upplever inte att jag har några uppenbara basproblem i de lägre regionerna. Det är främst i botten hos exempelvis mansröster som det finns en lätt förstärkning vilken stör uppåt i frekvenserna. Känslan av oro och bristande precision i ljudbilden är ett större problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 (edited) Ja, en taksänkning kan absolut vara ett alternativ. Men, jag upplever inte att jag har några uppenbara basproblem i de lägre regionerna. Det är främst i botten hos exempelvis mansröster som det finns en lätt förstärkning vilken stör uppåt i frekvenserna. Känslan av oro och bristande precision i ljudbilden är ett större problem. Viss dämp och diffusion i taket då. Dock skulle jag inte bli förvånad om någon baspuckel finns ändå. Den kan vara svår att hitta för öronen med livligt övrigt ljud. Så var det innan jag gjorde min 1a omgång med akustiken. Jag var i alla fall säker på att basen inte var ett problem... Jag tyckte tom att jag hade för lite. Men med basfällor mm fick jag mer upplevd bas, därför att den var mer rätt. Taket är rätt viktigt. Både väggar och golv har ofta en del inredningsdetaljer som är bra för akustiken, men taket är ofta en enda stor yta där ljudet kan studsa hand i hand. Om taket blir gjort minskar behoven av att stöka till din inredning i övrigt. Edited February 27, 2013 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts