Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Struts/Matts

Tack för att ni visar mätningarna. Intressant att se det i något man känner igen sig på, nämligen ARTA.

Fixa efterklangen och den bedrövliga puckeln så har du ett rum som är mer än godkänd. Tror inte det behövs så mycket åtgärder för att kamma hem detta, mätmässigt, samt att du kommer att få en helt annan musikupplevelse.

Nu är det bara att genomföra omvandlingen :icon_smile_cool:

Edited by Bobecca
  • Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Fixa efterklangen och den bedrövliga puckeln så har du ett rum som är mer än godkänd. Tror inte det behövs så mycket åtgärder för att kamma hem detta, mätmässigt, samt att du kommer att få en helt annan musikupplevelse.

Går det inte att fixa en hel del av problemet med en sub i motfas i det aktuella området? Inte perfekt lösning kanske men jag har hört rum där man har fått till det rätt så bra med en sådan lösning. Senast på hifi-mässa i Tyskland där rummet gick från katastrofal puckel till njutningsbart musikrum.

Posted (edited)
Går det inte att fixa en hel del av problemet med en sub i motfas i det aktuella området? Inte perfekt lösning kanske men jag har hört rum där man har fått till det rätt så bra med en sådan lösning. Senast på hifi-mässa i Tyskland där rummet gick från katastrofal puckel till njutningsbart musikrum.

Förmodlingen så kan man nog göra det. Men är lite tveksam om resonansen åtgärdas. Finns inget annat att säga än att, det är bara att prova. En HH låda gör samma sak men den drar inte ström i alla fall. En lång nätkabel behövs nog, det börjar redan kännas jobbigt bara att skriva om det ;)

När jag använder en sub så vill jag ha den till fördel för musiken.

Edited by Bobecca
Posted

Mätningarna indikerar att det med hyfsade insatser kan ge stora vinster.

Intressant att se det i något man känner igen sig på, nämligen ARTA.

Duger XTZs mic till ARTA tro?

Mycket bra manual måste jag säga!

Posted
Mätningarna indikerar att det med hyfsade insatser kan ge stora vinster.

Duger XTZs mic till ARTA tro?

Mycket bra manual måste jag säga!

En bra fråga. Det är bara att prova och se om det fungerar. Annars duger en Behringer EMC 8000 mic långt för våra ändamål.

ARTA, en väldigt bra mätprogram och det skriver jag under på :D

Posted
En bra fråga. Det är bara att prova och se om det fungerar. Annars duger en Behringer EMC 8000 mic långt för våra ändamål.

ARTA, en väldigt bra mätprogram och det skriver jag under på :D

Kan man beställa micen rakt upp och ner och out-of-the-box koppla den till valfri dator (usb?) med ARTA-programvaran (eller REW?) för att skapa hyfsat bra mätningar?

Posted
Kan man beställa micen rakt upp och ner och out-of-the-box koppla den till valfri dator (usb?) med ARTA-programvaran (eller REW?) för att skapa hyfsat bra mätningar?

Nej, man behöver ett ljudkort med en balanserad ingång som stödjer phantom power, vilket de allra flesta gör.

Posted

Micken behöver 48 volt matning. Phantom-matning. Sök på mobile pre usb på Google så ser du bilder och info.

Posted (edited)
Tack för info, bobecca och engelholm. Jag googlar vidare :)

Hallo..

Du har bra förklaring i ARTA manualen i post 154. Det behöver inte vara balanserade kablar, går lika bra med obalanserade, beror givetvis vad för ljudkort man använder.

Edited by Mctwins
Posted
Hallo..

Du har bra förklaring i ARTA manualen i post 154. Det behöver inte vara balanserade kablar, går lika bra med obalanserade, beror givetvis vad för ljudkort man använder.

Det är inte ARTA som kräver balanserade kablar utan den föreslagna Behringer ECM-8000 micken. Alla kondensatormikrofoner kräver (svjv) phantom power som förutsätter balanserad kablage.

Posted
Det är inte ARTA som kräver balanserade kablar utan den föreslagna Behringer ECM-8000 micken. Alla kondensatormikrofoner kräver (svjv) phantom power som förutsätter balanserad kablage.

Jag fårstår, jag talar om ljudkortet men det är sant att Behringer behövs balanserat samt phantom Power.