Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är klart att det är skillnad på diffusion och diffusion i termer av effekt. I princip alla ojämna ytor har en effekt av att spjälka upp ljudet och få en viss tidsförsskjutning i retur. Verkningsgraden bestäms av hur effektiv diffusorn är och vilka frekvenser som påverkas, men fungerar egentligen enligt samma princip.

Så lite skämtsamt skulle man kunna säga att en skrovlig vägg har den effekten på microplanet och sannolikt inte ens hörbart, men ändå.

Så testandet kan ske på olika sett och ett raster typ träjalusi med rätt avstånd mellan lamellerna och bakomliggande fönster har säkert en effekt även om den är mycket mycket mindre än en professionellt beräknad diffusor. Sedan har vi den andra huvudmetoden som handlar om absorbtion där rörelseenergi övergår i värme. Dit räknas möbler, mattor och gardiner.

Jag nöjer mig med att njuta av effekten på ljudbilden och struntar egentligen i vad som orsakar det goda ljudet så länge systemet leverar.

Så jag tycker att exprimenterandet och nyfikenheten är det viktigaste och låter det bra så är det bra!

Calm

• Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

@struts: Med all respekt för att det är din tråd, om ditt rum, så hoppas jag du går in och signalerar om vi blir OT.

Kanske bättre att någon mod bryter ut min del och startar en ny tråd? I å fall får ju följande följa med där.

En liten fundering, Är det enligt forumreglerna ett krav att de som ägnar sig åt försäljning inom ljudområdet tydligt deklarerar detta i sin signatur? De har ju andra bevekelsegrunder för sitt deltagande än övriga skribenter.

Nåväl, angående bokhylla och träpersienn som begreppet diffusor:

En ljudvåg som oreflekterat träffar en slät och reflekterande yta, där det reflekterande materialets olika egenskaper styr hur mycket som absorberas i olika frekvenser, kommer att skicka energin vidare i en given riktning.

Allt som ställs i vägen för att ljudvågen inte ska reflekteras ostört i den givna riktningen bryter upp, eller diffuserar den tidigare vågen i olika riktningar från tidigare. Delar av den tidigare vågen kommer att nå lyssnaren från andra riktningar, och beronde på väg också vid olika tidpunkter. Hur effektivt det vi ställer i vägen sprider, och i vilka riktningar beror på föremålets utseende och absorberande egenskaper. Så allt som ställs i vägen för vågs reflektion är en diffusor.

När någon talar om "riktig" diffusor syftas antagligen på en konstruktion som i sin upprinnelse har som främsta uppgift att sprida ljud i så många frekvenser som möjligt, och i specifika riktningar för att tidförskjuta ljudet till örat enligt konstruktörens preferenser.

En relevant fråga är då inom vilket frekvensintervall kan en diffusor kallas för "riktig"? Tidsaspekten avgörs ju av dels placeringsavståndet och i vilka riktningar dessa frekvenser sprids innan de når lyssnaren. Olika frekvenser spelar definitivt roll för vår uppfattning av ljudlokalisering i rumsdimensioner och detta måste diffusorn vara anpassad för. Detta ställer ganska stora krav på en optimal diffusor, både vad gäller utformning, storlek och placering.

En sådan pryl kan jag inte ha i mitt fönster, jag villl se Skandiahmanen och Älvsbogs fästning nu när de finns där att titta på.

Då duger en träpersienn gott. Den har ju klara begränsningar i lamellernas storlek, och avstånd, men sina finesser i att en hel del frekvenser slinker igenom och studsar runt i mellanrummet mellan persienn och fönster (som är en membranabsorbent också) innan det smiter ut igen.

Bokhyllan har ett mycket bredare register, genom sin storlek och tyngd, både som diffusor och absorbent så plockar den i lägre register och har större spridningsyta. Lite random placerade böcker o annat sprider bra. Bokhyllor is da shit!

Dessutom har det acceptans av hustrun vilket inte dedikerade "riktiga" diffusorer har i samma utsträckning.

Att ingen har funderat över skjutväggens funktion som spaltabsorbent ännu förvånar mig. I ett övrigt lufttätt rum kan man leka mycket med en sådan för låga frekvenser, kombinerat med dess funktion som membranabsorbent. Mycket matte blir det!

:)

Nu är det kaffe och Vasalopp! :)

Posted

Nä men dörrar som avgränsare till en ordentligt tilltagen HH! En sort gigantisk Varitune.

Inget tidigt aprilskämt och fungerar i praktiken. Matts var hemma och mätte in så det är verifierat med mätning.

Han berättade också att han i ett fall stött på en öppen spis med pipa som en istallation av HH med en uppblåsbar blåsa i rökgången som avgränsare.

Så ibland får man gå utanför boxen. :D;)

Calm

Posted (edited)
@struts: Med all respekt för att det är din tråd, om ditt rum, så hoppas jag du går in och signalerar om vi blir OT.

Kanske bättre att någon mod bryter ut min del och startar en ny tråd? I å fall får ju följande följa med där.

En liten fundering, Är det enligt forumreglerna ett krav att de som ägnar sig åt försäljning inom ljudområdet tydligt deklarerar detta i sin signatur? De har ju andra bevekelsegrunder för sitt deltagande än övriga skribenter.

En ljudvåg som oreflekterat träffar en slät och reflekterande yta, där det reflekterande materialets olika egenskaper styr hur mycket som absorberas i olika frekvenser, kommer att skicka energin vidare i en given riktning.

Allt som ställs i vägen för att ljudvågen inte ska reflekteras ostört i den givna riktningen bryter upp, eller diffuserar den tidigare vågen i olika riktningar från tidigare. Delar av den tidigare vågen kommer att nå lyssnaren från andra riktningar, och beronde på väg också vid olika tidpunkter. Hur effektivt det vi ställer i vägen sprider, och i vilka riktningar beror på föremålets utseende och absorberande egenskaper. Så allt som ställs i vägen för vågs reflektion är en diffusor.

När någon talar om "riktig" diffusor syftas antagligen på en konstruktion som i sin upprinnelse har som främsta uppgift att sprida ljud i så många frekvenser som möjligt, och i specifika riktningar för att tidförskjuta ljudet till örat enligt konstruktörens preferenser.

En relevant fråga är då inom vilket frekvensintervall kan en diffusor kallas för "riktig"? Tidsaspekten avgörs ju av dels placeringsavståndet och i vilka riktningar dessa frekvenser sprids innan de når lyssnaren. Olika frekvenser spelar definitivt roll för vår uppfattning av ljudlokalisering i rumsdimensioner och detta måste diffusorn vara anpassad för. Detta ställer ganska stora krav på en optimal diffusor, både vad gäller utformning, storlek och placering.

En sådan pryl kan jag inte ha i mitt fönster, jag villl se Skandiahmanen och Älvsbogs fästning nu när de finns där att titta på.

Då duger en träpersienn gott. Den har ju klara begränsningar i lamellernas storlek, och avstånd, men sina finesser i att en hel del frekvenser slinker igenom och studsar runt i mellanrummet mellan persienn och fönster (som är en membranabsorbent också) innan det smiter ut igen.

Bokhyllan har ett mycket bredare register, genom sin storlek och tyngd, både som diffusor och absorbent så plockar den i lägre register och har större spridningsyta. Lite random placerade böcker o annat sprider bra. Bokhyllor is da shit!

Dessutom har det acceptans av hustrun vilket inte dedikerade "riktiga" diffusorer har i samma utsträckning.

Att ingen har funderat över skjutväggens funktion som spaltabsorbent ännu förvånar mig. I ett övrigt lufttätt rum kan man leka mycket med en sådan för låga frekvenser, kombinerat med dess funktion som membranabsorbent. Mycket matte blir det!

Fortfarande så måste du verifiera dina teorier genom mätning.

Du måste bevisa detta genom mätning!

Bokhyllan har ett mycket bredare register, genom sin storlek och tyngd, både som diffusor och absorbent så plockar den i lägre register och har större spridningsyta.

och detta också genom mätning!

Det verkar som om du inte har någon aning om vad du skriver!

Edited by Mctwins
Posted
Sprudel....

Om man nu forskar eller tillverkar diffusorer så måste det skära i deras själar när någon säger att en träpersienn fungerar som en diffusor. Jag menar, Schroeder diffusor första diffusor bygger på matematiska principer som följer "binary maximum-lenght sequence with period lenght 15" där man har upp och nedsänkta spår som är antingen +1 eller -1 och detta bygger inte en träpersienn på och vissa andra saker för den delen också.

Läs på lite innan du svara och ge inte villrådiga råd.

Sorry för svengelskan. :)

Jag skulle nog hålla mig försiktigt avvaktande till att hänvisa till Schröders ekvation om jag inte behärskade den, eller dess tillämpningar själv. Itererasa funktioner är inte skåpmat precis.

Förhåller mig själv till Schrödingers osäkerhetsrelation istället, antingen lyssnar jag, eller så gör jag det inte. :)

Premiärföreläsningen i ma på Chalmers handlade om Schrödinger, det tog en stund innan poletten ramlade ner, nollskämt! Puh! :Praying:

Posted (edited)
Fortfarande så måste du verifiera dina teorier genom mätning.

Du måste bevisa detta genom mätning!

och detta också genom mätning!

?

Edited by sprudel
Posted
Jag kan tänka mig att man får en bra effekt om persiennen inte hänger helt vertikalt utan lutar i förhållande till fönstret.

Jösses, det har jag ju kommit fram till alldeles själv... :o:D Snedställda persienner, aldrig parallella med eller vinkelräta mot glasytan.

Posted
Jösses, det har jag ju kommit fram till alldeles själv... :o:D Snedställda persienner, aldrig parallella med eller vinkelräta mot glasytan.

Ja, det borde ju bli ändå bättre. Måste prövas.

Några trevliga figurer i fönstret, liksom krukor med växter gör gott också. Bra WAF. :)

Posted

Med risk för att du säger det om mig också, med viss rätt, men är det inte väldigt svårt att mäta en relevant diffusionskoefficient som kan användas praktiskt?

Man skulle kunna mäta enligt en ISO standarduppställning och jämföra med andra produkter, men det ger ju bara en liten uppfattning om effektiviteten in-situ.

Vad anser du?

Posted
Så testandet kan ske på olika sett och ett raster typ träjalusi med rätt avstånd mellan lamellerna och bakomliggande fönster har säkert en effekt även om den är mycket mycket mindre än en professionellt beräknad diffusor.

Precis, det var så där jag tänkte också. Även om effekten är mindre än den kan vara, är det inte säkert att ingreppet är sämre än ingenting.

Posted

Jag brukar ställa upp bokhyllor där första reflexen sker mellan högtalare och mig som lyssnare. Det brukar räcka till bra för min del.

För övrigt är örat ett mycket känsligt mätinstrument. Problemet är bara att "örat" (inkluderat hjärnan) inte är absolutmätande på det sätt som dedicerade mätinstrument är, utan öra-hjärna mäter många faktorer på en gång, kanske en del helt okända faktorer spelar in.

Hur eller hur, är det så att illusionen av att artisten eller bandet spelar i rummet, då är jag nöjd. Detta kräver dock att man lyssnat på många olika slags konserter i olika rum - rockarena, slottskammare, klassisk konsertlokal mfl. Att ha en god referens är jätteviktigt. Annars vet man ju inte hur man vill att det ska låta.

Faktum är att jag helt enkelt påstår att det handlar om att lura hjärnan att tro att musikerna spelar i rummet eller det rum man vill höra - fast då blir det lite svårare - att få illusionen av ett fönster mot rockarean ...

Sedan kommer här en svart-vit betraktelse av amatören och proffset: Amatören tar inte betalt för sina tjänster. Proffset tar betalt. Ifall proffset har ekonomiska problem blir han ibland aggressiv i marknadsföringen och försöker till varje pris trycka ner amatören och kalla denne för "amatör".

;)

Posted

Vad är egentligen din agenda här? Vill du säga att ditt rum uppfyller alla de akustiska krav genom att bara skriva som du gör utan att visa nån form av mätning eller bevis.

Kan du bevisa att en bokhylla/träpersienn är lika värdig som en diffuser och har samma/likvärdig prestanda i form av egenskapen att diffusera.

Ta reda på vad en riktig diffuser är och vad den gör innan du jämför det med en bokhylla/träpersienn.

Det finns bra info i akustikböckerna.

Läs och begrunda teorin innan du gör en massa filosofiska uttalanden.

Liten parantes: Det är som att säga att jag kan ta min personbil och säga att jag har samma förutsättningar som en formel 1 bil. Alltså fyra hjul och en ratt, det borde vara samma prestanda.

Posted
Vad är egentligen din agenda här? Vill du säga att ditt rum uppfyller alla de akustiska krav genom att bara skriva som du gör utan att visa nån form av mätning eller bevis.

Kanske dags för lite "cool down"... :Shame On You:

Euphonia är en plats för att delge erfarenheter utan absolut bevisvärde. Jag kan inte bevisa att min anläggning är "den bästa" och Calm kan inte bevisa att hans CAT-kablar är bättre eller sämre än något annat för att bara ta ett par exempel. Forumet är full av personliga övningar, erfarenheter och upplevelser. En del håller amatörens charm och andra gör det mer vetenskapligt.

Låt var och berätta om sina upplevelser så får vi andra tro vad vi vill, prova eller inte prova. Det här är ingen akademiskt trätoplats. Din synpunkt och Sprudels är nu kända. Dags att vandra vidare.

Posted

Kan du bevisa att en bokhylla/träpersienn är lika värdig som en diffuser och har samma/likvärdig prestanda i form av egenskapen att diffusera.

Ta reda på vad en riktig diffuser är och vad den gör innan du jämför det med en bokhylla/träpersienn.

Det finns bra info i akustikböckerna.

Läs och begrunda teorin innan du gör en massa filosofiska uttalanden.

Liten parantes: Det är som att säga att jag kan ta min personbil och säga att jag har samma förutsättningar som en formel 1 bil. Alltså fyra hjul och en ratt, det borde vara samma prestanda.

Eftersom du läser in massa som jag inte skrivit, kan du ju fortsätta argumentera med dig själv en stund. Enjoy! :)

Posted
Eftersom du läser in massa som jag inte skrivit, kan du ju fortsätta argumentera med dig själv en stund. Enjoy! :)

Det brukar bli så här när man frågar efter mätningar, vilket jag började med. Alltså din mätning av ditt rum.

Du har faktiskt ingenting att komma med. Känn dig besegrad och låt oss gå vidare för trots allt är det ju Struts tråd.

Posted
Kanske dags för lite "cool down"... :Shame On You:

Euphonia är en plats för att delge erfarenheter utan absolut bevisvärde. Jag kan inte bevisa att min anläggning är "den bästa" och Calm kan inte bevisa att hans CAT-kablar är bättre eller sämre än något annat för att bara ta ett par exempel. Forumet är full av personliga övningar, erfarenheter och upplevelser. En del håller amatörens charm och andra gör det mer vetenskapligt.

Låt var och berätta om sina upplevelser så får vi andra tro vad vi vill, prova eller inte prova. Det här är ingen akademiskt trätoplats. Din synpunkt och Sprudels är nu kända. Dags att vandra vidare.

Det är coolt från min sida och jag går vidare om sprudel gör detsamma :icon_smile_cool:

Posted

Bobecca, din text tyder emellanåt på att du inte vet var gränsen går m.a.p hur man skriver till andra.

Det som är viktigt går fram utan den texten.

Ber dig sluta med det och ber samtidigt sprudel att inte replikera på de otrevligheterna.

Posted
Med risk för att du säger det om mig också, med viss rätt, men är det inte väldigt svårt att mäta en relevant diffusionskoefficient som kan användas praktiskt?

Man skulle kunna mäta enligt en ISO standarduppställning och jämföra med andra produkter, men det ger ju bara en liten uppfattning om effektiviteten in-situ.

Vad anser du?

Det finns nåt som heter BEM och CATT mätmetod för att mäta diffusor. Har aldrig gjort detta själv, men jag litar på Matts :)

Jag ser på hela rummet när diffusorna är installerade och ser på helheten genom före och efter mätningar i T30 efterklangstid och dom slitsade Energy Decay Time i octavband från 63-8000Hz enligt ISO 3382.

Jag skall lugna ner min broder Bobecca fast jag håller med honom. :)

Posted
Jag ser på hela rummet när diffusorna är installerade och ser på helheten genom före och efter mätningar i T30 efterklangstid och dom slitsade Energy Decay Time i octavband från 63-8000Hz enligt ISO 3382.

Jag var rädd du skulle svara så, men det är ju det enda rätta.

Mycket bra men praktiskt sett väldigt svårt och arbetskrävande för en amatör.

Jag vet att du har bra koll och bra förutsättningar för att göra sådana mätningar, men det har inte alla.

Tack!

Posted
Precis, det var så där jag tänkte också. Även om effekten är mindre än den kan vara, är det inte säkert att ingreppet är sämre än ingenting.

Om det skulle visa sig att man får diffusion endast i låt säga spannet 3500-3550Hz.

Då får den vara hur effektiv som helst, men det vore ju inget att rekommendera.

Posted

Har för mig du har fått till det ganska bra med uppställningen du har och att din XTZ:a numera visar ”no modes” (?). Det är svårt om man har i åtanke dom begränsningar som finns, i ditt fall att du inte har eller kan ha ett dedikerat rum. Ska det estetiskt primärt fungera som ”normalt vardagsrum” är det bokhyllor, möbler och pynt som är godkänt och det kan fungera om det hamnar på rätt ställe kontra högtalare och lyssningsplats. Gammelmormors överbelamrade finrum var säkert generellt bättre lyssningsrum än vardagsrum av modernt avskalat snitt.

OT: Sportbilsmannen kommer över till mig nu på lö vid 4-blecket, har du inget bättre för dig, så är du också välkommen.

Posted
Det finns nåt som heter BEM och CATT mätmetod för att mäta diffusor. Har aldrig gjort detta själv, men jag litar på Matts :)

Att mäta ett rum är en sak. Att begripa resultatet, och hur hantera och förändra i rummet med avseende på hur den mänskliga perceptionen förhåller sig till reflexer av olika ordningar är en helt annan femma. Det är inte så många som behärskar det. IÖ hör till dem som är duktiga på det.

Totala efterklangen är jätteviktig att hålla på låg nivå för att inte "brusnivån" ska bli för hög. Här finns olika uppfattningar om detta. När jag ser ditt rum saknar jag absorbtion, ser enbart diffuserande åtgärder, är det så?

Jag vill själv ha kortare efterklang i mitt rum, men det är svårt att få till det i ett vardagsrum där det är flera viljor om vad som ska prioriteras.

Väggen bakom mig skulle gärna få pyntas med mycket mer prylar för att diffusera ljudet, emedan vägen bakom högtalarna också kunde fått utökad absorption. Men nu är det som det är.

Marten har ju ett rum här i Göteborg designat av Svanå, jag ska försöka ta mig dit för en lyssning. Kan vara intressant att höra ett sådant rum i funktion.

Hårt dämpade rum har jag lyssnat på flera och den musikaliska presentationen har varit utmärkt men det är inte en trevlig miljö att samtala i, och vara i, tycker jag.

Posted

Nu (på jobbet) har jag kunnat läsa sidan 3 också. (OT: Jag kör Chrome hemma, på jobbet Explorer. Av någon anledning funkar inte vissa Euphonia-sidor med bilder med Chrome, sidan laddas upp i alla oändlighet och avslutas med meddelande typ ”Sidan svarar inte”. Problemet uppstår endast på Euphonia–forumet och bara på vissa bildsidor, inte alla. Alla andra forum funkar OK. Någon som har liknande erfarenhet eller vet en fix för det, förutom att byta bort från Chrome då?)

Struts , iom att du kör fullrange-högtalare utan subb(ar) kan du hamna i läget att mellanregister och diskant låter bra i Sweetspot medan du har fortfarande har problem med basen. Problemen skulle kunna minskas om baselementen var fritt placeringsbara. Nu är dom inte det och flyttar du högtalarna dit där du får bättre basupplevelse är det kanske inte alls någon bra möblering ur andra hänseenden.

Din post #38: I länken som Suomela lade in ( http://www.acoustic.ua/forms/calculator8.en.html ) ser du grafiskt varför dB-värdena för en högre frekvens, tex 70 Hz, förändras mycket snabbare jämfört med en med lägre frekvens tex 34 Hz, när du flyttar mätmikrofonen ”en liten bit” mot resonanserna i rummet. För 34 Hz är våglängden ca 10 m => ca 2,5 m mellan högsta värde och 0-värde för sinuskurvan. För 70 Hz är våglängden knappt 5 m => ”bara” ca 1,25 m mellan högsta värde och 0-värde för sinuskurvan. En förändring av lyssnings-, mikrofon- eller högtalarplats, säg 0,5 m, slår alltså mycket snabbare för högre frekvenser vad gäller dB-värdena som du kan mäta med XTZ:an.

=> Tillbaks till stycket ovan alltså, är du låst möbleringsmässigt och kör fullrange-högtalare kan det därför vara smartast att göra tillåtna möbleringsjusteringar mot moderna med lite högre frekvens för du kommer kanske inte lyckas tillräckligt bra mot dom lägre frekvenserna och fortfarande ha kvar en OK möblering. Mot dom lägsta frekvensernas resonanstoppar kan du kapa en del på elektronisk väg men du bör inte försöka höja djupa dippar. -Det är närmast lönlöst, är botten oändligt långt ned spelar det ingen roll hur mycket effekt du pytsar in. Är det en ”ganska djup” dipp kan du kanske höja den en smula men den smulan kostar väldigt mycket effekt och förstärkaren kan krokna med en massa dist som följd. Om en dipp beror på SBIR är det bara glömma all form av elektronisk kompensering, för den dippen beror på avståndsförhållandena du har i rummet mellan högtalare-omkringliggande reflekterande ytor-lyssningsplats. Dessa förändras inte för att du vrider på en ratt …

Posted
Nu (på jobbet) har jag kunnat läsa sidan 3 också. (OT: Jag kör Chrome hemma, på jobbet Explorer. Av någon anledning funkar inte vissa Euphonia-sidor med bilder med Chrome, sidan laddas upp i alla oändlighet och avslutas med meddelande typ ”Sidan svarar inte”. Problemet uppstår endast på Euphonia–forumet och bara på vissa bildsidor, inte alla. Alla andra forum funkar OK. Någon som har liknande erfarenhet eller vet en fix för det, förutom att byta bort från Chrome då?)

Jag och miljoner andra har drabbats av samma sak. Se mitt inlägg i saken:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...showtopic=10401

Posted (edited)
Att mäta ett rum är en sak. Att begripa resultatet, och hur hantera och förändra i rummet med avseende på hur den mänskliga perceptionen förhåller sig till reflexer av olika ordningar är en helt annan femma. Det är inte så många som behärskar det. IÖ hör till dem som är duktiga på det.

Totala efterklangen är jätteviktig att hålla på låg nivå för att inte "brusnivån" ska bli för hög. Här finns olika uppfattningar om detta. När jag ser ditt rum saknar jag absorbtion, ser enbart diffuserande åtgärder, är det så?

Jag vill själv ha kortare efterklang i mitt rum, men det är svårt att få till det i ett vardagsrum där det är flera viljor om vad som ska prioriteras.

Väggen bakom mig skulle gärna få pyntas med mycket mer prylar för att diffusera ljudet, emedan vägen bakom högtalarna också kunde fått utökad absorption. Men nu är det som det är.

Marten har ju ett rum här i Göteborg designat av Svanå, jag ska försöka ta mig dit för en lyssning. Kan vara intressant att höra ett sådant rum i funktion.

Hårt dämpade rum har jag lyssnat på flera och den musikaliska presentationen har varit utmärkt men det är inte en trevlig miljö att samtala i, och vara i, tycker jag.

Svarar även om det var menat till Mctwins. Vilket rum menar du?

Vad menar du medatt mäta är en sak och begripa är en annan. Vi begriper när vi mäter.

Är det därför du inte mäter ditt rum?

Edit. Ett besök till Marten behöver du nog!

Edited by Bobecca
Posted

Jag har hållt på med hifi sedan 70-talet och de första 30 åren handlade det nästan uteslutande om att dämpa rum. Det var inte många som begrep hur mycket utan det blandades hej vilt. T ex tjocka mattor och gardiner, frigolit under bord, bakom tavlor och hyllor mm. Den enda mätning jag kände till då var att klappa ihop händerna och lyssna på ekon och lyssna på om det lät bättre eller inte.

Det är först kring 2005 som jag hörde talas om att sprida ljudet istället för att dämpa det, inte minst i hemmiljö. Jag påverkades av Audio Concept och Calms inlägg i ämnet. Eftersom det finns många "experter" på området om att dämpa eller diffusera fanns inget annat att göra än att mäta. Men jag har också lärt mig att mätning är inte allt. Det ger ett bra utgångsläge. Men det är lite som någon sa, att en mätning visar inte allt. Örat är ett finurligt instrument som inte skall underskattas när man gör finetuningen.

Jag tog hem Engelholm Audio som hjälpte mig och han hjälpte naturligtvis till att tolka resultaten plus vad man kan göra åt det hela vilket jag har beskrivits i en separat tråd -> se http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=9363

Eftersom jag har levt med dämpning som allenarådande metod så är det natt och dag til förmån för spridning. Jag kommer inte gå tillbaka till dämpning. Mitt rum är ganska litet men med den akustikfix jag gjorde känns det betydligt större både i djup, bredd och höjd när jag spelar. Jag kan dra på rejält utan att det på något sätt slår över med bra balans mellan registren.

Jag skulle aldrig klara av att göra de beräkningar som behövdes för att få till mitt rum. Jag hade naturligtvis kunnat experimenterat lite och kanske kommit en bit på väg, men det kan ju bli fel också.

Kostnadsmässigt handlade det om vad en bättre förförstärkare eller CD-spelare kostar. Det anser jag är peanuts i sammanhanget.

Se inte detta som ett frontalangrepp på dämpning. Jag antar att det finns lokaler och sammanhang där även det fungerar, men efter mina erfarenhetertvivlar jag på att det gäller hemmiljö.

Skulle vara intressant om Calle_Jr kunde delge oss hur proffsen som bygger Malmös nya konserthus resonerar. Jag antar att det finns fler än IÖ som kan ämnet.

Posted

@bebop:

Man får skilja på små rum, vardagsrum och stora lokaler som konserthus. Helt olika förutsättningar.

Hur man fördelar mängden absorption relativt diffusion råder det lite olika meningar om, alltefter filosofi och kanske tycke och smak, men också efter rumsförutsättningarna.