Jump to content

Recommended Posts

Posted
... det finns att göra. :)

och helst så osynligt som möjligt.

"Osynliga" akustikåtgärder är alltid intressant, kan man få se en bild från ditt rum kanske :)

• Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
"Osynliga" akustikåtgärder är alltid intressant, kan man få se en bild från ditt rum kanske :)

Det kan vi väl försöka fixa. Jag har lite bekymmer med Photobucket fn men inget som inte går att lösa.

Vad jag gjort hittills är att stuffa två soffor med mineralull, liksom en fotpall. Det går in mycket ull i dessa tomma utrymmen. ;)

Träpersienner för de fönsterytor som är mest kritiska när det gäller 1a reflex, och bakom lyssningspositionen.

Mattor på golvet förstås, gardiner vid sidan om högtalare, dämpskivor enligt konstruktörens ordination bakom högtalare för att

knäcka interferensen i det kritiska området ovanför 300Hz när ljudet studsar i väggen bakom högtalaren och interfererar med direktljudet.

Bokhylla som diffusor vid sidan om lyssningspositionen, ganska stor yta täcker den faktiskt.

Platt-TV mellan högtalarna för att ge den nödvändiga spegeln för de sena reflexerna och en hylla ovanför TV för att bryta takreflexen.

Jag har ganska långt till sidoreflexerna, så dessa blir mindre kritiska, enklare att ta hand om då rummet är 8,7 m brett och 4 m djupt, men träpersiennerna gör gott på ena sidan.

Två öppningar till resten av huset, där den ena stängs med dubbelglasdörr, och den andra via en skjutvägg som agerar konstverk på andra sidan när det inte finlyssnas. Gardinerna är fördragna framför dessa två dörrar när jag lyssnar och persiennerna nedfällda och vinklade.

Placeringen av anläggningen i rummet i förhållande till lyssningsposition har jag haft flyt med såtillvida att det föll sig naturligt med TV placeringen och därmed högtalare i förhållande till rumsreverben. Rumsmoden för takhöjd och avståndet 4 m harmonierar sämst men det är inte jättestörande ändå.

All apparatur är gömd i en hylla, liksom basarna, i en stereobänk, jag har ett aktivt delat Ino-system med i16s som topphögtalare. Tycker fortfarande inte att de är särskilt snygga, men vad f-n ska man göra när de spelar så underbart? I alla fall vita som hustrun uttryckte det. :)

Jag har alltså valt att göra mina fix konvertibla, allt för husfridens skull och det tar inte många minuter att färdigställa en helt annan lyssningsmiljö än den jag har utan dessa. Det har varit en framkomlig väg för mig, ett kompromissande. Något mer bakom lyssningsposition som diffuserar är nästa mål för förhandling, vi får se vad det blir.

Ska försöka fixa lite bilder i helgen med Ipad.

Posted
Platt-TV mellan högtalarna för att ge den nödvändiga spegeln för de sena reflexerna och en hylla ovanför TV för att bryta takreflexen.

Oopss :o min största ljudförbättring var när jag plockade bort TV:en mellan högtalarna och ersatte med Golden Horn!

Enligt den här länken

Posted
Oopss :o min största ljudförbättring var när jag plockade bort TV:en mellan högtalarna och ersatte med Golden Horn!

Enligt den här länken

Ja det förstår jag mycket väl. Tjock-Tv är något helt annat. ;)

Platt TV som ligger nästan dikt an mot väggen mellan dämpskivorna sprider de diffusa reflexerna vidare i rummet, ambiens.

En stor tjock Tv som sticker fram i samma plan som högtalarna får en helt annan effekt, vilket du märkte. :)

Posted

Jag har varit "akustikfrälst" i några år nu och nästan missionerat akustikens betydelse. Kul att höra att fler och fler fått intresse för det och förstått den enorma nyttan.

Mångas önskan är så klart att ha akustikreglering som inte syns eller går ut över övrig inredningsestetik för mycket. Man kan spänna tyg framför diffusorer. Basfällor måste inte vara färdiga lådor utan kan platsbyggas och ha olika dimensioner. Det är bla volymen och öppningsarean som är de viktiga. Mina basfällor är rätt platta men breda och har diffusion utåt rummet.

Dock tror jag i de flesta fall det kommer att bli svårt att gömma all akustikfix som behövs. Det viktiga med akustiken är att det når en viss nivå. För mig är efterklangtider räviktiga. Jag vill inte ha eko i mitt lyssningsum. Det får inte vara för mycket energi i mellanregister och diskant. Då blir jag lyssningstrött och de sticker i öronen. Detta var mitt primära problem när jag började akustikreglera och det problemet är borta i dag.

Basen får inte ha för stora förstärkninger, villket bla tar med sig en blöt filt över register högre upp i frekvens och man missar upplevelsen av viktig ljudinfo. Dock tar jag hellre mer bas än för överbetonad diskant pga akustikproblem.

Ungefär så enkelt tycker jag för egen del man kan beskriva målet när man skall inreda musikupplevelser i vardagsrum. Skall man ha ett särskillt lyssningsrum blir det mer disk kring enskilda frekvenser på hög nivå. Det skall så vara för att löpa linan ut. Det är ett stort hantverk att få till akustiken också. Öronen fäller som vanligt sista avgörandet. Jag har hört rum som mäter bra men inte är roliga att lyssna i.

Ofta tycker jag mer sparsamt, men ändå med finess, akustikreglerade rum kan låta roligare.

Jag gillar diffusion bäst, men lite dämpande faktorer här och var är ganska bra också i mina öron. Min matta hemma gör jätte mycket gott för ljudupplevelsen i mitt rum.

Alltså finns det en del inredningsdetaljer som man kan få till som både pryder hemmet och hjälper ljudet, men de är mest av dämpande art. Vissa snackar om diffusion i tex ett cd ställ eller en bokhylla. Dessa diffuserar möjligen, men helt slumpmässigt i frekvenser. Så att tro att man får någon större diffusoreffekt tror jag inte. Böcker i bokhylla har troligen mer en dämpande funktion.

Dessa tankar tål utan tvekan synpunkter från mer tekniskt pålästa än jag.

Posted
Du är långt ifrån ensam. Jag ligger hack i häl som sagt, och kommer att inhandla en XTZ Room analyzer i helgen :app:

Hyperion,

Min bestämda om helt amatörmässiga uppfattning är att RA II Pro är en leksak. En väldigt rolig leksak förvisso, men någonting man leker med i några dagar och sedan lägger på hyllan. Man kan bilda sig en uppfattning om problemet, men för att speca åtgärder kommer ändå krävas noggranna mätningar med ett riktigt verktyg.

Jag delade inköpet med en hifikompis, SEK 1245 vardera Delar man tre så blir det således SEK 833/man och då kan jag tycker att det är ett klipp. Men köp den inte ensam är mitt råd. För samma pengar kan man skaffa Mercury Living Presence, RCA Living Stereo och Van Cliburn boxarna. I'm just sayin...

Posted
Hyperion,

Min bestämda om helt amatörmässiga uppfattning är att RA II Pro är en leksak. En väldigt rolig leksak förvisso, men någonting man leker med i några dagar och sedan lägger på hyllan. Man kan bilda sig en uppfattning om problemet, men för att speca åtgärder kommer ändå krävas noggranna mätningar med ett riktigt verktyg.

Jag delade inköpet med en hifikompis, SEK 1245 vardera Delar man tre så blir det således SEK 833/man och då kan jag tycker att det är ett klipp. Men köp den inte ensam är mitt råd. För samma pengar kan man skaffa Mercury Living Presence, RCA Living Stereo och Van Cliburn boxarna. I'm just sayin...

Bra synpunkt! Mitt xtz kit har varit mer utlånat än hemma, till mångas glädje, och förtret! :)

Posted
Hyperion,

Jadu, jag står faktiskt och väger lite. Planerar iofs att köpa ett begagnat ex, men jag kommer oavsett att vilja ta in proffshjälp innan jag gör några större (och potentiellt kostsamma åtgärder). Något annat vore dumt då jag är nybörjare inom detta komplexa område. Oavsett så kommer jag att börja med de uppenbara åtgärderna, vilka jag behöver göra oavsett (en akustisk lamellgardin & åtminstonde ett par mobila Vingar) för att sedan ta in proffshjälp mot kompletterande åtgärder.

Posted (edited)

Det estetiska är ju för många väldigt viktigt. Att gömma akustikpaneler inom samma område är inte lika självklart.

Att föredra ett minimalistiskt möblerat hem gör ju inte saken bättre, om det inte gäller att underlätta städningen förstås.

Jag skulle tro att om man börjar städa upp i de lägre frekvenserna så har man säkert en del gratis i de övre frekvensregionerna.

Många är säkert de detaljer som gömmer sig i en allt för oren basåtergivning och sett till detta problem är det inte utan att det

måste till en rejäl volym med basätande akustikprylar, Svanås V4,5,6 osv är säkert ett av de bästa recepten på marknaden.

Eventuella basproblem är i alla fall det första jag skull ge mig på hur som helst.

Om man nu vill integrera dessa lådor, eller motsvarande, på bästa sätt i inredningen så föreslår jag följande...

-om plats finns, bygg en "luftvägg" med samma djup som varitunelådor (44 cm för en V4:a och 60 cm för en V6:a) och ha baslådorna

mot golvet eller taket. Vägg/gipsskivan kan ju täcka nästan hela baslådan ner/upp till den ställbara slitsen/justeringsluckan.

-Har man en bokhylla i sitt rum... ställ baslådor i botten av hyllstapeln i stället för de nedersta hyllplanen eller skåpdelen.

Här kan man ju även platsbygga sin hylla med baslådorna på valfri plats, även ståendes i hörnorna. Kan ju kanske vara trevligt med en möbel som inte finns på IKEA om inte annat :icon_smile_cool:

- Blir djupet i första förslaget för stort... bygg en grundare fuskvägg men med samma volym uppåt i väggen s.a.s .

En specialbyggd version kan säkert räknas fram med hjälp av en akustiker på området.

- Taket... basfällan byggs med hjälp av en "låda" runt hela tak/väggmötets vinkel samtidigt som man sätter infällda spotlights i dess

undersida för att det mer ska se ut som en armatur eller del av vägg/takkonstruktionen. Har man lite tur kanske det räcker med endast

kort eller långsidorna och kära frun i huset kan ju försöka se det som att där bakom sitter det en luft/ventilationskanal :Praying:

-Taket kan, som tidigare nämnts, sänkas och i kanterna mot väggen lämnas öppningar/ställbara slitsar för basabsorberingen.

Glöm inte att golvet säkert också kan få sig en höjning med motsvarande princip, eget antagande dock. Att stadga ordentligt är säkert ett måste för att slippa vibrationer i golvet, högtalarna hänger ju knappast i luften. Att det blir ett litet trappsteg vid eventuella dörrar kanske man kan leva med :Thinking:

-Bygg en hifi-bänk på längden och ställ varitunelådorna under denna. Ingen fysisk kontakt mellan bänk och basätare rekommenderas

dock, tänk på alla hemska vibrationer som kan sprida sig till elektroniken.

- Övriga akustikpaneler kan ju, som Calm nämnt, vara mobila/hjulförsedda och rullas fram vid tillfällen när bästa lyssningsläget råkar

infinna sig... tänker närmast på när övriga familjen åkt till mormor och bästa gänget kan komma på besök för en kaffe eller "nått" ;)

Om inte annat så kan man gömma en del med tyg som Apexorca redan tidigare påtalat.

- Gömma paneler och annat med samma färg eller tapet som övriga vägg/takbeklädnader kan ju också vara något att beakta kanske.

- Till sist ... byt boende till något med plats för den här hobbyn :icon_smile_cool: eller varför inte hyra en liten etta eller så .... tänk att äntligen få ett eget dedikerat lyssningsrum :mm:

Modulbyggda friggebodar kan också fungera om det är knapert med ekonomin.

Det blev kanske lite väl skämtsamt mot slutet men det här va vad jag kunde summera just nu.

Skulle jag komma på något mer så ber jag om att få återkomma... :)

Avslutningsvis så kan jag bara konstatera att en del av oss har kommit längre i frågan än de flesta... :41:

0ca17409.jpg

... även om en del av er tycker att det estetiska fått stå tillbaka en smula ;) .

Det här rummet är verkligen "made in heaven" sett till ljudåtergivningen.

Edited by P-pan
Posted (edited)
Avslutningsvis så kan jag bara konstatera att en del av oss har kommit längre i frågan än de flesta... :41:

0ca17409.jpg

... även om en del av er tycker att det estetiska fått stå tillbaka en smula ;) .

Det här rummet är verkligen "made in heaven" sett till ljudåtergivningen.

Den senaste istallationen i detta dedikerade lyssningsrum är en halvrundel av sex plexiWingar, den sk "Kupan" bakom lyssningsplatsen. :icon_smile_cool::D

Själv har jag bara tre! :Cry:

Skämt åsido, så kan den gode Matts trolla med volymerna i HH-burkarna och göra dessa lite smalare och högre vilket skulle kunna göra att de kunde byggas som ett "sideboard" bakom en soffrygg t.ex. En stenskiva som kröning skulle säkert bli riktigt snyggt och passa även i ett minimalistiskt hem.

PlexiWingen tycker jag är riktigt snygg särskilt när den står mot ett fönster och ljuset bryts i kanterna. Då blir den som en skulptur.

Calm

Edit tillägg.

Edited by calm
Posted
Jadu, jag står faktiskt och väger lite. Planerar iofs att köpa ett begagnat ex, men jag kommer oavsett att vilja ta in proffshjälp innan jag gör några större (och potentiellt kostsamma åtgärder). Något annat vore dumt då jag är nybörjare inom detta komplexa område. Oavsett så kommer jag att börja med de uppenbara åtgärderna, vilka jag behöver göra oavsett (en akustisk lamellgardin & åtminstonde ett par mobila Vingar) för att sedan ta in proffshjälp mot kompletterande åtgärder.

Rätt eller fel vet jag inte? men i mina öron låter det som en bra start.

Hade själv inga större problem med basen och tyckte övriga register lät riktigt bra innan vingarna kom på plats. Det var först då jag förstod att jag inget förstod, akustiken är superviktig och kan säkert göras och integreras på allehanda sätt, själv räckte det med 4st vingar för att presentationen av ljudet jag nu har skulle bli så mycket bättre.

Ska bli kul att läsa om fortsättningen om hur du gör och om hur det blir :mm:

Lycka till :D

/byZan

Posted
Hade själv inga större problem med basen och tyckte övriga register lät riktigt bra innan vingarna kom på plats.

Lycka till :D

/byZan

Du har många rätt här, enligt min erfarenhet. Det är först när man blivit varse hur mycket resonanser i de lägre områdena förmår dölja en massa information i musiken som man verkligen inser nyttan av akustikreglering.

Jag föreslog för hustrun att vi skulle bygga en liten bänk på altanen att sitta på i morgonsolen, bänken skulle ansluta direkt till huset. Bra ide tyckte hon, då kan vi förvara lite trädgårdsmöbler i den!

Njae, luft hade jag tänkt, i form av ljudvågor som kommer dit via en spalt i ytterväggen, det kallas för Helmholtz, och så kan man sitta där o massera rumpan i solen!

Ni skulle sett den blicken. :)

Posted
Du har många rätt här, enligt min erfarenhet. Det är först när man blivit varse hur mycket resonanser i de lägre områdena förmår dölja en massa information i musiken som man verkligen inser nyttan av akustikreglering.

Jag föreslog för hustrun att vi skulle bygga en liten bänk på altanen att sitta på i morgonsolen, bänken skulle ansluta direkt till huset. Bra ide tyckte hon, då kan vi förvara lite trädgårdsmöbler i den!

Njae, luft hade jag tänkt, i form av ljudvågor som kommer dit via en spalt i ytterväggen, det kallas för Helmholtz, och så kan man sitta där o massera rumpan i solen!

Ni skulle sett den blicken. :)

:D

Alla sätt att försöka få sin käresta med på noterna är bra utom de dåliga ;)

/byZan

Posted
Är verkligen SBIR så problematiskt för vårt lyssnande?

Egentligen borde man placera subbarna en bit från vägg, men vad gör man om det låter bättre när de står nära hörn med lite lägre volym?

Jag har provat "kana" mina cm för cm i rummets längdled.

Posted
Egentligen borde man placera subbarna en bit från vägg, men vad gör man om det låter bättre när de står nära hörn med lite lägre volym?

Jag har provat "kana" mina cm för cm i rummets längdled.

REL rekommenderar att spela en högklassig basrik inspelning med bara subbarna. Sedan flyttar man subbarna från väggen/hörnet tills man vid lyssningsplatsen hör högsta ljudnivån. Då är det en bra placering.

Posted

Ser trevligt och mysigt där. Men utan mätningar så kan vi bara spekulera hur bra det är ur ett akustiskt perspektiv, speciellt vid de låga frekvenserna.

Har du genomfört några mätningar??

Posted
Det kan vi väl försöka fixa. Jag har lite bekymmer med Photobucket fn men inget som inte går att lösa.

Vad jag gjort hittills är att stuffa två soffor med mineralull, liksom en fotpall. Det går in mycket ull i dessa tomma utrymmen. ;)

Träpersienner för de fönsterytor som är mest kritiska när det gäller 1a reflex, och bakom lyssningspositionen.

Mattor på golvet förstås, gardiner vid sidan om högtalare, dämpskivor enligt konstruktörens ordination bakom högtalare för att

knäcka interferensen i det kritiska området ovanför 300Hz när ljudet studsar i väggen bakom högtalaren och interfererar med direktljudet.

Bokhylla som diffusor vid sidan om lyssningspositionen, ganska stor yta täcker den faktiskt.

Jag har ganska långt till sidoreflexerna, så dessa blir mindre kritiska, enklare att ta hand om då rummet är 8,7 m brett och 4 m djupt, men träpersiennerna gör gott på ena sidan.

Två öppningar till resten av huset, där den ena stängs med dubbelglasdörr, och den andra via en skjutvägg som agerar konstverk på andra sidan när det inte finlyssnas. Gardinerna är fördragna framför dessa två dörrar när jag lyssnar och persiennerna nedfällda och vinklade.

Placeringen av anläggningen i rummet i förhållande till lyssningsposition har jag haft flyt med såtillvida att det föll sig naturligt med TV placeringen och därmed högtalare i förhållande till rumsreverben. Rumsmoden för takhöjd och avståndet 4 m harmonierar sämst men det är inte jättestörande ändå.

All apparatur är gömd i en hylla, liksom basarna, i en stereobänk, jag har ett aktivt delat Ino-system med i16s som topphögtalare. Tycker fortfarande inte att de är särskilt snygga, men vad f-n ska man göra när de spelar så underbart? I alla fall vita som hustrun uttryckte det. :)

Jag har alltså valt att göra mina fix konvertibla, allt för husfridens skull och det tar inte många minuter att färdigställa en helt annan lyssningsmiljö än den jag har utan dessa. Det har varit en framkomlig väg för mig, ett kompromissande. Något mer bakom lyssningsposition som diffuserar är nästa mål för förhandling, vi får se vad det blir.

Ska försöka fixa lite bilder i helgen med Ipad.

Vet inte hur jag ska utrycka mig här utan att trampa någon på tårna.

Att kalla en bokhylla för en diffusor är helt fel. Ta första reflex med hjälp av en persienn tror jag inte på.

När du skriver detta:

vill jag att du verifierar genom en före och efter mätning för varje förändring du gör och redovisar här.

När detta är genomfört då kan man börja diskutera om det är bra eller dåligt rent akustiskt.

Men om inte mätningar är utförda av dig, då är detta bara snack från din sida.

Lycka till!

Posted

@Bobecca

Ja du, om du inte vill trampa någon på tårna så kanske du skulle undvika följande sätt att uttrycka dig:

"Men om inte mätningar är utförda av dig, då är detta bara snack från din sida."

Ett litet tips i all välmening! :)

Övriga synpunkter känner jag nog att de inte behöver kommenteras, du får ha din egen syn på vad som kan utgöra diffuserande material.

Posted
@Bobecca

Ja du, om du inte vill trampa någon på tårna så kanske du skulle undvika följande sätt att uttrycka dig:

"Men om inte mätningar är utförda av dig, då är detta bara snack från din sida."

Ett litet tips i all välmening! :)

Övriga synpunkter känner jag nog att de inte behöver kommenteras, du får ha din egen syn på vad som kan utgöra diffuserande material.

Du har helt rätt i att jag bör undvika hur man utrycker sig. Min intention var lite mer i att få din uppmärksamhet. Det är inte min syn på vad man definierar en diffusion, i det här fallet en diffusor för att bryta upp ljudet i tiden. Det finns helt klart matematiska definitioner bakom vad en diffusor gör. Det behöver varken du eller jag gå in på, det matematiska. Att kalla en bokhylla för en diffusor som skall jämföras med en riktig sådan kan jag helt enkelt inte acceptera. Det är inte samma sak.

Varför har du helt plötsligt svårt för att kommentera, tex om några mätningar är utförda eller inte i ditt fall. Därför kom min kommentar angående snack.

All välmening tillbaks!

Posted

Tror säkert att sprudels akustikåtgärder är bättre än inga alls.

Lägg där till lite placeboeffekt och ljudet blir genast mycket snyggare framfört än innan... tror jag i alla fall.

Varje akustikresa måste väl få börjar med ett par små första steg om inte annat :)

När smittan drabbar en med full styrka så är det bara att...

a643f7f0.jpg

Och innan man vet ordet av så sitter man i ett nybyggt...

49f929c8-18ee-4eae-bb87-01292831d90c_zps514b9e4c.jpg

Posted

Sprudel; din plan och din resa är vacker och fascinerande.

Rent teoretiskt kan det finnas ivriga funderingar, och det är så jag uppfattar Bobeccas frågor.

Posted
Sprudel; din plan och din resa är vacker och fascinerande.

Rent teoretiskt kan det finnas ivriga funderingar, och det är så jag uppfattar Bobeccas frågor.

Jag håller med och betonar att akustikarbetet kan ha nytta av siffror och grafer så klart, men akustikåtgärder kan man också höra resultatet av. Bara mätning blir inte alltid bra heller, man måste lyssna. När jag flyttat runt mina vingar hör jag nackdelar och fördelar utan att mäta.

Högtalare kan mäta bra och låts skit och vice versa.

Posted

Sprudel....

Om man nu forskar eller tillverkar diffusorer så måste det skära i deras själar när någon säger att en träpersienn fungerar som en diffusor. Jag menar, Schroeder diffusor första diffusor bygger på matematiska principer som följer "binary maximum-lenght sequence with period lenght 15" där man har upp och nedsänkta spår som är antingen +1 eller -1 och detta bygger inte en träpersienn på och vissa andra saker för den delen också.

Läs på lite innan du svara och ge inte villrådiga råd.

Sorry för svengelskan. :)

Posted

Om något bryter ljudvågen i flera mindre skulle jag säga att det diffuserar, oavsett om tinget är en matematiskt framräknad diffusor, en persienn eller en krukväxt. Det är väl funktionen man ser på?

Posted
Om något bryter ljudvågen i flera mindre skulle jag säga att det diffuserar, oavsett om tinget är en matematiskt framräknad diffusor, en persienn eller en krukväxt. Det är väl funktionen man ser på?

Instämmer.Visst hade det var roligt med ett dedikerat rum för musik,men för många av oss är det rum där vi umgås med övriga familjen,och då försöker man hitta lösningar som kanske inte alltid är helt "matematiska".

Rainman

Posted
Det är väl funktionen man ser på?

Helt klart.

Men frågan är om det är äggkartongvarning eller om det rentav är ganska bra. Jag kan tänka mig att man får en bra effekt om persiennen inte hänger helt vertikalt utan lutar i förhållande till fönstret.