Jump to content

Recommended Posts

Posted

OK, här kommer mätningarna med RA 2.32. Förhoppningsvis nu representativa. Har gjort varje mätning minst tre gånger med hyfsat bra konsistens. Signalnivån har optimerats för varje mätning så att det ligger precis under nivån som gör att testsignalen går överstyr.

Mina slutsatser är att liberal dämpning runtom högtalarna samt flytt av lyssningsposition har fått ned efterklangstiderna till en rimlig nivå, men basproblemet kvarstår. Jag inser att Helmholtz är förmodligen den enda väg framåt här, men det exakta receptet är oklart. Jag ska suga på karamellen lite och kanske ta hit "magic Matts". Tar tacksamt emot synpunkter och kommentarer och hoppas dessa mätningar utgör en någorlunda fast grund att bygga en analys på.

8511814977_26b9233e4f_b.jpg

8512925522_a641e426f3_b.jpg

8511815551_c0589fde68_b.jpg

8512924806_f59eb61001_b.jpg

• Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Som jämförelse, här är rummets modes (< 100 Hz) enligt Bob Golds calculator.

8511877671_9b8832e03c_b.jpg

Har svårt att förstå varför RA inte prickar "klustret" kring 70 Hz. Är mättoleranserna så dåliga?

Därför att Bob Gold inte tar hänsyn till verkligheten i ditt rum. Det är bara en uppskattning som sker i den beräkningen. Mätningar enligt program du gör är bättre överensstämmande med det du har i ditt rum och bara i ditt rum, ingenting annat. Bob Gold tar inte upp de förluster som finns i ditt rum tex i väggarnas uppbyggnad, fönster, antal dörrar osv, dvs byggnadskonstruktionen.

Posted
OK, här kommer mätningarna med RA 2.32. Förhoppningsvis nu representativa. Har gjort varje mätning minst tre gånger med hyfsat bra konsistens. Signalnivån har optimerats för varje mätning så att det ligger precis under nivån som gör att testsignalen går överstyr.

Mina slutsatser är att liberal dämpning runtom högtalarna samt flytt av lyssningsposition har fått ned efterklangstiderna till en rimlig nivå, men basproblemet kvarstår. Jag inser att Helmholtz är förmodligen den enda väg framåt här, men det exakta receptet är oklart. Jag ska suga på karamellen lite och kanske ta hit "magic Matts". Tar tacksamt emot synpunkter och kommentarer och hoppas dessa mätningar utgör en någorlunda fast grund att bygga en analys på.

8511814977_26b9233e4f_b.jpg

8512925522_a641e426f3_b.jpg

8511815551_c0589fde68_b.jpg

8512924806_f59eb61001_b.jpg

Ser bättre ut :) Ja, kan det bli fel om magic Matts kommer in i bilden här, tror inte det!

Posted (edited)

Citat: "Har svårt att förstå varför RA inte prickar "klustret" kring 70 Hz. Är mättoleranserna så dåliga?

Om du har mikrofonen i ett vägghörn som möter tak eller golv och samtidigt har bara 1 st högtalare igång i samma typ av hörn, -då skulle nog XTZ:an visa bättre överensstämmelse med mode-räknaren. På andra platser i rummet, lyssningsplats tex, ger mikrofonen andra utslag av en enskild frekvens som du intresserar dig för. Någonstans mellan en topp och en avgrundsdjup dipp... ;). Släng på en testskiva eller tanka ned en tongenerator och kör sinus 70 Hz, promenera i rummets längdrikting så hör du enkelt hur amplituden varierar upp och ned, beroende på var du befinner dig. Sätt en tejpbit på golvet där det låter som mest eller är helt tyst. Flytta på högtalaren i längsled o ta dig en ny promenad så kommer du märka att du får annat resultat.

(Resultaten från mode-räknaren förutsätter ett tomt symmetriskt rum med styva och tunga väggar utan dörrar, fönster etc. Sådana rum existerar inte, så du får ta dess resultat som en indikation, inte som ett facit.)

Den gula kurvan från XTZ:an är mer rättvisande för vad som händer i rummet. Den blå visar förloppet de allra första ms och visar inte i nämnvärd uträckning reflexer som påverkar frekvenskurvan vid lyssningsplats.

Edit: Ibland är man långsam med svar när man sitter på jobbet ...

Edited by Adhoc
Posted (edited)
Citat: "Har svårt att förstå varför RA inte prickar "klustret" kring 70 Hz. Är mättoleranserna så dåliga?

Om du har mikrofonen i ett vägghörn som möter tak eller golv och samtidigt har bara 1 st högtalare igång i samma typ av hörn, -då skulle nog XTZ:an visa bättre överensstämmelse med mode-räknaren. På andra platser i rummet, lyssningsplats tex, ger mikrofonen andra utslag av en enskild frekvens som du intresserar dig för. Någonstans mellan en topp och en avgrundsdjup dipp... ;). Släng på en testskiva eller tanka ned en tongenerator och kör sinus 70 Hz, promenera i rummets längdrikting så hör du enkelt hur amplituden varierar upp och ned, beroende på var du befinner dig. Sätt en tejpbit på golvet där det låter som mest eller är helt tyst. Flytta på högtalaren i längsled o ta dig en ny promenad så kommer du märka att du får annat resultat.

(Resultaten från mode-räknaren förutsätter ett tomt symmetriskt rum med styva och tunga väggar utan dörrar, fönster etc. Sådana rum existerar inte, så du får ta dess resultat som en indikation, inte som ett facit.)

Edit: Ibland är man långsam med svar ...

Så med andra ord, varför använda den så värdelösa Bob Gold??? Och för det andra så sitter man inte i en hörna och lyssnar på musik och inte heller ställer man högtaleren i en hörna heller. Man måste här skilja på moder och SBIR, två olika fenomen i rummet samt tillvägagångsätt i behandling av dessa fenomen.

EDIT:Kanske tog i med värdelös men lite sanning i det hela :)

Edited by Bobecca
Posted (edited)

Alla enkla mode-räknare som man kan googla fram och tanka ned kör med samma förutsättningar, -ett skokartongsrum med styva, tunga, hela begränsningsytor som reflekterar 100%, utan prylar och öppningar eller andra material som påverkar ljudvågorna. Bob Golds är bland dom minst värdelösa, snarare bland dom bättre. Man får tänka lite själv också; vad finns i mitt rum som gör att mode-räknaren och teorin inte stämmer fullt ut / särskilt bra? Sitter du tex exakt mitt i rummet i längsled och högtalarna är uppressade dikt emot kortväggen, får du en dipp för den lägsta moden och en topp för den näst lägsta osv (om högtalarna går så lågt i frekvens vid stor rumslängd och med hjälp av väggstöd).

Edited by Adhoc
Posted (edited)

Själv tycker jag att det är lite anmärkningsvärt att nivån på mitt mode vid ungefär 70 Hz har höjts i min senaste mätning från ca 64 dB till ca 71 dB, medans modet vid ungefär 30 Hz (om vi tar det som referens) ligger kvar på ca 57 dB. En icke-oväsentlig skillnad på 7 dB som, om jag förstått saken rätt, inte borde uppså om modet är rumsrelaterat? Är det någon som har något förslag vad detta kan bero på?

Också, undrar om det är någon som vet hur jag kan göra en överslagsräkning på vad som skulle krävas för att åtgärda detta? Från Svanås hemsida verkar det vara V4:an som gäller men hur räknar man ut antalet som behövs och hur känsligt är det med positionering??

Edited by struts
Posted
Själv tycker jag att det är lite anmärkningsvärt att nivån på mitt mode vid ungefär 70 Hz har höjts i min senaste mätning från ca 64 dB till ca 71 dB, medans modet vid ungefär 30 Hz (om vi tar det som referens) ligger kvar på ca 57 dB. En icke-oväsentlig skillnad på 7 dB som, om jag förstått saken rätt, inte borde uppså om modet är rumsrelaterat? Är det någon som har något förslag vad detta kan bero på?

Också, undrar om det är någon som vet hur jag kan göra en överslagsräkning på vad som skulle krävas för att åtgärda detta? Från Svanås hemsida verkar det vara V4:an som gäller men hur räknar man ut antalet som behövs och hur känsligt är det med positionering??

Skulle börja med att ta hem Matts för mätning.

Placering av v-4:or handlar i första hand om hörnen men även andra placeringar kan bli aktuella. Matts gör ett otal mätningar för att fånga var pucklarna sitter och inte bara i lyssningsposition och därefter förslag till placering och dimensionering. Jag har fått mina HH-lådor anpassade efter mina krav på dimensioner för att de skall smälta in så väl som möjligt och Svanå har bistått på ett utmärkt sätt. Finns plats för volymen så är utformningen en möjlighet i sig. Under soffor t.ex om "frihöjden" är tillräcklig. Trots allt så skall rummet också fungera för andra aktiviteter.

Jag har en finlyssningsuppställning och en vardagsuppställning där jag rullar bort en del grejor. Så mobilitet är också något att laborera med.

Calm

Posted

Hejsan struts,

Utöver den 'mode-räknare' du nu använt kan kanske visualiseringen i denna Axial modes calculator göra saken enklare att överblicka.

De kurvor som visas här och i andra liknande program anger var i det rum som simuleras tryckmaxima (buk, antinode) respektive hastighetsmaxima (nod) för olika egensvängningar (moder) teoretiskt uppstår. Dessa visas som 'toppar' för maximal amplitud respektive som 'dalar' för hastighetsmaxima för de olika frekvenser. Populärt nämns det att alla egensvängningar i ett rum 'avlutas' i hörn, dvs tryckmaxima för alla exiterade resonanta frekvenser återfinns i dessa. Som tidigare skrivits får en komma ihåg att dessa modeller utgår ifrån perfekt reflekterande rum.

Generellt tycker jag dessa 'mode-räknare' är till nytta eftersom de synliggör hur tryckmaxina resp minima kan fördelas i ett rum för den som inte fixar fysiken bakom fenomenet. För att minska excitering av en oönskad resonans kan en prova placeringar vid eller nära resonansens tryckminima. Vill man försöka "balansera upp" dips i frekvensresponsen kan en prova att placera ht och/eller lyssnare vid eller nära den aktuella frekvensens tryckmaxima. Här finns tyvärr inga facit då varje rum och anläggning är unikt.

Fenomenet SBIR, som tidigare nämnts i tråden, kan ha mycket stor effekt på tonkurvor. Begränsingsytornas bidrag här kan vad jag förstår synligöras tydligare om en begränsar tidsfönstret i en impulsrespons till första ca 65 ms vid analys av 'frekvensrespons'. Detta låter sig tyvärr inte göras i Room Analyzer.

Vad gäller tryckbaserade lösningar - Helmholtz resonatorer - skall dessa placeras i områden där tryckmaxima för den aktuella frekvensen man önskar angripa uppstår, annars gör de liten nytta. Jag har vidare läst att denna typ lösningar bör utgöra minimum 1-1,5% av rumsvolumen för att göra signifikant skillnad.

Föreslår, om du inte önskar investera en god del tid för att studera och lära dessa ämnen själv, att som Calm skriver ta hjälp av en akustiker som kan detta med uppspelning av musik i smårum

/Suomela

Posted (edited)

Inget konstigt alls, ny mätversion, högre signal och inte exact samma position på micken. Oroa dig inte, du har fortfarande en liknande karakteristik på frekvens responsen. Rumsmoder är alltid releterat till dimensionen. Matts är den bästa som kan svara på en överslagsberäkning. Personligen så skulle jag själv prova mig fram några i taget och helst i par. Gärna några V6 och samt V4 behövs nog i ditt rum.

Edited by Bobecca
Posted (edited)

Hallo..

Struts.. det är bra att du har förbättrat mätningen. Men, jag ser samma resultat som innan. Du har resonanser runt 50Hz och lite under samt över denna. Kör du subar, för du har högre tryck under 100Hz och lägre över.

Om någon kan gissa vad jag har ställt in mina Varitunes i den här rummet och då vill jag att ni bara tar hjälp av "room mode calculator" eller" axiell mode calculator". Jag fick ingen hjälp av dessa hjälpmedel och det stämde inte i mitt rum.

Men som sagt, det är inte så många lådor jag har. 2st V6 och 5st V4.

My room

Matts är duktig...snart kommer 16 st Papp Wing diffusorer i denna rum. :)

Edited by Mctwins
Posted
Kör du subar, för du har högre tryck under 100Hz och lägre över.

Hej Mctwins, tack för inputen.

Jag kör inga subbar, bara "full range" högtalare (finns en bildtråd om mitt system här där man ser lite av rummet också).

Även om det är ganska kapabla högtalare så klarar de inte detta helt utan hjälp. Från början ställde jag dem nära bakväggen för att få stöd i basen, tyvärr fick jag betala ett högt pris i form av djupet i ljudbilden som försvann nästan helt. Var tvungen att flytta ut dem successivt för att få till en hyfsad ljudbild*. Detta kompenserade jag med hjälp av (och du får läsa detta med stängda ögon om du är en finkänslig typ) en tonkontroll(!) Jo, Devialeten har en tonkontroll där man kan ställa in både nivån och brytfrekvensen så den RTA du ser i mätningen har åstadkommits med (tror jag) +6.0 dB boost under 35 Hz. Får jag bort puckeln vid 70 Hz tror ja att det finns förutsättningar för att det ska låta riktigt bra, och några subbar tror jag inte behövs.

* Det var först när jag hörde calms system som jag förstod vilken otrolig ljudbild dessa högtalare är kapabla till. Det var förmodligen det bästa jag hört i det avseendet och mitt system ligger beklagligt långt från denna ideal.

Posted
Hej Mctwins, tack för inputen.

Jag kör inga subbar, bara "full range" högtalare (finns en bildtråd om mitt system här där man ser lite av rummet också).

Även om det är ganska kapabla högtalare så klarar de inte detta helt utan hjälp. Från början ställde jag dem nära bakväggen för att få stöd i basen, tyvärr fick jag betala ett högt pris i form av djupet i ljudbilden som försvann nästan helt. Var tvungen att flytta ut dem successivt för att få till en hyfsad ljudbild*. Detta kompenserade jag med hjälp av (och du får läsa detta med stängda ögon om du är en finkänslig typ) en tonkontroll(!) Jo, Devialeten har en tonkontroll där man kan ställa in både nivån och brytfrekvensen så den RTA du ser i mätningen har åstadkommits med (tror jag) +6.0 dB boost under 35 Hz. Får jag bort puckeln vid 70 Hz tror ja att det finns förutsättningar för att det ska låta riktigt bra, och några subbar tror jag inte behövs.

* Det var först när jag hörde calms system som jag förstod vilken otrolig ljudbild dessa högtalare är kapabla till. Det var förmodligen det bästa jag hört i det avseendet och mitt system ligger beklagligt långt från denna ideal.

Jag tycker inte att du skall använda din +6dB boost när du gör dina mätningar. Du kan sen använda vad du vill såsom boost, EQ osv...när rummet är åtgärdat. När man kör fullrange utan boost så ser man bättre i mätningen på vad som händer och lättare att analysera, eller rättare sagt, rättvisande mätning.

Vad du använder för system (typ av högtalare, förstärkare) spelar mindre roll för att analysera ett rum.

Jag skulle vilja se en mätning utan boost.

Posted
Jag tycker inte att du skall använda din +6dB boost när du gör dina mätningar. Du kan sen använda vad du vill såsom boost, EQ osv...när rummet är åtgärdat. När man kör fullrange utan boost så ser man bättre i mätningen på vad som händer och lättare att analysera, eller rättare sagt, rättvisande mätning.

Vad du använder för system (typ av högtalare, förstärkare) spelar mindre roll för att analysera ett rum.

Jag skulle vilja se en mätning utan boost.

Jag förstår. Jag kör en omgång till utan boost imorgon om jag hinner (den ser inte så drastiskt annorlunda ut faktiskt).

Posted
Jag förstår. Jag kör en omgång till utan boost imorgon om jag hinner (den ser inte så drastiskt annorlunda ut faktiskt).

Låter som en god ide. Boosta när en kristisk analys pågår :Shame On You:

Posted (edited)

Låt mig förtydliga lite angående moder och SBIR. Låt oss anta att du placerar din lyssningspos samt HT så att du får en så jämn response som det bara går och om allt slår väl, så har du en perfekt rak response på +/- 3 dB och just nu har vi det. Frågan jag ställer mig nu, har vi några problem som är releterade till SBIR. Jag säger nej, det har man inte. Börjar man nu flytta positionerna så kommer det att resultera i att responsen förändras till vår nackdel eller fördel. I vårt exempel en nackdel. Detta är pga att det sker konstruktiv och destruktiv störning som är releterade till avstånden till angränsande ytor.

Låt oss gå över till moderna. Där man hade en perfekt response eller de andra positionerna spelar ingen roll för moderna. Resonanserna ser likadana ut överallt och är densamma oavsett om responsen är perfekt eller inte. Det är detta som de flesta har svårt att förstå. Problemet är att urskilja SBIR och moder eller klura ut vilket är det som gör vad när man analyserar mätkurvor. När man har fått bukt med resonanserna i ett rum så blir det där andra så trivialt löjligt. Tänker på efterklang, första reflexer osv.

Är verkligen SBIR så problematiskt för vårt lyssnande?

Resonanserna är det som ställer till det när vi lyssnar och det är resonanserna som gör så att en baselementet störs ut. Man vill att baselementen skall få jobba fritt från störningar utan påverkan från resonanserna.

Struts.....

Vad du skall koncentrera dig på är just dina resonanser och att få ner utklingningen dvs efterklangen i nivå med de högre frekvenserna. Jämnhet är vad du skall sträva efter. Det är resonanserna som är ditt svagaste länk ;)

Edited by Bobecca
Posted

Teori och modeller är ovärderliga för att förstå varför fenomen inträffar, hur man kan åtgärda problem och förbättra återivning.

Men med så många variabler som geometri, ytskikt, konstruktion, högtalare och högtalarplacering, lyssningsplats mm och ljudtryck över ett frekvensband som dessutom varierar i tid...

Man måste mäta! (Som struts nu har gjort)

Struts; min magkänsla är att inte överåtgärda. Börja underifrån med diffussion och 1000liter HH.

Posted
Teori och modeller är ovärderliga för att förstå varför fenomen inträffar, hur man kan åtgärda problem och förbättra återivning.

Men med så många variabler som geometri, ytskikt, konstruktion, högtalare och högtalarplacering, lyssningsplats mm och ljudtryck över ett frekvensband som dessutom varierar i tid...

Man måste mäta! (Som struts nu har gjort)

Struts; min magkänsla är att inte överåtgärda. Börja underifrån med diffussion och 1000liter HH.

Bra råd. Det är hur lätt som helst att villa bort sig med alla akustik- tweaks.

Om man pysslar med kabeltrix och blir frustrerad på detta forumet så finns samma fenomen avseende akustiktrix på Faktsikt.

Ta hem en duktig och välrenommerad akustiker som mäter med riktig utrustning, be honom föreslå åtgärder inom de begränsningar som det innebär att det är ett vardagsrum för en familj, och inte en madrasserad mancave. :)

Det är nog den mest effektiva investering man kan göra med sin anläggning. Utmaningen ligger i att åstadkomma estetiskt tilltalande lösningar.

Följer dig med spänning och önskar lycka till! :)

Posted
Bra råd. Det är hur lätt som helst att villa bort sig med alla akustik- tweaks.

Om man pysslar med kabeltrix och blir frustrerad på detta forumet så finns samma fenomen avseende akustiktrix på Faktsikt.

Ta hem en duktig och välrenommerad akustiker som mäter med riktig utrustning, be honom föreslå åtgärder inom de begränsningar som det innebär att det är ett vardagsrum för en familj, och inte en madrasserad mancave. :)

Det är nog den mest effektiva investering man kan göra med sin anläggning. Utmaningen ligger i att åstadkomma estetiskt tilltalande lösningar.

Följer dig med spänning och önskar lycka till! :)

Klockrent! Precis så är det. För oss som inte har dedikerade lyssningsrum blir det en stor utmaning att akustikreglera sitt vardagsrum. Är man dessutom sammanboende med en person som inte har HiFi som största intresse - ja då blir utmaningen ännu större.

Det kommer förmodligen att bli en kompromiss mellan god akustik och interiör/design. Åtminstone i mitt fall. Jag känner igen mig ganska väl i det som skrivs i den här tråden. Både vad gäller egna akustikmätningar och mätresultat. Precis som du skriver sprudel, kommer jag att följa tråden med spänning och kanske kan jag få ett och annat tips på hur jag kan hantera min egen väg mot ett mer akustikreglerat vardagsrum :)

Shamrock

Posted
Klockrent! Precis så är det. För oss som inte har dedikerade lyssningsrum blir det en stor utmaning att akustikreglera sitt vardagsrum. Är man dessutom sammanboende med en person som inte har HiFi som största intresse - ja då blir utmaningen ännu större.

Det kommer förmodligen att bli en kompromiss mellan god akustik och interiör/design. Åtminstone i mitt fall. Jag känner igen mig ganska väl i det som skrivs i den här tråden. Både vad gäller egna akustikmätningar och mätresultat. Precis som du skriver sprudel, kommer jag att följa tråden med spänning och kanske kan jag få ett och annat tips på hur jag kan hantera min egen väg mot ett mer akustikreglerat vardagsrum :)

Shamrock

Jag är i samma situation just nu (med en egen aktiv tråd givetvis :)

Har någon tips på en riktigt vass akustik-konsult i Stockholm med erfarenhet av rum för musiklyssning? Jag tänker inte nödvändigtvis på SMT/Matts då jag gärna vill ha förslag på alternativa produkter som är lättare att integrera. Med det sagt så kan det mycket väl bli en kombination av Wingar och andra kompletterande lösningar här hemma.

Posted

Har någon tips på en riktigt vass akustik-konsult i Stockholm med erfarenhet av rum för musiklyssning? Jag tänker inte nödvändigtvis på SMT/Matts då jag gärna vill ha förslag på alternativa produkter som är lättare att integrera. Med det sagt så kan det mycket väl bli en kombination av Wingar och andra kompletterande lösningar här hemma.

Skulle vara Lennart Nilsson från Akustikmiljö då. Han som höll ett bra föredrag om smårumsakustik på High-Endmässan förra året.

http://www.akustik.nu/?gclid=CLmfkLSe27UCFe54cAodADMAuQ

Men han jobbar med samma fysikaliska förutsättningar som Matts gör, men där Matts är den geniale produktutvecklaren som tillfört medel för att komma tillrätta med problemen. Om det handlar om diffusion och HH så är Matts den okrönte mästaren alla kategorier. Sedan är han som person alldeles för blygsam med vad han åstadkommit, i likhet med andra som är ödmjukt professionella inför uppgiften.

Calm

Posted

Jodå, jag har sett din tråd också och följer den med intresse. Googla på akustikkonsulter, det finns ju proffs på detta som bygger studios osv. På senare tid har vuxit fram ett antal som specialiserat sig på hemmamiljöer/hifi. Se till att få referenser bara, många äro kallade:-)

Posted
Jodå, jag har sett din tråd också och följer den med intresse. Googla på akustikkonsulter, det finns ju proffs på detta som bygger studios osv. På senare tid har vuxit fram ett antal som specialiserat sig på hemmamiljöer/hifi. Se till att få referenser bara, många äro kallade:-)

Ja, det är just det...referenser :) Jag ska leta lite!

Posted

Shamrock

Jättekul att denna tråd (och Hyperions snarlika tråd som jag följer med stort intresse) har skapat så mycket "resonans". Känns bra att veta att jag inte står ensam inför utmaningen att kombinera vardagsrum med lyssningsrum med såväl små självgående brusgeneratorer som en inredningsdesignmässigt väldigt krävande partner. Jag avundas de som har ett eget rum eller ens vrå där de får större svängrum att försöka optimera de akustiska förutsättningarna, så lär det inte bli för mig ett bra tag framöver.

Jag känner att såväl mätningarna som råden börjar konvergera (och vill rikta ett stort tack till alla som bidragit med kunskap, erfarenheter och åsikter). Jag känner att jag har uppfyllt mitt första delmål att få ett ungefärligt grepp om problemets natur och omfattning. Nästa steg blir att ta hit en expert (Matts ligger närmast till hands för mig och kontakt har redan tagits (tack Gunnar!). Jag börjar även forma idéer om hur lösningen skulle kunna smygas in i rummet, men jag avvaktar tills jag fått doktorns diagnos och ev recept.

Dessa blir således mina sista egna mätningar på ett tag. Här med inga ändringar på högtalar- eller lysningspositionen, men inga treatments (soffplymåer m m) eller tonkurvsjusteringar i Devialeten. Efterklangsmätningen är nu den enda som inte ger ett konsekvent resultat - successiva mätningar varierar i snitt med up till 10 ms eller ungefär 20%. De jag presenterar här representerar något slags medianvärden.

8517341061_98fb3de5f3_b.jpg

8517339855_6dded585da_b.jpg

8517340445_e3f13d623e_b.jpg

8517338691_4cde418412_b.jpg

8517339289_18d66603a5_b.jpg

Posted

Du är långt ifrån ensam. Jag ligger hack i häl som sagt, och kommer att inhandla en XTZ Room analyzer i helgen :app:

Även om kompromisserna vi står inför innebär vissa begränsningar så ser jag det samtidigt som en intressant utmaning att på ett effektivt, diskret och estetiskt tilltalande sätt skapa ett tillfredställande rum ljudmässigt. Att bygga en "bastu" full med trädiffusatorer kan vem som helst göra ;)

Posted
Skulle vara Lennart Nilsson från Akustikmiljö då. Han som höll ett bra föredrag om smårumsakustik på High-Endmässan förra året.

http://www.akustik.nu/?gclid=CLmfkLSe27UCFe54cAodADMAuQ

Men han jobbar med samma fysikaliska förutsättningar som Matts gör, men där Matts är den geniale produktutvecklaren som tillfört medel för att komma tillrätta med problemen. Om det handlar om diffusion och HH så är Matts den okrönte mästaren alla kategorier. Sedan är han som person alldeles för blygsam med vad han åstadkommit, i likhet med andra som är ödmjukt professionella inför uppgiften.

Calm

Matts HH och diffusorer rockar fet :41:

Posted
Jättekul att denna tråd (och Hyperions snarlika tråd som jag följer med stort intresse) har skapat så mycket "resonans". Känns bra att veta att jag inte står ensam inför utmaningen att kombinera vardagsrum med lyssningsrum med såväl små självgående brusgeneratorer som en inredningsdesignmässigt väldigt krävande partner. Jag avundas de som har ett eget rum eller ens vrå där de får större svängrum att försöka optimera de akustiska förutsättningarna, så lär det inte bli för mig ett bra tag framöver.

Jag känner att såväl mätningarna som råden börjar konvergera (och vill rikta ett stort tack till alla som bidragit med kunskap, erfarenheter och åsikter). Jag känner att jag har uppfyllt mitt första delmål att få ett ungefärligt grepp om problemets natur och omfattning. Nästa steg blir att ta hit en expert (Matts ligger närmast till hands för mig och kontakt har redan tagits (tack Gunnar!). Jag börjar även forma idéer om hur lösningen skulle kunna smygas in i rummet, men jag avvaktar tills jag fått doktorns diagnos och ev recept.

Dessa blir således mina sista egna mätningar på ett tag. Här med inga ändringar på högtalar- eller lysningspositionen, men inga treatments (soffplymåer m m) eller tonkurvsjusteringar i Devialeten. Efterklangsmätningen är nu den enda som inte ger ett konsekvent resultat - successiva mätningar varierar i snitt med up till 10 ms eller ungefär 20%. De jag presenterar här representerar något slags medianvärden.

8517341061_98fb3de5f3_b.jpg

8517339855_6dded585da_b.jpg

8517340445_e3f13d623e_b.jpg

8517338691_4cde418412_b.jpg

8517339289_18d66603a5_b.jpg

Som du säger, finns nog inget du kan bidra genom att visa fler mätningar. Du gör helt rätt i att kontakta Matts. Då får du det tunga artilleriet med. Ska bli intressant om mätningar utförda av Matts visas. Kommer att hålla ett skarpt öga på denna tråd.

Posted
Du är långt ifrån ensam. Jag ligger hack i häl som sagt, och kommer att inhandla en XTZ Room analyzer i helgen :app:

Även om kompromisserna vi står inför innebär vissa begränsningar så ser jag det samtidigt som en intressant utmaning att på ett effektivt, diskret och estetiskt tilltalande sätt skapa ett tillfredställande rum ljudmässigt. Att bygga en "bastu" full med trädiffusatorer kan vem som helst göra ;)

Om du är hack i häl så befinner jag mig också i kön för att nå längre med akustiken i mitt vardagsrum. Jag har kommit en bit på väg, backat tillbaka ibland, och valt andra vägar, men det finns att göra. :)

och helst så osynligt som möjligt.