hififrasse Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Hej Kanske en fråga som det finns en tråd att följa sedan innan och då ber jag om ursäkt för detta men... Hur är det egentligen med kablar, vad är det som gör att en del är dyra och en del billigare, även om man när man läser om dem så verkar de snarlika i material? Är det högtalaren eller förstärkaren som ska matchas med kablar? läste på Svalanders sida följande ¨Vissa slutsteg kan vara känsliga för induktiva eller kapacitiva kablar¨och sen kan man läsa att just ¨den här¨kabeln passar bra till ¨denna högtalaren¨? Jag har inte gett mig in på några jämförande tester men har haft Audioquest typ 4 och bytte till Harmonic Technology Fantasy och ¨tyckte¨nog att jag märkte en viss skillnad-blev något mörkare. Audioquest har ett system som heter DBS, om det är så bra som de skriver varför har inte fler tillverkare gjort något liknande? Anledningen till min fråga är egentligen den att jag funderar på om jag kan få ut än mer av min anläggning genom att byta till andra kablar, har Hegel H200 och Kudos Cardea C30 Lev väl hifi vänner //Bertil Quote
toobs Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Att fråga om kablar brukar ju vara som att hälla ut bensin. Rätt snart kommer någon med en tändsticka Här ett försök att var neutral: För egen del har jag hört rätt tydlig skilnad mellan kablar (nu bortser jag helt från prisfrågan) om än det inte alltid är entydigt bättre eller sämre utan påtagligt ofta annorlunda med olika betoning på olika delar av signalen. Känns uppenbart för mig att man skall se kablarna som en del av anläggningen som på gott och ont samverkar med varje annan unik apparat. Tycks som om de olika implementeringarna av komponeneter som finns i våra apparater, och kombinationer av dem, påverkas olika av kapacitans induktans, resistrans och alla andra elektriska och magnetiska faktorer, och känsligheten för inkommande störningar. Ur störningssynpunkt skulle jag ju vilja ha t ex kabeln från skivspelaren extremt skärmad för att slippa lyssna på mobiltelefon-blippar, men tusan vet hur skärmen då påverkar den svaga signalen från pickupen. Här blir det alltså verkligen fråga om "trial and error". Skall jag ta ett exempel som verkar helt knasigt så låter min egenhändigt fyrflätade högtalarkabel mycket bättre med bara två av fyra kablar kopplade i högtalaränden. Alla fyra tåtar är då kopplade i förstärkaränden. Eller rättare sagt de gjorde det med Maggisarna. Kanske skulle det vara annorlunda med de nya Totemhögtalarna, eller med en annan förstärkare, osv osv. I övrigt kan man ju säga att forskning och tillverkning med dyra materal i låga serier förståss blir orimligt dyrt och även det estetiska kostar pengar. Det sägs ju att klockan är mannens enda "smycke" (själv har jag tre). Det känns som om hifigrejor i allmänhet och högtalarkablar i synerhet skulle kvalificera sig där..... Kanske skulle skaffa en Crystal Cabel-värsting och ha som halssmycke. Bling Bling Quote
iCrille Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 (edited) Plockar bort mitt inlägg. Edited February 21, 2013 by iCrille Quote
Bobecca Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 En kabel ska kunna ta hand om ohms lag samt kapacitiv ooh induktiva laster, det är inte konstigare än så. Det är inte priset som avgör, tyvärr. Jag tycker själv att supra har det mesta i sin väg, och är prisvärda dessutom. De dyrare varianter lämnar jag till dem som fortfarande trot att de gör någon skillnad Det finns så mycket mer trevligare att köpa för dom pengarna än att lägga ut för dyrare kablar. Tex, att akustikreglera ett rum ger mer valuta för pengarna. Ha det...... Quote
calm Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Min erfarenhet kring kablar handlar om ett tålamodsprövande sätt att angripa problemet genom att testa sig fram. Den grundläggande skillnaden mellan kablar är inte priset utan konstruktion och material. En viss grundläggande skillnad ligger mellan olika men vanliga material, koppar och silver eller andra legeringar. På något sätt kan skillnaden grovt delas upp i koppar och silver. Silver har enligt min erfarenhet en ljusare karaktär, medan koppar ger mer kropp och värmeinnehåll. Isolationsmaterial är också olika liksom konfigurationen av själva ledarmaterialet. Flertråd eller enstaka trådar är andra skiljande uppbyggnader. Kabelarea etc. Flätning i olika geometriska mönster är något som Nordost har tagit fasta på och bryter därmed interferenser från omgivningen och i själva kabeln. Likaså skärmning får betydelse för interferenser i främst signal och nätkablar. Att testa kablar är relativt lätt och kan ske med hjälp av att ta hem kablar på prov och helt enkelt testa i anläggningen. Att gå fram och tillbaka mellan olika kablar ger möjlighet till jämförelser och tränar förmågan att detektera skillnader. Känd musik samma volymförhållanden och samma utrustning och att gå tillbaka kommer att visa vad som förändras. Calm Quote
Timbre™ Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Är det högtalaren eller förstärkaren som ska matchas med kablar? En klart relevant kabelfråga och att träffa rätt kan ta längre tid än man först anar... Det är inte bara kabelstrukturen utan även längden som påverkar och den i särklass största kabelskillnaden jag har upplevt var när slutstegen flyttades fram och mina gamla Monster M1 kapades från 5,5 m till 1,2 m. Högtalarna den gången var ett par Infinity Kappa 9 och jag har även observerat tydliga skillnader vid uppkoppling av Sonus faber Extrema. Bägge räknas ju som komplicerade förstärkarlaster. Quote
new order Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Audioquest har ett system som heter DBS, om det är så bra som de skriver varför har inte fler tillverkare gjort något liknande? Oj.EN kabeltråd.Kan vara minerad mark.Alla tillverkare har sin grej.Något de tycker är viktigt i en kabels egenskaper.Transparent och deras låda på magen är,har jag förstått,för att kompensera för att lasten i kabeln ska vara likadan oavsett längd.Nordost tycker att luft är den bästa isolatorn,därför ser deras kablar ut som de gör.Kimber med sina flätor.Osv.Osv. Bäst är ju att testa själv och ignorera tekniksnacket. Jag tror att ju mer avslöjande en stereoanläggning är,ju viktigare är det att få kablarna att stämma in.Det kan då lätt tippa över åt något håll.Sen finns det ingen universallösning. Man måste testa och höra efter själv.Hör man ingen skillnad så grattis!Då blev det billigt.Hör man skillnader däremot är man körd.. Jag har full förståelse för de som inget får ut av att pröva dyrare kablar.Det jag däremot kan ha svårt för är att bli idiotförklarad för att lägga ner mer pengar än på en EKK. Alla är saliga i sin tro (vissa faktiskt mer än andra ) och den väg jag valt funkar för mig. Quote
hififrasse Posted February 21, 2013 Author Posted February 21, 2013 Hej Hifi vänner Min fråga var inte tänkt att vara minerad, det är ren skär nyfikenhet att få ta del av er kunskap. Eftersom jag själv bytte till andra kablar tidigare och upplevde en skillnad så kan jag tänka mig att det är en skillnad såklart. Butik som säljer Kudos tipsade om JPS kablar som var en bra matchning till högtalarna så som de hade upplevt det. Vetgirig som man är så ställde jag frågan till konstruktören/Kudos och fick följande svar. Hi Bertil, Cable choice will normally be more dependant on the amplifier and system / personal preference but we do recommend Chord Co cables for excellent sound quality and value for money. I hope this helps. Regards, Derek Gilligan Kudos Audio Det visar sig också att just Kudos använder Chord kablage internt i högtalaren. Har inte ställt frågan till Hegel än men tänkte göra detta också. :-) Det är naturligtvis som ni säger alltid möjligt att låna hem kablar och testa, men det är inte alltid man hittar utbudet i sin närhet. Ha det gott alla och tack för er input mvh Bertil Quote
hififrasse Posted February 21, 2013 Author Posted February 21, 2013 Hej igen Fick nu ett svar från Hegel Hi Bertil Thank you for your email. It is always difficult to recommend loudspeaker cable, but we have experienced very good results with Chord cable and the H200. I can't remember specific models as I think I have used various different ones. Anders Har nu bestämt mig för att prova om Chord kabel kan ge en skillnad i upplevelse mot den kabel jag har idag. bästa hälsningar Bertil Quote
new order Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Spännande!Jag hoppas du redovisar dina intryck Quote
hififrasse Posted February 21, 2013 Author Posted February 21, 2013 Hej det lovar jag att göra nu gäller att hitta butik som säljer någon som vet hur det fungerar med köp från England, tänker på moms/tull- pundet är ju ganska lågt just nu mvh Bertil Quote
new order Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Det är väl inom EU.Ingen tull inom unionen. Quote
Suomela Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Vid leverans från UK utgår ingen tull för 'gemenskapgods' och du betalar troligtvis lokal moms 20% vid köp därifrån. Var befinner du dig? Antar att det finns en del handlare som har Chord på hyllan som du kan låna före köp. Värna svensk hifi-handel. /Suomela Quote
Guest Musicus Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Hej det lovar jag att göra nu gäller att hitta butik som säljer någon som vet hur det fungerar med köp från England, tänker på moms/tull- pundet är ju ganska lågt just nu mvh Bertil Chord bruker man jo hitta rett ofta på brukten, man kanskje kan kjøpe og teste og funker det inte så legg ut dom til salu igjen mvh Quote
hififrasse Posted February 21, 2013 Author Posted February 21, 2013 Hej Naturligtvis värnar jag hifi butiker i Sverige, men befinner mig i Malmö och hittar Chord i butiker i Stockholm och Göteborg (vid en snabb sökning) tänkte att om man ska beställa från butik via nätet i Sverige så kan man kanske lika gärna beställa från UK. Har sökt på begagnat marknaden inte många träffar men det kommer kanske. ha det gott Bertil Quote
Ekman Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Jag tror inte att man ska lägga alltför tung vikt vid vad tillverkarna rekommenderar faktiskt Quote
Guest Musicus Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Hej Naturligtvis värnar jag hifi butiker i Sverige, men befinner mig i Malmö och hittar Chord i butiker i Stockholm och Göteborg (vid en snabb sökning) tänkte att om man ska beställa från butik via nätet i Sverige så kan man kanske lika gärna beställa från UK. Har sökt på begagnat marknaden inte många träffar men det kommer kanske. ha det gott Bertil Det ligger ett sett Chord Signature på hifisentralen.no f.eks for ordens skyld så verken kjenner jeg selger eller har noe med salget å gjøre mvh Quote
hififrasse Posted February 21, 2013 Author Posted February 21, 2013 Hej Tack för tipset, kollade dem men de var lite långa - räcker fint med 2 meter för min del. //Bertil Quote
conan Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Jag har också köpt Supra, nu senast "classic 2.5mm2", mest av det skälet att kabeln inte är rent skräp, vilket jag fått en gång när jag köpte från Clas Ohlson. Kablar är en stor del utseende och hantverk, och det är inte alls oväsentligt utan ska få kosta pengar det också. I min erfarenhet är kabelns placering det viktigaste näst efter tillräcklig ledararea. Det är viktigt att hålla en lång kabel så lågohmig som möjligt, speciellt vid svår last. Sedan är kabelns dragning längs väggar, utmed andra kablar och bakom apparater viktigt. Låt högtalarkablarna korsa andra kablar i 90 graders vinkel och lägg dem så långt från lågnivåkablar och elkablar som är praktiskt möjligt. Quote
calm Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Hej det lovar jag att göra nu gäller att hitta butik som säljer någon som vet hur det fungerar med köp från England, tänker på moms/tull- pundet är ju ganska lågt just nu mvh Bertil England tillhör EU och du behöver inte betala moms eller tull på varor därifrån. Calm Quote
tomano58 Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Chord finns till mycket bra priser hos futureshop.co.uk Quote
sprudel Posted February 22, 2013 Posted February 22, 2013 Jag tror inte att man ska lägga alltför tung vikt vid vad tillverkarna rekommenderar faktiskt Jodå, när de rekommenderade kablarna är så tunga att man inte orkar lyfta dem. Quote
calm Posted February 22, 2013 Posted February 22, 2013 Chord finns till mycket bra priser hos futureshop.co.uk Har god erfarenhet av Futureshop i fråga om service. Snabb leverans och svar på frågor. Dock bör man försäkra sig om möjligheten att få skicka tillbaka kabel som inte passar ljudmässigt. Återlämningsrätt gäller vad jag förstår bara kunder i England. Jag fick dock ok på att skicka tillbaka min Audioquestkabel mot bekostande av frakt. Nu utnyttjade jag inte erbjudandet eftersom jag sålde vidare. Ett tips är att kolla kabelpriset i Sverige innan köp. I mitt fall kunde man hitta Audioquestkabeln billigare i Sverige och det skilde inte oväsentligt i pris. Billigare frakt sannolikt. Så ett tips kolla med någon prisjämförande sight först. Calm Quote
Ekman Posted February 22, 2013 Posted February 22, 2013 Jodå, när de rekommenderade kablarna är så tunga att man inte orkar lyfta dem. I så fall bör nog pengarna läggas på ett gymkort i första hand. Quote
Timbre™ Posted February 22, 2013 Posted February 22, 2013 I så fall bör nog pengarna läggas på ett gymkort i första hand. Eller varför inte ett par sandfyllda stativ... Quote
30Hzbone Posted March 1, 2013 Posted March 1, 2013 (edited) Chord finns till mycket bra priser hos futureshop.co.uk Beställde ett par Chord kablar från Futureshop och fick följande info i ett mail ganska omgående: "We are unable to ship Chord cables to Sweden in accordance with Chords International Distribution policy. However, I am pleased to confirm we can ship many other cables listed on our website." Vadå fri handel inom EU, har handlat en hel del från olika EU-länder men aldrig stött på ngt liknande. Dessa Audioquest gick däremot bra att handla och dem landar hos mig snart. Edit: ändrat länk till Futureshop Edited March 1, 2013 by 30Hzbone Quote
Ekman Posted March 1, 2013 Posted March 1, 2013 Det finns ingen fri handel när det gäller hifiprylar, olika generalagenter får inte sälja utanför deras respektive områden. Quote
calle_jr Posted March 2, 2013 Posted March 2, 2013 Det vi har nu är det som är fri handel. Om EU ville att medborgarna skulle handla vad som helst var som helst så måste man införa styrd handel. Hifi är hyfsat befriad från strategier jämfört med andra varor. Quote
conan Posted March 2, 2013 Posted March 2, 2013 (edited) Beställde ett par Chord kablar från Futureshop och fick följande info i ett mail ganska omgående: "We are unable to ship Chord cables to Sweden in accordance with Chords International Distribution policy. However, I am pleased to confirm we can ship many other cables listed on our website." Vadå fri handel inom EU, har handlat en hel del från olika EU-länder men aldrig stött på ngt liknande. Dessa Audioquest gick däremot bra att handla och dem landar hos mig snart. Edit: ändrat länk till Futureshop Det kan finnas butiker i UK som skickar till Sverige. Alla är inte lika nogräknade eller pålästa ... Edited March 2, 2013 by conan Quote
new order Posted March 2, 2013 Posted March 2, 2013 Det finns ingen fri handel när det gäller hifiprylar, olika generalagenter får inte sälja utanför deras respektive områden. Om EU ska vara en frihandelszon är ju detta total bullshit Frihandel?Jo,om det gynnar företagen! Quote
Recommended Posts