Jump to content

50W Klass A från Cheseaux-sur-Lausanne


Guest BTS

Recommended Posts

* Jag köpte VPAerna på inrådan av Julien Pelchat, Veritys designer och utan att kritiskt prova detta mot alternativ. Det förbluffar mig än idag varför han rekommenderar denna kombination.

När jag bodde i Montreal besökte jag mässan där tre gånger. Verity spelade alla gånger med bl a Nagra VPA utom för de största modellerna Lohengrin där man "nöjde sig" med Lamms 32-wattare ML3. Hittade en gammal bild från 2008:

Lamm4.jpg

Jag förstår att Calle_Jr gillade det han hörde. I Köpenhamn ca 2002 hörde jag Avalon tillsammans med Conrad Johnson. Även det räknar jag som mästarklass. Om jag minns rätt var den förstärkaren specad till 50 eller 60 watt.

Men visst kan mer effekt tillföra något. I början av 2000-talet hade jag ett par Dynaudio Confidence C2 tillsammans med en 50 watts Bow. Jag tyckte det lät magiskt ända till jag provade Bow's 150 watts slutsteg. Då upptäckte jag nya sidor hos Dynaudio. Men det var inget jag reflekterade över innan jag provat.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men visst kan mer effekt tillföra något. I början av 2000-talet hade jag ett par Dynaudio Confidence C2 tillsammans med en 50 watts Bow. Jag tyckte det lät magiskt ända till jag provade Bow's 150 watts slutsteg. Då upptäckte jag nya sidor hos Dynaudio. Men det var inget jag reflekterade över innan jag provat.

Precis så var det för mig i bytet Nagra/Boulder. Jag var jättenöjd med min Nagra som lät helt fantastiska och bytte in dem enbart p g a att vi fick barn. Under den tiden upplevde jag aldrig Parsifalerna som "svårdrivna". Men efter att ha hört vad 300 Colorado-Watt kunde tillföra hade jag aldrig kunnat gå tillbaka.

Jag vet att de allra bästa rörprodukter har en viss "magi", jag hört det (från bland andra Nagra och Lamm) och jag gillar det skarpt, så jag har absolut inga problem med ljudidealet som sådant. Men jag anser ändå inte att VPAerna kan driva Parsifals till realistiska nivåer med dynamiskt program. Slut med predikan.

Link to comment
Share on other sites

Lite intressant att det tycks finnas fasta laguppställningar elektronik/högtalare som i vart fall som har presenterats på mässor.

Men är det pefect match eller är det generalagentens märkesrepresentationer som är avgörande?

Hörde VPA med Avalon på Hifi-stället och när jag beställde lite pianomusik så var jag definitivt inte imponerad. Dansken som demade skruvade på sig och hade någon dålig bortförklaring. Lät bumligt, dynamikfattigt och saknade topp. Ingen perfekt matchning precis. Kan också vara rummet som inverkade men sannolikt var det en kombination.

Nästa demo var den nu på mässan i Stockholm med Boulder och en helt annan presentation med både pondus men också en fantastisk ljudbild med skimmer i toppen som var makalöst. Lät i jämförelse som en helt annan högtalare som blommat ut till fullo. Jag håller med Struts.

Ingen kritik mot VPA, tvärtom, jag har hört den i andra sammanhang och det är en fantastisk förstärkare, men det gäller uppenbarligen att välja rätt högtalare.

Detta är min alldeles egna uppfattning utifrån erfarenheter om intryck av matchning.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Slut med predikan.

Jag förstår dig och tror att du har helt rätt.

Om jag ev har en poäng så är det att beakta bytet till Boulder. Detta är ju inte direkt kattskit. Om du hade bytt till en enklare 300-wattare är jag inte så säker på att bytet blivit förbättring.

Detta är min uppfattning och jag har hört flera sådana exempel som har en tidig imponatoreffekt men som förlorar i längden.

Det är klart; kan man få hela paketet med rörmagi, full dynamik, snabbhet, kontroll och timing så är det förstås bättre :D

Calm; jag tror du syftar på Peter Selmer. Han spelar ofta med enbart cd och slutsteg. Detta är ingen bra setup med Nagra. Vet inte varför, men jag gillar det inte heller.

Link to comment
Share on other sites

Lite intressant att det tycks finnas fasta laguppställningar elektronik/högtalare som i vart fall som har presenterats på mässor.

Men är det pefect match eller är det generalagentens märkesrepresentationer som är avgörande?

I Montreal ligger i Quebec där Verity tillverkas. Det var Verity med bl a Julien Pelchat själv som som visade sina högtalare utan mellanhänder. Om han har intressen i Nagra vet jag inte, men jag skulle bli ytterst förvånad om han skulle välja något som inte lyfter fram högtalarnas kvalitet på det sätt teamet önskar. Det kanske är så enkelt att vårt personliga "kvalitetsindex" skiljer sig åt på det här sättet.

En viktig parameter är också vilken musik man spelar och på vilka volymer. Verity spelade alltid med relativt låga volymer och i huvudsak klassisk musik typ stråkvartetter och liknande. Jag har de demoplattorna som Julien använde som innehåller mycket intim musik med klassiska förtecken. Jag hävdar fortfarande att det läg magiskt. Hur t ex Prefab Sprout i hög volym skulle låtit vet jag inte men VPA och Verity är kanske inte bästa kombin för det.

För övrigt tyckte jag att Avalon och VPA lät mycket bra hos HiFi Stället. Den musik jag baserar det på är vokalmusik från 16-1700-tal som spelades när jag var där. Rent förbannat bra med en innerlighet som få kombinationer klarar. Det är kanske lite som gitarrer. Alla modeller har sex strängar, är stämda på samma sätt men klarar inte all musik lika bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår dig och tror att du har helt rätt.

Om jag ev har en poäng så är det att beakta bytet till Boulder. Detta är ju inte direkt kattskit. Om du hade bytt till en enklare 300-wattare är jag inte så säker på att bytet blivit förbättring.

Detta är min uppfattning och jag har hört flera sådana exempel som har en tidig imponatoreffekt men som förlorar i längden.

Det är klart; kan man få hela paketet med rörmagi, full dynamik, snabbhet, kontroll och timing så är det förstås bättre :D

Jag tror naturligtvis också att jag har helt rätt, men jag tror inte för det att du har helt fel. Boulder är inte kattskit, men det är inte Nagra heller. Jag är långt ifrån övertygad att Bouldern skulle trumfa Nagran på samma sätt med t ex Avantgarde horns eller någon Lowther-derivat.

Om jag förutsätter att du (och Julien för den delen) hört Parsifals med högkvalitativa och effektstarka slutsteg men ändå föredrar VPAarna kan jag enbart dra följande slutsatser:

- Ni spelar på lägre nivåer än jag

- Ni föredrar program som är mindre effektkrävande än jag

- Ert ljudideal prisar "rörmagi" så högt att andra tillkortakommanden kan förbises, ni gör helt enkelt en annan avvägning

Skulle vara kul att sitta och jämföra tillsammans någon gång (om jag åker söderut tar jag gärna med mig min Devialet!) och förstå just varför du (och så manga andra) har denna preferans. För mig är saken glasklar, men smaken är ju som baken..

Edited by struts
Link to comment
Share on other sites

I Montreal ligger i Quebec där Verity tillverkas. Det var Verity med bl a Julien Pelchat själv som som visade sina högtalare utan mellanhänder. Om han har intressen i Nagra vet jag inte, men jag skulle bli ytterst förvånad om han skulle välja något som inte lyfter fram högtalarnas kvalitet på det sätt teamet önskar. Det kanske är så enkelt att vårt personliga "kvalitetsindex" skiljer sig åt på det här sättet.

En viktig parameter är också vilken musik man spelar och på vilka volymer. Verity spelade alltid med relativt låga volymer och i huvudsak klassisk musik typ stråkvartetter och liknande. Jag har de demoplattorna som Julien använde som innehåller mycket intim musik med klassiska förtecken. Jag hävdar fortfarande att det läg magiskt. Hur t ex Prefab Sprout i hög volym skulle låtit vet jag inte men VPA och Verity är kanske inte bästa kombin för det.

För övrigt tyckte jag att Avalon och VPA lät mycket bra hos HiFi Stället. Den musik jag baserar det på är vokalmusik från 16-1700-tal som spelades när jag var där. Rent förbannat bra med en innerlighet som få kombinationer klarar. Det är kanske lite som gitarrer. Alla modeller har sex strängar, är stämda på samma sätt men klarar inte all musik lika bra.

Precis min point!

Vilken musik framförs på vilken volym?

Det mesta kan låta bra på måttliga volymer men sedan skils agnarna från vetet när volymen börjar närma sig realistiska volymer och det börjar låta tunt om ett effektsvagt slutsteg.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Väntar med spänning på ditt omdöme på Prefab Sprout, som absolut inte behöva spelas högt för att avnjutas enligt min mening :)

Presis! er det kvalitet så er det kvalitet og njutes like godt på lavere volum, samme hva det er for musikk, imo selvsagt :icon_smile_cool:

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Precis min point!

Vilken musik framförs på vilken volym?

Det mesta kan låta bra på måttliga volymer men sedan skils agnarna från vetet när volymen börjar närma sig realistiska volymer och det börjar låta tunt om ett effektsvagt slutsteg.

Calm

Men, da er det vel mer anlegget enn musikken som viser sin svakhet men dømmes på den andres tilkortkommenhet, selv tar jeg meg i å avnyktras rent hifimessig og njuter musikk mer, spiller, lytter og njuter djupare musikalsk i min etterhvert så tilårskomne Volvo enn blandt mange såkalte referanse anlegg :icon_smile_cool:

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Men, da er det vel mer anlegget enn musikken som viser sin svakhet men dømmes på den andres tilkortkommenhet, selv tar jeg meg i å avnyktras rent hifimessig og njuter musikk mer, spiller, lytter og njuter djupare musikalsk i min etterhvert så tilårskomne Volvo enn blandt mange såkalte referanse anlegg :icon_smile_cool:

mvh

Jag har inga synpunkter på vilket man väljer så länge det är ett medvetet val med beaktande av eventuella begränsningar. Allt handlar om egen inriktning och ljudideal. Observera att inget är bättre än det andra. Musik handlar i grunden om kvalitet precis som du säger.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Väntar med spänning på ditt omdöme på Prefab Sprout, som absolut inte behöva spelas högt för att avnjutas enligt min mening :)

Det kommer... Jag har inte hört den ännu. Sitter och deltar på forumet från ett hotellrum inte så långt från ekvatorn där musiken är garanterat annorlunda. Flera nya upptäckter som jag återkommer till. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är så enkelt att vårt personliga "kvalitetsindex" skiljer sig åt på det här sättet.

Jag säger som Nisse; på den här nivån låter allt bra.

Jag önskar man hittade ett sätt att nyansera i forumtrådar. Om man inte höjer till skyarna uppfattas det lätt som en sågning.

Link to comment
Share on other sites

Jag säger som Nisse; på den här nivån låter allt bra.

Jag önskar man hittade ett sätt att nyansera i forumtrådar. Om man inte höjer till skyarna uppfattas det lätt som en sågning.

Precis! Spot on! :)

Det är min uppfattning också.

På den här nivån talar vi smakskillnader!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag säger som Nisse; på den här nivån låter allt bra.

Jag önskar man hittade ett sätt att nyansera i forumtrådar. Om man inte höjer till skyarna uppfattas det lätt som en sågning.

Uppfinn det sättet :mm: och jag lovar att det skulle skrivas än mer på forumet och då med mindre risk för misstolkningar :D

På den här nivån talar vi smakskillnader!

Precis och dom lökarna är fasta och går heller inte att tweaka, eller? ;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

För min egen del är det så i alla fall.

Precis och dom lökarna är fasta och går heller inte att tweaka, eller?

Men, jag anses av många som "lite/mycket tokig" som har urprungshändelsen som HiFi.

Men för mig ( obs !! enbart subjektivt och för just mig i min levnadsmiljö. )

Jag vill inte "besudla" BTS tråd och ber om ursäkt.

mvh

lech

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Jag säger som Nisse; på den här nivån låter allt bra.

Jag önskar man hittade ett sätt att nyansera i forumtrådar. Om man inte höjer till skyarna uppfattas det lätt som en sågning.

Sier som calm, Spot on....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Om vi nu återgår till den aktuella förstärkaren så är den bestyckad med 845 rör. 845 är ett rör med strålande linjära egenskaper. Innan det började nytillverkas på 1990 talet, tror jag det var, var det närmast omöjligt att anskaffa. Som ersättning för 845 användes speciellt av japanska audiofiler röret 211. Det röret har tätare gallerdelning, högra förstärkningsfaktor, mindre gallerutrymme och bla därför har klart sämre linjäritet men i övrigt tillhör de samma familj. Men man fick ta vad som fanns. Anledningen till den relativt goda tillgången på 211 röret var att det användes som sändar och modulatorrör i amerikanska bombplan under WW2, därför fanns det stora surplus lager tillgängliga. I dag tillverkas 845 av ett flertal fabriker, varför något bruk av 211 röret knappast är motiverat. Nu har även det ryska röret GM 70 tillkommit vilket har i stort sett samma egenskaper som 845 förutom att det klarar högre anodeffekt.

Link to comment
Share on other sites

Det var ju inte lika vackert som de ser ut kanske?

Tjaoo, det är ju ofta så icke-motkopplade effektförstärkare brukar se ut - hög utimpedans (ger stor variation i frekvenskurvan) och högt distorsionsspektrum. Inget konstigt alls för ett slutsteg av den konstruktionstypen.

Edited by Almen
Link to comment
Share on other sites

Mja, i det här fallet är jag inte riktigt kompis med valet av småsignalrör. Bla användes ECC83 tydligen som drivrör. Detta rör är tämligen olinjärt vid "högre" signalnivåer. Det är nog mer lämpat som front-end i RIAA förstärkare mm. Jag är övertygad om att bättre val av driverrör skulle förbättra förstärkarens mätdata högst väsentligt. Hur mycket är svårt att sia om, det beror även på övriga kretslösningar i förstärkaren.

Link to comment
Share on other sites

Tjaoo, det är ju ofta så icke-motkopplade effektförstärkare brukar se ut - hög utimpedans (ger stor variation i frekvenskurvan) och högt distorsionsspektrum. Inget konstigt alls för ett slutsteg av den konstruktionstypen.

Påminner om en generalisering från ett grannforum. Vi får nog skilja på transistorer, pentoder resp lågohmiga triodrör. Push-pull eller single-endkopplingar mm. Lågohmigs triodrör som 845,300B 2A3 etc behöver ingen motkopplingsslinga om förstärkaren i övrigt är rätt konstrurerad.

Edited by Erik Andersson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...