Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Floden av nya modeller kan inte skrämma en förstärkare som introducerades 1998 och som alltså har närmare 15 år i produktion på nacken.

Med sin majestätiska arkitektur skulle den pryda vilket vardagsrum som helst och garanterat värma varje familjemedlem med sin uppenbarelse. :icon_smile_cool::)

IMG_0423-2_zps68d13b0a.jpg

Edited by BTS
  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Leverans sker i ett kolli vilket innehåller 3 kartonger, två med VPA och ett med rör och övrig utrustning. Den övriga utrustningen består av

bomullshandskar för rören, skinnhandskar för aluminium, verktyg, mätprotokoll, instruktionsbok och ett alternativ till kronan över 845-rören

i form av en lägre aluminiumring.

IMG_0800-2_zpse85fee88.jpg

Posted

Jag har varit sugen på dessa förstärkare sedan jag hörde demo med dem på hifistället i samband med en mässhelg för några år sedan. Rörrädd o effekttorsk som man är, så skall det bli mycket intressant att höra dina omdömen BTS!

Posted

Erik.

Nu hann du före .....

Jag hade redan tänkt ut mitt kommande inlägg. ( trög som vanligt )

I den här divisionen 50 Watt trioder har jag bara lyssnat på din Drömmen och Nagra här hemma.

Båda faller mig i smaken med matchande högtaleri.

Det är enligt mitt förmenande "gourmet klasse" Riktigt bra!!! Lite av samma signum.

MVH ( även om det var OT. ) Får nöja mig tsv med "minidrömmen" som blev kvar efter ert besök..

Lech

Posted

De mäktiga 845-rören är förpackade parvis, märkta med respektive monoblocks serienummer och vilket som skall vara bak/fram.

IMG_0809-2_zpsa4621af8.jpg

IMG_0812-2_zps2b0d357a.jpg

Guest Musicus
Posted

Sist jeg hørte disse stod de i spann med Nagra´s pre og koblet opp på ett par Avantgarde Uno :mm:

mvh

Posted

Här ser vi det medföljande alternativet till kronan runt 845-rören monterad, den lägre aluminiumringen.

IMG_0790-2_zps47eab34f.jpg

IMG_0793-2_zps86f373e5.jpg

Posted

Kanske de coolaste slutsteg som finns. Fanstastiska. :mm: För vem står det inte "villa ha" på dem? Det är inte långt borta att jag skulle kunna ha dem bara för att de är så snygga. Jag har också hört dem på demo. Jag skulle tro att de utan tvekan får väldigt många olika riggar att spela fantastisk. Troligen ett grymt säkert köp rent ljudmässigt. Skall bli kul att höra hur de presterar hos dig. Troligen hur bra som helst.

Fina bilder.

Posted
Här ser vi det medföljande alternativet till kronan runt 845-rören monterad, den lägre aluminiumringen.

IMG_0790-2_zps47eab34f.jpg

IMG_0793-2_zps86f373e5.jpg

Läckra skapelser :mm: Jag har egentligen ingen riktig uppfattning om hur de låter eftersom jag inte har lyssnat ordentligt på dom, men är nyfiken och ser fram emot dina intryck.

Skulle också tänka mig att ha dessa bara för dess läckra design :mm: men den tanken skulle inte min fru ens vilja lyssna på, hon tycker redan att det är för många liknande produkter i vårt hem :diss:

Ser fram emot fler bilder, NU!!!!

/byZan

Posted

Hej BTS det här ser ju onekligen trevligt ut :mm: Är dom hemma för utvärdering eller är dom i din ägo :?:

Vilket fall som helst så har du det säkert lite småmysigt just nu och jag kan tänka mig att det låter gött ;)

Kanske snart dags för ett hembesök :?:

Posted

50W klass A betyder att det blir varmt, skållande varmt på de övre delarna av chassiet då en VPA drar 250W konstant.

Nagra VPA är med andra ord inte förstärkaren för den som försöker dra sitt strå till stacken när det gäller energihushållning.

IMG_0687-2-2_zps6003cb3b.jpg

Posted

Läckra skapelser! :mm:

Just nu kom det en stor suck från min kvinna. "Sådana vill jag också ha" sa hon när hon såg bilderna. Jag kan bara instämma! :mm::mm:

Grattis!

Calm

Posted

Enligt Nagra är VPA fullt balanserad från ingång till utgång och när ingång ska väljas sker det med hjälp av att en bygel flyttas.

IMG_0690-2-2_zps495b16d5.jpg

Posted
Just nu kom det en stor suck från min kvinna. "Sådana vill jag också ha" sa hon när hon såg bilderna.

Bättre utgångsläge än så blir det inte om man går i köptankar... :105::)

Posted

På utgångssidan använder sig Nagra på VPA av WBT-kontakter och det kan väljas mellan 4, 8 eller 16 ohms utgångsimpedans.

IMG_0779-2_zpsc0773973.jpg

IMG_0549-3_zpsabe35d91.jpg

Posted

Nagra VPA är inga tungviktare, vilket kan ses som en lättnad, endast 13,5kg/styck.

IMG_0696-1-2_zps8266018b.jpg

Posted (edited)

De mäter 375mm över havet utan rör och gör sig riktigt fint i ögonhöjd.

IMG_0757-2-2_zps915a2245.jpg

Edited by BTS
Posted

Förutom 2st 845 effektrör finns 2st ECC83 och 1st E182CC per monoblock i besättningen.

Från Nagras hemsida:

The power valves are powered for 24 hours on a computerdriven

test bench prior to testing, selection and matching. The

smaller input circuit valves are powered for 48 hours. Overall,

70% of the valves are rejected by the end of the measurements.

IMG_0532-2_zps07ccff61.jpg