Jump to content

"Hembio" i lägenhet


Gröten

Recommended Posts

Nu har jag varit medlem här ett tag och tänkte presentera min anläggning. Jag har inte riktigt koll på detta forum eller hur man lägger upp saker. Så vi får se hur det går.

Jag har precis bytt från NAD T747 till en Primare SPA21 som jag köpte av en kompis. Är otroligt nöjd över hur ljudet förändrades hos mina B&W DM684! Bytet innebar att högtalarna blommade ut och spelad med en klarhet och enkelhet som jag inte upplevde tidigare med min NAD.

Så jag är otroligt nöjd :)

Jag kommer även fortsätta leta efter nya delar som tillslut kanske resulterar i en mer komplett hembio än det jag har nu. Det som står näst på tur är en sub, men det kommer att dröja ett tag tror jag.

DSC02548_zps14d096bf.jpg

/Jonas

Edited by Gröten
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit medlem här ett tag och tänkte presentera min anläggning. Jag har inte riktigt koll på detta forum eller hur man lägger upp saker. Så vi får se hur det går.

/Jonas

Välkommen hit!!

Du verkar ju lagt upp bilder helt enligt konstens alla regler.

Ser trevligt ut, får gratulera till ett bra köp.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Som sagt...

välkommen får man väl säga :)

Hembio i lägenhet var "eländet" ... ;) som ledde mig in på det här med hi-fi.

Tänk vad man hade missat om det inte vore för min första hembioförstärkare (Denon 2105) och B&W's 600:a serie, 603 s3 som frontar.

Körde då med en Audiophysic subwoofer (Luna) och grannarna sa inte ett pip om/när jag höjde volymen.

Hade riktigt bra grannar på den tiden, numer har jag "bara" grannar :D .

Hoppas du kommer att trivas på forumet.

//Pan

Link to comment
Share on other sites

Riktigt trevligt att ni hälsar mig välkommen hit! Även att ni har frågor och funderingar gillas :)

Här kommer en kort berättelse:

Under min studietid här på Växjö universitet hade jag ett par Prosonhögtalare med tillhörande sub och en Sonyförstärkare. Detta köpte jag när jag flyttade hemifrån, och då visste jag i princip inget om hifi eller liknande. Då gillade jag väl att det dunkade och var relativt stort och billigt. Detta var väl år 2004/2005 skulle jag tro och jag var 19år.

Någon gång här under studietiden utvecklades mitt intresse. Dels var man ibland hemma hos personer på fest och då var jag alltid intresserad av vad de spelade med, om det lät bra. Sen drog det igång ordentligt när jag var på besök hos en gammal klasskompis på nyårsafton för kanske 6 år sedan. Han jobbade eller hade jobbat på Hifi-klubben. Jag kommer ihåg hur fina högtalarna var och hur bra de lät. Det jag fastnade för, förutom ljudet, var hur vackert det var. Förstärkaren och högtalarna var som en del av inredningen liksom :41:

Sen när jag pluggat klart och lite mer ekonomiskt utrymme fanns så bestämde jag mig för att köpa något mer ordentligt. Den affären som jag hade hört talas om var Hifi-klubben och dit gick jag. Jag köpte en NAD t747 och B&W DM684 och detta var år 2011. Efter detta inköp lyssnade jag allt mer på musik. Och för ca ett år sedan hade jag lyssnat så pass mycket på min NAD att jag började bli intresserad av något nytt. Jag fick även känslan att högtalarna inte fick ut all sin potential. Så jag började kolla runt på olika forum på internet och upptäckte att ju mer jag läste om hifi desto mer komplicerat förstod jag att det var. Alla, eller många, säger olika saker om vad som är bra och inte bra. Och det finns så otroligt mycket av allt! Det är som en stor djungel...

Sen hade jag den härliga möjligheten att komma hem till Richard och lyssna på hans musikrumsbygge. Detta var helt galet att få uppleva något så "komplett" som jag tycker det var! Och det är tack vare honom som jag nu har köpt min Primare SPA21 som jag tycker är helt underbar. Och det var han som tipsade mig om detta forum och en del andra sidor med hifi.

:)

/Jonas

Edited by Gröten
Link to comment
Share on other sites

Trevligt!

För mig började det med Anna-Lena Löfgren o Lyckliga Gatan i slutet av 60-talet,åldern var inte så hög men det var kul o lyssna om o om o om igen :D

Så länge musiken står högst så är allt väl oavsett Hifi eller inte,men visst finns det risk för beroende utav bra ljud :)

Det är aldrig försent att uppleva en lycklig barndom. Eller som Galenskaparna sa i Dalsland,det här blir ingen fri i från. :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Kul med nya medlemmar och välkommen till forumet!

För egen del började resan med en HMW-skivspelare, en Luxor stereoradio och två hemmabyggen till högtalare med element från Clas Ohlsson. Då var jag en liten plutt och resan har bara fortsatt och jag ser inget slut än i vart fall.

Din start ser mer seriös ut än min!

Lycka till! Hifi är en dyr älskarinna! :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

För mig började det med Anna-Lena Löfgren o Lyckliga Gatan i slutet av 60-talet,åldern var inte så hög men det var kul o lyssna om o om o om igen :D

Detta känner jag igen, men jag tror det var i början av 60-talet. Jag lyssnade på en sådan här.

images3.jpg

De hade allt, dvs högtalare, slutsteg, försteg, riaa, ja, tom fast monterad nätsladd. :o

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag tagit tag i diskantbytet på min ena B&W-högtalare.

Anledningen var att den såg ut så här:

DSC02568_zps9ae5c1a6.jpg

DSC02567_zpsf186bb72.jpg

Detta hände för ett tag sen när jag skulle flytta högtalaren och idiotiskt nog satte tummen rakt på diskanten. Det är inte ofta jag har av tygskydden och denna gång skulle jag flytta runt högtalarna för att se var de stod finast. Det blev först bara en buckla men efter någon månad kom även en spricka...

Så jag var nere och köpte en ny diskant. Jag fick även hjälp med att byta den, och det är jag glad för att jag fick. Det var inte helt lätt, framför allt om man aldrig har tittat in i en högtalare tidigare :)

Hade varit trist om jag hade tagit sönder något annat under bytet! Men nu kan jag göra det själv nästa gång ;)

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag tagit tag i diskantbytet på min ena B&W-högtalare.

Anledningen var att den såg ut så här:

Ett tips om det händer igen. Du kan suga ut den genom omfamna kalotten med din mun och suga. Det lärde jag mig en gång av Jan Ardståhl på Tonkraft. Funkade utmärkt med Dynaudios kalotter. Normalt sett skall en sådan bubbla inte påverka ljudet direkt, men det är ju inte så roligt att ha.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips om det händer igen. Du kan suga ut den genom omfamna kalotten med din mun och suga. Det lärde jag mig en gång av Jan Ardståhl på Tonkraft. Funkade utmärkt med Dynaudios kalotter. Normalt sett skall en sådan bubbla inte påverka ljudet direkt, men det är ju inte så roligt att ha.

Tack för tipset!

Jag provade det och jag provade även dammsugaren. Jag har fått höra att det kanske inte var bra att använda dammsugaren, men jag vet inte riktigt varför. Men inget av det hjälpte. Jag hade väl tryckt in den så pass hårt...

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Tekniken med att räta ut bucklor i olika material är känd från bilvärlden. Där finns beprövade metoder som används. Vakum är den vanligaste. Ett material som gjutits eller pressats till en viss form har en inneboende förmåga att försöka återgå till sitt ursprungstillstånd. Men tekniken kräver naturligtvis kunskap och erfarenhet. Det gäller att hitta den rätta punkten att dra ut materialet i. Men om ändå alternativet är att köpa nytt så är det väl värt ett försök.

Frågan är om det alltid är lyckat att byta ut om vi pratar om matchande par av t.ex diskanter. Jag tror att de flesta fabrikat testar sina element för att komma så nära varandra i matchningen. Tillverkning lämnar inte alltid exakt samma resultat.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en bild på hur det ser ut just nu:

DSC02571_zps2fbdccff.jpg

Det jag håller på med idag är att stadga upp tv-bänken en aning. Den "svankar" rätt ordentligt. Det är inte någon vidare byggkvalité på denna bänk så jag får palla upp med lite träbitar här och där. Den är väl inte byggd för tunga anordningar :)

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en bild på mina surroundhögtalare.

Det är ett par Dali Concept 6 och inhandlades för att byta ut mina gamla Proson som jag använde innan. Dessa används bara när jag tittar på film, men i framtiden skulle jag vilja ha ett par små B&W istället. De står inte direkt optimalt, det vet jag. Men det är bättre än inget :)

DSC02573_zps0ede240a.jpg

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga till er här!

Jag är intresserad av en sub, men vet inte riktigt vad jag ska välja.

Jag har kollat på svs, sunfire, velodyne mm i prisklassen 5000-10 000. I senaste hembiotidningen stod det om BK electronics och deras xls200 mk2. Det står mycket bra saker om denna bas på olika forum och priset är ju helt klart lockande. Denna är på 270w, känns inte det lite jämfört med sunfires 1000w???

Vad tycker ni om subwoofers? Vilka rekommenderar ni? Hur ska man tänka???

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga till er här!

Jag är intresserad av en sub, men vet inte riktigt vad jag ska välja.

Jag har kollat på svs, sunfire, velodyne mm i prisklassen 5000-10 000. I senaste hembiotidningen stod det om BK electronics och deras xls200 mk2. Det står mycket bra saker om denna bas på olika forum och priset är ju helt klart lockande. Denna är på 270w, känns inte det lite jämfört med sunfires 1000w???

Vad tycker ni om subwoofers? Vilka rekommenderar ni? Hur ska man tänka???

/Jonas

För det första.Strunta i Wattuppgifterna.Visst är det viktigt med kraft men det har oxå att göra med själva konstruktionen av subben.Jag tror på en eller gärna två snabba subbar.Vilka?Det är upp till dig.Finns säkert massor

med vettiga råd från de övriga på forat.REL brukar vara bra på subwoofers.Där har du ett alternativ iaf.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...