bato Posted February 18, 2013 Posted February 18, 2013 Hej Ett fåtal av oss blev direkt inbjudna av Jörgen Ultimate, att få vara med vid ett unikt tillfälle. En liveinspelning med (Anders Wihk ) och sedan uppspelning på TAD . En makalös jämförelse jag aldrig varit med om. Här ett tillfälle att på Youtube höra denna jämförelse. https://www.youtube.com/channel/UCmq8Oq6ijL5-F1MPBSiMCdQ Quote
gcs Posted February 18, 2013 Posted February 18, 2013 Jag var där och hörde de två olika inspelningarna. Den inspelningen som lät bäst enligt min bedömning om hur det ska låta. Det var den som var gjord med tre mikrofoner. Jag tyckte att två mikrofon inspelningen gjorde att flygeln kom för långt bort med för mycket akustik. Dessutom var ljudet lite för mjukt/luddig och det berodde på att den inspelningen var analog. Quote
calm Posted February 18, 2013 Posted February 18, 2013 Hej Ett fåtal av oss blev direkt inbjudna av Jörgen Ultimate, att få vara med vid ett unikt tillfälle. En liveinspelning med (Anders Wihk ) och sedan uppspelning på TAD . En makalös jämförelse jag aldrig varit med om. Här ett tillfälle att på Youtube höra denna jämförelse. https://www.youtube.com/channel/UCmq8Oq6ijL5-F1MPBSiMCdQ Jag fick njuta frukten av inspelningen på lördagen och det riktigt riktigt bra för en pianoälskare som undertecknad. Fick en bild på mickarna som dock hade sina skyddande "nattmössor" på. Solida Didrik de Geer mickar i tandem. Det gick också ett inslag med Didrik på TV4 för ett tag sedan. http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=2255861 Jag återkommer till mina intrycka av TAD-demon i min mässtråd. Calm Quote
bato Posted February 19, 2013 Author Posted February 19, 2013 (edited) Jag var där och hörde de två olika inspelningarna. Den inspelningen som lät bäst enligt min bedömning om hur det ska låta. Det var den som var gjord med tre mikrofoner. Jag tyckte att två mikrofon inspelningen gjorde att flygeln kom för långt bort med för mycket akustik. Dessutom var ljudet lite för mjukt/luddig och det berodde på att den inspelningen var analog. Ja, akustiken är ett gissel. Klart om man spelar in på längden i ett rum blir det kanske bäst att återspegla det hela i samma rumsliga akustik. Detta kan då bli svårt att genomföra, men då borde man kanske ha valt att spela på längden i nästkommande uppställning. Min erfarenhet mynnar ut i att ljud som går längds den långa sidan i en akustisk miljö bidrar till en mjukare efterklang som i sin tur låter mera homogen. Vissa tyckte att TAD hade mera dynamik än verkligheten, men det hade bara att göra med några olyckliga pikar i rummet,, kanske den lite väl "kraftiga" invinklingen spelade ett litet spratt.? Tad lät ju fantastisk bra och rummet gav den faktiskt bra möjlighet till den bedrift som få andra lyckades med under mässförhållande. Något luddigt ljud kunde jag dock ej höra. Edited February 19, 2013 by bato Quote
gcs Posted February 19, 2013 Posted February 19, 2013 Anledningen till att jag upplevde ljudet i det här fallet blev lite luddigt var mikrofavståndet till flygeln. Det är ju aldrig så att en mikrofon behåller samma frekvensgång och nivå oberoende av avståndet till källan. När man gör en tvåmikrofoninspelning måste man hitta der rätta balansen mellan direktljud och akustiken. Nu handlade det om två instrument och man vill höra lite attack och briljans som jag tyckte saknades på den analoga inspelningen. Dessutom kunde jag höra bandbrus som naturligtvis inte kan finnas på en digital inspelning. Jag vänder mig mot att allt blir bättre med bara två mikrofoner. Så är det inte, i alla fall inte om man vill spela in flera en bara ett instrument. Allmänt så tycker jag att reproducerad musik ska låta bättre än verkligheten eftersom mikrofoner inte kan det som vi kan live, rikta vår hörsel exakt på det som vi vill höra. Quote
bato Posted February 20, 2013 Author Posted February 20, 2013 Anledningen till att jag upplevde ljudet i det här fallet blev lite luddigt var mikrofavståndet till flygeln. Det är ju aldrig så att en mikrofon behåller samma frekvensgång och nivå oberoende av avståndet till källan. När man gör en tvåmikrofoninspelning måste man hitta der rätta balansen mellan direktljud och akustiken. Nu handlade det om två instrument och man vill höra lite attack och briljans som jag tyckte saknades på den analoga inspelningen. Dessutom kunde jag höra bandbrus som naturligtvis inte kan finnas på en digital inspelning. Jag vänder mig mot att allt blir bättre med bara två mikrofoner. Så är det inte, i alla fall inte om man vill spela in flera en bara ett instrument. Allmänt så tycker jag att reproducerad musik ska låta bättre än verkligheten eftersom mikrofoner inte kan det som vi kan live, rikta vår hörsel exakt på det som vi vill höra. Finns det flera som tycker att en flygel låter bättre via ett par Högtalare? Jag har då ej hört dessa låder:( Quote
Bebop Posted February 20, 2013 Posted February 20, 2013 Finns det flera som tycker att en flygel låter bättre via ett par Högtalare? Jag har då ej hört dessa låder:( Jag har i vart fall haft väl så bra musikupplevelse hemma som på konserter och i många fall betydligt bättre. Men när de får till det ordentlig på en scen i en bra lokal och med en bra sittplats så kan det bli magiskt. Men så är det långt ifrån alltid. Då blir det mer att "titta" på musiken. Quote
calm Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Går nog inte att fullt återge kraften, klangen, övertonerna och renheten i en konsert med en riktig Steinwayflygel. Men PA-ljud har sina klara brister. Så skillnaden är så stor att jag föredrar mitt eget system framför ett dåligt PA-system. Calm Quote
bato Posted February 21, 2013 Author Posted February 21, 2013 (edited) Just så är det. Alltså om vi hör lyssnar på en ex. Flygel och vi sitter på 2-4 m. Så hör vi 100% rent ljud = 0% distorsion. O m jag då hoppar över inspelnings fasen där olika typer av producenter har olika smak och diverse olika mekaniska och digitala apparater med tillkommande distorsion. Ska vi då återspegla det hela hemma via alla våra apparater, kablar(låter ju mycket olika) har ju en angiven distorsion utmätt, speciellt högtalarna har i bland flera % distorsion. Man får klättra bra i pris för att få lite lägre distorsion i lådorna , och distorsion är ju lika med fel Alltså blir reproduktionsljud alltid fel mot originalet. Mickarna kan inte välja, men vi väljer placering åt dem . Och sedan hör vi vad vi vill så fall via högtalarna liktförbask....... Att då återspegla ljudet från en Flygel eller ännu värre en kyrkoorgel via ett par högtalare ofärgat i hemmiljö blir nog inte lätt. Ta just en orgel i kyrko-akustik oj oj oj oj finns ej dessa baslåder som inte färgar till det ”rejält” i våra små rum. Vi har då ej pratat om den akustik som måste bearbetas och då i sin tur olika tycke /smakfärgningar. Alla dessa led måste överbryggas, åxo den mekaniska/elektriska kompressionen måste nollas, och där har vi mycket kvar att förbättra innan mina öron tycker det liknar originalet. Om än Tad var mycket nära på mässan, fast ,,,,, Smakar det så JUST DET,,,,,,, Kostar det. Edited February 26, 2013 by bato Quote
Recommended Posts