Jump to content

Veckans skiv"tipps" : V46 2004

plundin™

Recommended Posts

Äntligen var man då fri från arbete ett par dagar och kan överskölja sina öron med fritt valda toner. Det här är vecka 46 skivtipps :

I och med Gorbachev's perestrojka öppnades ett fönster mot grannländer vi på fel sida om Östersjön inte sett igenom sedan nittonhundratrettiotalet. För oss med öronen på skaft brast massor av uppdämda musikdammar, för även om man som jag besökt flera av staterna i det Sovjetiska samväldet pre glasnost, var det då ofta bara musik av det av det mer konservativa slaget som man blev presenterad. Jag har såhär i efterhand, när jag lärt känna fler och fler musikmänniskor från öst, förstått att den musik där man ville flytta fram gränserna för vad som var estetiskt och praktiskt möjligt nästan uteslustande skedde i små sammanhang som i hemmet. Som oftast, vilket även gäller veckans tonsättare (Som kom att spela kontrabas för brödfödan), fick man tjäna sitt levebröd på annan tjänst, ofta som musiker eller lärare, och skrivandet var för ett postumt sedan.

Men så 1989 beställde Mikhail Gorbachev fram kubikmetervis av fönsterputs för att han ville att demokratins stjärna, i viss mening i alla fall, skulle kunna lysa i östliga fönster med. Litet visste han vilken revolution han ställt till med, men jag tror inte att han grämer sig särskillt där hemma i lägenheten i Moskva.

Då var det dags att presentera dagens tonsättare, han är Lett och och heter Peteris Vasks. Han är föddes i april 1946 i den lilla staden Aizpute i västra Lettland. Han studerade kontrabas på grannlandet Litauens statliga musikkonservatorium och fick efter avslutatde stuier tjänst som basist i hemlandets olika orkestrar. 1978 avgick han även med diplom i komposition vid Lettlands statliga musikkonservatorium. Han säger själv att han känner sig mest besläktad med kompositörer som polacken Henryk Gorecki, georgiern Giya Kancheli och esten Arvo Pärt. Min första kontakt med Vasks musik hade jag på en konsert med Västerås Sinfonietta 1996 under Stockholm New Music festival. Och givet att jag skiver om Vasks och hans musik här kan Ni säkert förstå att mötet var ganska positivt.

Violinkonsert : "Tālā gaisma" (Fjärran ljus / 1996-7)

BIS-CD-1150_72_150.jpg

Den halvtimmeslånga Violinkonserten finns inspelad flera gånger, nu senaste med Svenska kammarorkesterns förste konsertmästare Katarina Andreasson som solist. Musikaliskt spänner vi här över en slags östeuropeiskt minimalism som många säkert känner igen från den tidiare nämnde Arvo Pärt. Men där Pärt är besatt av klockklanger och att immitera dessa lockar Vasks fram långa broar av melodik. Han säger själv att ett huvudsyfte med den egna musiken är komunikation, och vill man komunicera med många människor måste man skriva lättillgängligt. Vasks musik är på inget vis arkaisernade även om han ibland använder sig av tydliga dur och mollklanger. Hans musik gör ingen för när, även om den kanske retar gallfeber på det modernistiska hardcooregänget, jag toro att Vasks är uppriktig i sin vilja att sträcka fram en inbjudande hand till lyssnare som kanske är lite ovana med den "högtravande" klassiska msuiken. På denna CD finns även verken "Musica Dolorosa" och "Viatore" (Skivbolag : Bis)

B000026CDC.01._PE_SCMZZZZZZZ_.jpg

Violinkonserten finns även inspelad med stjärnviolinisten Gidon Kremer och hans egna kammarorkester, KremerataBaltica till vilka Vasks dedicerade konserten. På denna hör vi även det långa symfonin för stråkar kalad "Röster" (Skivbolag : Warner Classics)

B00008GQGN.01._PE_SCMZZZZZZZ_.jpg

Den tredje inspelningen jag har är med finnen Johan Storgårds och Österbottens kammarorkester, på samma CD hittar vi den andra symfonin. (Skivbolag : Ondine)

Det finns även en fjärde inspelning, men den har ungått mina öron så den får bara en liten länk till Amazon.com, skivbolaget för denna är det Amerikanska Phoenix.

Skillnaden mellan dom tre inspelningarna jag har subtila men påtagliga, man kan säga att där Katarina Andreasson är den tydliga orkestermusikern som gärna blandar sig med orkesterklangen och fogar sin solostämma är Gidon Kremer det motsatta, han lyser i kretsen av de sina, han tar utan ansträngning varje ton som om den vore där för att brista. Johan Storgårds är ett slags mellanting som kanske inte vet vilken fot han skall stå på. Att välja mellan Kremer och Andreasson är en smaksak, båda angreppen är giltiga. Storgårds typiskt svenska mellanväg är å ena sida tilltalande och är kasnke den man skall välja om man bara köper en version.. Men det är det där spännande att höra samma verk tolkas på olika sätt som gör mej mer benägen att rekomendera dom bägge andra.

Andra Vasks verka man kan kika efter :

8218523.jpg

"Röster" på Warner Classiscs (8573-82185-2) innehåller : Cantabile, Symphony No. 1 "Balsis", Kantate, Musica adventus, Ainava ar putniem

0457.jpg

Telarc (CD-80457) innehåller verk för stråkorkester : . Musica Dolorosa, Cantabile, Voices: Symphony for String Orchestra.

B00004S2SY.01.LZZZZZZZ.jpg

Caprice (CAP 21635) innehåller : Styråkkvartetterna 2 & 3 med Rigakvartetten

Det fanns tre fina CD på det nu avsomnade brittiska skivbolaget Conifer, jag lägger länkar här till dessa från Amazons katalog om någon skulle vilja leta efter som på begagnatmarkanden; Kammarmusik / Konserter mm / Cellokonserten och Symfoni för stråkar...

/ptr