Jump to content

Mässhelg i Stockholm 2013

calm
 Share

Recommended Posts

Ligger lite sent i slingan, efter en tvådagarssejour i hifins tecken, så tar det lite tid att samla bilder och intryck.

Vill som vanligt inte blanda mina reportagebilder med den officiella trådens fotokonst, så håll tillgodo eller avstå. Det är valfritt.

mssan2013002_zpsbe7b1a1f.jpg

En mässhelg börjar alltid med en rejäl frukost för att orka både fysiskt och mentalt med en ordentlig dos hifi ala carte!

Calm

Ligger lite sent i slingan, efter en tvådagarssejour i hifins tecken, så tar det lite tid att samla bilder och intryck.

Vill som vanligt inte blanda mina reportagebilder med den officiella trådens fotokonst, så håll tillgodo eller avstå. Det är valfritt.

mssan2013002_zpsbe7b1a1f.jpg

En mässhelg börjar alltid med en rejäl frukost för att orka både fysiskt och mentalt med en ordentlig dos hifi ala carte!

Calm

Ser gott ut det där Calm och jag hänger gärna med på en sväng :)

Vi startade på alternativmässan och tanken var att "så är det avklarat" för resten av helgen.

mssan2013003_zps159f3db1.jpg

Utanför ringlade sig kön redan klockan tio på lördagsmorgonen.

Det fanns några rum som lovade spännande nyheter och gamla bekanta.

mssan2013081_zps016b1aab.jpg

Sonen och jag har alltid varit svaga för Electrokompaniet så varför inte återknyta bekantskapen med AW 400 som vi senast hörde i Denver tillsammans med deras egna utvecklade högtalarprojekt som trots ett antal år verkar ha fastnat lite i processen. Hugo nämnde dock att högtalaren har producerats i jag tror 40-tal ex. Så vi lär väl få se och höra dem så småningom.

mssan2013085_zpsc639e5ed.jpg

Tillsammans med Totemhögtalarna blev det ett mörkholografiskt och något varmt ljud som i vart fall tilltalar mig. Fick möjlightet att spela lite medhavd musik med triojazz förstärkt med flygelhorn. Riktigt bra!

mssan2013083_zpse480262a.jpg

Calm

Nästa rum lovade något för mig okänt italienskt i rejäla trälådor. Vi talar sannolikt inte om vin utan något mer påtagligt i ljudväg.

mssan2013050_zpsb30685af.jpg

Det visade sig vara ett par spännande högtalare i för mig ny design.

mssan2013045_zps46e7e3a2.jpg

Tillsammans med BAT elekronik spreds ett habilt välljud i det ännu folktomma rummet.

Vi jäktar dock vidare och hoppas på att komma tillbaka senare.

Calm

Kef lyssnade jag på sist i Malmö och där lät det riktigt bra tillsammans med samma elektronik som här. Chord som man sällan ser annat än på just mässor.

mssan2013042_zpsd1f51a1a.jpg

Men här var inte upplevelsen densamma. Rummen på denna mässa var nästan alla kvadratiska med stora glasytor och hårda väggar men med mjuka mattor, vilket ger konstiga akustiska effekter. Vilket många led av.

mssan2013043_zpsa98bcea5.jpg

KEF Moun som syns i barkgrunden var en av Kistamässans stora behållningar tillsammans med Mark Levinsonelektronik. Liksom Blade ett par futuristiska designskapelser.

Calm

Stack in näsan hos Lasses från Dalarna som bla. har den goda smaken att sälja MSB i sin butik. :mm:

Här dock Harbeth på torrdemo. Har alltid gillat deras otvungna och okomplicerade ljud. En högtalare som är lätt att gilla.

mssan2013051_zps771f321f.jpg

Det spelades dock på något mindre system.

Calm

En av forumets snackisar har onekligen varit Devialetförstärkaren. Vi hörde den tillsammans med en mindre Magicohögtalare i Göteborg och förundrades över den rena tonen och magin som infann sig.

mssan2013028_zpsb3e172d3.jpg

Här var det uppenbart något som inte riktigt lirade och det konkades runt på diffusorer och annat. Kvadratiskt rum förstås! En av mina handikapp så jag känner igen problemet. En bas som rullar och sabbar allt uppåt i bara farten.

Vad gör en ärrad hifi-räv som varit med förut?

Det enda radikala naturligtvis! Vrider på rummet eller var det högtalarna som flyttades ;)

I vart fall såg det ut så här vid besök nummer två.

mssan2013101_zps6082ba3b.jpg

En redaktör från vårt västra grannland hamnade med på köpet!

mssan2013100_zps8d905644.jpg

Blev mycket bättre naturligtvis med en diagonal uppställning men inte fullt i jämförelse med Göteborg.

Calm

http://i1180.photobucket.com/albums/x409/S...zpsbe7b1a1f.jpg

Calm

Känner på mig att alla hänger med... :mm::) Det måste ha varit ett intensivt veckoslut.

En av de stora nyheterna var nog denna med spänning efterlängtade Europapremiären vad jag förstår.

mssan2013011_zps570a30e0.jpg

Vi närmar oss bakifrån!

mssan2013012_zps6074a924.jpg

I toppen en justerbar diskantmodul inte långt i från storasysters. Mellanregistret likaså!

Rejäla kopplingar mellan enheterna.

mssan2013013_zps33f98c49.jpg

Och kablage från Nordost Odin så klart! Singleposts likt andra stora märken.

Calm

Vänder vi på kuttingen så såg det ut så här!

mssan2013008_zps5c9e9444.jpg

och plockar vi av huven så är rören legio :mm:

mssan2013018_zps7d30290d.jpg

Inget behov av extra värme här inte!

mssan2013009_zpsbe504239.jpg

Högtalarna andas en viss kompakt elegans som är tilltalande för ögat, Nota bene om man gillar Wilsonlooken förstås.

mssan2013010_zps8eff25b1.jpg

Wilson och VTL i skön förening.

Calm

Vi fortsätter där nattlampan slocknade sist av pur utmattning!

mssan2013019_zpse01ff6e9.jpg

En Stylusdemo är naturligtvis ingen riktig demo utan en Brinkman på toppen.

Övrigt i racken idel VTL

mssan2013020_zps599f2118.jpg

Men något digitalt hade smugit sig in lite obemärkt.

mssan2013021_zps3b28a598.jpg

En Romulus som varit på en del läppar under den senaste tiden.

Så äntligen var det dags för premiäråket!

mssan2013038_zpscf00118e.jpg

Tyvärr blev det kanske inte så värst mycket till välljud som man hoppades på vilka andra också konstaterat. Rummet var inte på arrangörernas sida i denna jättesal. Högtalarna vars potential förvisso visade sig i toppen doldes dock i en allför överbetonad bas.

mssan2013033_zps1b12e750.jpg

mssan2013039_zps94e004e9.jpg

Trevligt med internationella besök med Luke Manley och Peter McGrath. Men det pratades inte så mycket.

mssan2013090_zps795f4943.jpg

Sedan basen tämjts så uppkom ett annat problem med eko. Så upp kom en del diffusorer av okänt märke.

mssan2013087_zps0e3253db.jpg

mssan2013088_zps541fb380.jpg

mssan2013035_zps067eb327.jpg

Det spelades en del vacker musik och som vanligt så hade Peter en del egna inspelningar med sig av bra kvalitet som tyvärr gick bort i akustiken.

Bättre lycka nästa gång får man väl säga.

Calm

Vi traskade vidare till World Trade Center. Då hade klockan hunnit bli halv tolv och rejält med folk i de delvis trånga och varma rummen. Det fick bli några snabba tittar och intryck.

Som detta rum med modest utrustning men med riktigt bra ljud.

mssan2013058_zps34d4f605.jpg

Kul att också Fredrik Berefelt fått chansen att dema sina eminenta Bibacordkablar som fanns med i flera uppsättningar på mässan.

mssan2013055_zpse6d4c1ec.jpg

I stora salen fanns dessa rejäla pelare. Aktiva högtalare med rejäl förmåga att alstra välljud. De kanske hade bättre förutsättningar än senast jag hörde dem förra året.

Calm

Då traskade vi vidare mot det som jag ser som huvudmässan i Lundqvist och Lindqvists lokaler. Trevlig och mysig atmosfär och inte så trång som på WTC.

mssan2013111_zps1da99e49.jpg

Här kunde man lätt konstatera skillnaden mellan ljud i stora salar med anpassad utrustning och rätt akustik.

MBL hade de rätta förutsättningarna även om denna sal var tänkt för de olika föreläsningarna som fanns på programmet så var det ändå mycket ljud av god kvalitet.

Calm

Edit felstavning

Edited by calm

Så var det då dags för ett av mässans absolut bästa rum. Light Harmonic, Boulder och Avalon.

mssan2013105_zpsa74133a3.jpg

Här hade omsorg lagts med presentation och akustik. Ljudet var dynamiskt och tight. Detaljrikt utan att vara överanalytiskt. Avalon som till storlek inte är så imponerande lämnade ifrån sig en ljudscen utöver det vanliga.

mssan2013107_zpse32602fb.jpg

da Vici dacen spelade med Bouldercombon på ett alldeles speciellt sätt och fångade musikens innehåll och mening.

Light Harmonics representant spelade en del riktigt bra musik vilket förstärkte intrycken.

mssan2013108_zps0efc9fa4.jpg

Det är klart att smakar det så kostar det, men det visar ändå vad som kan åstadkommas i ljudväg med rätt utrustning.

Definitivt en av mässans höjdpunkter.

Calm

Vi letade oss vidare i korridorerna och hittade detta rum med kanske en av mässans dyraste förstärkare. The Lars. Här kopplade till ett par rejäla Tannoy och en MSB-kombo.

mssan2013138_zpsd0b1bdf8.jpg

Lite svåra ljusförhållande utan blixt.

mssan2013137_zps4cd08d6f.jpg

Fick tyvärr inte den där egagerande känslan som första gången jag hörde The Lars på Kistamässan för ett antal år sedan.

Jag tror att de gör sig bäst i lite mindre sammanhang. Här blev det lite för blekt för min smak.

Calm

Edit felstavning

Edited by calm

I de mysiga lokalerna fanns lite oaser av soffor och sittgrupper som lämpade sig mycket bra för vila och lite småsnack med olika representanter för olika märken.

I en av avdelningarna fanns detta rum från P.L Audio.

mssan2013066_zpse6de202d.jpg

Hemtrevligt med "bokhylleväggen" bakom så att man fick känslan att sitta och lyssna i ett bibliotek.

Bel Canto och Focal lät harmoniskt och fint även om jag saknade en del i botten. Undrade just om subwofern var inkopplad.Det lät inte så. Gillar Focalljudet som går igenom alla modeller och har lite mer värme i diskanten än andra diamanter. Snabbt och rappt blir det dock.

Audio Analog fanns också med. Liksom den nya Pathosen som fått en lite mer undanskymd plats i botten på racken.

Calm

Edit tillägg!

Edited by calm

En ytterligare snabbis hos L&L var detta rum.

mssan2013139_zps8aa0e405.jpg

Sladd demande olika högtalare från Vienna Acustics. Beethoven Concerto Grand och Beethoven Baby Grand. Mozart och en Theilhögtalare fanns också med modell okänd.

Burmesterrigg!

Fick tyvärr inte så mycket intryck av systemet då rummet på eftermiddagen var knökfullt.

Calm

Så kom vi då till det rum som enligt min mening kanske var det mest intressanta. Nämligen Martens rum långt in i vindlande gångar.

mssan2013112_zps1cee9a8e.jpg

MSB och Martens högtalare så klart.

Känner mig lite jävig i sammanhanget, som MSB-ägare, men intresset är naturligtvis på topp när det dels kommer en representant för MSB Europa och dels spelas på MSB:s eget förstärkeri.

Något enklare dac än min, nämligen den Analoga som jag i och för sig har hört i annat sammanhang.

I första uppsättningen så var Django L inkopplade en liten högtalare med pondus och topp som för priset 59 kkr måste framstå som rena fyndet.

mssan2013116_zps903018b6.jpg

Jag har hört Django XL som är nummret bättre och större i basen, men här saknade jag egentligen inget i den vägen.

Rummet var kvadratiskt och egentligen ganska omöjligt som lyssningsrum betraktat.

Men bröderna från Marten är rutinerade från CES och andra mässor och ändrade layouten förstår jag till att spela på diagonalen. Så egentligen fick man med hjälp av diffusorer och HH-are god kontroll. Jag hörde i vart fall inga speciellt störande interferenser.

Calm

Här är en bild på den nya analoga dacen som på bilden saknade den undre nätdelen vilken placerats lite längre ner i racken.

mssan2013125_zpsaa95f6c0.jpg

Den Analoga dac:en till skillnad från Platiumserien inte utbyggbar. Den är byggd i solid aluminium i två halvor, med en presision som kan räknas till de bättre. Allt urkarvat ur ett stycke solid aluminium. Det berättades att ägaren till MSB, Larry S. Gullman, har två söner som har lite olika inriktning på elektronik och tillverkning så succesionen är tryggad för ytterligare 25 år.

Den Analoga dacen innehåller som namnet antyder en analog ingång med en passiv volymkontroll som gör det möjligt att styra i princip vilket slutsteg som helst. Till den så kan man koppla ett Riia-steg som i demons fall var ett West för ca 10.000 kr. En lite annorlunda skivspelare från England till det facila priset av 30 kkr inklusive en Benz Wood pickup fick utgöra analaog källa.

mssan2013122_zpsf065e185.jpg

MSB:s Europarepresentant från Belgien Frank V....någonting. Berättade inlevelsefullt hur han som gammal tubaspelare och audiofil kom i kontakt med MSB och hur det påverkar hans sätt att lyssna på återgiven musik. Han kommer alltså inte från teknikerhållet utan från musikersidan.

Hans musikillustrationer var remarkabla i den mening att jag aldrig hört så fina trumpet, trombon och stråkar som i det klassiska stycket han spelade. Musiken svävade fritt i rummet på ett nästan kusligt sätt.

Calm

Den digitala signalkällan var MSB Platium Data CD med tillhörande nätdel.

mssan2013125_zpsaa95f6c0.jpg

mssan2013124_zps68bdbd83.jpg

Men det mest intressanta var egentligen den här burken MSB S201 förstärkare. 200 watt. Ser designmässigt som tre digitaldelar.

http://www.msbtech.com/products/s200.php?Page=platinumHome

Här kommer lite data.

Listpris i USA 17.995$.

Calm

Edit tillägg.

Edited by calm

Det gjordes ett litet scenbyte á 440 kkr till dessa små burkar för 498 papp. Coltrane Tenor. En veritabel teknologisk dröm, med kevlar, kompositskal med bikakefyllnad emellan eller vad det nu kallas. Resultatet en lite nättare högtalare men med pondus att spela med riktig djupbas utan att för den skull sätta igång resonanser i skalet.

mssan2013136_zps9adb4106.jpg

Konvexa koner likt golfbollar med dold mebraninfästning. Mellanregister och diskant vad jag förstod av mer ordinärt slag.

Hur lät den då? Efter den himmelska upplevelsen med Franks musikval var det svårt att nivelera sig till en ny upplevelsenivå. Personligen framstår Django L med den exklusiva elektronikriggen som ett tillräckligt högtalarval, men visst hördes skillnad mer kontroll neråt, mer textur, mer precision, men något annorlunda i övre basen/nedre mellanregistret där jag brukar finna stödet i pianomusiken. Kanske rummet spelade ett spratt i den regionen, men jag kunde kräset vilja ha lite mer stöd där. Men sammantaget fantastiskt ljud, en av mässans absoluta höjdpunkter och bekräftelse på mitt eget MSB-val till fullo.

mssan2013133_zpsd4f671b5.jpg

Det spelades pianokonsert med Mozart. Fruktansvärt bra.

mssan2013134_zpsf1294c0d.jpg

Calm

Men det mest intressanta var egentligen den här burken MSB S201 förstärkare. 200 watt. Ser designmässigt som tre digitaldelar.

http://www.msbtech.com/products/s200.php?Page=platinumHome

Här kommer lite data.

Listpris i USA 17.995$.

Calm

Edit tillägg.

Hej Calm

S200 vore perfekt hemma hos dig.Rent visuellt är det en fem-etta och WAF:n slår ASR:n med hästlängder!!! Dessutom låter den bra åtminstone det jag hörde i Mårtenrummet.

Visserligen låter det Dj-t bra hos dig nu men........

hälsar tommy

Tack Calm för ett snabbt och trevligt reportage. Trevligt också att träffas.

Jag blev kvar hos Mårten i nästan 1,5 timme. MSB står för mitt ljudideal och jag var mycket nyfiken på de nya Mårten högtalarna. "lill Djangon" är ju MKT prisvärd, saknade egentligen inget innan vi fick höra Coltrane Tenor då det mesta hamnade på plats. ( kanske inte värt de sista 440 000 kr som prisskillnaden var!)

Hade den stora äran att vara ute med Mårten bröderna och MSB Frank kvällen innan.

Satt och frågade ut Frank om det mesta.

Han berättade en underbar historia om hur det var att lyssna på den fina femtoclock som man kan uppdatera DACen med.

Efter att ha kopplat in den och suttit en kort stund, kom flickvännen in och frågade varför han grät!

Härligt med människor som har sådan passion för musik.

Märktes också av hans musikval vid demon.

Strauss stycket (esoteric special utgåva) var den musikaliska höjdpunkten under denna helg utan tvekan.

Finns intresse att lyssna på S200 i hemma miljö, är ni välkomna till Falun.

Med vänlig hälsning, Dynamik-Harry

Trevligt att hänga med på detta bildreportage Calm. Hade inte chans att vara med själv.

Akustiken verkar ha spelat en stor roll på detta event. Det vittnar många åhörare om. Jag upplever att det kanske var mer än vanligt med akustikbesvär. Dock tycker jag dina beskrivningar på ljudkaraktärer på olika produkter stämmer väl med vad jag själv har hört och tyckt.

Men det som förvånar mest är Stylus rum. Jag tycker att de lyckats överlista akustiska besvär med rum i de flesta demos jag hört från dem tidigare. Den riggen de spelade på nu borde ju kunna spela fantastiskt. Det måste varit ett synnerligen olämpligt lyssningsrum de hamnat i.

Har du mer i gottepåsen hänger jag gärna med.

Mvh Apexorca.

Trevlig och informativ tråd, tack! :D

Vi han ju diskutera de intryck vi fått under lördagen och jag tror vi var ganska överens om vad vi tyckte. Däremot så missade jag Mårten och Tenor-demon, Django L lät ju bra, men MSB......skoja bara ;)

/byZan

Hej Calm

S200 vore perfekt hemma hos dig.Rent visuellt är det en fem-etta och WAF:n slår ASR:n med hästlängder!!! Dessutom låter den bra åtminstone det jag hörde i Mårtenrummet.

Visserligen låter det Dj-t bra hos dig nu men........

hälsar tommy

Du lede frestare!

Man får väl läsa aftonbönen varje kväll! :Praying:

Så kanske tomten kommer iår igen.

Calm