Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

LundqvistLindqvDSC_3831_166_000121kopia_zpscc5c5b7b.jpg

Då var det dags igen.

Vi ser fram emot att få beskåda och lyssna till det senaste av både små och stora ljudförmedlare.

Ryktet säger att kaffet ska vara ovanligt bra i år så ni kan nog lämna termosen hemma.

:)

Edited by P-pan
  • Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag hann som hastigast besöka delar av mässlokalerna som tillhandahålls av Lundqvist & Lindqvist

och där var det naturligtvis full aktivitet.

Lokalerna har i år tagit ett rejält kliv upp på mys pys skalan för här finns gott om små vrår att avnjuta sin kaffe och

samtidigt köra lite ljugarbänk med bekanta och likasinnade om det som är mest viktigt här i livet... Hi-fi ... :Thinking:

LoungeDSC_3808_145_000124_zps2cb80ab5.jpg

LoungeDSC_3843_177_000123_zps2097b676.jpg

... även den tröttaste besökaren verkar kunna finna en lugn plats att sträcka ut på.

Posted (edited)

Colorado ser ut att vara väl representerat i ett av rummen då både Avalon och deras närmaste

granne i byn - Boulder - finns uppställda.

AvalonDSC_3811_148_000125_zpsa5a249e9.jpg

BoulderDSC_3819_156_000126_zpsb47a448f.jpg

Da Vinci har dessutom landat sin "Stealth" dac så förutsättningarna för riktigt bra ljudåtergivning är goda.

DavincidacDSC_3815_152_000127_zps257857f1.jpg

Edited by P-pan
Posted

Alla hade inte kommit riktigt lika långt i sitt förberedande.

Här ser vi rester av Marten's emballage som Svanå säkert haft en vakande hand över före avsändning.

UppackningDSC_3785_122_000132_zps328b1967.jpg

MartenDSC_3799_136_000128_zps452c6d16.jpg

Nästa rum huserar...

EngstroumlmDSC_3786_123_000131_zpsc7847247.jpg

Engström & Engström verkar ha hittat något nytt i akustikväg...

BollarDSC_3795_132_000129_zps38f2d189.jpg

Hur Svanå ska svara på detta får väl framtiden utvisa och om inte annat så kan säkert bollarna

användas i lite mer pulshöjande syfte då eventuella kaffebröd satt sig på obehöriga ställen.

The Lars ser annars ut att få en trevlig engelsman vid sin sida och MSB står för det digitala i kedjan...

EngstroumlmDSC_3788_125_000130_zps90ac488b.jpg

Posted

Hos Ljudmakarn slet man hårt...

LjudmakarenDSC_3802_139_000133_zpseb2f2e22.jpg

och allt gick vägen...

LjudmakarenDSC_3805_142_000134_zpsdc22595c.jpg

... eller :Thinking: ...

LjudmakarenDSC_3804_141_000135_zps392126e9.jpg

Rega och Heed Audio står på programmet.

Hi-Fi Consult...

HificonsultDSC_3827_162_000136_zpsc49708bb.jpg

Thiel och Vienna kunde jag utläsa på en del kartonger och vi får väl anta att Transparent's kablar också står på listan

över representanter i detta rum.

Och självklart också blanka fina lådor från Burmester :mm:

HificonsultDSC_3828_163_000137_zps5b39f090.jpg

PL-Audio hade verkligen ångan uppe...

PL-AudioDSC_3841_175_000138_zpsf4638bfe.jpg

... så det blev en blixtvisit utan dess like .

Då var min lilla tjuvtitt över men jag återkommer med mer så fort jag hinner.

Hoppas vi blir fler som fyller på med bilder och lite kommentarer

Hej hopp ...

Posted
Canada ser ut att vara väl representerat i ett av rummen då både Avalon och deras närmaste

granne i byn - Boulder - finns uppställda.

AvalonDSC_3811_148_000125_zpsa5a249e9.jpg

BoulderDSC_3819_156_000126_zpsb47a448f.jpg

Da Vinci har dessutom landat sin "Stealth" dac så förutsättningarna för riktigt bra ljudåtergivning är goda.

DavincidacDSC_3815_152_000127_zps257857f1.jpg

Läckra bilder som vanligt.

Dock en liten fundering? :Thinking:

Om det nu inte finns två Boulder i världen så ligger det sannolikt i Colorado, USA.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Boulder

Kring den tekniska högskolan i Denver så har ett antal elektronikföretag byggts upp.

Det är också ett skäl till att det årligen hålls en mässa i Denver. The Rocky Mountain Audio Feast.

Har varit på plats för ett antal år sedan. Trevligt ställe!

Dock inte så mysigt som detta ser ut att vara.

Pax för soffan! :D

Calm

Posted (edited)

Jag han bara med High End mässan men det var gott nog. Det fanns både fördelar och nackdelar med detta upplägg jämfört med att trycka in allt på Sheraton. Fördelarna var såklart att det inte alls upplevdes lika trångt, inte lika mycket störande ljud och lättare att få lite lugn och ro mellan rummen. Nackdelen var att jag samtidigt saknade lite pulsen som uppstår när allt är på samma ställe. Nåja, får jag välja så föredrar jag nog detta upplägg trots allt. Tog en del usla kort så jag ska bara plåga er med det som jag tyckte lät bäst. Under en halvtimme satt jag och njöt av en miljon-kronors anläggning nästan själv. Bästa mässupplevelsen hittills för mig. :mm:

Just denna anläggning spelade musik så det kröp in i ryggraden och pulserade ut i varenda fiber. Herrejösses vad jag gillade det.

JBL K2 med ML:s referenselektronik. Även den nya billiga Revelen (50.000 kr) spelade fantastiskt bra.

331ltlk.jpg

Ultimates andra anläggning funkade ju också rätt bra. Andrew Jones var som vanligt intressant och rolig att lyssna på. Magisk bra denna gång med! Full pott till Ultimate. Jörgen från Ultimate berättade för mig att hans första par TAD Evolution (lilla högtalaren längst ut till vänster på bilden som kostar runt en kvarts miljon) som han sålde var till en 70:årig dam. Varför är inte mamma så intresserad av Hifi...

5f23gm.jpg

Audio Concept hade två rum (åtminstone som jag lyssnade på). Den ena med MBL:s ingångsserie. Lät trevligt, men fokus var tydligen mest på att lära åhörarna musikhistoria. Det var underhållande och ljudet förvånansvärt bra med tanke på att de höll till i en föreläsningssal modell större. AC:s andra rum var med Avalon, Boulder och Da Vinci. Lät bra, men jämfört med Ultimates uppvisning så..tja...det var i och för sig helt andra förutsättningar på rummen.

2q33pxk.jpg

Utöver det så var det kul att få se Sonys Ultra HD projektor och även få en (stressig och illa utförd) demo med JBL Synthesis. Lyssnade en hel del på Sennheisers HD800 som fanns i olika tweakade versioner alla drivna med deras nya hörlursförstärkare (för 17 tsk). Nya lilla Django från Marten var fin och en engagerande representant från MSB berättade om deras elektronik. Trevligt och njutbart. Sedan hade de en torrdemo på Coltrane Tenor och hjälp...den var inte vacker. Coltrane har alltid varit en favorit men denna högtalare var ingen fröjd för ögat. Troligtvis väger den upp det med en sagolik ljudkvalitet.

Lyssnade en del på "The Lars" med Tannoy men kunde inte alls matcha ovanstående anläggningar. Även om jag förstår att sammanhanget inte tillåter jämförelser fullt ut.

Tja, som vanligt lägger jag ner mycket tid i få rum. Orkar inte sitta 5 minuter i varje rum. Så jag stoppade mest in huvudet hos Focal, Elac, Genelec osv. Det finns onekligen något för alla.

Edited by MasterChief
Posted (edited)

Kikade runt på alla fyra mässorna i samtliga rum utom TAD-rummet, som hade satt upp rep för dörren kl 16.30 efter sista insläpp. Efter lång lördag med mycket musik, trött i huvud och ben!

Hemtrevligt på High End med ombonat möblemang och flera fikaställen!

Sweetspot hade också fina moderna lokaliteter med livemusik i entrén.

Mest musikaliska i mina öron var The Lars med MSB och Tannoy-högtalare.

Inte långt efter var Marten med Coltrane Tenor, MSB och Whest riaa-steg med vinyl.

Stylus rum lät oinspirerat trots fin utrustning, kan berott på gles lite tråkig operamusik.

Audionords rum med Magico-högtalare, Aurenderspelare och Devialet lät mycket bra!

Genelec lät bra som vanligt i sin kategori, lite finskt mumin-look.

Dyrt lät oftast bra!

Men undantag fanns med t ex Holographic senaste monoblock och specialversion av stora Inoaudio.

Norska Heyra imponerade med nyutvecklad väldesignad liten stereo med aktiva högtalare till bra pris.

Sona-wall visade upp pytte-högtalare med stort ljud, som tog hjälp av fronväggen och en sub.

Mest överreklamerade var HRT´s egenutvecklade högtalare som skulle vara lika bra som ett 200 000-system för endast 9.500.-. Det lät som ett 9 500.- system.

Det enda inköpet jag gjorde var ett kilo väldoftande kaffebönor, inhandlade efter en gott provsmak!

Stort tack till samtliga ambisiösa utställare, arrangörer, värdar och värdinnor, som jobbat häcken av sig! :)

,

Edited by Muffin
Posted
Stylus rum lät oinspirerat trots fin utrustning, kan berott på gles lite tråkig operamusik.

Var det ljudet eller opera du inte gillade eller båda? Inte spelade de väl enbart opera?

Posted
Kikade runt på alla fyra mässorna i samtliga rum utom TAD-rummet, som hade satt upp rep för dörren kl 16.30 efter sista insläpp. Efter lång lördag med mycket musik, trött i huvud och ben!

Symptomen känns välbekanta... :)

Posted (edited)

Mässornas dag ett är över och jag tänkte i år mestadels visa bilder och spara på textskrivandet.

För egen del blev denna dag ganska ofokuserad så jag slänger upp lite bilder utan någon direkt inbördes ordning

så att ni som inte hade möjlighet att besöka mässorna ändå får något att titta på.

Dagens koordinater var inställda på på Klarabergsviadukten och High End Mässan.

Efter alla turer som nu passerat så verkar Bremen äntligen vara på gång med en ordentlig produktion.

Displaykartongerna stod på rad och det gjorde även de olika alternativen med färgval :mm:

BremenDSC_3978_283_000150_zps0687f14b.jpg

BremenDSC_3980_285_000151_zps0b07f9f1.jpg

Färgerna är hämtade från bilindustrins lackeringsboxar och det var inga dåliga bilmärken man fått sin inspiration ifrån.

Dock har man varit tvungen att döpa om färgerna men vad gör väl det när man vet att man kan hänga ett strömlinjeformat

och välljudande "ägg" på väggen och kalla det för Ferrari eller Lamborghini.

BremenDSC_3981_286_000152_zps65898391.jpg

BremenDSC_3982_287_000153_zps9fa52777.jpg

edit:stavfel

Edited by P-pan
Posted
Färgerna är hämtade från bilindustrins lackeringsboxar och det var inga dåliga bilmärken man fått sin inspiration ifrån.

Dock har man varit tvungen att döpa om färgerna men vad gör väl det när man vet att man kan hänga ett strömlinjeformat

och välljuda "ägg" på väggen och kalla det för Ferrari eller Lamborghini.

http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...zps9fa52777.jpg

Äggen ser ju betydligt mer aptitliga ut med dammskalet av och det är ett positivt första intryck... :mm::icon_smile_cool:

Posted
Var det ljudet eller opera du inte gillade eller båda? Inte spelade de väl enbart opera?

För låg volym, inget ljudtryck, musiken fyllde inte ut rummet! Satt nog lite för långt ifrån högtaleriet.

Det imponerande visuella med stora Wilson och VTL, motsvarades inte riktigt av det ljudliga intrycket.

Kan verkligen uppskatta opera på en bra anläggning, under rätt förutsättningar.

Förra året blev jag berörd av Wilson högtalarna, då i ett något mindre rum och

med en engagerande och blandad spellista på vinyl.

Posted
Mest musikaliska i mina öron var The Lars med MSB och Tannoy-högtalare.

Inte långt efter var Marten med Coltrane Tenor, MSB och Whest riaa-steg med vinyl.

Audionords rum med Magico-högtalare, Aurenderspelare och Devialet lät mycket bra!

Genelec lät bra som vanligt i sin kategori, lite finskt mumin-look.

MSB/The Lars/Tannoy spelade vackert, finstämt och avslappnat i ett mycket angenämt rum. För pengarna så tycker jag dock att man kan vänta sig mer.

MSB/Marten/Whest var också en angenäm upplevelse, men spelades det på Tenor någonting...? Jag såg/hörde bara Django L inkopplad.

Aesthetix/Brinkmann/VTL/Wilson/Nordost (Stylus) presenterade mässornas ambitiösaste satsning med en makalös anläggning i en stor (och utmanande) lokal. För de som stannade mot stängning vid 17-tiden så presenterade representanter ifrån Brinkmann, VTL och Wilson filosofierna bakom respektive konstruktion, varvat med stundtals fantastiska live-inspelningar där särskilt dynamik, ambiens och gränslösa kraftresurser imponerade!

I övrigt så satt jag kvar länge i sällskap med Da Vinci/Boulder/Avalon/Wireworld hos Audioconcept. Fantastisk närvaro i många stycken mycket tack vare Avalons nerv och realism kombinerat med svårslagen holografi!

Devialet/EMM-labs/Aurender/Magico lämnar (som vanligt) mig emotionellt oberörd tyvärr ...

Posted

Nej de spelade inte enbart opera men ljudet var dessvärre katastrofalt dåligt. Mycket tråkigt när state-of-the-art-produkter som 7.5/Siegfried och Alexia (och Moon/Sophia) inte får visa vad de kan. När man också flugit in Manley och McGrath blir det än värre. Sweetspot´s största men kanske sämsta rum.

Audionords Magico S5 drivna med två Devialet lät däremot mycket kontrollerat och musikaliskt, ett av mässans absolut bästa rum.

Avalon med Boulder och den nya "rymdskeppsdacen" lät också väldigt bra även om basen var lite väl volyminös stumdtals.

Marten hade fått till ett mycket bra ljud med MSB och sina förhållandevis billiga Django L, fint "släpp" och en fantastisk djup ljudbild.

Andra rum som lät bra i mina öron men inte nådde upp till de allra bästa systemen var Absolute Audio med Elektrokompaniet och Totem Wind, HiFi Art med Larsen, Patrik Ceasar´s Vivid Audio i "the Black Room" och inte minst de väldigt små och billiga finska högtalarna Aurelia hos Lasses HiFi. Sheraton hanns inte med så Levinson/JBL missade jag.... och som vanligt TAD ;)

Som helhet gav mässan ett splittrat intryck och många rum var minst sagt svåra att hitta på "High End Mässan". EN mässa är mitt önskemål...... och så vill vi ha Ludwig tillbaka som den mästerdemare han är :Praying:

Posted

Jag var där i tre timmar och ska dit igen på söndag. Jag glömde ta med mig pengar så att jag fick vara utan kaffe, de kändes surt. Jag beställde ändå ett designat ställ i rött för hörlurar. Det värsta rummet var ändå Septon som demade DataSat och JBL 7.2. Där spelade man med 200dB som var otäckt starkt. Jag tänker gå dit i morgon utrustad med hörselskydd och en dB-mätare. Det jag hörde på de två ställen som jag besökte under lördagen kändes inte sensationellt. Men det var ändå en mässa med hittills det bästa upplägget. Trevliga lokaler med många trevliga ställen som man kunde fika på, om man nu hade haft pengar med sig.

Posted
Jag var där i tre timmar och ska dit igen på söndag. Jag glömde ta med mig pengar så att jag fick vara utan kaffe, de kändes surt. Jag beställde ändå ett designat ställ i rött för hörlurar. Det värsta rummet var ändå Septon som demade DataSat och JBL 7.2. Där spelade man med 200dB som var otäckt starkt. Jag tänker gå dit i morgon utrustad med hörselskydd och en dB-mätare. Det jag hörde på de två ställen som jag besökte under lördagen kändes inte sensationellt. Men det var ändå en mässa med hittills det bästa upplägget. Trevliga lokaler med många trevliga ställen som man kunde fika på, om man nu hade haft pengar med sig.

Det känns som ett mer spontant mässbesök vilket också kan fungera.

Det blir till att kompensera bland kaffekvarnarna i morgon... :icon_smile_cool:

Posted
Audionords Magico S5 drivna med två Devialet lät däremot mycket kontrollerat och musikaliskt, ett av mässans absolut bästa rum.

Devialet/EMM-labs/Aurender/Magico lämnar (som vanligt) mig emotionellt oberörd tyvärr ...

Nej de spelade inte enbart opera men ljudet var dessvärre katastrofalt dåligt. Mycket tråkigt när state-of-the-art-produkter som 7.5/Siegfried och Alexia (och Moon/Sophia) inte får visa vad de kan. När man också flugit in Manley och McGrath blir det än värre. Sweetspot´s största men kanske sämsta rum.

. För de som stannade mot stängning vid 17-tiden så presenterade representanter ifrån Brinkmann, VTL och Wilson filosofierna bakom respektive konstruktion, varvat med stundtals fantastiska live-inspelningar där särskilt dynamik, ambiens och gränslösa kraftresurser imponerade!

:o:Thinking::D

Posted

Världspremiär...

och det är svenskt hela vägen från design till produktion och färdig produkt... :app:

LurstaumlllDSC_3969_274_000146_zpsb37654cf.jpg

En förbättrad "Buddha klocka!" :Thinking::?:

Posted
:o:Thinking::D

Jag förstår att du blir konfunderad av två så olika beskrivningar om hur ljudet var i dessa två rum men Audionord svängde om hela uppställningen efter ett tag och spelade på diagonalen. Möjligt att Hyperion hörde den tidigare. Min uppfattning om Stylus rum står jag fast vid då det lät hårt, metalliskt och bumligt. Som sagt tråkigt då systemet har en fantastisk potential.

Posted
HAHA...! Ja, tänk så olika man kan uppfatta saker. Men, att kalla Magico "musikaliska"? Kom igen...;)

Både jag och min kompis tyckte så.....men vi kanske är fullständigt omusikaliska :D