Rajapruk Posted February 12, 2013 Posted February 12, 2013 Detta reportage var ursprungligen postat på component.se, men jag tänker mig att det kan vara intressant även här. Jag lyckas tyvärr inte attacha foton här på euphonia, men de ligger här: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=15515 Jag har haft lite planer på att gå tillbaka till flerkanal från 2-kanal hemma. Efter att vi fick barn så har vi sett mycket film, men nästan inte finlyssnat till musik alls. Livet ändras helt enkelt. Jag gillar också att ändra och experimentera, och för mig är resan ofta vägens mål. Jag har aldrig gillat klass-d, eller rättare sagt aldrig hört det låta bra! Jag blev därför mycket förvånad när mina husgudar Burmester nu släpper en klass-d förstärkare. Jag började därför surfa runt lite på klass-d, och hittade en vad det verkar som "hype". Namnmässigt passade gäller hypen Hypex nya förstärkargeneration nCore, som av många på nätet beskrivs som en "gamechanger" när det kommer till förstärkning. Hypen kan till viss del upplevas på dessa siter: http://www.diyaudio....ypex-ncore.html http://www.audiocirc...php?board=197.0 Nyfiken som jag är började jag söka lite på nCore, och fann en herre vid namn Georg som bor i Åmål (georg på euphonia-forumet). Han har byggt ett slutsteg baserat på förstärkarmodulerna Hypex nc400 och den tillhörande strömförsörjningen SMPS600. Jag kontaktade Georg som visade sig vara en mycket trevlig man i sina bästa år! Han erbjud sig att komma hem till mig med sitt slutsteg för en provlyssning. Snöbollen var satt i rullning... Min förväntan inför testet var att det skulle låta ganska mycket sämre än mitt Burmester 956 mk2-slutsteg, som inte är kattskit om man säger så (bland annat är det tidningen Hifi & Musik:s referensslutsteg). Men jag tänkte att det kanske låter ok, och för en bråkdel av priset. Samt att jag behöver 3 kanaler för att driva center med också. Jag tappade hakan. Det lät bättre. Det lät mycket bättre. Lika bra, eller något bättre diskant. Något kallare mellanregister, men inte sämre. Utklassning av baskontrollen. Överlag sett klarare ljud. Mer dynamiskt. Extra allt. Jag har hört många förstärkare genom åren, och jag insåg direkt att detta är verkligen en gamechanger i aspekten pris/prestanda. Observera att alla subjektiva uttryck jag ger utlopp för här är SUBJEKTIVA. Inte baserade på exakta volymjusterade ABX-test, med en stor referensgrupp som är statisktiskt jämnt fördelad över alla jordens människor med ett obundet slumpmässigt urval. Ta det för vad det är. Det är mina intryck helt enkelt. Mitt Burmester-slutsteg såldes ganska omgående, och jag bad Georg att bygga 3 monoblock åt mig. Jag skulle kanske kunnat gjort det själv, men det kändes lite tryggare att låta Georg med erfarenhet göra det. Standardbygget innebär att man köper nc400-moduler och tillhörande SMPS600 switchande strömförsörjning. Sedan är det bara att koppla ihop med medföljande kablar, i princip plug-and-play. Det man får fixa själv är låda och kontakter. Jag gillar att göra något extra. Därför bestämde jag mig för att göra bryggkopplade varianter, som vissa på nätet påstår låter ännu bättre. Man får då en förstärkare på 1,2kw i 4 ohm Nackdelen med detta är att man då måste använda ett annat nätaggregat, och skarva ihop egna kablar och grejer, men det fixade Georg galant. Mitt bygge är baserat på 2st nc400 och 1st SMPS1200A400 per monoblock. Lådorna heter Galaxy Maggiorato och kommer från Hifi2000 i italien. Hypex köper man här: https://www.hypexshop.com Lådorna köper man här: http://www.hifi2000.it Blocken står hemma och spelar hos mig nu och låter gudomligt! Georg experimenterar vidare hemma med linjär strömförsörjning osv, vilket kanske kan ta detta till ännu högre höjder. Quote
calle_jr Posted February 12, 2013 Posted February 12, 2013 Ja, det är helt klart intressant! Vad gäller attacha bilder, så klistrar du bara in länken till bilden, markerar länken och klickar på den lilla ikonen "Insert image". Såhär ser första bilden ut: Du ska även kunna attacha din kermit-avatar, under "My controls", "Edit Avatar Settings". Quote
Vox Posted February 12, 2013 Posted February 12, 2013 Mycket intressant bygge. Nu blev jag sugen att bygga ihop ett par. Quote
Richard Posted February 12, 2013 Posted February 12, 2013 Väldigt spännande!! Ser fram mot fortsättningen. Du strippade nog länkarna i första posten. Det kan bero på att du har tagit en kopia på vad som visas på Component och inte på hela sökvägen. //Richard ........ http://www.diyaudio....ypex-ncore.html http://www.audiocirc...php?board=197.0 ............. Quote
Muffin Posted February 12, 2013 Posted February 12, 2013 Behövs det två förstärkarmoduler till ett monoblock? Serekopplade eller parallellkopplade? Är det för att få dubbla effekten eller..... Svar till "Undrande novis" Quote
Rajapruk Posted February 12, 2013 Author Posted February 12, 2013 (edited) Behövs det två förstärkarmoduler till ett monoblock? Serekopplade eller parallellkopplade? Är det för att få dubbla effekten eller..... Svar till "Undrande novis" Läser du mitt inlägg så står det varför.... "Jag gillar att göra något extra. Därför bestämde jag mig för att göra bryggkopplade varianter, som vissa på nätet påstår låter ännu bättre. Man får då en förstärkare på 1,2kw i 4 ohm" Edited February 12, 2013 by Rajapruk Quote
Muffin Posted February 12, 2013 Posted February 12, 2013 Tack, jag borde läsa lite noggrannare! Kul projekt, alltid spännande att pyssla själv och samtidigt få ner priset geom lite DIY! Quote
Kilgore Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Kul projekt! Ännu roligare att de låter bättre än din Burmester Blir allt lite sugen att bygga ett sådant steg o testa om inte annat att ha som komplement till rörstärkaren under varma sommardagar. Ser fram emot att läsa mer om intryck och eventuella tweaks här Quote
Kristian Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Det här låter väldigt intressant. Vad landade din slutnota på ungefär? Är helt klart intresserad av att lyssna på dessa! Med vänlig hälsning, Kristian Quote
toobs Posted February 14, 2013 Posted February 14, 2013 Hej, Spännande grejor! Vad kopplar du det till? Vore kul om det fanns uppgifter om ingångsimpedans och sådant - är lite nyfiken på hur de skulle kunna funka med ett trevligt rörförsteg. Detta om man nu skulle känna suget efter mer kraft än de 55 rörwatt jag har idag...... Sen är man förståss lite rädd att det skall låta kallt och dött. lyssningsintryck mottas tacksamt. Quote
mangew Posted February 14, 2013 Posted February 14, 2013 En till intressent här...kan gott tänka mig ett slutsteg baserat på detta. Borde väl inte vara något krångel att stoppa in 2 alt 4 moduler för 2 kanaler i samma låda. Någon annan stömförsörjning eller ska varje modul ändå ha egen ström? Quote
Vox Posted February 14, 2013 Posted February 14, 2013 En till intressent här...kan gott tänka mig ett slutsteg baserat på detta. Borde väl inte vara något krångel att stoppa in 2 alt 4 moduler för 2 kanaler i samma låda. Någon annan stömförsörjning eller ska varje modul ändå ha egen ström? Om du skrollar ner en bit på den här sidan så finner du svaret. Två kanaler i samma låda Quote
LarsS Posted February 14, 2013 Posted February 14, 2013 Hej, Har sedan några dagar ett par nCore monoblocks jag byggt installerade mitt system. Måste säga att jag är imponerad över ljudet. Vet inte om jag någonsin har hört kvinnoröster låta så bra, baskontrollen inget att klaga på heller. Har ägt (GAS Ampzilla, Thaedra, Sansui AU-7700, Luxman C75 , M150 osv) och hört många bra förstärkare och dessa skäms inte för sig i något sällskap. Min nuvarande anläggning består av: MediaPC (JRiver 18, FLAC's) - > April Music Stello U3 - > AudioLab M-DAC (DAC o Pre) - > Hypex nCores - > Evolution Acoustics MMMicroOne. Bild på mina nCores 8LarsSt) från annat forum här: nCores /Lars Quote
mangew Posted February 14, 2013 Posted February 14, 2013 Om du skrollar ner en bit på den här sidan så finner du svaret. Två kanaler i samma låda Jo, nu har jag ju inte lusläst allt som finns om dessa modulbyggen. Ska försöka plöja igenom lite men hur bygger man dessa kortfattat om nu någon provat själv - Är det egentligen bara att skruva fast i låda, koppla ihop moduler och dra kabel till kontakter - klart! eller är det nån som helst lödning, kabelmeckande etc? Följer det med beskrivningar hur man bygger ihop? Quote
LarsS Posted February 14, 2013 Posted February 14, 2013 Jo, nu har jag ju inte lusläst allt som finns om dessa modulbyggen. Ska försöka plöja igenom lite men hur bygger man dessa kortfattat om nu någon provat själv - Är det egentligen bara att skruva fast i låda, koppla ihop moduler och dra kabel till kontakter - klart! eller är det nån som helst lödning, kabelmeckande etc? Följer det med beskrivningar hur man bygger ihop? Du behöver följande för två monoblocks, mina val i specen, andra väljer annat: 2 st nCore nc400 (Förstärkarmoduler hypex.nl) 2 st SMPS600 (PSU hypex.nl) 2 st Chassi (http://www.19zoll.com/) 2 set Chassifötter (eBay) 2 st Furutech IEC (Svalander) 2 st Furutech XLR hona (Svalander) 2 st Cardas högtalarkontakter (http://www.hificollective.co.uk/) 2 set internt högtalarkablage, behövs inte många cm. 20 st M3*10 försänkt skruv All skruv förutom till IEC, XLR och fötter föjer med. Allt kablage förutom mellan nc400 och högtalarkontakterna följer med. Fem punkter per monoblock måste lödas, 3 till XLR samt 2 till högtalarkontakterna. Modulerna är bara att borra lämpliga hål i valt chassi, skruva fast samt ansluta med medföljande kablar. Tog mig förra lördagen att bygga (9-5). Totalkostnad för mig landade på ~16-17KSEK, chassina jag valde kostade en del. Quote
Rajapruk Posted February 14, 2013 Author Posted February 14, 2013 (edited) Det här låter väldigt intressant. Vad landade din slutnota på ungefär? Är helt klart intresserad av att lyssna på dessa! Med vänlig hälsning, Kristian Runt 10k st för mina. Skicka pm till georg om du vill provlyssna. Edited February 14, 2013 by Rajapruk Quote
Rajapruk Posted February 14, 2013 Author Posted February 14, 2013 (edited) Hej, Spännande grejor! Vad kopplar du det till? Vore kul om det fanns uppgifter om ingångsimpedans och sådant - är lite nyfiken på hur de skulle kunna funka med ett trevligt rörförsteg. Detta om man nu skulle känna suget efter mer kraft än de 55 rörwatt jag har idag...... Sen är man förståss lite rädd att det skall låta kallt och dött. lyssningsintryck mottas tacksamt. Vad jag kopplar det till ser du i min signatur. Tror inte det är något problem med rörförsteg, flera som kör dem med rörförsteg och passiva försteg på audiocirlcle. Jag har hört dem i två anläggningar, och ingen av dem låter kallt och dött. Tvärtom. Edited February 14, 2013 by Rajapruk Quote
toobs Posted February 15, 2013 Posted February 15, 2013 Vad jag kopplar det till ser du i min signatur. Tror inte det är något problem med rörförsteg, flera som kör dem med rörförsteg och passiva försteg på audiocirlcle. Jag har hört dem i två anläggningar, och ingen av dem låter kallt och dött. Tvärtom. Oj oj, De klarar sig uppenbarligen i MYCKET fint sällskap. Jag är imponerad. Klara kandidater till en försteg/slutsteg-uppgradering. Det är ju roligt att kunna göra själv om det är så enkelt som det verkar -krävs bara lite noggrannhet och innantilläsning. Var det meckigt med beställning/leverans från italien av lådorna? Quote
Rajapruk Posted February 15, 2013 Author Posted February 15, 2013 Det är ju roligt att kunna göra själv om det är så enkelt som det verkar -krävs bara lite noggrannhet och innantilläsning. Var det meckigt med beställning/leverans från italien av lådorna? Halvmeckigt var det, lite svår att hitta och förstå i deras webbshop. Men snabb leverans, tog en vecka att få dem ungefär. Jag missade först att standardlådan inte hade topp/lock i aluminium, det är tillval. Men jag hann ändra innan ordern hade skickats. Mina bryggade monoblock går på gränsen till för varma tycker jag, så jag har beställt nya lock till lådan som är mer ventilerade. Det är också ett tillval man kan göra som inte är lätt att förstå på hemsidan. Standardversionen med nc400 och SMPS600 blir bara ljummen, och kan sitta i helt sluten aluminiumlåda enligt hypex chefsdesiger Bruno. Quote
Rajapruk Posted March 17, 2013 Author Posted March 17, 2013 Du behöver följande för två monoblocks, mina val i specen, andra väljer annat: 2 st nCore nc400 (Förstärkarmoduler hypex.nl) 2 st SMPS600 (PSU hypex.nl) 2 st Chassi (http://www.19zoll.com/) 2 set Chassifötter (eBay) 2 st Furutech IEC (Svalander) 2 st Furutech XLR hona (Svalander) 2 st Cardas högtalarkontakter (http://www.hificollective.co.uk/) 2 set internt högtalarkablage, behövs inte många cm. 20 st M3*10 försänkt skruv All skruv förutom till IEC, XLR och fötter föjer med. Allt kablage förutom mellan nc400 och högtalarkontakterna följer med. Fem punkter per monoblock måste lödas, 3 till XLR samt 2 till högtalarkontakterna. Modulerna är bara att borra lämpliga hål i valt chassi, skruva fast samt ansluta med medföljande kablar. Tog mig förra lördagen att bygga (9-5). Totalkostnad för mig landade på ~16-17KSEK, chassina jag valde kostade en del. LarsS, vad är ditt intryck av dem? Lika positiv som jag? Quote
LarsS Posted August 16, 2013 Posted August 16, 2013 LarsS, vad är ditt intryck av dem? Lika positiv som jag? Nej, tyvärr så är jag lite besviken på mina nCore monoblocks, hade förväntat mig mycket mer av dem. Saknar liv/musikalitet, det där extra som gör bra musik magiskt att lyssna på. Jag vet att det är lite kontroversiellt i nCore kretsar att inte falla pladask för dem, men så är det. På en skala skulle jag säga att ljudet är okey+, inte mer. Har bestämt mig för att byta förstärkare, högst på min lista att prova som nästa står JOB 225. Förväntas komma i 230V version under hösten. /Lars Quote
Recommended Posts