Jump to content

Peo's prylar


Peo

Recommended Posts

Som nybliven medlem här på forumet kan det vara på sin plats med en presentation av mig och min anläggning. För vissa av er är jag en ny bekantskap.
Jag heter Tomas och är instrumettekniker till yrket och bor i Blekinge. Ålder 50+.
Jag har haft musik och HiFi som en stor hobby i hela mitt liv. Det har varit allt från maffiga 70-tals receivrar med många knappar till hembyggda rörförstärkare.
Eftersom jag har den åldern som jag har, är jag ju uppvuxen med vinylskivor och det är fortfarande min passion. Givetvis spelas det även CD och från dator, men oftast som bakgrundsmusik.
Jag är ingen fotograf, men jag hoppas ni ser vad bilderna föreställer.

Vi börjar väl med den huvudsakliga signalkällan:

DSCF1558Medium_zps6dc5e31d.JPG

Jag misstänker att den är bekant för några av er.

En Kuzma Stabi.

Denna spelare har jag haft i min ägo sedan tidigt 90-tal, och har väl aldrig ens funderat på att byta ut den. Visst det finns sexigare skivspelare, men den gör det som jag förväntar mig av en skivspelare, och den gör det bra.

DSCF1556Medium_zps6653329f.JPG

De förändringar som gjorts från originalet är att jag monterat de "nya" gångjärnen med fjädrar och bytt till en nyare tonarm.

I änden på tonarmen, som är en en Kuzma Stogi Reference (nu med Nordost kabel),

stogi.JPG

sitter det en Lyra Kleos.

DSCF1523Medium.JPG

Jag ersatte min gamla Van den Hul MC One (tillverkad av Benz Micro) för några år sedan mot en Lyra Argo i, ett stort steg mot mitt ljudideal.
Detta byte fick hifi/vinylintresset att blomma upp igen.
Argo’n ersattes efter något år av en Delos på grund av ett nålhaveri.
Efter ett år blev nyfikenheten på ”hur mycket bättre kan det bli” för stor, så det blev en Kleos. Definitivt inget jag ångrar.

Det blev bättre. :)

....fortsättning följer.

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Välkommen Peo!

Jag misstänker att den är bekant för några av er.

Utan Stabi hade vi inte haft Stabi Ref och Stabi M, varav den senare verkar ta vinylavspelning till en ny nivå.

Jag har pratat med Franc Kuzma om detta flera gånger. Han gör bara svindyra drivverk nuförtiden, och anledningen är att det måste bli så för att bli bättre än det han gjort tidigare.

Stabi fyller alltså fortfarande "luckan" mellan Stabi S och Stabi Ref ännu efter såhär många år.

Link to comment
Share on other sites

Denna spelare har jag haft i min ägo sedan tidigt 90-tal, och har väl aldrig ens funderat på att byta ut den. Visst det finns sexigare skivspelare, men den gör det som jag förväntar mig av en skivspelare, och den gör det bra.

Tycker det var en läcker spelare!Välkommen hit!

Link to comment
Share on other sites

Trots en hängiven anhängare av den nya CD-standarden som bla MSB visat, så kan jag hysa respekt för den somhar gedigna vinylprylar som Kuzma. En av vinylupplevelserna värd att lägga på minnet var för ett antal år sedan med Kuzmas värstingsmodell på Malmömässan. Den visar att det är ljusår mellan vinyl och vinyl vilket också byZans Clearaudio visar.

Det finns en skiljelinje mellan kvalitet och kvantitet som är avgörande och du har uppenbarligen satsat rätt!

Välkommen till forumet!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nästa länk i avspelningskedjan är RIAA-steget, som är ett

DSCF1559Medium_zps44fc316e.JPG

Whest Audio PS.30RDT.

Resan för att hitta ”det perfekta RIAA-steget” var lång och krokig. Det blev många mil med bilen för att låna hem / lämna tillbaka prylar, och många timmars lyssnande.

Efter ett tips om Whest Audio och några kvällars googlande, bestämde jag mig för att testa ett.
Tyvärr fanns det ingen som sålde Whest Audio i Sverige, så jag fick låna hem ett från tillverkaren i England.
Jag blev helt såld, måste ha! :o

Det är nog den apparaten som har lägsta prioritet att bytas ut. (i så fall mot ett PS.30RDT SE eller ett Titan :blush )
För mer info: http://www.whestaudio.co.uk/phono-stage/ps30rdt.php

Som nätkabel använder jag en Nordost Vishnu.

Signalen skickas vidare i ett par
2013-02-01130854Medium_zpsb7ca652e.JPG

(baksidan av RIAA-steget, kablarna med WBT-kontakterna är från tonarmen)

Nordost Heimdall (XLR) till försteget,

NOHeimdall.JPG

som är ett K.......

.......fortsättning följer

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Nästa länk i avspelningskedjan är RIAA-steget, som är ett

http://i1176.photobucket.com/albums/x332/t...zps44fc316e.jpg

Whest Audio PS.30RDT.

Resan för att hitta ”det perfekta RIAA-steget” var lång och krokig.

Det blev många mil med bilen för att låna hem / lämna tillbaka prylar, och många timmars lyssnande.

Efter ett tips om Whest Audio och några kvällars googlande, bestämde jag mig för att testa ett.

Tyvärr fanns det ingen som sålde Whest Audio i Sverige, så jag fick låna hem ett från tillverkaren i England.

Whest Audio är riktigt bra - jag lyssnade för något år sedan på deras referensmodell MC ref V tillsammans med skivspelaren TW-Acoustics Raven AC och det gav mersmak :mm:

Link to comment
Share on other sites

DSCF1563_1Medium_zps710637c0.JPG

Krell KCT.

Jag spelade under många år med olika rörbyggen, mestadels DIY. Det blev många olika konstruktioner genom åren, men jag fick aldrig till det där sista, visst lät det bra, men oftast lät det inte bättre än vad förra bygget gjorde, bara lite annorlunda. Inspirationen att bygga har tyvärr avtagit med tiden, synd, det var en rolig del av hobbyn.

KCT’n får nog stå kvar på hyllan ett tag till, jag är väldigt nöjd med vad den presterar.

Även försteget spänningsmatas med en

NO1Small_zpsa8afeb80.JPG

Nordost Vishnu.

Signalens resa går sedan vidare genom ett par

Cast2Small_zps27a9a9bb.JPG

Krell Cast MMF (Nordost), till slutsteget,

som är ett.....

FPB400cx.JPG

Krell FPB 400cx.

En 50 kg pjäs som värmer upp hela lägenheten (350W i tomgång). Efter någon timmes spelning är det dags att öppna fönstret.

Eller som kompisen sa:
…det är den mest välljudande kamin jag hört.

Den spelar dock fantastiskt, brutal kraft men med en fantastisk fingertoppskänsla. (Cast-tekniken gör en hel del, den är verkligen välljudsfrämjande)

- Lite historia -
Företrädaren till detta var också ett Krell, ett KSA-200S och innan det spelade jag på ett par rör-monoblock från ElektroAkustik.

slutsteg_oldSmall_zpsad3ce45f.JPG

Krell KSA-200S och ElektroAkustik 300B PP

Rörslutstegen har jag kvar, de står i ett skåp. Man vet aldrig, kanske kommer de fram igen.

Signalen fortsätter sin resa i nästa avsnitt.

stay tuned

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

En 50 kg pjäs som värmer upp hela lägenheten (350W i tomgång).

Efter någon timmes spelning är det dags att öppna fönstret.

Eller som kompisen sa:

…det är den mest välljudande kamin jag hört.

Av just den anledningen behöver man ha en sommaranläggning. ;)

Vi är många som dreglat framför dessa klassiska Krellar. Minns en helt betagande spelning i Köpenhamn med de modeller du har över ett par Watt/Puppy på 90-talet.

Link to comment
Share on other sites

Via ett par MarcusCables Black Silver Maestro (Biwire) når den elektriska signalen sitt slutmål.

DSCF1569Medium_zpsb751259c.JPG

Carlsson OA52.2

1985-86 köpte jag mina första OA52 och har sedan dess varit helt såld på den stora ljudbild som dessa små högtalare målar upp. Någon gång under senare halvan av 90-talet bytte jag till ett par OA52.2.
Jag har även testat den senaste utgåvan, OA52.LE, men den föll inte mig i smaken, så 52.2:orna står kvar.

Mitt lyssningsrum är ganska litet, jag har bara drygt 3 meter till högtalarväggen. Det är inte många andra högtalare som kan stå så nära en vägg.
Jag lägger ut en bild tagen från lyssningsposition, så förstår ni vad jag menar.

DSCF1571Medium_zps567f67e8.JPG

Som ni ser funkar det inte så bra med högtalare som ska ut 50-100 cm från väggen. De kommer att vara i vägen (sovrummet finns bakom dörren) och ljudmässigt blir det för mycket "hörlurar" för min smak.

Det finns tyvärr inte så många alternativa möbleringar av rummet.
Det är svårt att få plats med både skivor, anläggning, kunna använda rummet till TV-tittande och sociala aktiviteter. Jag är inte så lyckligt lottad att jag har fått ett eget rum.

Vad gäller högtalarkablar, så är det nästa utmaning att ta tag i för min del. Jag har testat en del olika kablar, men inte hittat någon som ger mig "rätt sound". Den befintliga kabeln ger mig detaljer, rymd och ett fint utsträckt övre register, men jag saknar lite värme och "kropp".

Nästa kabel gör tvärtom, jag får värme och kropp, men då saknas detaljer och rymd. Bor man som jag i en vit fläck på hifibutikskartan, så är man hänvisad till vad vänner och bekanta kan erbjuda. Alternativet är att köra minst 15-20 mil, enkel resa, för att låna hem kablar från någon butik. Ett stort problem när det gäller att låna från butik är att jag behöver ganska lång tid på mig för att avgöra om det verkligen blev bättre, eller bara annorlunda (framför allt med kablar, elektronik är lite enklare).

Tips på högtalarkabel som inte kostar en skjortfabrik mottages gärna.

Kablar som redan är testade och ratade:

* Harmonic Technology Fantasy
* Harmonic Technology PRO-9
* Audioquest Gibraltar
* Abbey Road Reference
* EKK

(Jag vill inte på något vis påstå att ovanstående kablar skulle vara dåliga, bara att de inte passade i min anläggning.)
Nu är jag klar med presentationen av den analoga sektionen, nästa post kommer att handla om det digitala.

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger ut en bild tagen från lyssningsposition, så förstår ni vad jag menar.

http://i1176.photobucket.com/albums/x332/t...zps567f67e8.jpg

Förmodligen första gången jag ser kombinationen Krell-Carlsson och det slutsteget behöver nog inte förta sig... :icon_smile_cool: Körde två par "folkhemsboxar" :) i flera år med en Marantz 1060 (2x30W) och den kippade aldrig efter andan.

Link to comment
Share on other sites

Tips på högtalarkabel som inte kostar en skjortfabrik mottages gärna.

Du kanske skall testa Tellurium Q som fått oerhört fin kritik i hifi pressen. I Kristianstad där det finns återförsäljare har de gjort mycket starkt intryck hos hifi-vännerna. De är definitivt inte särskilt dyra. Finns i fyra nivåer i prisklasserna 1,200 - 2,200 - 6,300 - 12,000. Jag har inte hört högtalarkablarna men det jag hör från andra låter intressant.

Ett annat tips är Dynaudios Ocos som kostar ca 5-6,000. De har jag själv. De ersatte Siltech och Transparent.

Båda går säkert att fixa längre test med. Om du är intresserad kan du skicks ett PM så kan jag ge dig några kontakter som ligger på nära håll.

Telluriums hemsida: http://www.telluriumq.com/

Link to comment
Share on other sites

Det tog många år efter introduktionen av CD’n innan jag köpte en CD spelare. Den första spelaren var en Pioneer PD95 som fick hänga med i många år. Till slut vägrade den att spela mer än de första 48 minuterna på en skiva, så det var dags för pension.

En Primare DVD30 fick ta över jobbet.

Den ersattes dock ganska snabbt av enKPS_2Medium_zps65defe81.JPG

Krell KPS-28c

Frugan gav mig den i födelsedagspresent, hon tyckte att det skulle se bättre ut med prylar från samma tillverkare och serie. :blush CD-spelaren är ansluten till försteget med Krell Cast MMF-kablar. Strömkabeln är tillsvidare en Clou Cable av något slag. Vi får se vad det blir så småningom.

Hade CD varit min primära signalkälla hade jag antagligen inte suttit nöjd med denna, men för mitt behov räcker det gott. Faktum är att den låter riktigt bra, det är den bästa CD-spelare jag har testat.

Byte till Cast-kablar gjorde en stor förbättring gentemot de Harmonic Technology Silway MKIII (XLR) som jag använde från början.

----------------------------

Även jag har fallit offer för den ”nya” tekniken och spelar musik från datorn. Det är bekvämt att ”dra igång” en spellista när man håller på med någonting annat (städar, läser eller vid socialt umgänge).

Ljudkortet i min laptop är tydligen gjort för att säga piiip när jag gör något fel, inte för musik. Det låter definitivt inget vidare, så därför införskaffades ganska snabbt en DAC med USB ingång.

Det har passerat ett antal, och nu står det en

DSCF1515Medium.JPG

Wadia 121 på hyllan.

En trevlig liten sak. Den låter betydligt större än vad den är. Jag är faktiskt riktigt imponerad av vad den presterar, så jag misstänker att den också får stå kvar ett tag.
Wadian är ansluten till försteget med Harmonic Technology Silway MKIII (XLR) kablar. (De mjukar upp ljudet en aning och gör det lite mer ”analogt” och öronvänligt)

Strömkabeln är en Ölflexbaserad DIY-kabel.

Jag har testat med några 24/192 filer, där börjar det hända saker. Det är bara att hoppas att detta format kommer att erbjudas i större omfattning.

Tänk om Spotify hade levererat i det formatet, då hade det varit användbart för lyssning också. ;)

Musik på burk är väl fortfarande inte mitt favoritmedia, visst är det smidigt, men f_n så tråkigt och nu har jag antagligen trampat på någons ömma "digitaltå", i så fall ber jag om ursäkt. (Det brukar kunna bli lite infekterat när man inte tycker spotify är den ultimata signalkällan :) )

För mig har vinylspelandet alltid tagit sig närmast religiösa proportioner, så jag anser mig själv jävig i frågan om vilket som låter bäst.

Analogt eller digitalt?

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Krell KPS-28c

Frugan gav mig den i födelsedagspresent, hon tyckte att det skulle se bättre ut med prylar från samma tillverkare och serie. :blush

Jojo... :mm:

Och vad brukar du ge henne när hon fyller år? :Thinking::icon_smile_cool:

//Richard

Ser jättetrevligt ut förresten. Välkommen

Edited by Richard
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...