Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det har nu gått några veckor sedan jag fick hem mitt nya RIAA-steg. Modellen heter Advance och kommer från den tyska hifi-tillverkaren Trigon, www.trigon-audio.de.

Hos mig ersätter Advance det kritikerrosade Trigon Vanguard II med det separata batteripacket Trigon Volcano som jag haft i några år. Så det är mot kombinationen Vanguard & Volcano som den här jämförelsen är gjord.

På samma sätt som på Vanguard II har Advance separata inställningar (ingångsspänning och belastning) för respektive kanal. Det sker med hjälp av ett antal switchar som är placerade på undersidan. I den till RIAA-steget medföljande manualen, som också finns att ladda ner från Trigons hemsida, finns alla inställningsmöjligheter beskrivna.

På fronten finns det tre lysdioder (grön, röd och gul) och en liten tryckknapp. Med hjälp av tryckknappen slås steget av och på samt att den ger valmöjligheter mellan helt ren batteridrift och kombinationsdrift. Vid fullt uppladdade batterier ska batteriet, enligt manualen, klara av sex timmars speltid.

Efter att ha lyssnat ett par veckor (antagligen inte ännu inte helt inspelat) är jag mycket nöjd med min uppgradering. Tidigare hade jag lite funderingar om att Advance kanske bara skulle vara ett ihopbygge av Vanguard II och Volcano, men oj vad jag misstog mig. Från de första tonerna hördes det att de spelar i helt olika divisioner. Avance åker åttor runt Vanguard och är i mina öron överlägset på allt den gör.

På tv-kanalen Discovery går det till och från en serie som handlar om guldgrävare i Alaska. Jag tror att programmet heter Gold Rush. Ett i mitt tycke intressant program. Här om kvällen när jag såg lite av ett avsnitt insåg jag hur viktigt det är för guldgrävarna att ha en bra vaskningsmaskin. Om inte vaskningsmaskinen gör sitt jobb blir det bara en bråkdel av guldkornen som kan tas till vara. Resten åker ut med sköljvattnet.

På samma sätt är det med ett RIAA-steg. Det skall vaska fram och ta vara på alla guldkorn som pickupen har grävt fram ur vinylen.

I mina anteckningar som jag gjort när jag lyssnat har jag noterat följande.

- Upplösning

- Fundament

- Spelglädje

- Attack

- Stor scen

- Dynamik

- Klanger

- Nyanser

- Instrumenten har luft omkring sig och tillåts klinga ut

- Stampa takten

Så om ni är på jakt efter att vaska fram mer guld ur era vinylskivor rekommenderar jag er att lyssna på vad Trigon Advance kan.