Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Concerto Köln bildades 1985 och utifall Conny Plank hann producera eller på något annat vis delta i deras

framföranden vet jag inte.

Tiden lär väl ha varit knapp med tanke på att den gode Plank avled i en inte allt för hög ålder och åren kort

efter att Concerto Köln startat.

Hur som helst så var vi ett 40-tal personer som samlats i butikens lokaler för att lyssna till orkesterledaren

Jochen Schäfsmeier och violinisten Stephan Sänger, som också kan en hel del om instrumentbyggen.

Man måste antagligen stå stadigt med en så pass stor orkester och Jochen ser ut att ha förutsättningarna

för att inte "blåsa iväg" i första taget...

JochenSchfsmeirDSC_3727_070_000094_zps7b7a0272.jpg

Om inte annat så har han ju MBL att hålla sig i både då det gäller balans och samarbete :)

Edited by P-pan
Posted
Concerto Köln bildades 1985 och utifall Conny Plank hann producera eller på något annat vis delta i deras

framföranden vet jag inte.

Tiden lär väl ha varit knapp med tanke på att den gode Plank avled i en inte allt för hög ålder och åren kort

efter att Concerto Köln startat.

Aha, sorry :blush

Det var alltså det gänget.

Posted
Det var alltså det gänget.

Precis.

Lika bra fast lite annorlunda... ;)

Snart bara två timmar kvar till Concerto Kölns söndagskonsert i Berwaldhallen :mm:

Det blir första gången jag går på en liknande konsert så mina förväntningar är höga.

Stort tack till Audio Concept som försåg oss med lite biljetter efter gårdagens event i butiken

Återkommer förhoppningsvis med lite intryck senare i kväll.

Posted (edited)

För att inte tappa tidsrytmen så kör jag lite fler bilder från lördagseftermiddagens lilla föredrag hos Audio Concept.

JochenSchfsmeirDSC_3731_074_000093_zps23b6b045.jpg

Jochen Schäfsmeier berättade lite om hur orkestern bildades och hur det är, att utan statsstöd och bidrag, försöka dra runt

en så pass stor orkester rent ekonomiskt. De små anekdoterna från olika konserter och hur små detaljer kan vara avgörande

för ett framförande eller ej var rätt intressant att ta del av sett från ett åskådarperspektiv.

Eller visste ni t.ex hur en försäkring kan falla ut eller ej om konserten riskerar att blir inställd p.g.a sjukdom ?

Så länge musikern eller sångaren hunnit att ta minst en ton under repetitionen så går det bra, om inte så kan det bli ett rejält

inkomstbortfall.

Variationerna kan ju vara olika stora beroende på var i världen man spelar kanske men alla yrkeskategorier har väl sina former av

yrkesskador och risktaganden så varför då inte också professionella musiker :)

ConcertoKACDSC_3708_051_000113_zps1eefc106.jpg

Denna dag hade vi också glädjen att få träffa Stephan Sänger, till vardags violinist och instrumentmakare.

Han är minst sagt påläst och jag blev lite förvånad när jag snart märkte att de violiner som byggdes av de Italienska

stormästarna på 1700-talet än idag har mycket stort inflytande på hur instrumentet i fråga ska konstrueras.

Man lever väl med en allt för modifierande hobby och den skapar säkert en allt för stark generalisering som snabbt införlivar

andra mer givna områden som utvecklats till fulländning för länge sedan :o:D

ConcertoKACDSC_3712_055_000114_zps9ee0c38f.jpg

Stråkar verkar inte heller ha genomgått några större förändringar...

StephanSngerDSC_3723_066_000097_zps8688bdab.jpg

med undantag för bågens form då kanske.

Håret, eller tagel som det kallas, byts tydligen inte så ofta som jag trott.

Med ett tagel av hög kvalité, som hittas i Asien, behöver man inte byta oftare än ungefär en gång i halvåret...

med reservation för "hörfel" :blush ... och om man är yrkesmusiker eller glad amatör förstås (halvårsbytet gäller proffsen).

ConcertoKACDSC_3674_018_000117_zps4e27d8a2.jpg

På bilderna med stråkarna kan vi också se dess lite mer oförädlade form och en bit på väg mot dess fulländning.

ConcertoKACDSC_3677_021_000118_zps0f471cdb.jpg

Det var en riktigt god fördelning mellan könen denna dag och jag tror mig ha löst gåtan med vad damer vill höra för musik

i allmänhet, åtminstone då det gäller med lite mer audiofil återgivningskvalité.

Opera och klassiskt verkar vara det som gäller rätt många så vill ni ha sällskap hemma vid anläggningen så är det bara

att byta musikalisk inriktning ;)

Även en mycket ung och lovande violinist var lockad till eventet i fråga och här nedan ser vi hur hon testar sina eventuella

uppgraderingar inom stråkområdet.

Säker kommer hon en dag att spela "felan" ur händerna på Anne-Sophie Mutter :icon_smile_cool:

ConcertoKACDSC_3686_030_000108_zps80592d8e.jpg

Stephan erbjöd henna att provspela på sin violin men som alla kommande storheter avböjde hon lite blygsamt.

Edited by P-pan
Posted

Ja det var ett riktigt trevligt "föredrag" om Concerto Köln och den musik de spelar. Utifrån historisk forskning så söker man nå musikens rötter och spela på det sätt som man tror att musiken spelades vid dess tillkomst. Det innebär också att man spelar på instrument som användes vid tiden för komponerandet. Vad jag förstår så handlar deras musikval från 1700-talet och fram till mitten eller möjligen slutet av 1800-talet. Man letar upp okända eller glömda kompositörer och ger dem nytt liv genom musiken.

Instrumenteringen är intressant med ventillösa trumpeter, träflöjter och fioler som har djurtarmarssträngar istället för stål. Hela ensamblen spelar i en lägre tonhöjd och orkestern låter svagare än normalt. Det kommer sig av att när musiken skrevs så var det förhärskande sättet att framföra musik inte konsertsalar utan mindre salar på de europeiska hoven.

Man demonstrerade med några exempel hur olika det kan låta både instrumentalt, tempomässigt och klangmässigt när ett stycke jämfördes i en modern inspelning och en i Concerto Köln version. Musik användes i stor utsräckning som dansmusik och därför har tempot drivits upp för att om möjligt efterlikna det tempo som dessa danser krävde, med små hopp och annat till skillnad mot svepande tempo så som musiken spelas idag.

Calm

Posted (edited)

Stråkens form har uppenbarligen med speltekniken att göra. Den ursprungliga formen var mer pilbågsformad såsom en del visade exempel. Det har med att ursprungligen spelade man med korta stråkdrag, som sedemera fick ersättas med allt längre anstrykning och därmed längre toner. Stråken blev längre och mer rak i formen och egentligen konkav om man ser till träformen. Olika träslag andvänds för den hantverksmässiga tillverkningen för att uppnå olika styvheter. Den lilla träbiten som man håller stråken i och som också utgör en anordning för att spänna taglet med heter Frosch efter tyskans namn för groda. I äldre stråkar kilas den fast i stråken, medan yngre modeller har en spännskruv och är fast i den delen. Stephan Sänger är stråkmakare om nu det ordet finns och gör stråkar vid sidan av arbetet som violinist. En stråke kan ta minimun en fullgod arbetsvecka att framställa och jag antar att priset blir därefter. Kanske i klass med en megadyr kabel. Vad vet jag?

Spännande är det i alla fall att höra proffsmusiker berätta intresseväckande om sin passion!

Calm

Edit tillägg.

Edited by calm
Posted
Stephan Sänger är stråkmakare om nu det ordet finns och gör stråkar vid sidan av arbetet som violinist.

Visst heter det stråkmakare på svenska, i Tyskland är det ett eget skrå; Bogenmacher.. (till skillnad från Geigenbauer som indikerar att man bygger stråkinstrument)

Tänk vad man missar när man bor på vischan... :41:

/ptr

Posted (edited)

Finns det både notställ, stråkar och en violinist så uppstår det med allra största säkerhet också lite musik...

ConcertoKACDSC_3684_028_000107_zpsaf6fba0a.jpg

... men först när snacket om senaste uppgradering lagt sig förstås... :) ...

ConcertoKACDSC_3694_038_000109_zpsf9c447e8.jpg

.. och när "hobby-dirigenten" fått öva klart...

ConcertoKACDSC_3699_043_000111_zpsca4a8f59.jpg

Det skulle i.o.f.s inte förvåna mig om den gode Thomas klarar även den uppgiften.

Att han var kvällens presentatör och samordnare var en självklarhet, det vankades

ju söndagskonsert med notblad skrivna av Bach vilket Thomas kan mer om än de flesta.

När alla väl satt sig till rätta fick vi prov på de olika stråkarnas musikaliska och

ljudmässiga skillnader.

ConcertoKACDSC_3683_027_000119_zps31e3eb8d.jpg

Öron spetsades...

LyssningsraDSC_3722_065_000096_zpsc5b07e53.jpg

... och Stephan drog en liten "trudelutt".

StephanSngerDSC_3719_062_000098_zpsb5273106.jpg

ConcertoKACDSC_3714_057_000116_zps748c41ee.jpg

ConcertoKACDSC_3713_056_000115_zpsdcce1740.jpg

Sällan jag hör akustiska instrument live utan förstärkning och det får jag försöka ändra på insåg jag.

Fantastiskt ljud från violinen... elektroniken här hemma har en bit kvar till den kvalitén :dry::D

ViolinldaDSC_3736_079_000091_zps36a6b1e4.jpg

ViolinlstrkeDSC_3734_077_000092_zps7202fdf7.jpg

Och inte kom jag ihåg att fråga vad det var för "fela" heller :black:

Kanske någon annan som var där lyssnade bättre än undertecknad ? ... jag får väl försöka skylla på kameran igen ;)

Men om jag skulle gissa så ligger det säkert en Amati i botten. Den ser dock lite "renoverad" ut med tanke på stämskruvarna

och stränghållaren så vem vet ?

Locket och sargen ser hur som helst ut att ha varit med ett tag :mm:

Edited by P-pan
Posted
ConcertoKACDSC_3699_043_000111_zpsca4a8f59.jpg

ConcertoKACDSC_3698_042_000110_zps33f692e8.jpg

När alla väl satt sig till rätta fick vi prov på de olika stråkarnas musikaliska och

ljudmässiga skillnader.

LyssningsraDSC_3722_065_000096_zpsc5b07e53.jpg

... och Stephan drog en liten "trudelutt".

ConcertoKACDSC_3713_056_000115_zpsdcce1740.jpg

ConcertoKACDSC_3714_057_000116_zps748c41ee.jpg

StephanSngerDSC_3719_062_000098_zpsb5273106.jpg

Sällan jag hör akustiska instrument live utan förstärkning och det får jag försöka ändra på insåg jag.

Fantastiskt ljud från violinen... elektroniken här hemma har en bit kvar till den kvalitén :dry::D

ViolinldaDSC_3736_079_000091_zps36a6b1e4.jpg

ViolinlstrkeDSC_3734_077_000092_zps7202fdf7.jpg

Och inte kom jag ihåg att fråga vad det var för "fela" heller :black:

Kanske någon annan som var där lyssnade bättre än undertecknad ? ... jag får väl försöka skylla på kameran igen ;)

Men om jag skulle gissa så ligger det säkert en Amati i botten. Den ser dock lite "renoverad" ut med tanke på stämskruvarna

och stränghållaren så vem vet ?

Locket och sargen ser hur som helst ut att ha varit med ett tag :mm:

Concerto Köln spelar med instrument som i och för sig kan vara historiska men inte alltid. Stephan förklarade skillnaden mellan violiner utifrån hur de konstruerats för sitt specifika ändamål. En liten stråkkvartett spelandes i en mindre sal kräver naturligtvis inte samma ljudnivå som i en konsertsal. I det senare fallet krävs en violin som klarar att spänna strängar betydligt hårdare och kanske med stålsträngar. Det gör att halsen och greppbrädan lutar mer i förhållande till kroppen. Stallet som står mitt på kroppen behöver då mer av förstärkning genom två ribbor som ligger under locket. I Stephans violin syns tydligt en mer rak linje mellan kroppen och halsen, vilket förklaras av att han spelar med djursträngar som också syns på bilderna.

Calm

Posted (edited)

Först ett varmt tack tack till Robert och Likki för en trevlig eftermiddag! Det var också mycket trevligt att få höra det stora MBL-systemet för första gången. Mycket rent och luftigt. Att ni som ljudbutik tar sådana här initiativ är bara fantastiskt och lyfter verkligen kulturlivet i Stockholm. Som gammal arrangör så vet jag också vilken kraft det tar från en personligen, men samtidigt så får man många verkligen trevliga och positiva upplevelser tillbaka.

Jag frågade violinisten Jochen om hur de bestämmer tonhöjden för varje skiva och konsert. Han var noga och berätta just det före en del av skivorna som spelades, så jag blev nyfiken varför han berättade det.

Frågan om tonhöjd är ett komplicerat ämne och det är inte alls så enkelt att det alltid var en lägre tonhöjd förr i världen, betydligt högre tonhöjder användes också. Standardiseringen kom mycket senare och 1939 vid en internationell konferens, även om 440 hade använts tidigare. Numera – som också Jochen berättade – tenderar orkestrar att ligga på 443 Hz. Men något riktigt klart svar fick jag inte från Jochen hur de gick tillväga i Concerto Köln. Det som inverkade mest, som jag uppfattade Jochen, var hur de träblås och bleckblåsinstrument som de hade med i ensemblen hade sitt normala läge. Dessa instrumentgrupper har en bestämd längd på sina luftpelare i instrumentet och då har de samtidigt ett begränsat stämområde som de kan ändra sig inom.

Alltnog så kontaktade jag en god vän som arbetat på Stockholms Universitet som lektor/studierektor på Musikvetenskapen för att få lite mer kött på benen. Han gav mig mer information som kanske kan vara intressant för andra att känna till.

Källan är Karl Geiringer: Bach 1966 sv. övers 1969. Karl Geringer är en kompetent musikforskare enligt min vän och det han säger nedan stämmer överens med en nyare artikeln Pitch i Oxford Music Online:

”Den orgel Bach använde i Weimar tycks ha varit stämd i så kallad körton, en liten ters högre än de andra instrumentens djupa kammarton. För att bemästra denna svårighet tillämpade Bach följande ganska komplicerade mönster. Han skrev vanligen i samma tonart för orgel, sångare och stråkar och räknade med att stråkmusikerna skulle stämma sina instrument en ters högre, efter orgeln. För träblåsarna föll det sig emellertid inte så lätt att ändra tonhöjd, och deras partier skrevs därför i den tonart, vari de skulle spelas, nämligen en ters högre än stråkarnas. Varje manuskript med sådan notering hör uppenbart till Bachs Weimarperiod.

I Leipzig begagnade Bach en enklare metod. Orglarna i S:t Thomas och S:t Nikolaus var stämda i körton, en helton högre än den gängse kammarton som användes av de andra instrumenten. Här transponerade Bach den figurerade basstämman för orgeln en helton lägre, medan övriga instrument skrevs i den tonart vari de skulle spelas. Den transponerade orgelstämman, i kombination med icke transponerade stämmor för alla de andra musikerna, är alltså karakteristisk för den musik som skrivits i Leipzig.

När Bach bearbetade Weimarkantater för konserter i Leipzig moderniserade han alltid notationen. Dessutom vinnlade han sig om att approximativt uppnå samma absoluta stämning som i Weimar. Då kammartonen i Leipzig var minst en halv ton högre än den i Weimar, måste han transponera nedåt. Kantaten nr 185 som i Weimar hade klingat i a-moll gick alltså nu i g-moll, och kantaten nr 162 som ursprungligen gått i c-moll utfördes i Leipzig i h-moll. Den absoluta stämningen i de sakrala verken som uppfördes i Leipzig tycks ha varit approximativt a=440, det vill säga liknande den i dag brukliga.” Geiringer s. 137-138.

Bach verkade som organist i Weimar 1708-1717, som hovkapellmästare i Köthen 1717-1723 och som kantor i Leipzig 1723-1750.

________

Detta är naturligtvis en mycket tekniskt text, men det som jag finner speciellt intressant är att Bach skulle haft orglar som var stämda i 440 Hz.

Härmed är det också bevisat utan skuggan av ett tvivel, att tonhöjdens historia är allt annat än enkel!

Mvh/Torgny

Edited by Amorina
Posted (edited)

Strul med Photobucket, där jag lägger upp min bilder, gör att tråden haltar en aning men jag

visar lite av de bilder jag trots allt kommer åt...

Ingen tvekan om att det varit en weekend i Bach's tecken :)

BerwaldBiljettDSC_3775_118_000106_zps9c20b768.jpg

BerwaldhallenDSC_3741_084_000100_zpsa001377e.jpg

BerwaldhallenDSC_3739_082_000099_zpse36018ec.jpg

Edited by P-pan
Posted

Det finns många bra aktiviteter i vårt land, tänk om man ändå kunde delta i alla....eller iallafall en del.... :app:

Tack för att du delar med dig P-pan!

\\K-man

Posted
Strul med Photobucket, där jag lägger upp min bilder, gör att tråden haltar en aning men jag

visar lite av de bilder jag trots allt kommer åt...

Ingen tvekan om att det varit en weekend i Bach's tecken :)

BerwaldhallenDSC_3741_084_000100_zpsa001377e.jpg

BerwaldBiljettDSC_3775_118_000106_zps9c20b768.jpg

BerwaldhallenDSC_3739_082_000099_zpse36018ec.jpg

Att bevista en sådan här konsert är verkligen en upplevelse. H-moll Mässan har jag hört i annat sammanhang och den är verkligen mäktig i sitt uttryck. Radiokören och solister varav en countertenor som ger en mycket speciell ton. Den ger en högre tonhöjd än tenoren samtidigt också en fyllighet som inte en kvinnlig mezzo-sopran får på samma sätt. Den speciella instrumenteringen med Concerto Köln med historiskt efterliknande instrument ger en dovare klang och lägre tonhöjd än gängse orkester. Trumpeter med hål istället för ventiler, trätvärflöjter med speciell klang och de tidigare nämnda violinerna med natursträngar ger i sin helhet en något mer dämpad och mindre dynamisk framställning.

Apropå dämpad så blev jag något överraskad av den stumma akustiken i Berwaldhallen. Efterklangstiden måste vara kort för att vara en konserthall och i vart fall kortare än Konserthuset i Sthlm som jag tycker har en helt annan klang.

Kul under alla omständigheter att få bevista en sådan konsert. Tack till Robert och Likki för att ni ordnat ett sådant trevligt arrangemang.

Calm

Posted
Apropå dämpad så blev jag något överraskad av den stumma akustiken i Berwaldhallen. Efterklangstiden måste vara kort för att vara en konserthall och i vart fall kortare än Konserthuset i Sthlm som jag tycker har en helt annan klang.

Calm

Dämpad var ordet... klang var ljudet.

Håller helt med Calm och så värst mycket dämpande akustikmaterial kunde jag inte upptäcka.

Vi får nog lägga skulden på publiken :unsure: ... fullsatta läktare och så menar jag :icon_smile_cool:

BerwaldhallenDSC_3742_085_000101_zps51129298.jpg

BerwaldhallenDSC_3743_086_000102_zps7baa9c08.jpg

Dynamiken var, som Calm redan skrivit om, väldigt lågmäld och personligen så trodde jag nog att det skulle bli "liiiite" mer av

den varan... blev aningen besviken faktiskt.

Jag hade kanske lite för högt ställda krav på den punkten så jag får antagligen ge det hela en ny chans när tillfället dyker upp

Posted (edited)

Då verkar problemet med Photobucket vara ett minne blott, känns ju skönt med tanke på mässan den stundande helgen.

Eftersom jag försöker vara en omtänksam kille så blev det inga bilder tagna under själva framförandet av konserten.

Men ett par bilder till fastnade när det hela s.a.s var över...

BerwaldhallenDSC_3767_110_000105_zps953b8909.jpg

Publiken verkade väldigt nöjd med vad Concerto Köln framfört och jag var inte direkt av annan någon annan åsikt :mm:

BerwaldhallenDSC_3760_103_000104_zps92791ec0.jpg

Jag får tacka alla inblandade på Audio Concept, Concerto Köln och då kanske främst Jochen Schäfsmeier och Stephan Sänger

som tillsammans gav en riktigt trevlig och laddad stund, både då det gäller teknikfakta av denna genre men framför allt för en

mycket minnesvärd konsert.

Även Radiokören ska ha en stor eloge, för vad är väl en mässa utan vare sig kör eller solister :)

Putsar för fullt på mina stackars kameralinser och minneskorten är trimmade sedan länge...

så snart kommer här en flod av bilder från mässan hoppas jag :mm:

Edited by P-pan