Jump to content

Det fina vinyl-ljudet.


Björn-Ola

Recommended Posts

Fick för några dagar en påminnelse om att det här med vinyl kontra cd inte är så enkelt men möjligt ibland lite förutsägbart. Köpte Dylans senaste "Tempest". En dubbbel med medsänd CD. Lyssnade på vinylen. Lät bra. så tänkte jag att visst jag slänger in cd och det kanske till och med är ännu bättre. Förstod inget. Men lät inte alls så bra som vinylen. Rösten saknade den tyngd och djup som var på vinylen. Försökte hitta någon analys och skildring från framtagandet av skivan. Men hittade inget men en tråd med kamrater som upplevts samma sak.

Man kan verkligen undra vad som skett!

Dylans album är ganska spretiga vad gäller ljudkvalitet, men på senare tid har det varit kanonljud.

Fint att Music On Vinyl har gett sig på hans äldre plattor.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske finns anledning att titta lite på hårdvaran. Den som köpte min Audio Research CD5 köpte CD-plattor endast i nödfall tidigare. Det har han ändrat på nu. Tempest-CD'n låter utmärkt hos mig.

Ett annat exempel där CD'n lär låta betydligt sämre än LP'n är Springstens senaste. Så är det inte hemma hos mig. Så mitt tips är att även ifrågasätts hårdvaran.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske finns anledning att titta lite på hårdvaran. Den som köpte min Audio Research CD5 köpte CD-plattor endast i nödfall tidigare. Det har han ändrat på nu. Tempest-CD'n låter utmärkt hos mig.

Ett annat exempel där CD'n lär låta betydligt sämre än LP'n är Springstens senaste. Så är det inte hemma hos mig. Så mitt tips är att även ifrågasätts hårdvaran.

Klart att man skall söka en ärlig förklaring till att man hör något. Men säker att det inte är något problem med min cd-spelare som låter mkt bra. Här är den ngt ålderstigen men bra. Har en utmärkt Blueray-spelare också men finns ingen anledning så att säga spela cd på den.

http://www.6moons.com/audioreviews/eastsound/eastsound.html

Frågan är har du spelat vinylversionen av Tempest. CD-versionen är inte dålig. MEn på vinylen så finns det ett djup. Märkligt nog bedömer jag att riktigt lågbas också finns på vinylen men saknas eller märks inte på cd:n. Rösten blir så mkt bättre på vinylen. Det är klass-skillnad!

I princip så behandlas cd-signalen och vinylen på samma sätt. Fast det finns ett riaa av Bladelius i signalvägen. Resten är rör.

JAg har tidigare skrivit om jämförelser jag gjort där jag inte kunnat finna att cd:n levererat sämre prestanda. Detta gälland Led Zeppelin. Men också gjort andra jämförelser där det remastrade materialet inte varit till fördel såsom ngt med Rolling Stones.

Link to comment
Share on other sites

Klart att man skall söka en ärlig förklaring till att man hör något. Men säker att det inte är något problem med min cd-spelare som låter mkt bra. Här är den ngt ålderstigen men bra. Har en utmärkt Blueray-spelare också men finns ingen anledning så att säga spela cd på den.

http://www.6moons.com/audioreviews/eastsound/eastsound.html

Det har hänt massor med CD-spelare och inte minst olika kombinationer av PC/Laptop och DAC som åker åttor kring många spelare som har 5-6 år på nacken eller mer. CD-mediet har åkt in i finstugan på allvar igen. Just sådana parametrar som du nämner, värme och djup är helt annorlunda idag mot förr. Det finns flera trådar på Euphonia som vittnar om detta.

Sen kan det naturligtvis släppas dåliga volymer både på CD och vinyl. Mitt är från USA. Kan möjligen andra utgåvor låta annorlunda?

Link to comment
Share on other sites

Det har hänt massor med CD-spelare och inte minst olika kombinationer av PC/Laptop och DAC som åker åttor kring många spelare som har 5-6 år på nacken eller mer. CD-mediet har åkt in i finstugan på allvar igen. Just sådana parametrar som du nämner, värme och djup är helt annorlunda idag mot förr. Det finns flera trådar på Euphonia som vittnar om detta.

Sen kan det naturligtvis släppas dåliga volymer både på CD och vinyl. Mitt är från USA. Kan möjligen andra utgåvor låta annorlunda?

Hej BeBop! Eftersom du har utsett min cd-spelare och andra sekunda cd-spelare till dagens huvudproblem gällande musikåtergivning. Detta kan du ju upprepa och tråden kommer inte vidare med min hjälp. Istället för att just nu fortsätta på ett sådant sätt så väljer jag att länka till andra trådar. Två om Tempest och en med annat exempel.

…………………………………………………………………………………….

Här en länk till en amerikansk sida helt inriktad på BoB Dylan

http://www.expectingrain.com/discussions/v...bf15388c21f121e

“I have been listening to the downloaded version of 'Tempest' for 2 weeks now and thinking that it was a wonderful album and that it sounded great.

LITTLE DID I KNOW!!!

I got my vinyl today from Amazon - put it on while home at lunch, and immediately started crying (yes, I know, I cry a lot - but usually for good reason) - this album sounds totally different from what I've been listening to! I cannot believe the difference - his voice is so deep and full - the words are so clear - it's like going from listening to a cheap, tinny old transister radio to full volume FM stereo back in the day -

What a wonderful album it truly is - I can't wait to hear the rest of the album - everyone needs to hear it on vinyl!!”

……………………………………………………………………………………………………

En annan länk som diskuterar CD versus Vinyl men med annat exempel

http://www.iorr.org/talk/read.php?1,1666599,1666608

I did the same and the sound from DVD is much better. Simple reason is because it's less compressed than on the retail CD.

On vinyl vs CD matter, some vinyls are cut from a master expressly made for vinyl.

Flacandvinyl mentioned Icky Thump which sounds incredibly good comapred to CD.

Red Hot Chili Peppers' Stadium Arcadium vinyl uses also a different master.

But generally speaking if you care about sound, vinyls are most of the time worth buying because they are a bit less compressed than CD's.

One excellent sounding vinyl I bought recently is Bowie's Ziggy Stardust 40th anniversary edition. Vinyl sounds even better than the DVD audio which was included in the vinyl gatefold...

Vidare i denna tråd där också DVD och CD jämförs

“Here's a comparison of Some Girls in Texas CD and DVD audio track.

This is the first minute of All Down The Line.

First waveform is from CD, second waveform is from DVD audio track.

As one can see the CD waveform is bigger which means the sound is louder. To get this louder sound level the CD track had peaks cut off and/or smashed.

On the other side the DVD audio track has a full dynamic range. This is the reason why it sounds better than the CD”

………………………………………………………………………………………………………………………………….

Åter till Tempest

Fann en annan lank med samma rapport om vinyl versus CD gällande Tempest.

http://forums.stevehoffman.tv/threads/dyla...2.296846/page-9

“In this case, the sound of the LP is certainly better than the CD”.

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde också att det många gånger var fel på mediet men det är ofta inte så numera. CD eller vinyl är ganska likvärdiga och CD har potential att låta bättre.

En del musik "kräver mer" av CD-spelaren för att komma till sin rätt och kanske är det så med Dylans platta. Det vet vi inte bara för att det diskuteras på olika forum.

Det vi vet är att det faktiskt diskuteras på olika forum och därmed är det inte osannolikt att det ligger något i det. Hur stor skillnaden verkligen är i "världens bästa hifianläggning" vet vi inte.

Det studeras kurvformer här och där men det säger inget om hur det egentligen står till med ljudkvaliteten. Det man kan säga om en kurvform där det ser ut som att topparna är avhuggna är att transienter såsom symbalslag, kraftig basgång och liknande kan ha slätats ut så att de inte längre "sticker ut" och hörs så tydligt längre. Huruvida det påverkar upplevelsen av låten är inte givet - men skillnaden finns ändå.

Själv är jag emot att begränsa musiken på sådant vis - men inser samtidigt att det måste finnas en viss balans mellan de starka partierna i musiken och de svagare. Man måste ju höra både och för en komplett upplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Hej BeBop! Eftersom du har utsett min cd-spelare och andra sekunda cd-spelare till dagens huvudproblem gällande musikåtergivning. Detta kan du ju upprepa och tråden kommer inte vidare med min hjälp. Istället för att just nu fortsätta på ett sådant sätt så väljer jag att länka till andra trådar.

Jag känner inte till din CD-spelare. Jag skriver att många CD-spelare som är äldre än ca 5-6 år hamnat efter mot nyare konstruktioner inklusive separata DAC:ar. Det har även jag fått erfara. Det kan också vara en parameter att begrunda. Och eftersom jag inte riktigt känner igen det du skriver om Tempest så tycker jag frågan tål dagsljus. Men har du redan exkluderat denna möjlighet/risk så är det ju bara att vandra vidare.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner inte till din CD-spelare. Jag skriver att många CD-spelare som är äldre än ca 5-6 år hamnat efter mot nyare konstruktioner inklusive separata DAC:ar. Det har även jag fått erfara. Det kan också vara en parameter att begrunda. Och eftersom jag inte riktigt känner igen det du skriver om Tempest så tycker jag frågan tål dagsljus. Men har du redan exkluderat denna möjlighet/risk så är det ju bara att vandra vidare.

Jag betvivlar inte ett dugg att du har en kompetent anläggning som kan spela ett antal format på riktigt bra sätt. Jag kan bara rekommendera dig att lyssna och jämföra själv. Men alltså jag är inte ensam i välden att jämfört och alla med vinylen kan göra detta eftersom de sänder med cd:n. Klart att det på marginallen finns bättre spelare än min moddade E-sound. Men det är ju en erkänt bra "basspelare". Skillnaden mellan de olika utgåvorna finns ju där också. Lite löjligt att en vinyl klår cd-tugåvan på detta omrdåe men säker på att det är ett problem som finns i själva signalen.

Själv har jag en annan förklaringsmodell. Musikindustrin gör medvetna val för att kunna sälja och kommunicera med olika kundgrupper effektivt. Eller så tar de hänsyn till kraven på Loudness War vid radiosändningar. Men troligt är det är en sammanlagd kommersiell bedömning som ligger til att olika utgåver är mastrade och mixade på olika sätt.

.........................................................................

Men de kanske läst sådan här forskning som skildrar hur värderingsförändringar vad gäller hur musik skall låta. Så läs sammanfattningen av denna studie.

iPod generation prefer MP3 fidelity to CD says study

http://www.macworld.co.uk/ipad-iphone/news/?newsid=25288

"Acclaimed dance music producer Rennie Pilgrem is one who admits to mixing music on an iPod, although he is not a fan the sonic results. "To my ears iPods are not even as good quality as cassette tape," he said. "But once someone gets used to that sound then they feel comfortable with it."

.........................................................................

Så jag och kanske andra får mer och mer inrikta oss på att lyssna genom vinyl eftersom den kan vara tillverkad efter mina/våra ideal som lyssnare.

Edited by Kronkan
Link to comment
Share on other sites

...

"Acclaimed dance music producer Rennie Pilgrem is one who admits to mixing music on an iPod, although he is not a fan the sonic results. "To my ears iPods are not even as good quality as cassette tape," he said. "But once someone gets used to that sound then they feel comfortable with it."

Jeeeezuz!

:diss:

Det borde vara straffbart och inskrivet i Haagkonventionen för skydd av kulturegendom.

Link to comment
Share on other sites

Jeeeezuz!

:diss:

Det borde vara straffbart och inskrivet i Haagkonventionen för skydd av kulturegendom.

Enligt våra värderingar så skulle det ju vara önskvärt. Sorgerligt att ljudkvalité i vår mening inte riktigt är gångbart. Många undantag finns säkert också.

Men det finns ju fördelar också.

Här har vi musikprofessorn själv som ger en historisk betraktelse på återgivning, musik m m.

M

Edited by Kronkan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...