Jump to content

Recommended Posts

Posted

Detta är verkligen inget som jag brukar rekommendera men: Gå och köp sista numret av Hifi & Musik (Februari 2013) och läs testen av DAC:ar som de gjort. AMR's DP-777 får MYCKET bra kritik! Och detta från en tidning som normalt avskyr allt vad rör och eufori heter. Jättekul tycker givetvis jag! Törs du lyssna på den?

dp777_gal_img6_large.jpg

Mvh Lasse

Posted

Intressant produkt, inte minst med tanke på de analoga ingångarna och tidningens smått lyriska omdöme om förstegsdelen (superförsteg). För oss som inte är experter på olika elektriska parametrar - har du några tips på hur man bedömer om DP-777 rent tekniskt har förutsättningar att bli en god match till ett specifikt slutsteg?

• 2 weeks later...
Posted

Tack Herr Alm för länken! Jo, efter ett antal kunders prövande fram och tillbaka så har det visat sig att man ska plocka ut signalen från DP-777 via RCA-kontakterna. De balanserade utgångarna fungerar men verkar i inget fall ha låtit bättre. Snarare tvärt om.

Det inbyggda försteget är BRA! Det är flera kunder som vittnar om. Men det lämnar "bara" två volt och har väl inte jordens mesta drivkraft så för er med svårdrivna slutsteg (dvs med ingångsmotstånd på under 47 kOhm) bör man prova sig fram hur det fungerar. Men betänk då att jämförelser också gjorts mot rent separata försteg som kostar 3-4 gånger pengarna! Och ändå vinner DP-777 på ett antal parametrar varje gång. Dessutom vet vi nu att DP-777 vill landa i en anläggning och spelas med minst 3-4 dagar innan det presterar till max i ett nytt system. Och att det som nytt behöver minst en hel månads spelning innan det ger sitt yttersta. Till en början (då H&M testade det...) spelar det inte ut fullt och känns lite avrundat i nedre regionerna.

Försteget går inte att koppla ur utan är alltid en del av signalvägen. Även på max volym (spelad som ren DAC) är det samma komponenter i signalvägen bortsett från ett motstånd mindre. Så javisst, det är en jättebra DAC för 35 000kr. Och det är ett jättebra analogt försteg med fjärr för 35 000kr. Tillsammans är de rätt svårslagna!

Ingen produkt är bäst på allt och så är det alltid men DP-777 förför och involverar i musiken på ett sett som mycket få DAC:ar gjort innan. Speciellt via USB från dator där deras egen teknik för att undertrycka jitter osv verkligen ger ett lyft.

Så alla som önskar en produkt som lyfter fram max detaljer i alla hifi-inspelningar och har den bästa basen och den renaste diskanten får lugnt titta vidare på andra produkter. DP-777 imponerar inte med mätvärden (det sitter ju rör på utgången som omöjliggör 24 bitars upplösning i signal/ brusförhållande!) utan det är på andra områden den lockar. Sätt på din favoritplatta, luta dig tillbaka och se om den ger ett leende på läpparna eller ej? Det är inget man "hör" eller kan mäta. Det är en känsla (för vissa svårbegriplig) som tilltalar andra delar av sinnet än det strikt analytiska. Och som tar mycket mer än 10 minuter att upptäcka för de flesta. Det som jag vill kalla förmedlingen av känslor från en inspelning. Och som för mig är viktigare än någon annan parameter då den väcker ett intresse för mer musik snarare än intresse för dyrare prylar.

För min egen del kan jag säga att med DP-777 så är det första gången jag ansett att musik låtit bättre via en dator än från en CD-spelare via digital-kabel. Prova gärna hemma i lugn och ro och se om den kan passa också dig? Mats Meyer-Lie på Hifi & Musik var uppenbarligen mycket förtjust i den och han är långt ifrån ensam.

För er som bor i Stockholm kommer Vinylbutiken att ha den för demo efter Stockholms-mässan. För er som bor på Västkusten finns den på Akkelis Audio i Göteborg.

Mvh Lasse

Posted
För er som bor i Stockholm kommer Vinylbutiken att ha den för demo efter Stockholms-mässan. För er som bor på Västkusten finns den på Akkelis Audio i Göteborg.

Mvh Lasse

Har länge varit intresserad av att höra detta DAC/försteg med anloga ingångar.

Kommer det att spelas på DP-777:an på ngn av mässorna i Stockholm i helgen?

Isf vilken och vilken/vilka utställare, så att jag kan göra en första lyssning

Posted
Tack Herr Alm för länken!

---

Mvh Lasse

Varsågod! Eftersom JFK undrade om det så tänkte jag att det var passande. Hade ändå tänkt titta in på Akkelis, så det... :)

Posted

Svar till "Kilgore": Nej, det kommer inte att spelas på DP-777 under helgens övningar i Stockholm. Men den finns för beundran i Vinylbutikens demo som jag tror är på Nordic Light Hotel? Bengt är kompromisslös och vill bara köra vinyl på demon och sådant måste man ju beundra. Vad ger du honom för spelkort, Kilgore? Och du vet väl att konstruktören Thorsten är (var...) vapenfetischist!

Mvh Lasse