Jump to content

CD-Tips för fattiglappar!


new order

Recommended Posts

Att köpa hifi-prylar och musik är inte billigt alla gånger.Men här ska jag presentera några skivor som är bra till ett bra pris.

Först börjar jag med en Sverige aktuell artist som spelade på cirkus den 2 November.

sarah_mclachlan_solace.jpgsarah_mclachlan_fumbling_towards_ecstasy.jpg

Sarah Mclachlan-Surfacing och Fumbling towards ecstacy

De två första med producenten Pierre Marchant är i mitt tycke hennes bästa alster.

Solace är en skiva som inte är lika direkt som hennes senare skivor men den växer med lyssningarna.

79 spänn per skiva på cd-on är väl inget att orda om?

audioslave_albumcover.jpg

Audislave

Ta Rage Against The Machine,blanda med lite Soundgarden,skaka om=Audioslave!

Chris Cornell med resterna av R.A.T.M bildar supergruppen Audioslave.Detta är TUNGT!Pris 79 kr på CD-ON

/New Order

Link to comment
Share on other sites

The Blind Boys Of Alabama - Spirit Of The Century

blindbo1.jpg

För 79 spänn på Ginza får man en rykande anrättning av klassisk Gospel, sjungen av ett gäng grymt kompetenta herrar där en del av dom passerat de 70...

Kompmusikerna är "mera moderna" och återgivningskvaliteten är mycket hög.

Kort sagt så är det ruggigt tajt, otroliga röster, kanonljud och hög ståpälsfaktor inträder åtminstone för mig - varenda gång.

Fotnot: CDON har höjt denna skiva senaste månaden till 149 - om smyghöjningar tycker vi inte :evil:

Link to comment
Share on other sites

Bra tips! I nuläget spontanköper jag fullprisskivor mycket sällan, då det blir lite dyrt om det inte faller väl ut.

en fråga angående Audioslave; en mycket bra skiva musikalilskt, men jag lånade den av en bekant och dömde med stor sorg ut den som ospelbar pga omfattande klippningsdistorion på alla låtar. Jag köpte den alltså inte. finns det någon speciell press som "funkar", eller kan det vara så att polarens ex var kass?

mvh,

M

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Vad producerar Sarah Mclachlan för typ av musik? Har aldrig hört något av hennes alster.

/Mikael

Svårt att förklara vilken typ av musik som hon spelar.Allmusic kanske kan vara till hjälp?Sarah Mclachlan

Bra tips! I nuläget spontanköper jag fullprisskivor mycket sällan, då det blir lite dyrt om det inte faller väl ut.

en fråga angående Audioslave; en mycket bra skiva musikalilskt, men jag lånade den av en bekant och dömde med stor sorg ut den som ospelbar pga omfattande klippningsdistorion på alla låtar. Jag köpte den alltså inte. finns det någon speciell press som "funkar", eller kan det vara så att polarens ex var kass?

mvh,

M

Hmm,jag har inte lagt märke till det som du säger,MEN det är Rick Rubin som producerat.Och det var just den snubben som lyckades att dista inspelningen av "Hurt" med Johnny Cash på Cashs sista skiva!

Link to comment
Share on other sites

För alla jazzdiggare vill jag hjärtevarmt rekommendera

Per "Texas" Johansson - Alla Mina Kompisar

texas_alla_mina_kompisar_interlaced.gif

Sveriges jazzelit lirar tillsammans här på ett uppsluppet och coolt sätt.

Visst, det är inte helt lättsmält ibland, men det finns några guldkorn här som är helt otroligt bra. Sen att ljudkvaliteten på blåset är grym gör ju inte ont direkt :cool:

79 bagare på cdon.com - en av kandidaterna till "årets fynd" för undertecknad.

Link to comment
Share on other sites

c00409.jpg

Björk-Post 79kr på Cd-on

Ingen har väl missat denna skiva med Björk :?: Om någon har det ,å har ni chansen att få följa på den musikaliska resa som Björk bjuder på med denna skiva.Bra inspelning!Den sista låten "headphones" är hur läcker som hellst!

Link to comment
Share on other sites

Några skivor jag gillar, som inte kostar "skjortan" ;)

Fourplay

d68571is80q.jpg

Från -91.

Fourplay - Between the sheets

c525387n4r3.jpg

Från -93.

Klingström/Bergman

  • Svarta svanar
  • Så länge skutan kan gå

Dessa har jag tjötat lite om i följande tråd.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...p?showtopic=925

Richard Bona - Reverence

e94980ulzib.jpg

Från -01.

Carola - Blott en dag

Men tyvärr i Universal/BMG utgåva. KKV-"orginalutgåvan" är ju den jag vill ha... Bara inledningsspåret är värt pengarna :mm:

Cantate Domino

7762.gif

Bertil Alvings klassiker!

CD 89:-, SACD 129:-

Alla skivor förutom Cantate Domino kostar 79:- per styck på cdon.

/Mattias :)

Link to comment
Share on other sites

Suveräna tips! Keep'em coming :app:

Några till, fast från andra genrér

Izzy - Ascolta

18424.jpg

(79:- på såväl cdon.com och ginza)

Denna kompetenta dam svingar sig obehindrat mellan opera och (nästan) folkmusik med stor finess. Otrolig röst och annorlunda arr gör detta till en riktig karamell.

Musik att må gott till.

Keb' Mo' - The Door

26362.jpg

En ung bluesmusiker från västkusten som framför sin stilsäkra blues med ett fräscht sound. Bra ljud och bra låtar gör denna till en måsteplatta för bluesdiggaren.

(79:- på cdon)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det verkar inte vara många fattiglappar på Euphonia ;) men för oss få som vrider oss i våra ekonomiska bojor kommer här fler tips.

Anders Widmark: featuring Sara Isaksson

7809260.jpg

Duktiga sångerskan Sara Isaksson får en perfekt inramning av Widmarks jazziga, melodiösa musiklandskap. Genomgående starka låtar, duktiga musiker (Johan Norberg, Joakim Milder etc) och bra ljud.

För 79 kronor på CDON är detta ett klockrent fynd enligt min mening!

PS

Vad hände med Sara Isaksson efter denna skivan (2002)? Hon är alltför duktig för att glömmas bort!

DS

PS2

Anders Widmark spelar i hymner i Luleå (domkyrkan tror jag) ikväll. Och här är man hemma ensam med barnen...

Någon som kan skriva en liten recension??

DS2

Link to comment
Share on other sites

The Blind Boys Of Alabama - Spirit Of The Century

blindbo1.jpg

För 79 spänn på Ginza får man en rykande anrättning av klassisk Gospel, sjungen av ett gäng grymt kompetenta herrar där en del av dom passerat de 70...

Kompmusikerna är "mera moderna" och återgivningskvaliteten är mycket hög.

Kort sagt så är det ruggigt tajt, otroliga röster, kanonljud och hög ståpälsfaktor inträder åtminstone för mig - varenda gång.

Fotnot: CDON har höjt denna skiva senaste månaden till 149 - om smyghöjningar tycker vi inte  :evil:

Den kan definitivt rekomenderas.

Hög ståpälsfaktor som sagt var. :)

Cdon kanske smygläser Euphoniatips och höjer priserna efter detta.

efter mitt inlägg kanske den kostar 179 kr

Link to comment
Share on other sites

automatic.jpg

Denna gamla skiva med R.e.m finns att köpa för 69kr på cd-on(men nu går den väl upp i pris!).En av deras bättre alster.Den innehåller sönderspelade låtar som "try not to breathe","drive" och "everybody hurts",men det finns även andra pärlor som "nightswimming" som hör till mina favoriter.

Link to comment
Share on other sites

new order> Sara Isaksson var med i svenska "supergruppen" Gloria, javisst men det var några år före "Anders Widmark featuring Sara Isaksson" (gloria-skivan kom 1999, anders & sara-skivan 2002). Om man lyssnar på båda skivorna efter varann så märker man att hon mognat betydligt under senare år.

Gloria-skivan tycker jag personligen inte är särskilt bra (Anders Widmark feat. Sara Isaksson är mycket, mycket bättre). Gloria-skivan har svagt låtmaterial tycker jag och tyvärr (för Saras del) så sjunger hon på många av de svaga låtarna (utom 'did my best' som är bra). Rebecka Törnqvist gör väl inte heller någon av sina bästa insatser på denna skiva tyvärr. Såg henne live för två veckor sedan, hon är däremot kalasbra på sitt eget material - särskilt live :D

Sara Isaksson, ja. För att veta mer om henne så slängde jag iväg ett mail på chans till skivbolaget och fick följande svar:

Jag vet bara att hon pluggar i Uppsala.  Hon medverkar då och då som överraskning vid Anders Widmarks konserter.

16/12 är han i Uppsala, Missionskyrkan.  Kanske kan tänkas att hon är med där?

Ingen garanti...

Hälsningar <namn borttaget>

Så alla som bor i Uppsala, boka in 16/12... lyckostar ;) Och ni som pluggar i Uppsala med henne, grattis - festunderhållningen är väl given... :D

/ Stargazer

Link to comment
Share on other sites

Denna platta är också ett klipp för 79:-

Blues/? inspirerat av ganska mycket "Native American" Underbar musik.

Han har släppt 4 plattor och alla är nästan lika bra..

Spår 1 och 4 är i en egen klass :app:

/Amund

Kan bara instämma,Amund!En toppskiva!Även "music for the native americans" är riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

"Native American"..

Det slår mig när jag tittar igenom alla skivtips att jag missat att göra en rekomendation på musik från Robbie Robertsons tidigare liv som bandmedlem. Han var sånare och front man (?) i det legendariska sextio- och sjuttio-talsbandet "The Band".. Ett solitt band med rötter i blues och countryrock, Gillar man Robbierobertson så har han sina tydliga rötter här.

Dom gav ut flera mycket bra album :

13069.jpg

19820.jpg

26257.jpg

26323.jpg

16132.jpg

Alla utom den sista 4CD-boxen under hundralappen på GINZA

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...