mangew Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 (edited) Men anledning av denna tråd: Dac med försteg så satt jag med frun och kollade på alternativen som jag har just nu och hon hade chansen att tycka till. Då sprang vi på denna maskin som fann intresse för henne: Hegel H300 Då hon insåg att denna hade allt som vi behöver i en låda och kan skippa de "stora fula lådorna" som är våra monoblock så menar hon att en sådan ska vi absolut ha. Det är ju en maskin som verkar passa för en småbarnsfamilj som just nu har igång anläggningen 4 gånger per år, ser ganska lovande ut på papper. Någon som sett eller lyssnat till en sådan? Finns det fler liknande apparater, dvs integrerade med en bra inbyggd DAC? Har egentligen inte alls sonderat det utbudet, förslag att titta på? Och det är just dessa pengar vi kommer lägga i sådana fall, inte mycket mer. Edited January 21, 2013 by mangew Quote
stargazer Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Ser intressant ut. Åk förbi på Luleå Hifi & Hembio och låna hem en och prova! Det är inte alltid som det finns produkter man är intresserad av på hemmaplan - särskilt inte i den landsända du och jag bor - så då får man ta chansen Quote
mangew Posted January 21, 2013 Author Posted January 21, 2013 Ser intressant ut. Åk förbi på Luleå Hifi & Hembio och låna hem en och prova! Det är inte alltid som det finns produkter man är intresserad av på hemmaplan - särskilt inte i den landsända du och jag bor - så då får man ta chansen Jo, var in där förra veckan. Då fanns där inte så mycket, de skulle få hem Hegel HD25 dvs. nya DAC:en som jag tänkte prova. Ska åka förbi och höra mig för om H300 också. Quote
stargazer Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Integrerade stärkare med DAC eller möjlighet till insticks-DAC finns väl ett par stycken, oklart hur bra DACarna egentligen är dock. Kanadensiska Moon är ju ett av de få märken som jag alltid (vid samtliga tillfällen) tyckt låtit riktigt bra, så chansen finns att nya Moon 340i kan vara nått. Primare har väl samma möjlighet, dock är jag personligen ingen fan av Primare men smaken är ju bekant som baken... hårig? . Quote
Hifi_Perrra Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Hej! Dom jag känner till är Primare I22 dac, Primare I32 med inbyggt mediakort, Bladelius Tyr Mk2 Novitas och Bladelius Thor Mk3 Novitas Finns säkert några till som jag inte vet om Quote
new order Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Moon har en liknande apparat.De har dessutom en komplett lösning för att styra allt med en surfplatta i Mind. Tycker det verkar intressant,men lite förvirrande också. Quote
mangew Posted January 21, 2013 Author Posted January 21, 2013 Tack för de snabba svar som hitills kommit. Startade med att titta runt vad som finns ungefär samtidigt jag la in tråden, Moon var en av de första som jag hittade och det kan ju vara nåt, mindre effekt än Hegel dock är ju inte mängden alltid det som räknas. AMR hade också en liknande förstärkare, men ännu mindre effekt än Moon. Jag tror mina högtalare trivs med lite effekt, mina monoblock levererar 200W i 8ohm och dubblar neråt. Ska jag gå på namn så känns både Moon och AMR som kvalite, Hegel har jag tidigare varit lite skeptisk till av anledningar jag inte går in på. Primare känns inte jätteheta direkt, vet ej varför men känns som att de kommer mycke nytt från dem och finns mycke Primare på beg annonser. Peta in förslag ni känner till som jag kan läsa på mig om Quote
mangew Posted January 21, 2013 Author Posted January 21, 2013 (edited) Devialet??????????????????????????????? Jo, men du missade nog prisklassen och användningen vi pratar om Edited January 21, 2013 by mangew Quote
ukiro Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Den här kategorin är stor i dag och man behöver inte upp och nosa sexsiffriga priser som för Devialet D-Premier. I samma sits hade jag kollat noga på NAD M2 eller T+A Music Receiver. T+A kommer med en annan fet jäkel nu som heter PA 3000 HV och förstegsdelen MP 3000 HV som är den med DAC-del. Verkar som väldigt intressant teknik, HV står för High Voltage, men dessa blir nog utanför dina prisramar. Quote
mangew Posted January 22, 2013 Author Posted January 22, 2013 (edited) Den här kategorin är stor i dag och man behöver inte upp och nosa sexsiffriga priser som för Devialet D-Premier. I samma sits hade jag kollat noga på NAD M2 eller T+A Music Receiver. T+A kommer med en annan fet jäkel nu som heter PA 3000 HV och förstegsdelen MP 3000 HV som är den med DAC-del. Verkar som väldigt intressant teknik, HV står för High Voltage, men dessa blir nog utanför dina prisramar. Även om jag nog aldrig möts av så stor entusiasm då hon såg Hegel H300 på skärmen och insåg att vi istället för 4 apparater kan ha 1 tyckte att en sådan ska vi absolut ha. Det knorrades att ta ett par tusenlappar av hushållets pengar till en DAC/Försteg men till en integrerad med DAC kunde hon absout tänka sig undvara lite mer av hushållskassan, det är monoblockena som är de största "lådorna" som hon gärna blir av med. Jag tror däremot inte att HSB går med på så särskilt mycket mer än de 35kkr Hegel kostar. Jag är ju väldigt förtjust i mina monoblock, lite skeptisk om man nu bara eldar för kråkorna dvs. betalar pengar för att i bästa fall får likvärdig prestanda. Men för att ha en nöjd fru så kanske vi köper detta nu under småbarnsåren iaf. Edited January 22, 2013 by mangew Quote
Guest Musicus Posted January 22, 2013 Posted January 22, 2013 Audionet SAM V2 finner man begagnat til tider, den har man mulighet å supllere med intern dac, ellers har vel Accuphase endel modeller med innsticks dac´s!?... mvh Quote
iCrille Posted February 8, 2013 Posted February 8, 2013 Har en H300, men nu håller jag ju till i Gällivare. Quote
mangew Posted February 9, 2013 Author Posted February 9, 2013 Har en H300, men nu håller jag ju till i Gällivare. Skickade ett PM till dig Quote
LYD Posted February 27, 2013 Posted February 27, 2013 (edited) H300 är ett grymt bra alternativ om du söker en allt i ett-burk som levererar. Jämfört med H200 och separat Hegel-dac är H300 ett rejält hopp upp. Edited February 27, 2013 by LYD Quote
iCrille Posted October 15, 2013 Posted October 15, 2013 Har haft min Hegel H300 ett tag nu och gillar den såklart skarpt. Har dock fått kämpa lite med att lyssna med Hegeln's inbyggda Dac, då det är så lätt att växla till en extern Dac. Hade redan en Musical Fidelity Dac som jag upplevt plocka fram lite mer detaljer, men nu vet jag inte om så är fallet eller om den bara höjer de högre frekvenserna. Sista månaderna har jag nästan glömt bort Fidelity dacen, och visst har jag njutit av musiken utan den rackarn. Ljudpplevelser handlar nog mycket om att präglas av det ljud man slutligen valt att köpa hem. Spelar på Elac's FS-407'or som också är ganska duktiga på att plocka fram detaljer, och använder Cord Epic Twin högtalarkablar. Dåliga inspelningar blir lätt tröttsamma att lyssna på med denna kombination, då både Hegeln och Högtalarna hittar oljud lika bra som välljud. Men att lyssna på röster och sång är helt magiskt, och det mesta moderna inspelningar blir fantastiska. Kommer nog köpa Elac's Center CC400 och använda högtalarna till biosystemet också, då Hegeln har ett bioläge som jag kan skicka igenom bioreciverljudet genom. Inga omkopplingar eller växlar behövs för att växla mellan bio och 2 kanalsljud. Hegel'n är väl kanske inte den vackraste förstärkaren, men den verkar ju vara en ulv i fårakläder i alla fall då den jämförs. Trotts att det nu är ett bra tag sedan jag fick den kan det flyga över en såna där euforiska anfall då det helt enkelt blivit roligare att lyssna på musik. Använder Cords kablar nu, men det skulle vara spännande att testa ett par Nordost i liknande prisklass som mina Cord eller några slantar extra om det finns motiv. Det kanske bli för mycket då Elac'arna är riktigt alerta med detaljer även på mina Cordkablar. Känns bra som det gör, men skulle vart spännande att testa i alla fall. HEJA Norge, ni är så bra grannar! Quote
Ekman Posted October 15, 2013 Posted October 15, 2013 (edited) Den här kategorin är stor i dag och man behöver inte upp och nosa sexsiffriga priser som för Devialet D-Premier. D-Premier är en utgången modell men det finns en modell nu som heter 110 som nog hade kunnat passa helt perfekt här och förmodligen låta en hel del bättre än Hegeln men tyvärr är den lite dyrare, har för mig den ligger runt 50k nånstans men frun kanske kan gå med på lite extra utlägg eftersom den är väldigt mycket mindre och snyggare? Edited October 16, 2013 by Ekman Quote
Guest Musicus Posted October 16, 2013 Posted October 16, 2013 (edited) Använder Cords kablar nu, men det skulle vara spännande att testa ett par Nordost i liknande prisklass som mina Cord eller några slantar extra om det finns motiv. Det kanske bli för mycket då Elac'arna är riktigt alerta med detaljer även på mina Cordkablar. Känns bra som det gör, men skulle vart spännande att testa i alla fall. HEJA Norge, ni är så bra grannar! Vilka Chord kablar anvender du nu? evnt ville ett test av deras Signature Tuned Aray va å anbefale, bruker dom selv i ett oppsett med Audionet och de er, om ikke ennu mer, på samma prestanda som mye annet og dyrere jeg har testet. mvh Edited October 16, 2013 by Musicus Quote
iCrille Posted October 16, 2013 Posted October 16, 2013 Vilka Chord kablar anvender du nu? evnt ville ett test av deras Signature Tuned Aray va å anbefale, bruker dom selv i ett oppsett med Audionet och de er, om ikke ennu mer, på samma prestanda som mye annet og dyrere jeg har testet. mvh Jag använder (Cord Epic Twin) nu. Quote
Perfect sense Posted October 17, 2013 Posted October 17, 2013 Finns det fler liknande apparater, dvs integrerade med en bra inbyggd DAC? Har egentligen inte alls sonderat det utbudet, förslag att titta på? Och det är just dessa pengar vi kommer lägga i sådana fall, inte mycket mer. Devialet 110 kostar strax under 50.000 SEK (till skillnad mot den äldre D-premier för +100.000 SEK). Gato Audio DIA-250/400 kostar strax under 30.000 SEK och är ett nytt och mycket intressant alternativ - kompakta, eleganta och kraftfulla. Båda kommer att visas på Sweetspot-mässan 26-27 okt på Clarion Hotell i Stockholm! Quote
Guest Musicus Posted October 17, 2013 Posted October 17, 2013 (edited) Jag använder (Cord Epic Twin) nu. Da ville jeg absolutt testet lite større Chord, Signature plus7 evnt den nya Signature Tuned Aray, bland dom beste jeg har testet, i sammenhengen relativt greit priset, dom er even billigare i Sverige enn i Norge med ... Hegel kan fort bli lite "anemisk" med fel sladdar, Chord ger deg kropp, køttslighet og med Tuned Aray, oppløsning/ambience som er av klass... mvh Edited October 17, 2013 by Musicus Quote
iCrille Posted October 17, 2013 Posted October 17, 2013 Da ville jeg absolutt testet lite større Chord, Signature plus7 evnt den nya Signature Tuned Aray, bland dom beste jeg har testet, i sammenhengen relativt greit priset, dom er even billigare i Sverige enn i Norge med ... Hegel kan fort bli lite "anemisk" med fel sladdar, Chord ger deg kropp, køttslighet og med Tuned Aray, oppløsning/ambience som er av klass... mvh Kika på: http://www.futureshop.co.uk/chord-signatur...ml#.Ul-jcxbxrDE Vill minnas att jag läst i någon forumtråd att Futureshop inte skickade högtalarkablar till Sverige, men vet inte hur det stämmer. Men det finns säkert svar på det på deras sida. Quote
Guest Musicus Posted October 17, 2013 Posted October 17, 2013 Kika på: http://www.futureshop.co.uk/chord-signatur...ml#.Ul-jcxbxrDE Vill minnas att jag läst i någon forumtråd att Futureshop inte skickade högtalarkablar till Sverige, men vet inte hur det stämmer. Men det finns säkert svar på det på deras sida. 1 par begagnade Chord Signature ht kabler finns vel for en ok peng å oppdrive, Plus/Tuned Aray er på signal sidan mvh Quote
Recommended Posts