ishoot Posted January 20, 2013 Posted January 20, 2013 Hejsan! Tänkte börja med att berätta lite hur min första "riktiga" anläggning började sin resa. Tidigare så hade jag en ganska en enkel hembio-anläggning som jag var hyfsat nöjd med. Märkte efter en tid att jag mestadels spelade musik, och där höll den helt enkelt inte måttet. Sagt och gjort allting såldes och jag började jakten på en ren 2-kanals anläggning. Jag lånade under en tid hem en del förstärkare och högtalare men hittade inte riktigt hem. Redan då hade jag bestämt mig att jag bara skulle använda datorn som källa, så en bra DAC var ett krav. I samma veva så dök det upp ett tillfälle att införskaffa mig ett par högtalare jag hade drömt om i många år, nämligen ett par Sonus Faber Cremona Auditor M. Detta tillfälle var inget jag ville gå miste om så det var bara bita i det sura och slänga lappen med den "planerade" budgeten :-) Nu var det dags att skaffa elektronik till dessa italienska donnor. Då jag hade bränt mera pengar än planerat på högtalare så blev det ett tufft letande att finna elektronik som inte gjorde bort sig med Cremonorna. Efter många turer och sömnlösa nätter så stod det mellan två stycken kombattanter, nämligen Peachtree Nova och Naim UnitiQute. Dessa fick gå en match mot varandra och det slutade med knock out till Naimens fördel i rond ett. Nu kunde jag äntligen börja njuta av musiken ordentligt. Kort därefter blev det en flytt till en större lägenhet och det är här berättelsen fortsätter med bilder. Såhär såg anläggningen ut när jag flyttade in till nya lägenheten. Strömkablar och högtalarkablar var från Transparent. High Performance Powerlink och Music Wave. Källan består av en Mac mini ansluten med Toslink till Naimen. Musiken består av inrippade CD-skivor och högupplösta filer i AIFF-format. Uppspelningen styrs av en iPad med Apples egna Remote App för iTunes. Vy från Sweetspot I somras gjorde jag misstaget att låna hem ett Bladelius HC40 Klass A slutsteg, Naimen fick agera försteg och DAC i detta test. Efter detta hemlån har jag inte riktigt kunna släppa hur stor skillnad HC40:an gjorde. Så efter många månaders grubblade slog jag slutligen till på en HC40. Bladelius HC40 Klass A Limited Edition nr 8/20 Naimen agerade fortfarande försteg och DAC och gjorde absolut inte bort sig. Men jag visste ju vad steget hade att ge så jag började så sakteligen leta efter en ersättare till min kära Naim UnitiQute. Så det jag började titta efter var bättre DAC:ar med inbyggt försteg. Har tyvärr inte bilder på alla tester jag har redan har hunnit göra. Men DAC:ar jag hittills har haft hemma är följande: AMR DP-777 NAD M51 Och den som står på testbänken nu är Wadia 121 Dagsaktuell vy från Sweetspot. Högtalarkablarna och signalkabeln är numera Transparent Music Wave Plus Jag måste säga att denna lilla Wadian spelar långt över förväntan. Gillar den skarpt. Kommer under nästa vecka även få hem en T+A DAC 8 på test, den skall få gå några ronder mot Wadian. Kommer bli intressant, återkommer med rapport. /Ishoot Quote
P-pan Posted January 20, 2013 Posted January 20, 2013 Kommer under nästa vecka även få hem en T+A DAC 8 på test, den skall få gå några ronder mot Wadian. Kommer bli intressant, återkommer med rapport. /Ishoot Intressant med tester av olika dacar. Jag har själv haft möjlighet att testa T+A DAC 8 så det ska bli spännande att läsa om dina intryck. Mina egna erfarenheter sträcker sig dock endast till cd-mediet som källa så har du högupplösta musikfiler på hårddisk och kan jämföra med det lite "klenare" cd formatet så får du hemskt gärna delge dessa intryck också. God lyssning tillönskas... Quote
Kilgore Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Snygg stilren anläggning! Ser fram emot att läsa om dina tester av DAc:ar med försteg, då jag också är ute efter det, men jag behöver även en analogingång till min skivspelare... Quote
lindome Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Mycket snyggt! Sonus Faber är vackra skapelser:) Ser fram emot dina testresultat. Quote
byZan Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Gillade det minimalistiska i den första bilden men förstår också att det är attans så svårt att hålla sig till det när man vet att det kan bli än bättre Snyggt och stilfullt är det fortfarande och jag ser fram emot din fortsatta resa /byZan Quote
Muffin Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Bra förebild för framtidens musikrum, I like! Lättanvänt för alla användare där hemma Till en Mac mini kan man ju ansluta flera användare i ett nätverk! Och inte en enda kabel till tv-skärmen, det var elegant! Fräst ned tomrör i tegelväggen eller... Quote
ishoot Posted January 21, 2013 Author Posted January 21, 2013 Framtidens musikrum gillade jag :-) Kan berätta lite kort hur jag nyttjar Mac minin som en central för all typ av media (utom TV) Som jag skrev innan så lagras och hanteras musiken av iTunes i AIFF och allting styrs av Apples Remote App till iPad/iPhone. Jag använder faktiskt en annan uppspelare än iTunes till själva musiken nämligen Audirvana, denna spelare är direktkopplad till iTunes så inget av bekvämligheterna går förlorade, däremot vinner man en hel del ljudkvalité och funktioner. Audirvana läser nämligen in låtarna i datorns RAM-minne innan uppspelning och hanterar även bytet av samplingsfrekvens automatiskt plus en hel del annat smått och gott. Vidare så kör jag en programvara som heter AirServer som gör Mac minin till en Airplay mottagare. Detta innebär att jag kan obehindrat strömma både Spotify, SVT Play och Youtube mm. till datorn direkt från både iPad och iPhone. Mycket smidigt! Plex Media Server rullar också på datorn, denna ger ett trevligt gränssnitt på TV:n för alla TV-serier, filmer och konserter som är lagrade på en NAS Varför väljer jag då bara ha datorn som källa till allt detta? För det första är det ruskigt bekvämt och flexibelt, sedan ger den mig möjligheten att köra och dra nytta av det kanske det viktigaste i mitt system nämligen Digital rumskorrigering av all media som spelas upp. Rumskorrigeringsprogramvaran jag kör är Dirac Live Room Correction Suite. Detta är den första rumskorrigeringsprogramvaran jag har hört som gör ett riktigt bra jobb utan att “döda” musiken. Transienter och timing finns kvar Och I mitt rum gör den underverk! Summa sumarum med tanke på hur mycket denna lösning är kapabel till så kan man lätt tro att det skulle vara både krångligt och icke användarvänligt, men icke. Allt detta fungerar långt över förväntan, jag är mycket nöjd sittandes här I framtiden :-) Quote
Apexorca Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Det ser trevligt ut i ditt rum. SF är jag svag för. Visst är det kul och lärorikt att prova nytt! (Och dyrt , dessvärre) Mvh Quote
ishoot Posted January 21, 2013 Author Posted January 21, 2013 Och inte en enda kabel till tv-skärmen, det var elegant! Fräst ned tomrör i tegelväggen eller... Som tur är slapp jag bila upp tegel. Väggen som TV:n sitter på är mot sovrummet till och det var plywood Quote
new order Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Mkt stilig anläggning!Kan inte låta bli att tänka på hur bra en Devialet skulle passa in hos dig... Quote
calle_jr Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Den senaste bilden ser ut att låta bäst. Fint system. Som tur är slapp jag bila upp tegel. Väggen som TV:n sitter på är mot sovrummet till och det var plywood Ett alternativ skulle ju annars kunna vara Photoshop Quote
Rajapruk Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Grymt fint! Intressant med Audionirvana, den ska jag kika närmare på. Quote
ishoot Posted January 24, 2013 Author Posted January 24, 2013 (edited) Igår så fylldes testbänken på med en ny slagkämpe nämligen T+A DAC 8. Första riktiga lysningen kommer att ske ikväll, men första intrycket är mycket lovande. Byggkvaliteten är mycket hög och på det visuella planet platsar den in perfekt Det lilla jag har hunnit lyssna på den så lyckades den väcka något inom mig som jag fann väldigt tilltalande. Återkommer antagligen i morgon med mera intryck. Bladelius HC40 Klass A Limited Edition & T+A DAC 8 T+A DAC 8 /Ishoot Edited January 24, 2013 by ishoot Quote
ishoot Posted January 24, 2013 Author Posted January 24, 2013 Stiligt. Fina bilder! Tack och bock! Quote
tweeter Posted January 24, 2013 Posted January 24, 2013 Riktigt snyggt och stilrent. Du har till och med lyckats få Golden Hornen att smällta in fint Spännande med en ny dac e ju fler här på forumet som håller på och lyssnar på den. Ska bli intressant och höra vad du tycker. Quote
mangew Posted January 25, 2013 Posted January 25, 2013 Intressant tråd. Finns det någon möjlighet och vilja hos dig att prova Hegel HD25 i detta sällskap av DAC:ar? Är också på DAC jakt men möjligheterna att prova hemma hos mig är obefintliga, därav intressant att läsa hur andra upplever produkterna. Quote
ishoot Posted January 26, 2013 Author Posted January 26, 2013 Intressant tråd. Finns det någon möjlighet och vilja hos dig att prova Hegel HD25 i detta sällskap av DAC:ar? Är också på DAC jakt men möjligheterna att prova hemma hos mig är obefintliga, därav intressant att läsa hur andra upplever produkterna. Hegel kom inte med denna testomgång som nu också är avslutat. Mera om detta strax :-) Quote
A/Wing. Posted January 26, 2013 Posted January 26, 2013 Kul att det är så många som testar dacar av olika slag och se vad var ock en kommer fram till. Intressant att följa din test. Quote
ishoot Posted January 26, 2013 Author Posted January 26, 2013 (edited) Som jag skrev tidigare så är testandet av DAC:ar nu avslutat hemma hos mig. Det som har varit kul med allt detta testande är att jag har under testets gång insett hur snabbt alla idéer, konstruktioner och teknik från referensmodellerna rör sig nedåt i modellserierna. Har även insett också att man får ruskigt mycket DAC för pengarna idag. Alla dom testade DAC:arna är riktigt bra, det är den personliga smaken och system-matchningen som avgör i slutändan. Jag kommer inte gå in i detalj på hur dom olika DAC:arna lät utan jag kunde konstatera att kampen var hård mellan dom och i slutändan så stod det mellan Wadia och T+A. Bägge dessa levererar nästan löjligt mycket väljud och musikglädje sett till priset. Till sist så återstod bara en kvar på bänken och det blev T+A DAC 8 som stannar Den gör något nästan magiskt med musiken, den låter oansträngd, luftig och är en jävel på att mejsla ut detaljer och rumsinformation ur musiken. Och precis som P-pan skrev i sitt test av DAC8:an så är det framförallt i diskantåtergivningen som den imponerar stort. Den blir aldrig vass eller jobbig och inte heller för "murrig" Med högupplöst material så växer DAC8:an några storlekar, det är här den verkligen visar vad den går för. Den höguppösta musiken kändes som om den hade mera nerv och ett härligt organiskt skimmer som var väldigt behagligt. Den levererade helt enkelt väldigt många gåshuds-ögonblick under lyssningarna Som P-pan också nämnde så har DAC8:an fyra olika filterlägen, jag fastnade mest för den som heter Bez2 som i manualen beskrivs på följande sätt: This process delivers a perfect reconstruction of the original music signal. It exhibits no pre- or post-echoes of any kind, and does not add coloration or timing errors to the original signal. In sonic terms this method offers an impressive blend of naturalness, good dynamics and accuracy. Om jag skall försöka beskriva ljudet ur DAC8:an så skulle jag säga att den spelar musik på ett naturligt sätt med ett skönt "sväng" utan att sticka ut. Man fastnar lätt flera timmar och vill bara ha mer Utöver det fantastiska ljudet som DAC8:an levererar så imponerar både byggkvalitén, designen och handhavandet stort. Går ni i tankarna på en ny DAC eller som i mitt fall en ny DAC som dessutom agerar försteg, ja då har ni en rolig resa framför er. Det har verkligen hänt MYCKET i utvecklingen dom sista två åren. Happy hunting! Nu hör jag Både Angus och Julia Stone sakna mitt sällskap i lyssningssoffan, måste nu återvända till deras fantastiska musik. Hej! /Ishoot Edited January 26, 2013 by ishoot Quote
Apexorca Posted January 26, 2013 Posted January 26, 2013 Det har verkligen hänt MYCKET i utvecklingen dom sista två åren. Kan bara hålla med. De ny produkter som kommit nu sopar mattan med produkter som var betydligt dyrare och som kom för bara några år sedan. Därför känns många av de ny produkterna som kommit nu prisvärda. Quote
Recommended Posts