Dynamic Precision Posted January 18, 2013 Posted January 18, 2013 Är det någon som har bytt ut elektrolytkondingen på ingången till polypropylen? Kanske bytt motståndet? Jag har sett diverse trådar där det rapporteras om stora förbättringar. Quote
Adagio Posted January 27, 2013 Posted January 27, 2013 (edited) Jag har bytt ut mina filter i mina magnepan 1.6 och kam säga att denna högtalare transformerades från en mycket trevlig högtalare till en högprestanda-högtalare.Visit My Website Jag bytta alla komponenter till filterkomponenter med exakt samma värde. Fast av annan typ dvs till Jensen papperiolja (PIO) kopparfolie samt aluminiumfolie, likaså spolarna till kopparfolie wax Paper. En fantastisk skilnad till det bättre. När jag känner mig mogen ska jag byta de minsta kondingarna (speedsters) i diskantfiltret från kopparfolie till silverfolie. Varför skulle det inte bli Loka effektfullt på vilken annan kvalitetshögtalare som helst? Lycka till. Edited January 27, 2013 by Adagio Quote
Dynamic Precision Posted January 27, 2013 Author Posted January 27, 2013 Jag har bytt ut mina filter i mina magnepan 1.6 och kam säga att denna högtalare transformerades från en mycket trevlig högtalare till en högprestanda-högtalare.Visit My Website Jag bytta alla komponenter till filterkomponenter med exakt samma värde. Fast av annan typ dvs till Jensen papperiolja (PIO) kopparfolie samt aluminiumfolie, likaså spolarna till kopparfolie wax Paper. En fantastisk skilnad till det bättre. När jag känner mig mogen ska jag byta de minsta kondingarna (speedsters) i diskantfiltret från kopparfolie till silverfolie. Varför skulle det inte bli Loka effektfullt på vilken annan kvalitetshögtalare som helst? Lycka till. Jag tror också att det ska bli en stor skillnad i och med att allt går genom den här kondingen. Ett problem kan nog bli att rymma filmkondingar i stället för den lilla elektrolyten, den är på 220uf så film blir ganska stora. Tack för ditt svar. Quote
Adagio Posted January 27, 2013 Posted January 27, 2013 Ja i o med att går igenom den är det Iofs lätt att sätta den utanpå ev i egen låda. Då kan du Iofs flytta hela filtret. Jag kan verkligen rekomendera Jensen kopparfolie. Men det beror på vilket sound du vill ha, jag har hört mycket gott om Mundor silver Gold. Men dessa är inte äkta foliekondensatorer utan bara målarfärg. Säkert jättebra. Sen finns flera andra att välja på. Det finns massor att läsa om olika kondensatorer i diverse engelskspråkiga forumtrådar där alla testas betygssätts och ljudbeskrivs. Ska försöka leta fram länkar åt dig. Om du kollar på länken i mitt tidigare inlägg finner du lite info. Quote
Dynamic Precision Posted January 27, 2013 Author Posted January 27, 2013 Ja i o med att går igenom den är det Iofs lätt att sätta den utanpå ev i egen låda. Då kan du Iofs flytta hela filtret. Jag kan verkligen rekomendera Jensen kopparfolie. Men det beror på vilket sound du vill ha, jag har hört mycket gott om Mundor silver Gold. Men dessa är inte äkta foliekondensatorer utan bara målarfärg. Säkert jättebra. Sen finns flera andra att välja på. Det finns massor att läsa om olika kondensatorer i diverse engelskspråkiga forumtrådar där alla testas betygssätts och ljudbeskrivs. Ska försöka leta fram länkar åt dig. Om du kollar på länken i mitt tidigare inlägg finner du lite info. Jag skulle helst vilja ha dom i högtalaren, men jag ska gjuta bottenplattor och i dom borde det rymmas utan att synas. Jag har varit inne och tittat på dina modifieringar, mycket intressant. Jag har hittat flera kondensatortester. Problemet är att veta hur snikna kondingar man kan använda utan att det blir obetydlig förbättring, i och med att det behövs 220uf så blir det ju fort en fet hög pengar. Min ide var att sätta några större av lite billigare sort och sen en fin lite mindre (2.7uf) Tror du det är en vettig plan? Quote
Adagio Posted January 28, 2013 Posted January 28, 2013 Ja det går fint. Kan man ska man enligt vissa använda endast 1 komponent, vissa hävdar dock att flera mindre är bättre. Jag har valt att ta en billigare stor och toppa med ca 10% av totalvärdet med en finkomponent. Enl uppgift går ca 90% av signalen genom den lilla då. Quote
Dynamic Precision Posted June 10, 2013 Author Posted June 10, 2013 Ja tillslut så hade alla kondingar och motstånd dykt upp så då var det bara att montera, passade på att bort distskyddet. Oj Oj Oj vilken skillnad, man kan ju undra vad Quad tänker med. det här är en modd jag verkligen kan rekommendera varmt. Quote
Adagio Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 Vad kul!! Visst undrar man men det är bara att räkna, vad tror du högtalaren skulle kosta med "finkomponenter"? Betänk lagerhållning, batchinköp mm. Troligt vis skulle högtalare ns pris mångdubblas. Det räcker ju med att göra en högtalare tillräckligt bra, dvs möta ett pris i en tilltänkt lagom stor mängd kunder och vara lika bra eller bättre än konkurrenterna till lägst pris med mest vinst. Då går finkomponenterna bort. Men för den exprimentvillige finns ju möjligheterna att pröva själv. Många säger att man inte ska Mickla med färdiga konstruktioner och att konstruktören tänkt sig att vissa komponenter fungerar bäst ihop, nja kanske bäst till största möjliga vinst och det är ju det företagsamhet går ut på. Det blir annorlunda med olika komponenter det är helt klart att bättre komponenter skulle bli sämre tror jag inte på. Däremot är matchning viktig, att bara blunda och peka innom en viss prisklass är inte rätt väg att gå. Man måste veta vad man vill och läsa på ordentligt eller lägga ut en förmögenhet och pröva alla möjliga kondensatorer och spolar. Hursomhelst grattis!!! Vad blev det.Bilder??! Quote
Dynamic Precision Posted June 13, 2013 Author Posted June 13, 2013 Det blev inga bilder, dom blev monterade inuti högtalarna. Det blev inte så märkvärdiga kondingar, solen 120uf,Jantzen standard 82uf,Jantzen superiorZ 15uf,Jantzen superiorZ2,2uf. Jag har bytt dom värdelösa kontakterna mot rhodiumpläterade och ny internkabel. Jag håller på att hårdmodda min dac, det har gett mycket bra resultat. Quote
Recommended Posts