Sigge Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Grattis! Jag har haft min ca 1½ år och ler fortfarande Jag är också väldigt sugen på att höra phonodelen. Fortsättning följer.. Jag har testat phonodelen, vilket resulterade i ett köp av skivspelare. Den är inte levererad ännu, så fortsättning följer... Men en medlyssnare sa "Jag skulle kunna tänka mig att använda Devialet som enbart RIAA". Quote
Bebop Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Grattis från min sida också. Jag tillhör dem som också har många burkar. De spelar fortfarande utmärlt och har några år kvar innan de är "avskrivna". Men.nästa uppgradering blir säkert något helt annorlunda. Devialet kommer med all sannolikhet att förändra kartan för hifi. Wadia verkar också hängt på... Quote
Per80 Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Bollen är satt i rullning idag. Ingår val av spec. på mc-riaa i grundpriset eller tillkommer något? Vi får se hur lång tid det tar innan alla lådor är borta. Jag har hört den massor av gånger och aldrig blivit besviken. Det känns hälsosamt ur prylfixeringssyfte att göra sig av med allt. Jag hoppas att phonosektionen kan göra ett gott jobb med en lyra kleos. Quote
struts Posted January 17, 2013 Author Posted January 17, 2013 Bollen är satt i rullning idag. Ingår val av spec. på mc-riaa i grundpriset eller tillkommer något? Kul! Såväl phonosteget (känslighet och lasten - båda impedans och kapacitans) som RIAA-EQn (1953 eller 1976-kurvor, fler lär komma) kan ställas in av användaren via konfigurationsverktyget vilket ingår i priset. Sedan har jag läst någonstans att Devialet kommer att bygga upp ett bibliotek av standardinställningar för de populära pickup modellerna. Quote
calm Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Calm, Som jag sade har jag verkligen läst allt jag hittat, däribland dina tidigare iakttagelser om Devialet som inte gick att tolka på annat än ett mycket positivt sätt (har ej heller tolkat något negativt i A/Wings kommentar). Min reflektion syftade snarare på inlägg på div engelskspråkiga forum såsom audioaficionado där man anar att vissa forummedlemmar är råkonservativa äldre herrar med en ganska förlegad genusuppfattning. Ursäkta att inte detta framgick. Jag hade själv fastnat i "mångburksträsket". Enbart mina olika digitala källor (två streamers plus DAC med varsin nätdel) var uppe i sex lådor. Det är bland annat därför jag tycker Devialet är så befriande. Det behöver inte vara så längre! Samtidigt kom jag på mig själv när jag lade in Weissen mellan Sonos och Devialet "för att vara på den säkra sidan". Old habits die hard! Tack Struts! Jag skriver definitivt inte under på ett genusperspektiv som i hifi-sammanhang delar befolkningen i två delar och framförallt inte eftersom jag råkar leva med en både klok och intresserad kvinna som gärna hänger med på mässor etc. Hennes kommentarer handlar lika mycket om ljud som annat och hon ser det som en positiv utveckling om man kan hantera teknik, musik och estetik i ett sammanhang. Jag funderade kring mina egna val och har funnit ett gemensamt drag som förenar, nämligen passionerade människor och konstruktörer som är beredda att gå sin egen väg. Jag tänker i första hand på Franco Serblin som är en innovatör och musikälskare av stora mått. Hans nytänk vad gäller högtalarutformning kan man bara följa under åren. Likaså ASR:s grundare Friedrich Schäfer som ängnat så mycket tid och möda att hantera nätdelarna i sina produkter. Senast nu Larry S Gullman på MSB som under 25 år framgångsrikt utvecklat den digitala återgivningen till att bli så utomordentligt bra att den slår egentligen allt. Matts Odelmalm får heller inte glömmas i sammanhanget eftersom han räddat mig och förmodligen andra från att ge upp drömmen om bra ljud i omöliga rum. Till raden av dessa herrar skulle jag nu vilja lägga Fredrik Berefelt som står bakom Bibacorden som Audio Concept lanserat. En passionerad och kompromisslös kabelmakare av rang. Jag tycker att Devialet har sällat sig till den raden av nytänkare. Vad som möjligen skulle hindra mig från att ta steget är min totala okunnighet om datamediet som sådant. Jag är född i fel generation och känner att jag har svårt att hänga med, men också totalt ointresserad av tekniken. Ljud kommer inte an på hur det produceras i ett system, utan vad som kommer ut i slutändan. I min värld blir burkarna då bara en förutsättning och inte själva grejen. Då kan möjligen antalet burkar bli ett praktiskt problem och inte ett ljudmässigt och kanske i sista hand ett estetiskt. Det får ju inte se ut hur som helst trots allt, med det är i övrigt underordnat ljudupplevelsen. Calm Quote
struts Posted January 17, 2013 Author Posted January 17, 2013 Tack Struts! Jag skriver definitivt inte under på ett genusperspektiv som i hifi-sammanhang delar befolkningen i två delar och framförallt inte eftersom jag råkar leva med en både klok och intresserad kvinna som gärna hänger med på mässor etc. Hennes kommentarer handlar lika mycket om ljud som annat och hon ser det som en positiv utveckling om man kan hantera teknik, musik och estetik i ett sammanhang. Jag funderade kring mina egna val och har funnit ett gemensamt drag som förenar, nämligen passionerade människor och konstruktörer som är beredda att gå sin egen väg. Jag tänker i första hand på Franco Serblin som är en innovatör och musikälskare av stora mått. Hans nytänk vad gäller högtalarutformning kan man bara följa under åren. Likaså ASR:s grundare Friedrich Schäfer som ängnat så mycket tid och möda att hantera nätdelarna i sina produkter. Senast nu Larry S Gullman på MSB som under 25 år framgångsrikt utvecklat den digitala återgivningen till att bli så utomordentligt bra att den slår egentligen allt. Matts Odelmalm får heller inte glömmas i sammanhanget eftersom han räddat mig och förmodligen andra från att ge upp drömmen om bra ljud i omöliga rum. Till raden av dessa herrar skulle jag nu vilja lägga Fredrik Berefelt som står bakom Bibacorden som Audio Concept lanserat. En passionerad och kompromisslös kabelmakare av rang. Jag tycker att Devialet har sällat sig till den raden av nytänkare. Vad som möjligen skulle hindra mig från att ta steget är min totala okunnighet om datamediet som sådant. Jag är född i fel generation och känner att jag har svårt att hänga med, men också totalt ointresserad av tekniken. Ljud kommer inte an på hur det produceras i ett system, utan vad som kommer ut i slutändan. I min värld blir burkarna då bara en förutsättning och inte själva grejen. Då kan möjligen antalet burkar bli ett praktiskt problem och inte ett ljudmässigt och kanske i sista hand ett estetiskt. Det får ju inte se ut hur som helst trots allt, med det är i övrigt underordnat ljudupplevelsen. Calm Efter lite reflektion börjar jag komma fram till att detta med genus var kanske feltänk från min sida och snarare ett villospår i sammanhanget. Egentligen tror jag att det handlar om helt olika syn på estetik bland de initierade och de oinitierade. Eftersom de allra flesta initierade i denna hobby är män är det lätt att dra den förhastade slutsatsen att alla män resonerar så och att alla kvinnor resonerar tvärtom. Det är trots allt så i alla andra avseenden, eller hur? Bland de riktigt hifi-intresserade (och detta forum måste räknas som en av de högre koncentrationer sådana i värden!) påstår jag att man har en mycket högre benägenhet att bortse helt från utseendet i val av sina komponenter eller till och med ändra sin uppfattning om estetiken efter funktion. Jag har själv hört mänga gånger, och t o m sagt att jag tycker en viss förstärkare eller högtalare är "snygg". I undantagsfall (som t ex Devialet) beror det på att produkten har verkligen snygg industriell design, men oftast så misstänker jag att det betyder att någonting "ser ut att låta bra", d v s att det delar utseendemässiga egenskaper med någonting som vi vet låter bra, t ex "maffiga" klossar såsom Boulder 2050 eller en återvinningsstation som en Cary V12. Sällsynta produkters utseende uppnår t o m kultstatus och formspråket utvecklas obetydligt över loppet av tiotals år, exemplet jag tänker på här är McIntosh. Min insikt är att med väldigt få undantag ser hifi "bra ut" enbart till de som förstår dess funktion, och kanske uppskattar dess kvalité. Jag kan t ex tycka min Nordic Concept Artist eller mina Ktêmas är ursnygga. Men jag kan försäkra dig om att THE BOSS inte delar den uppfattningen. Hon kan möjligen medge att Ktêmorna är snygga "för att vara högtalare" men underförstått då att alla högtalare är fula (mina kära Veritys liknade hon vid barnkistor och svor att hon skulle lämna mig om jag valde svart pianolack. ) Mina gamla Nagras tyckte jag utstrålade kvalité och ingenörskönst på högsta nivå medan THE BOSS beskrev det som "ett metallslöjdsprojekt som spårade ur". Mot denna bakgrund är det kanske förståeligt att en produkt som Devialet, som tilltalar även de helt oinitierade, lätt avskrivs (medvetet eller undermedvetet) av de initierade som något slags B&O-on-steroids, eller åtminstone inte lika seriös som en produkt med en mer traditionell och "ändamålsenligt" utseende. Åtminstone av de som inte själva hört det. För oss initierade undrar jag å andra sidan om det egentligen får se ut hur som helst, bara det ser ut som någonting som låter bra? Quote
iroise Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 För oss initierade undrar jag å andra sidan om det egentligen får se ut hur som helst, bara det ser ut som någonting som låter bra? Har inget bra svar men tänker såklart på mina Accuphase-pryttlar med sina gröna lampor o en design som jag tycker för tankarna till hur hifi såg ut förr, på den tiden när jag var mycket ung och gick rakt förbi hyllorna med Accu-prylar som kostade som en småbil. Om de ser ut att låta bra vet jag inte jag tycker väl egentligen min E-530 ser ganska timid o modest ut. Quote
calm Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Efter lite reflektion börjar jag komma fram till att detta med genus var kanske feltänk från min sida och snarare ett villospår i sammanhanget. Egentligen tror jag att det handlar om helt olika syn på estetik bland de initierade och de oinitierade. Eftersom de allra flesta initierade i denna hobby är män är det lätt att dra den förhastade slutsatsen att alla män resonerar så och att alla kvinnor resonerar tvärtom. Det är trots allt så i alla andra avseenden, eller hur? Bland de riktigt hifi-intresserade (och detta forum måste räknas som en av de högre koncentrationer sådana i värden!) påstår jag att man har en mycket högre benägenhet att bortse helt från utseendet i val av sina komponenter eller till och med ändra sin uppfattning om estetiken efter funktion. Jag har själv hört mänga gånger, och t o m sagt att jag tycker en viss förstärkare eller högtalare är "snygg". I undantagsfall (som t ex Devialet) beror det på att produkten har verkligen snygg industriell design, men oftast så misstänker jag att det betyder att någonting "ser ut att låta bra", d v s att det delar utseendemässiga egenskaper med någonting som vi vet låter bra, t ex "maffiga" klossar såsom Boulder 2050 eller en återvinningsstation som en Cary V12. Sällsynta produkters utseende uppnår t o m kultstatus och formspråket utvecklas obetydligt över loppet av tiotals år, exemplet jag tänker på här är McIntosh. Min insikt är att med väldigt få undantag ser hifi "bra ut" enbart till de som förstår dess funktion, och kanske uppskattar dess kvalité. Jag kan t ex tycka min Nordic Concept Artist eller mina Ktêmas är ursnygga. Men jag kan försäkra dig om att THE BOSS inte delar den uppfattningen. Hon kan möjligen medge att Ktêmorna är snygga "för att vara högtalare" men underförstått då att alla högtalare är fula (mina kära Veritys liknade hon vid barnkistor och svor att hon skulle lämna mig om jag valde svart pianolack. ) Mina gamla Nagras tyckte jag utstrålade kvalité och ingenörskönst på högsta nivå medan THE BOSS beskrev det som "ett metallslöjdsprojekt som spårade ur". Mot denna bakgrund är det kanske förståeligt att en produkt som Devialet, som tilltalar även de helt oinitierade, lätt avskrivs (medvetet eller undermedvetet) av de initierade som något slags B&O-on-steroids, eller åtminstone inte lika seriös som en produkt med en mer traditionell och "ändamålsenligt" utseende. Åtminstone av de som inte själva hört det. För oss initierade undrar jag å andra sidan om det egentligen får se ut hur som helst, bara det ser ut som någonting som låter bra? Tycke och smak bör man egentligen inte diskutera eftersom det inte finns objektivt kriterier på vad som är vackert och det som är mindre vackert. Likafullt så har man alltid uppfattningar i frågan. När det gäller hifiprylar så handlar det om indistruell design i stort. I det sammanhanget är uppgiften att sammanfoga form och funktion på ett bra sätt. För mig handlar det mer om att visa omsorg om produkten dvs bryr man sig om att leverera en bra helhet. Eller struntar man i någon del av kostnadsskäl? Det optimala är väl sannolikt att funktionen får bestämma formen och inte tvärt om. I Devialets fall så kan jag tänka mig att den låga höjden styrs av att den räcker till för att de funktioner som man bestämt skall finnas med ryms inom skalet. Vidden likaså. Värmeutveckling eller brist på denna gör att man kan minska luftspalter etc. Sedan kommer man till anslutningsproblematiken och där kräver funktionen en lösning för att kunna hantera anlutande kablar som i sig kanske inte vill att de skall dominera. Jag det finns säkert en rad avvägningar som har gjorts i dess olika delar. Men kvarstår faktum att det faktiskt blev ett bra slutresultat. B&O liknelsen kanske haltar lite om man ser till hela sortimentet eftersom inte i allt lever upp till highend-kvalitet. Men jag har lyssnat på riktigt bra grejor hos dem också. Calm Calm Quote
Apexorca Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 (edited) Håller med om att designen på HiFi prylar för det mesta först blir attraktiv när man tar hänsyn till vad produkten gör, men är det inte så med många tekniska prylar. Hur snygg är en köksfläkt? Hur ofta sätter man en sådan i ett annat utrymme bara för att den är så snygg. (Ev skulle jag kunna ha skalet på en Ford GT40 stående på parkeringen bara för att den är snygg.) Ändå finns det snygga köksfläktar liksom HiFi, som man kan gilla , men det är ju i relation till funktionen. Sedan finns det produkter som mer eller mindre passar in i övrig möblering. Har man ett speciellt lyssningsrum kan jag tycka att fler produkter är snygga än vad de är placerade i mitt vardagsrum. Jag skulle aldrig ställa in en tom Devialet låda i mitt vardagsrum för att den är så snygg. Den är ju snygg i förhållande till vad den gör tycker jag. Därför kan man ha överinseende med en extremt bra pryls design. Jag tycker A_wings rack med bla 4 monoblock är snyggt och ett minimalt Devialetrack även om de är ute på var sin kant. Men skulle de inte prestera väljud faller de båda platt. Jag har valt att ställa det mesta av mina prylar så att de inte syns. Av praktiska själ får min MSB tyvärr stå framme. Mina SF Amati Futura liksom mina Guarneri Memento får kommentarer från icke hifi-intresserad alltsom oftast. Dessa kommentarer är alltid positiva och från kvinnor, The Boss människor alltså. Ford GT40 :mm: :mm: Off topic, jag vet, men jag var tvungen... Edited January 17, 2013 by Apexorca Quote
Shamrock Posted January 18, 2013 Posted January 18, 2013 Grattis till en mycket snygg anläggning! Quote
Shamrock Posted January 18, 2013 Posted January 18, 2013 Tycke och smak bör man egentligen inte diskutera eftersom det inte finns objektivt kriterier på vad som är vackert och det som är mindre vackert. Likafullt så har man alltid uppfattningar i frågan. Hoppsan! Det är väl det vi gör på det här forumet? Diskuterar tycke och smak alltså. Oavsett vilket av våra sinnen vi använder så förmedlar vi en subjektiv uppfattning. Quote
Richard Posted January 18, 2013 Posted January 18, 2013 Väldigt snyggt!! Man får känslan av att det är ett stort rum med högt i tak, stämmer det? //Richard Quote
struts Posted January 19, 2013 Author Posted January 19, 2013 Väldigt snyggt!! Man får känslan av att det är ett stort rum med högt i tak, stämmer det? //Richard Tack! Jo, det är ett ganska stort rum, 4,90 x 7,35 med 3,20 (tror jag) i takhöjd. Problemet är att jag måste dela det med resten av familjen vilket medför de vanliga kompromisser vad gäller högtalarpositionering, akustiska åtgärder m m. Men som någon noterade tidigare i tråden har jag förbisett ett alldeles perfekt gömställe för några V4:or! Quote
Apexorca Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Tack! Jo, det är ett ganska stort rum, 4,90 x 7,35 med 3,20 (tror jag) i takhöjd. Problemet är att jag måste dela det med resten av familjen vilket medför de vanliga kompromisser vad gäller högtalarpositionering, akustiska åtgärder m m. Men som någon noterade tidigare i tråden har jag förbisett ett alldeles perfekt gömställe för några V4:or! Det är inte säkert att du behöver köpa basfällor. Ev kan du använda utrymmet och specialbygga det så att det ger den basabsorbtion du behöver. Då kan det smälta in bättre. Quote
struts Posted January 19, 2013 Author Posted January 19, 2013 Det är inte säkert att du behöver köpa basfällor. Ev kan du använda utrymmet och specialbygga det så att det ger den basabsorbtion du behöver. Då kan det smälta in bättre. Enda problemet då skulle vara att hålla rummet varmt. Att byta till ett rörslutsteg är inte en option längre.. Quote
new order Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Jag gillar verkligen "Less is Moore" approachen på din anläggning.Riktigt snyggt. Kan ärligen säga att jag går igång mer på detta än en drös med grejor.Synd bara att Devialet erbjuder en transport av något slag som matchar denna.Då skulle verkligen fresta en discspinner som jag! Quote
struts Posted January 19, 2013 Author Posted January 19, 2013 Jag gillar verkligen "Less is Moore" approachen på din anläggning.Riktigt snyggt. Kan ärligen säga att jag går igång mer på detta än en drös med grejor.Synd bara att Devialet erbjuder en transport av något slag som matchar denna.Då skulle verkligen fresta en discspinner som jag! Tack new order, det var roligt att höra. Jag kan enbart bekräfta att det känns enormt befriande efter många år i "mångburksträsket"! Det är bara att skratta när man ser hur mycket plats det har blivit i källaren efter alla kartonger som försvunnit Det kommer att bli riktigt spännade att följa utvecklingen och se om "the Jesus amp" (läste det på ett annat forum, LMAO!) blir en fluga eller ändrar världen. Jag har allafall lagt min röst! Devialet verkar satsa helhjärtat på AIR som "huvudingången" så någon transport känns kanske mindre sannolikt (men vem vet?). Däremot har jag läst positiva kommentarer på några englska forum om ljudkvalitén via HDMI-ingången när det matas av t ex Oppo-spelare. Men detta blir ingen bra match visuellt. Hmmmm....tänker..... ?? Quote
calle_jr Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 :mm: Snyggt och välmatchat. Instämmer i kören. Enda problemet då skulle vara att hålla rummet varmt. Gissar första bekymret är kring 25hz? Om du inte kan ha Svanå V6 så blir nog bästa lösningen i så fall att specialbygga. Quote
Ekman Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Jag tycker en stor del av fördelen med den är just att slippa ha fler apparater och dessutom kunna spela fler format och upplösningar än de flesta cdspelare klarar. Igår testade jag med lite SACDfiler, funkade hur bra som helst. Quote
Timbre™ Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Det är bara att skratta när man ser hur mycket plats det har blivit i källaren efter alla kartonger som försvunnit Ett tungt vägande skäl. Letar efter ett par åttiotalskablar som jag skall ge till en jobbarkompis men har problem med kartongdjungeln. Quote
struts Posted January 19, 2013 Author Posted January 19, 2013 :mm: Snyggt och välmatchat. Instämmer i kören. Gissar första bekymret är kring 25hz? Om du inte kan ha Svanå V6 så blir nog bästa lösningen i så fall att specialbygga. Tack calle_jr, väldigt kul att ett system som avviker från många audiofilnormer får ett sådant positivt bemötande. Euphonia visar sig vara en riktigt bred kyrka med många riktigt öppensinnade och framåtblickande medlemmar. Kul! Jag letade fram anteckningar från sista gången rummet mättes som visade att de första problemet visade sig först vid 31,5 Hz. Enligt teorin borde det uppstå redan vid 23,33 Hz. Att införa betydande akustiska åtgärder i vårt vardagsrum kommer att bli svårt, det skulle isåfall kunna bli verklighet först om vi flyttar ut till förorterna och skaffar ett boende som inrymmer ett dedicerat lyssningsrum. Till skillnad från somliga här på forumet är jag på uppförsbacken barnmässigt (tre blivande audiofiler på 1,5, 6 och 9 år) och det är fler av mina medboende som verkar betrakta vårt gemenskap som något slags demokrati. Märkligt! Däremot hänger jag mina förhoppningar på att Devialet utvecklar någon rumskorrigering i den digitala domänen. Det finns standalone-lösningar som behandlar båda nivå och fas digitalt, och jag är väldigt nyfiken på vilken kvalité skulle kunna uppnås med en sådan lösning inbygd i själva DAC:ens DSP. Quote
Amorina Posted January 22, 2013 Posted January 22, 2013 (edited) Struts, jag vill verkligen också gratulera dig till en stor förändring i anläggningen! Jag förstår att du har riktiga feststunder när du får tillfälle att lyssna. En förstärkare som verkar mycket innovativ där man blandat klass A förstärkning för strömmen och sedan klass D för slutsteget, något helt nytt för mig att man gör så i samma hölje. Kompakt och vackert blir det. Jag ser fram emot att få höra anläggningen vid lämpligt tillfälle! Edited January 22, 2013 by Amorina Quote
struts Posted January 23, 2013 Author Posted January 23, 2013 Kompakt och vackert blir det. Jag ser fram emot att få höra anläggningen vid lämpligt tillfälle! Tack Amorina, du är alltid välkommen! Quote
calm Posted January 23, 2013 Posted January 23, 2013 Tack new order, det var roligt att höra. Jag kan enbart bekräfta att det känns enormt befriande efter många år i "mångburksträsket"! Det är bara att skratta när man ser hur mycket plats det har blivit i källaren efter alla kartonger som försvunnit Det kommer att bli riktigt spännade att följa utvecklingen och se om "the Jesus amp" (läste det på ett annat forum, LMAO!) blir en fluga eller ändrar världen. Jag har allafall lagt min röst! Devialet verkar satsa helhjärtat på AIR som "huvudingången" så någon transport känns kanske mindre sannolikt (men vem vet?). Däremot har jag läst positiva kommentarer på några englska forum om ljudkvalitén via HDMI-ingången när det matas av t ex Oppo-spelare. Men detta blir ingen bra match visuellt. Hmmmm....tänker..... ?? Om man nu går på utseendet så tycker jag Oracle är en rackans futuristisk spelare som väl skulle platsa i din nya anläggning. Problemet är kanske att det lätt springer iväg med burkar igen och vinylen återkommer väl eller är den bort för alltid? Nu har väl inte antalet burkar den helt avgörande betydelsen misstänker jag, utan att allt får plats på befintligt rack eller? Så golvutrymmesmässigt är det densamma ytan som upptas oavsett antal apparater. Calm Quote
struts Posted January 23, 2013 Author Posted January 23, 2013 Om man nu går på utseendet så tycker jag Oracle är en rackans futuristisk spelare som väl skulle platsa i din nya anläggning. Problemet är kanske att det lätt springer iväg med burkar igen och vinylen återkommer väl eller är den bort för alltid? Nu har väl inte antalet burkar den helt avgörande betydelsen misstänker jag, utan att allt får plats på befintligt rack eller? Så golvutrymmesmässigt är det densamma ytan som upptas oavsett antal apparater. Calm Hehe, jag uttryckte mig synnerligen dåligt. Det var tänkt som ett förslag för new order, enligt egen utsago en obtolig "discspinner". Själv har jag varit befriad från discspinning (av det optiska slaget) ända sedan 2005 och har svårt att tänka mig något återfall nu. Sedan upplever jag att när man väl har låtit sig luras in i minimalismens kult så har antalet burkar faktiskt en viss betydelse. Det är inte längre golvyta som räknas utan procentandel av synfältet (upphöjd till fulheten). Jag har en vision framför mig av en, möjligen två Devialet (som man säger på engelska "one lump or two?"), helst väggmonterade, och eventuellt eventuellt en LessLoss Laminar Streamer om (and it's a big 'om') det låter klart bättre än streaming via AIR. Mitt fina Monaco rack behåller jag enbart för (vinyl)skivspelarens skull. Dels ger det utmärkt isolering och dels hamnar skivspelaren ovanför 1,5-åringens synfält. Än så länge.. Just nu befinner jag mig mitt upp i värsta strömkabelsskottdrama. Devialén visar sig vara mycket strömkabelkänslig. Problemet är att inga kablar av rang passar under "täckplattan" bak pga grovleken på sina IEC-kontaktdon. Verkar varit en liten tankevurpa i designen. Så antigen är det fram med vinkelslipet eller så kör man al fresco som i Timbres utmärkta bilder.. ..dock blir det inte lika snyggt med väggupphängning Quote
Ekman Posted January 24, 2013 Posted January 24, 2013 (edited) Den här platta Furutechen har jag hört ska passa med endast måttligt användande av vinkelslipen Edited January 24, 2013 by Ekman Quote
struts Posted January 25, 2013 Author Posted January 25, 2013 (edited) Den här platta Furutechen har jag hört ska passa med endast måttligt användande av vinkelslipen Thanks Ekman. I know I'm going to regret this... From L to R: WireWorld Gold Electra 5 LessLoss DFPC Original Furutech Absolute Power-18 Transparent High Performance PowerLink ...and if that wasn't enough I have Furutech PowerFlux 18E inbound. I really am a glutton for punishment! Edited January 26, 2013 by struts Quote
struts Posted January 26, 2013 Author Posted January 26, 2013 Ingen Nordost??? Nej, och det kan tyckas vara konstigt, det är ändå välrenommerade kablar som verkar vara rätt populära. Å andra sidan om jag är helt ärlig vet jag inte om jag mäktar med att jämföra de fem som jag har. Sånt tar TID, mycket tid och THE BOSS fruktar redan för min mentalhälsa.. Men jag är ändå nyfiken på Nordost, även om jag hört blandad kritik från vänner och bekanta. De verkar vara lite "Marmite" som man säger på engelska. Man antigen älskar eller hatar dem. Ingen verkar vara likgiltig.. Men om det är någon i Stockholmstrakten som har en Valhalla eller Frey (2m) som de kan tänka sig låna ut, alt vet någonstans jag kan få köpa på en månads öppet köp får de gärna höra av sig! Quote
Ekman Posted January 26, 2013 Posted January 26, 2013 Nej, och det kan tyckas vara konstigt, det är ändå välrenommerade kablar som verkar vara rätt populära. Å andra sidan om jag är helt ärlig vet jag inte om jag mäktar med att jämföra de fem som jag har. Sånt tar TID, mycket tid och THE BOSS fruktar redan för min mentalhälsa.. Men jag är ändå nyfiken på Nordost, även om jag hört blandad kritik från vänner och bekanta. De verkar vara lite "Marmite" som man säger på engelska. Man antigen älskar eller hatar dem. Ingen verkar vara likgiltig.. Men om det är någon i Stockholmstrakten som har en Valhalla eller Frey (2m) som de kan tänka sig låna ut, alt vet någonstans jag kan få köpa på en månads öppet köp får de gärna höra av sig! Jag förstår att det kan tära på nerverna lite att göra ett sånt stortest Men just Nordosts nätkablar är riktigt riktigt bra dom får med dynamiken, energin och upplösningen som Devialeten mäktar med på ett väldigt snyggt sätt. Quote
Recommended Posts