Jump to content

Recommended Posts

• Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Grattis Struts och välkommen till Ktêma-klubben!

Måste säga att du fått till ett riktigt tjusigt system och låter sannolikt lika bra som det ser ut! :mm:

Devialet har min kvinna sneglat på med lystna blickar och undrat varför man behöver så många burkar som i mitt ASR/MSB-system?

Signalkällan verkar bestå av någon för mig okänd musikserver och en Weiss-DAC. Kan tänka mig att det förenklar livet.

Den ljusa Ktêma-varianten ser nästan nordiskt blond ut i mina ögon, lite åt mazurbjörk vilket det naturligtvis inte är. Mkt snygga!

Pröva gärna med Cerapuc under spikesen så händer det säkerligen ännu mer spännande i ljudväg.

Calm

Posted (edited)

S'more pics:

8386813068_a68de475a7_b.jpg

8385724905_af2ccd8f74_b.jpg

8386814574_a6ebaf2078_b.jpg

Tack Calm, ska prova Cerapucs i konfig "B" (om jag förstått saken rätt), och är även sugen att testa Apex Footers vid tillfälle då jag var mäkta imponerad av förbättringen de gjorde på min Monaco hylla. Förresten, träslaget är enligt uppgift tysklönn.

Hej ukiro! Ja, det ser ut att vara lite tårta på tårta, jag förstår. Egentligen är Weissen "lånad" från min hörlursrigg. Jag ville spela lite högupplösta filer och AIR klarar inte av detta ännu (dessutom är det än så länge begränsat till iTunes, grrr...) så jag kör från en Macbook Pro via Firewire. Så det började med att Weissen skulle tjänstgöra som ett Firewire gränssnitt a la INT202. Sedan tycker jag att det är viktigt att de övriga familjemedlemmarna blir kompis med det nya systemet direkt och då är möjligheten att spela Spotify A och O. Då AIR inte heller stödjer Spotify ännu (suck) så var Sonos den enklaste lösningen, men eftersom Weissen ändå var på plats så valde jag att leda den digitala signalen från Sonos via Weissen för omklockning. Det är med andra ord digital in (S/PDIF) och digital ut (AES/EBU). Vet absolut inte om det gör någon skillnad med tanke på att allting uppsamplas inom Devialet och då blir omklockad igen, men whatthehell..

Det är för tidigt att bedömma ljudet ännu och det finns en hel del finlir kvar, men mitt första intryck är att det låter "klart lovande".. :D

Edited by struts
Posted

Riktigt snyggt. Undrade nästan om det bara stod ett par högtalare i rummet och att electroniken kommer snart ;) , men så såg jag de små snygga övriga prylarna.

Härligt rum också. Ovanligt snygga basfällor under fönstren ;)

Grattis!

Posted

Stiligt! Nästan så att racket känns en smula malplacerat... Kan inte bestämma mej om Devin' borde ha sin egen piedestal eller sitta som en tavla på väggen! Men den matchar helt klar Ktemorna galant!

/ptr

Posted

Snyggt, minimalistiskt och säkert välljudande, kan det bli bättre? Vi får säkert svar på det när finliret tar vid!

Grattis till ett läckert system :D

/byZan

Posted
Ktema är fantastiskt snygga i det där utförandet.Att de låter bra gör ju inget det heller...

Snyggt system! :app:

Den låter fantastiskt bra ihop med Wilson också, just saying... ;)

Posted (edited)

Tack för alla fina komplimanger.

Jag tycker att det är mycket intressant att både Calm och A/Wing nämner att deras fruar gillat/hade gillat Devialet. De senaste dagarna har jag läst i stort sätt samtliga forumtrådar jag kunnat hitta om Devialet och detta är ett återkommande tema. Det uttrycks båda i en lätt positiv anda, "det är snyggt", men även ibland med en lite mer nedsättande skruv "det där måste vara något för fruntimmer, det kommer ändå aldrig bästa min McIntosh!". Jag tror att jag förstår båda vinklar, då väldigt lite inom "the high end" har gjorts för att båda vara snyggt och kompakt. "Seriösa" system ska antigen innehålla JÄTTESTORA grejor (Focal Utopia, mbl Xtreme, Wilson WAMM m fl) eller hur många lådor som helst (tyvärr Calm, får man säga att ASR och MSB är två bra exempel här! ;)) Jag tror att det är detta "glastak" som är Devialets största utmaning, för ljudet är det inget fel på. Lägg till en svag doft av klass D ,för att inte nämna det där med Frankrike, och uppförsbacken börjar se riktigt brant ut..

Men estetiken var bara en liten del av tjusningen för mig (även om THE BOSS blev riktigt glad när hon förstod att Bouldern skulle försvinna). Jag tycker för min del att Devialén är en fullständigt revolutionerande produkt som jag hoppas signalerar en ny high-end era. FD och ED, före Devialet och efter Devialet kommer det att heta! Det var inte alls missnöje med ljudet från mina Boulder steg som fick mig att byta (tvärtom, jag älskade ljudet!), utan insikten att de hade blivit dinosaurier och att det äntligen fanns ett alternativ. Jätteskrymmande, elslukande, bara IR-fjärr (ingen iPhone!?!? :o), ingen möjlighet till firmware uppgraderingar, med mera med mera. Visst lät det bra, men det gör Devialet också, möjligen lika bra, möjligen ännu bättre.. Lite pinsamt bara att det tog mig två år att fatta det, kudos till Ekman och de andra som gick före.

Så nu börjar ED tideräkning hos mig. Jag ser fram emot att minska ned systemet till en, möjligen två Devialet lådor, då blir det riktigt minimalistiskt. Sonosen och Weissen är bara kortsiktiga plåsterlappar för begränsningar i AIR funktionaliteten som jag är övertygad kommer att lösas inom kort. Ser fram emot att testa RIAAn när min Dynavector är lagad, och ser även fram emot alla de tänkbara framtida utvecklingarna av mjukvaruplattformen bortom de redan annonserade (HD streaming, aktiva delningsfilter m fl) såsom en inbyggd mediaspelare, rumskorrigering... Tills dess ska jag bara njuta av musiken!

Även om dessa tankar hade länge jäst i mitt undermedvetna var det egentligen så att jag bara gick ner till Audio Concept för att lämna in min Dynavector på reparation och, ack ni vet, Gunnar börjar tjabba som han gör och sedan blir det det där kaffet, och plötsligt sitter man väldigt bekvämt och börjar slappna av till lite välljud och sedan plötsligt ringer dagis och undrar varsjutton man tagit vägen. Men vid det laget fanns ingen återvändo och att göra upp affären med Robert gick lika snabbt och smärtfritt som alltid. Stort tack till alla inblandade!

Edited by struts
Posted

Två minst sagt kulinariska länder som möts i samma anrättning.

Det blir nog lite annat än "hamburgare" det :)

Grattis igen får man väl säga då.

Posted
Tack för alla fina komplimanger.

Jag tycker att det är mycket intressant att både Calm och A/Wing nämner att deras fruar gillat/hade gillat Devialet. De senaste dagarna har jag läst i stort sätt samtliga forumtrådar jag kunnat hitta om Devialet och detta är ett återkommande tema. Det uttrycks båda i en lätt positiv anda, "det är snyggt", men även ibland med en lite mer nedsättande skruv "det där måste vara något för fruntimmer, det kommer ändå aldrig bästa min McIntosh!". Jag tror att jag förstår båda vinklar, då väldigt lite inom "the high end" har gjorts för att båda vara snyggt och kompakt. "Seriösa" system ska antigen innehålla JÄTTESTORA grejor (Focal Utopia, mbl Xtreme, Wilson WAMM m fl) eller hur många lådor som helst (tyvärr Calm, får man säga att ASR och MSB är två bra exempel här! ;)) Jag tror att det är detta "glastak" som är Devialets största utmaning, för ljudet är det inget fel på. Lägg till en svag doft av klass D ,för att inte nämna det där med Frankrike, och uppförsbacken börjar se riktigt brant ut..

Men estetiken var bara en liten del av tjusningen för mig (även om THE BOSS blev riktigt glad när hon förstod att Bouldern skulle försvinna). Jag tycker för min del att Devialén är en fullständigt revolutionerande produkt som jag hoppas signalerar en ny high-end era. FD och ED, före Devialet och efter Devialet kommer det att heta! Det var inte alls missnöje med ljudet från mina Boulder steg som fick mig att byta (tvärtom, jag älskade ljudet!), utan insikten att de hade blivit dinosaurier och att det äntligen fanns ett alternativ. Jätteskrymmande, elslukande, bara IR-fjärr (ingen iPhone!?!? :o), ingen möjlighet till firmware uppgraderingar, med mera med mera. Visst lät det bra, men det gör Devialet också, möjligen lika bra, möjligen ännu bättre.. Lite pinsamt bara att det tog mig två år att fatta det, kudos till Ekman och de andra som gick före.

Så nu börjar ED tideräkning hos mig. Jag ser fram emot att minska ned systemet till en, möjligen två Devialet lådor, då blir det riktigt minimalistiskt. Sonosen och Weissen är bara kortsiktiga plåsterlappar för begränsningar i AIR funktionaliteten som jag är övertygad kommer att lösas inom kort. Ser fram emot att testa RIAAn när min Dynavector är lagad, och ser även fram emot alla de tänkbara framtida utvecklingarna av mjukvaruplattformen bortom de redan annonserade (HD streaming, aktiva delningsfilter m fl) såsom en inbyggd mediaspelare, rumskorrigering... Tills dess ska jag bara njuta av musiken!

Även om dessa tankar hade länge jäst i mitt undermedvetna var det egentligen så att jag bara gick ner till Audio Concept för att lämna in min Dynavector på reparation och, ack ni vet, Gunnar börjar tjabba som han gör och sedan blir det det där kaffet, och plötsligt sitter man väldigt bekvämt och börjar slappna av till lite välljud och sedan plötsligt ringer dagis och undrar varsjutton man tagit vägen. Men vid det laget fanns ingen återvändo och att göra upp affären med Robert gick lika snabbt och smärtfritt som alltid. Stort tack till alla inblandade!

Struts!

Min kommentar var på inget sätt ämnad som ett nedsättande betyg på Devialeten, tvärt om! De gånger jag har haft möjlighet att lyssna på dessa förstärkare har jag imponerats av deras förmåga att leverera förstklassigt ljud utan begränsningar. Första gången jag hörde dem var på Sheratonmässan för två år sedan och då spelades ett orgel och gitarrstycke från Kirkilige Kulturverkstad som var mycket imponerande och jag köpte plattan men fick aldrig den upplevelsen hemma som levererades då. Senast jag hörde den på mässan i Gbg i dubbeluppsättning med ett par Magico så var jag mycket imponerad, ett av mässans bästa ljud. Att kombinera med en högtalare som Ktêman måste vara en hit.

Min kommentar var mera självironisk utifrån att man sitter fast i en process där antalet burkar bara växer. Min sambo ställer därför en berättigad fråga. :D;)

Calm

Posted (edited)
Min kommentar var på inget sätt ämnad som ett nedsättande betyg på Devialeten, tvärt om!

Calm,

Som jag sade har jag verkligen läst allt jag hittat, däribland dina tidigare iakttagelser om Devialet som inte gick att tolka på annat än ett mycket positivt sätt (har ej heller tolkat något negativt i A/Wings kommentar). Min reflektion syftade snarare på inlägg på div engelskspråkiga forum såsom audioaficionado där man anar att vissa forummedlemmar är råkonservativa äldre herrar med en ganska förlegad genusuppfattning. Ursäkta att inte detta framgick.

Jag hade själv fastnat i "mångburksträsket". Enbart mina olika digitala källor (två streamers plus DAC med varsin nätdel) var uppe i sex lådor. Det är bland annat därför jag tycker Devialet är så befriande. Det behöver inte vara så längre! Samtidigt kom jag på mig själv när jag lade in Weissen mellan Sonos och Devialet "för att vara på den säkra sidan". Old habits die hard! :o

Edited by struts
Posted

Börjar bli lite sugen på att byta ut alla burkar jag med. Går det att styra volymen från telefonen? Ska bli kul att höra dina åsikter om phonosektionen senare.

Posted
Börjar bli lite sugen på att byta ut alla burkar jag med. Går det att styra volymen från telefonen? Ska bli kul att höra dina åsikter om phonosektionen senare.

Ja du kan styra volym, byta källa och mutea via en iPhone än så länge och det kommer säkert till android vad det lider också.

Posted
Kan du spela dina CD direkt eller bara indirekt?

Närbild på skivväggen tack ;-)

Hej shaft!

Alla skivor spelas upp från hårddisk och har gjorts en längre tid nu. Jag sålde min sista CD-transport, en dCS Verdi, när jag flyttade till sverige 2005 och har aldrig blickat tillbaka. Sedan dess har Sonos och Squeezebox Touch samt diverse PC-ljudkort och slutligen Firewire/USB varit mina digitala källor.

Jag rippar en skiva när jag vill spela den vilket gör att ungefär två tredjedelar är rippade vid det här laget och man börjar nå en gräns där det enda som rippas nu är nyinköp. Jag köper fortfarande rätt många skivor då det är oftast mycket billigare än motsvarande download och man har tillgång till konvolutet om man behöver komplettera metadata eller scanna ett omslag.

Det skulle krävas rätt många bilder att täcka in hela väggen så att titlarna var läsbara om det var det du menade. Kan säga att ungefär tusen skivor är rock (i bredaste bemärkelse) från 60-90 talet med tyngdpunkt på 60-tals soul och 80-tals allt möjligt (banden man lyssnade på när man gick på universitetet). Något hundratal är jazz och resten är klassiskt med tyngdpunkt på barock och opera.

Posted

Hej Per80,

Den avgörande faktorn för mig var att ett steg framåt i tekniken inte skulle innebära ett steg bakåt i ljudkvalitén. Detta kunde jag konstatera nere på AC. Nu i hemmamiljö börjar jag ana att det här blir snarare ett steg framåt på ett antal ljudmässiga parametrar vilket är riktigt glädjande.

Jag är också väldigt sugen på att höra phonodelen. Fortsättning följer..