bigblue Posted January 11, 2013 Posted January 11, 2013 Är det någon som kan förklara varför vissa CD-skivor har spår som inte följer mönstret. Jag har skivor med tre typer av avvikelser: a) spåret kommer 5-10 min efter den föregående b) spåret som spelas finns inte med på konvolutet c) samma spår innehåller två helt olika låtar Varför är det så? Var uppstår problemet? Jag har säkert 5,6,7 skivor som är "drabbade". Quote
struts Posted January 11, 2013 Posted January 11, 2013 Är det någon som kan förklara varför vissa CD-skivor har spår som inte följer mönstret. Jag har skivor med tre typer av avvikelser: a) spåret kommer 5-10 min efter den föregående b) spåret som spelas finns inte med på konvolutet c) samma spår innehåller två helt olika låtar Varför är det så? Var uppstår problemet? Jag har säkert 5,6,7 skivor som är "drabbade". Dolt spår? Quote
conan Posted January 11, 2013 Posted January 11, 2013 Kanske ska vara så? Annars kan jag tänka mig att de valt fel "cue-fil" till ljudfilen, dvs spåren stämmer inte med ljudfilen. Quote
gcs Posted January 11, 2013 Posted January 11, 2013 Jag har en skiva där den sista låten föregås av en längre tystnad sedan kommer det utan Q en sång med en "snuskig" text. Quote
ukiro Posted January 11, 2013 Posted January 11, 2013 (edited) Autechre – "EP7" har ett dolt spår INNAN första låten. Finns säkert fler exempel på detta trick men det är den enda jag har. Edit: List of albums with tracks hidden in the pregap Edited January 11, 2013 by ukiro Quote
conan Posted January 12, 2013 Posted January 12, 2013 Amarok av Mike Oldfield har bara ett spår. Jag har haft lust att göra en egen version med några fler spår så att det inte ska ta sådan tid att komma till ett visst avsnitt i musiken. En del CD-spelare är långsamma på den punkten. Vinyl är förstås mycket lättare. Quote
plundin™ Posted January 12, 2013 Posted January 12, 2013 (edited) Amarok av Mike Oldfield har bara ett spår. Jag har haft lust att göra en egen version med några fler spår så att det inte ska ta sådan tid att komma till ett visst avsnitt i musiken. En del CD-spelare är långsamma på den punkten. Vinyl är förstås mycket lättare. Min Japanpressade Amarok har subindex, vilket varje kvalitets CD-spelara (eller rip-program) borde hantera! BTW. Jag har säkert 50 CD med gömda påskäggsspår, det är ofta ett sätt för artisten att ge en liten bonus till sina die-hardfans. /pt rEdit - Kom på nått! Edited January 12, 2013 by plundin Quote
Hasse Posted January 13, 2013 Posted January 13, 2013 (edited) Jag har en dubbel CD (remastrad guldutgåva av "Fumbling Towards Ecstasy" och "The Freedom Sessions") med Sarah Mc Lachlan där den senare är akustiska tagningar (ej live). På samma spår men en stund efter det att "Ol`55" har avslutats finns även en version med akustisk gitarr av "Hold On" som inte alls nämns på omslaget. Märkligt Edited January 13, 2013 by Hasse Quote
Vox Posted January 13, 2013 Posted January 13, 2013 Det är inte alls ovanligt att det finns låtar på cd-skivorna som inte finns omnämnda. Det gäller att spela hela skivorna för att vara säker på att inte missa något. Jag har även vinylskivor där det är så, men där är det ju mycket lättare att se att det finns något mer graverat efter den "sista" officiella låten. Quote
bigblue Posted January 13, 2013 Author Posted January 13, 2013 (edited) Jag är mest nyfiken på "varför". Någon som klantat till det? Eller är det en så extremt komplicerad process att detta är något man får räkna med med jämna mellanrum? Eller är detta skivvärldens motsvarighet till easter eggs? Edited January 13, 2013 by bigblue Quote
conan Posted January 13, 2013 Posted January 13, 2013 Jag tror att det oftast är "easter eggs" eller kanske bättre uttryckt "fan extras". De gånger det blir fel är nog få. Nog är det väl alltid någon som kvalitetsgranskar en utgåva innan den produceras i mångfald? Quote
Recommended Posts