Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som kan förklara varför vissa CD-skivor har spår som inte följer mönstret. Jag har skivor med tre typer av avvikelser:

a) spåret kommer 5-10 min efter den föregående

b) spåret som spelas finns inte med på konvolutet

c) samma spår innehåller två helt olika låtar

Varför är det så? Var uppstår problemet? Jag har säkert 5,6,7 skivor som är "drabbade".

Posted
Är det någon som kan förklara varför vissa CD-skivor har spår som inte följer mönstret. Jag har skivor med tre typer av avvikelser:

a) spåret kommer 5-10 min efter den föregående

b) spåret som spelas finns inte med på konvolutet

c) samma spår innehåller två helt olika låtar

Varför är det så? Var uppstår problemet? Jag har säkert 5,6,7 skivor som är "drabbade".

Dolt spår?

Posted

Jag har en skiva där den sista låten föregås av en längre tystnad sedan kommer det utan Q en sång med en "snuskig" text.

Posted

Amarok av Mike Oldfield har bara ett spår. Jag har haft lust att göra en egen version med några fler spår så att det inte ska ta sådan tid att komma till ett visst avsnitt i musiken. En del CD-spelare är långsamma på den punkten. Vinyl är förstås mycket lättare.

Posted (edited)
Amarok av Mike Oldfield har bara ett spår. Jag har haft lust att göra en egen version med några fler spår så att det inte ska ta sådan tid att komma till ett visst avsnitt i musiken. En del CD-spelare är långsamma på den punkten. Vinyl är förstås mycket lättare.

Min Japanpressade Amarok har subindex, vilket varje kvalitets CD-spelara (eller rip-program) borde hantera!

BTW. Jag har säkert 50 CD med gömda påskäggsspår, det är ofta ett sätt för artisten att ge en liten bonus till sina die-hardfans.

/pt

rEdit - Kom på nått!

Edited by plundin
Posted (edited)

Jag har en dubbel CD (remastrad guldutgåva av "Fumbling Towards Ecstasy" och "The Freedom Sessions") med Sarah Mc Lachlan där den senare är akustiska tagningar (ej live). På samma spår men en stund efter det att "Ol`55" har avslutats finns även en version med akustisk gitarr av "Hold On" som inte alls nämns på omslaget. Märkligt :Thinking:

21YC2468YRL._SL500_AA300_.jpg

Edited by Hasse
Posted

Det är inte alls ovanligt att det finns låtar på cd-skivorna som inte finns omnämnda. Det gäller att spela hela skivorna för att vara säker på att inte missa något.

Jag har även vinylskivor där det är så, men där är det ju mycket lättare att se att det finns något mer graverat efter den "sista" officiella låten.

Posted (edited)

Jag är mest nyfiken på "varför". Någon som klantat till det? Eller är det en så extremt komplicerad process att detta är något man får räkna med med jämna mellanrum? Eller är detta skivvärldens motsvarighet till easter eggs?

Edited by bigblue
Posted

Jag tror att det oftast är "easter eggs" eller kanske bättre uttryckt "fan extras". De gånger det blir fel är nog få. Nog är det väl alltid någon som kvalitetsgranskar en utgåva innan den produceras i mångfald?