Jump to content

Dina lyssningsvanor


calle_jr

Frågeformulär om musiklyssning  

95 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

det är en väldig skillnad på 100 dB och 100 dB beroende på vilken "dB" man menar.

Eftersom jag misstänkte att en del skulle undra vad jag menade med svagt / normalt / starkt lade jag in ljudnivå över standard referensnivå 20 µPa RMS som ungefär korresponderar mot Wikipedias engelska huvudsida om ljudnivå.

Jag valde medvetet att inte lägga till en lång förklaring till hur man vetenskapligt skulle tolka den sifferangivelsen eftersom det skulle flytta fokus från frågorna eftersom hur jag än skulle formulera det så skulle det gå att opponera sig mot formuleringen.

Min tanke var medvetet att hålla det kort eftersom det är mer intressant hur den som lyssnar upplever det, om han/hon upplever det som svagt / normalt / starkt utifrån sin egen uppfattning av svagt / normalt / starkt.

Om jag hade skrivit "Normal volym (75dB medelvärde över standard referensnivå 20 µPa RMS, dvs knappt hörbart 0dB vid 1kHz)" så hade en del förstått vad jag skrev, men många hade inte kunnat relatera det till sina egna lyssningsnivåer. Min bedömning var att fler hade blivit tveksamma om hur noggrant jag ville ha svaret.

Jag förstår att du har goda avsikter och att du undrade vad jag menade, och hoppas att jag förklarat det nu.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag tycker initiativet är jättebra, all heder till dig! Men det är alltid svårt när man blandar in siffror.

Jag brukar till exempel lyssna "Jättestarkt", där medelnivån är kanske 80 dB och toppnivån är uppemot 110 dB. Jag har hört andra beteckna "Jättestarkt" som 70 dB medel och 80 dB i topp (med en massa dist), så det är svårt att säga något...

Som sagt, en medelnivå på 100 dB tror jag knappast någon kan lyssna på hemma i vardagsrummet.

Link to comment
Share on other sites

Totel votes: 72 !!??

Jag får det bara till 60.

Det är robotiserat.

Möligen har 12 startat men ej avslutat. Vet ej.

... och nu kommer snart beskrivningen av medeleuphonianen? Det vore spännande att få en text skriven om hur vi alla är i medeltal. Det är riktigt svenskt att vilja veta det.

Precis! :D

Man vill ivrigt veta det, men jag väntade 100 svar.

Annars verkar det som att Bebops tidiga analys står sig.

Jag är tvilling och får på grund av det ofta förfrågningar om att delta i olika studier.

Alldeles nyligen deltog jag i en omfattande studie om "Den musicerande människan – kultur och arv i samspel".

Väldigt bra studie med många intressanta frågor. Det tog över fyra timmar att svara på frågorna, och det innefattade allt från frågor om barndomen till hörtester om toner, skalor, takt mm.

Men, i det testet fanns ingenting om musiklyssning varför jag tänkte skicka resultatet ovan till forskningsgruppen.

Nu är jag starkt tveksam till att vi representerar normen, och det är inte vida känt vad en euphonian är. Men poängen är att jag tror musiklyssnande påverkar välbefinnandet mycket mer än musikutövande.

Link to comment
Share on other sites

... och nu kommer snart beskrivningen av medeleuphonianen?

Euphonianen lyssnar på pop, rock, blues och lite jazz. När han (det är en han) lyssnar okoncentrerat är det både hemma och på jobbet var och varannan dag, och ca 12 timmar per vecka får han möjlighet att lyssna aktivt koncentrerat.

Han väljer engagerande musik efter humör, och musikerna ska vara skickliga. Det är viktigt att inspelningen är bra och att återgivningen i lyssningsrummet har god kvalitet eftersom han helst lyssnar hemma med sina högtalare. Han lyssnar helst ensam, ganska högt och högre vid aktiv lyssning än vid passiv.

För det mesta lyssnar han på verken från början till slut, och byter därefter till ett nytt album.

Fokus vid lyssning ligger på att kunna njuta av musiken, men han läser konvolutet och fördjupar sig i inspelning, produktion och kollar upp bandets diskografi.

Han köper fyra album i månaden och lyssnar året om med en viss övervikt under vintern.

Det spelas i huvudsak cd, men även nedladdat/rippat och LP förekommer i stor utsträckning.

Han har bra koll på sitt musikbibliotek.

Han kanske ser ut såhär;

Anatomy_of_a_Music_Nerd.jpg

Illustration: Jim Anderson

Link to comment
Share on other sites

Jag är tvilling och får på grund av det ofta förfrågningar om att delta i olika studier.

Alldeles nyligen deltog jag i en omfattande studie om "Den musicerande människan – kultur och arv i samspel".

Väldigt bra studie med många intressanta frågor. Det tog över fyra timmar att svara på frågorna, och det innefattade allt från frågor om barndomen till hörtester om toner, skalor, takt mm.

Men, i det testet fanns ingenting om musiklyssning varför jag tänkte skicka resultatet ovan till forskningsgruppen.

Nu är jag starkt tveksam till att vi representerar normen, och det är inte vida känt vad en euphonian är. Men poängen är att jag tror musiklyssnande påverkar välbefinnandet mycket mer än musikutövande.

Är också tvilling och har precis som du gått igenom en del undersökningar från Karolinska genom åren.

Denna studien var den absolut mest omfattande. Slet länge med IQ-frågorna :Thinking:

Jag hade också väntat mig mer frågor kring lyssnandet.

Ska bli skoj att se resultatet från studien, däremot är det kanske bäst att slippa se åtminstone vissa delar av de egna resultaten.

Takt och ton gick nog bra, värrre med att hitta mönster mellan figurer. :Cry:

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Euphonianen lyssnar på pop, rock, blues och lite jazz. När han (det är en han) lyssnar okoncentrerat är det både hemma och på jobbet var och varannan dag, och ca 12 timmar per vecka får han möjlighet att lyssna aktivt koncentrerat.

Allt stämde utom att lyssna på jobbet - för där avviker jag. Annars är det slående likt mig! ;)

Däremot är utseendet bara likt på en punkt - Chuck Taylors pjuck.

Edited by conan
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jag spelar i stort sett allt jag kan komma över förutom olika typer av metal och hårdrock / punk. Det kan vara allt från dansband, elektronisk musik, pop, hiphop, eurodance, house, trance, vocal trance, blues, jazz, visor och förr var det en hel del psy-trance vilket det inte är nuförtiden. Men sen jag började gå på begravningar senaste tiden där släktingar har gått bort och dop osv så har jag börjat intressera mig för orgel musik. Riktigt maffigt att lyssna på denna typen av musik. Medans andra var sorgsna över att släktingar hade passerat så satt jag istället och lyssnade på dessa fantastiska stycken lika fascinerat varje gång. Otroligt intressanta stycken en del. Jag skulle kunna ha en hel samling sådana skivor. Hyllmeter med bara orgelmusik. Förr spelade jag musik 8 timmar om dygnet varje dag året om i ungefär 10 års tid. Nu blir det när man lyssnar på radio enbart. Innan var det cd. Nu är det nästan enbart nätradio via Sonos. Jag kör just nu en kanal som heter: Orgelradio.eu. Riktigt bra den kanalen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Haltar i första frågan. Progressive Metal är en av mina första val där, sen Progressive-"allt annat". Hittade till och med ett band som spelar progressive Bluegrass. Sen är det andra typer av Metal, först därefter kommer mera traditionella modeller av musik.

Jag ska antingen välja flera alternativ i första frågan eller inget alls.

Link to comment
Share on other sites

Haltar i första frågan. Progressive Metal är en av mina första val där, sen Progressive-"allt annat". Hittade till och med ett band som spelar progressive Bluegrass. Sen är det andra typer av Metal, först därefter kommer mera traditionella modeller av musik.

Jag ska antingen välja flera alternativ i första frågan eller inget alls.

Hmm, du kunde väl välja flera alternativ?

Själv lyssnar jag just nu på Don Ellis, en slags soul-jazz.

Det blir lite för många alternativ om man skulle ta med stilar. Man måste nog bunka ihop det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...