Jump to content

Frågeformulär om musiklyssning  

95 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Posted

Våra lyssningsvanor

Det verkar finnas ganska få studier om hur musiklyssnande påverkar välbefinnandet.

Det finns skillnader i när man lyssnar, hur man lyssnar, vad man lyssnar på och vad det är som får oss att må bra.

Såhär i enkäternas tidevarv tänktes därför att vi kunde göra ett litet minitest här på Euphonia med frågor som kan tänkas vara intressanta.

DSC_3096.JPG

Så vilka är dina lyssningsvanor :?:

Hoppas många har lust att delta. Den som svarar är givetvis anonym.

:)

Posted

Mina lyssningsvanor har ändrats med åren allt eftersom min anläggning har förbättrats och med det ljudet också.

Satt många gånger på sin höjd kanske någon timma innan man tröttnade på ljudet som inte kunde kallas helt okej så det blev jobbigt tillslut.

Men nu är det bara så skönt att komma hem från arbetet duscha äta prata med familjen i den ordningen,och sen bänka sig framför högtalarna

Nu för tiden måste jag ha minst två-tre timmar med musik annars känns det som jag har missat något den dagen :app:

Och vad lyssnar jag på det beror helt på sinnelaget för dagen, ibland lugnt och fint men nästa dag är det raka motsatsen

så sinnesstämningen är väldigt viktigt vad jag väljer.

Posted

Mycket intressant undersökning. Det som jag tycker hade varit intressant är att lägga till åldersaspekten. Möjligheten att se om det finns någon tydlig (statistiskt säkerställd) skillnad mellan personer som är t.ex. 25, 50 och 75 år hade varit mycket intressant. Jag är medveten om att det ställer helt andra krav på systemet, men för framtiden kanske?

Posted
Mina lyssningsvanor har ändrats med åren allt eftersom min anläggning har förbättrats och med det ljudet också.

Satt många gånger på sin höjd kanske någon timma innan man tröttnade på ljudet som inte kunde kallas helt okej så det blev jobbigt tillslut.

Men nu är det bara så skönt att komma hem från arbetet duscha äta prata med familjen i den ordningen,och sen bänka sig framför högtalarna

Ur ett forskningsperspektiv kan man ju då fråga sig om hifi och välljud kan sägas förbättra välbefinnandet :?:

Det som jag tycker hade varit intressant är att lägga till åldersaspekten.

Ålder kan vara intressant eftersom musik i hög grad hänger ihop med tidsepoker.

Jag hade också tankar på att ha frågor:

- om man spelar instrument eller sjunger (aldrig spelat, spelade som barn, spelar till husbehov, spelar i orkester/band/kör)

- kön (man, kvinna)

- antal personer i hushållet (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8)

Skulle det vara intressant att lägga en ny tråd med dessa frågor :?:

Om man får ungefär lika många svar så kan man se tendenser även om man inte kan koppla någons svar på en fråga till denna persons svar på en annan fråga.

Guest Musicus
Posted
Skönt å se att man inte är ensam om att spela samma låtar om och om igen... :)

hehe, det er lett å få en "hang up" på en skive eller gruppe :D

mvh

Posted

Det händer ju inte sällan att jag lyssnar på samma verk ett otal gånger i följd, tex. 20 olika inspelningar av samma Mahlersymfoni. Och då händer det ju att man går tillbaka och jämför olika avsnitt i Symfonin innan man kan bestämma sig för vilken version som rockar fetast den dagen.

Men i normalfallet skulle jag aldrig lyssna på samma stycke/låt gång på gång utan att ha ett mycket tydligt syfte!

/ptr

Posted
Det händer ju inte sällan att jag lyssnar på samma verk ett otal gånger i följd, tex. 20 olika inspelningar av samma Mahlersymfoni. Och då händer det ju att man går tillbaka och jämför olika avsnitt i Symfonin innan man kan bestämma sig för vilken version som rockar fetast den dagen.Men i normalfallet skulle jag aldrig lyssna på samma stycke/låt gång på gång utan att ha ett mycket tydligt syfte!/ptr

Mahler rockar :D

För mig är risken att lyssna om att man får en jäkla baksmäll till slut och inte klarar lyssna på gruppen eftersom man "spelat sönder" en låt.Om jag spelar en skiva måttligt så håller den längre. Och framför allt inte mer än en gång per lyssningstillfälle.

De som lyssnade på Kal P Dals radioprogram vet att han alltid avslutade med John Cougar Mellencamps Pink Houses - En högrisklåt!

Posted
För mig är risken att lyssna om att man får en jäkla baksmäll till slut och inte klarar lyssna på gruppen eftersom man "spelat sönder" en låt.

För mig handlar det om den avslutande urvalsmetoden... :D

Jakten på bergsäkra kort och tidlös musik... :icon_smile_cool:

Posted
Ålder kan vara intressant eftersom musik i hög grad hänger ihop med tidsepoker.

Ålder i denna undersökning hade inte gett så mycket då åldersfördelninge på Euphonia inte speglar ålderspyramiden i samhället. Vissa åldrar är "överrepresenterade" och andra finns det rätt få av. Det blir svårt att dra några bra slutsatser av det. Samma sak med kön, utbildning och lön.

Slutsatsen av resultatet blir vad medlemmarna på Euphonia anser. Av det kan man möjligen dra slutsatser av vad hifi-intresserade män tycker. Men troligen inte ens det eftersom jag inbillar mig att t ex svaren från medlemmarna på t ex Faktiskt hade avvikit från svaren härifrån. Men om man skulle vilja jämföra resultaten mellan svar från olika forum hade man behövt mer underliggande data som t ex ålder, utbildning, lön, yrke, bostadstyp, bosättningsort, familjestatus, hur dyr hifi man har osv. Då hade man kunnat koppla sociala aspekter till undersökningen och få en mer djuplodande analys. En sådan kunde stort värde för t ex en marknadsförare som vill kunna urskilja grupper för riktad kommunikation med inslag som slår an till målgruppen.

Här får vi vart fall en intressant inblick i vad som kännetecknar kollektivet på Euphonia, vilket är kul. Den visar så här långt att vi i vår likhet är rätt så olika men där det också finns en del mer markerade drag.

Posted

På frågan "Vilken ljudvolym brukar du föredra vid aktiv lyssning? Normal volym c:a 75dB". Spl. 75dB är en väldigt svag nivå för musiklyssning. Ett normalt samtal på en meters avstånd ligger på 70-75dB. Hur svagt blir då 40dB?

Posted

Jag undrar också om dB-angivelserna.

Om det är angett i medelnivå så är 100 dB olyssningsbart. Om det är angett i maxnivå så är 40 dB nästan ohörbart och 100 dB inte alls speciellt starkt.

Posted

Upptäcker när jag mäter att toppnivån här ser ut att ligga runt 90-95dB mestadels. :)Kanske lite mer ibland...

Posted (edited)
Ljudnivå

Statens Skola för Vuxna i Härnösand

Ljudtrycksnivå (dB) Exempel:

0 Förekommer sällan

10 I naturen

20 Svag viskning

30 Tyst förortsgata

40 Svag radiomusik

50 Dämpat tal

60 Normalt tal

70 Stark radiomusik

80 Mindre verkstad

90 Stor bullrig verkstad

100 Träbearbetning, metallsågning

Plötsligt försvann alla tidigare inlägg :o men jag hoppas att det är återställt.

Aha... :D (Omröstningen kommer upp på varje ny sida... ;):))

Edited by Timbre™
Polletten trillade ner.
Posted
Var har du fått det ifrån?

Det har jag mätt med ljudnivåmätare vid flera olika tillfällen. Jag tror att jag även sett det i den blåa ljudbibel från B&K.

Posted
Det har jag mätt med ljudnivåmätare vid flera olika tillfällen. Jag tror att jag även sett det i den blåa ljudbibel från B&K.

Så det vore bättre att relatera till mätningar utförda hemma hos gcs?

Det skulle då ersätta uppgifter från Wikipedias engelska huvudsida om ljudtryck i en allmän enkät?

Posted
Så det vore bättre att relatera till mätningar utförda hemma hos gcs?

Det skulle då ersätta uppgifter från Wikipedias engelska huvudsida om ljudtryck i en allmän enkät?

Ja varför inte? Jag har mätt med ljudnivåmätare från B&K och jag har mätt med instrument som jag själv äger, Audio Control SA3050A och ett från Klark Techik DN60 och jag har jämfört med en enkel nivåmätare från Kjell.com. Märkligt nog så verkar även den stämma med de tidigare. Jag äger också två mätmickar som är kalibrerade.

Posted
Väldigt svagt (ca 40dB)

Ganska svagt

Normal volym (ca 75dB)

Ganska starkt

Mycket starkt (ca 100dB)

Egentligen är dB-angivelserna av underordnad betydelse. De kan ses som riktmärken, men t.ex. 75dB kan upplevas totalt olika från person till person beroende på bl.a. uppväxtmiljö, arbetsmiljö, perceptionella referenser, ljudets sammansättning samt miljön där ljudnivån levereras. Spektrat "Väldigt svagt" till "Mycket starkt" är däremot betydligt mer intressant ur ett rent frågeperspektiv. Det svarar på hur lyssnaren själv upplever sina lyssningsvanor.

Posted
Jag undrar också om dB-angivelserna.

Om det är angett i medelnivå så är 100 dB olyssningsbart. Om det är angett i maxnivå så är 40 dB nästan ohörbart och 100 dB inte alls speciellt starkt.

Vad är "medelnivå"? vad är "maxnivå"? vad är "olyssningsbart"? vad är "nästan ohörbart"? vad är "inte alls speciellt starkt".

Man ska väl inte tillföra fler frågetecken än nödvändigt i en enkät?

Posted
Ja varför inte?

Jag tänkte främst på att alla som inte har varit hemma hos dig och fått din specifika förklaring kanske också kunde svara på enkäten.

Posted
Jag tänkte främst på att alla som inte har varit hemma hos dig och fått din specifika förklaring kanske också kunde svara på enkäten.
Jag har inte svarat på enkäten.
Posted
Ur ett forskningsperspektiv kan man ju då fråga sig om hifi och välljud kan sägas förbättra välbefinnandet :?

Jag skulle nog vilja påstå att det har något slags välbefinnande egenskap.

Posted

Absolut! Fortfarande har jag och P-pan TD med Green Desert som favoriter, eller hur? ;)

Den plattan skänker ett lugn och harmoni när man spelar titelspåret.

Posted

Du kan ha rätt men jag är inte säker och det är inte självklart.

Mitt välbefinnande blev minst lika bra för 30 år sedan med en integrerad Luxman och sprängda Bose-högtalare.

Men om jag hade bytt tillbaka till det idag hade jag förmodligen blivit deprimerad :D

Svårt!

Green Desert

:mm:

Posted
Absolut! Fortfarande har jag och P-pan TD med Green Desert som favoriter, eller hur? ;)

Så är det ju... :)

Fast om jag tänker efter lite så var det rätt så länge sedan den snurrade här hemma :black:

Jag får väl ha den i åtanke den dagen jag kommer hem från ett arbetspass med lite stressigare tempo.

För visst är det så att musik i allmänhet, och kanske TD i synnerhet, är ett fint sätt att åter känna välbefinnande.

• 2 weeks later...
Posted (edited)
Vad är "medelnivå"? vad är "maxnivå"? vad är "olyssningsbart"? vad är "nästan ohörbart"? vad är "inte alls speciellt starkt".

Man ska väl inte tillföra fler frågetecken än nödvändigt i en enkät?

Du hade ju en hänvisning i inlägget före dig:

Väldigt svagt (ca 40dB)

Ganska svagt

Normal volym (ca 75dB)

Ganska starkt

Mycket starkt (ca 100dB)

Detta är angivet i medelnivå (som man dessutom kan ange i dBA, dBC, etc, där man viktar olika frekvensområden olika).

Om det är angett i maxnivå (toppnivå) så kan man lyssna till 120 dB utan att få det minsta ont i öronen. Så det är en väldig skillnad på 100 dB och 100 dB beroende på vilken "dB" man menar.

Edited by Almen
Posted
Du hade ju en wiki-hänvisning i inlägget före dig:

Detta är angivet i medelnivå (som man dessutom kan ange i dBA, dBC, etc, där man viktar olika frekvensområden olika).

Om det är angett i maxnivå (toppnivå) så kan man lyssna till 120 dB utan att få det minsta ont i öronen. Så det är en väldig skillnad på 100 dB och 100 dB beroende på vilken "dB" man menar.

Var i en idrottshall hela söndagen. Ungar som idrottade. Mätte lite ljud över tid.

Snitt 87db

Max 102db

Detta var från en liten läktare 3 rader upp och inte från närliggande ljudkälla. Ljudet kom från barnen och idrotten i hallen.

Har vi någon gumpalärar på forumet???

När jag lyssnar på musik riktigt högt gåt det upp mot 100db, men vanligtvis snittar jag som i gympahallen , runt 87db och det är rätt bra tryck tycker jag.

/Lomhörd Apexorca