Jump to content

Recommended Posts

Posted

Just nu så snurrar ett par skivor med kvinnliga sångerskor som framför låtar som ligger i trakterna kring bossa och jazz. För mig är det perfekt att slänga på när man kommer hem från jobbet och vill varva ner. Men jag skulle vilja ha tips från er om ni har några favoriter som ni tror kan passa.

Mina tre favoriter just nu är Bebel Gilberto

refdp_image_z_0-1_zpsf7d7e902.jpeg

Lite mer jazzig är Rosa Passos.

refdp_image_z_0_zps5bb33089.jpeg

Och vill man ha lite modernare stuk med lounge-känsla är Gabriela Anders perfekt.

refdp_image_0_zps34f5f873.jpeg

Men som sagt, jag tar gärna emot tips på fler fina flickor :blush

Posted
Just nu så snurrar ett par skivor med kvinnliga sångerskor som framför låtar som ligger i trakterna kring bossa och jazz. För mig är det perfekt att slänga på när man kommer hem från jobbet och vill varva ner. Men jag skulle vilja ha tips från er om ni har några favoriter som ni tror kan passa.

Mina tre favoriter just nu är Bebel Gilberto

refdp_image_z_0-1_zpsf7d7e902.jpeg

Lite mer jazzig är Rosa Passos.

http://i1233.photobucket.com/albums/ff387/...ps5bb33089.jpeg

Och vill man ha lite modernare stuk med lounge-känsla är Gabriela Anders perfekt.

http://i1233.photobucket.com/albums/ff387/...ps34f5f873.jpeg

Men som sagt, jag tar gärna emot tips på fler fina flickor :blush

Har med tiden :) också fastnat för Bebel Gilberto och albumet Tanto Tempo. Bossanovan tycks stå i ständig utveckling och det finns numera mycket variation inom genren. Alltid säkrast att provlyssna före köp.

bossa003.JPG

Plundins upptäckt :) Maria Rita bjuder på många godbitar inklusive en helt underbar version av den klassiska boleron Dos Gardenias. Här finns väletablerade musikaliska gener och det märker man ganska snabbt.

bossa001.JPG

Får dock inte blandas ihop med Rita Maria :) för då hamnar man plötsligt i en experimentell bossa och det kräver betydligt mer tid i lyssningsstolen. Har själv inte suttit tillräckligt ännu.

bossa002.JPG

Posted

Vill man ta del av en mer välpolerad bossanova (inte minst vad gäller inspelningskvaliten) kan Lisa Ono vara ett alternativ. Med rötter i både Japan och Brasilien blandas utstuderad teknik med sydamerikansk musik. På en del spår farligt nära hissmusik och på andra ställen helt bländande.... :o:mm: Música suave är väl egentligen bara förnamnet... :)

lisaono009.JPG

Posted

Oj vad många bra tips, tackar! Fann direkt några klara beställningar.

Vill också passa på att tipsa om Cesaria Evora som vi kom i kontakt med i samband med en resa till Kap Verde. Där var hon deras okrönta sångdrottning (hon gick tyvärr bort för ett år sedan bara 70 år gammal.) Hon sjunger morna som ju är lite lite mer stillsamt och nedstämt, men hon gör det med skön inlevelse.

Men provlyssna gärna skivan Rogamar. Här finns härliga låtar som Avenida Marginal och Sombras di Distino.

Posted

Lill Lindfors hade ju en man i byrålådan - jag hittade denna tjej där.

51Io3bOWYeL_SL500__zpsdb5551f0.jpeg

Hon passar utmärkt in i temat på tråden, och skivan Sim är suverän. Förutom låt nr 3 som jag inte står ut med. De har släpat in en Hammondorgel och fått den att låta lika gällt som en enveten sommarmygga. Men annars klart njutbar.

Posted
Oj vad många bra tips, tackar! Fann direkt några klara beställningar.

Vill också passa på att tipsa om Cesaria Evora som vi kom i kontakt med i samband med en resa till Kap Verde. Där var hon deras okrönta sångdrottning (hon gick tyvärr bort för ett år sedan bara 70 år gammal.) Hon sjunger morna som ju är lite lite mer stillsamt och nedstämt, men hon gör det med skön inlevelse.

Men provlyssna gärna skivan Rogamar. Här finns härliga låtar som Avenida Marginal och Sombras di Distino.

Cesaria Evora är närmast helgonförklarad i Colombia och det skall mycket till innan utländska artister tar sig in i vallenato-

och salsaregioner som Barranquilla och Cali.

Underbar musik och skivproduktionens omfattning kan man sannerligen inte klaga på... :)

Albumet Rogamar är en utmärkt start och det finns även ett lämpligt samlingsalbum som en första kontakt.

evora02.JPG

En Liftboy Jr fylls snabbt upp med kapverdianska CD-album... ;):mm::)

evora01.JPG