bigblue Posted January 7, 2013 Posted January 7, 2013 Just nu så snurrar ett par skivor med kvinnliga sångerskor som framför låtar som ligger i trakterna kring bossa och jazz. För mig är det perfekt att slänga på när man kommer hem från jobbet och vill varva ner. Men jag skulle vilja ha tips från er om ni har några favoriter som ni tror kan passa. Mina tre favoriter just nu är Bebel Gilberto Lite mer jazzig är Rosa Passos. Och vill man ha lite modernare stuk med lounge-känsla är Gabriela Anders perfekt. Men som sagt, jag tar gärna emot tips på fler fina flickor Quote
Apexorca Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Snurrar just nu rätt mycket sådant. Rosalia de Souza snurrar mest. http://cdon.se/musik/de_souza_rosalia/d%27...port%5d-4145477 Riktigt skön och bara växer ju mer man hör den. Quote
lindome Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Tänkte precis tipsa om en platta, men någon hann före Undrar var Apexorca fick det tipset???? Kolla in ett italienst skivbolag som heter Schema: http://www.ishtar.it/artists_alphabetical_order.php Plattorna med Nicola Conte håller hög kvalitet. Likaså Gerardo Frisina. Quote
K-man Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Hmmm...nu blev man sugen på lite soft bozza...får nog köra igenom en laddning...så kanske man kan fylla på här sedan.... \\K-man Quote
Apexorca Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Testa lite Stan Getz. Där svänger det ofta goa bra bossa rytmer. Quote
Apexorca Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Om man inte aktar sig med bossanova kan det gå så här. Quote
Timbre™ Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Just nu så snurrar ett par skivor med kvinnliga sångerskor som framför låtar som ligger i trakterna kring bossa och jazz. För mig är det perfekt att slänga på när man kommer hem från jobbet och vill varva ner. Men jag skulle vilja ha tips från er om ni har några favoriter som ni tror kan passa. Mina tre favoriter just nu är Bebel Gilberto Lite mer jazzig är Rosa Passos. http://i1233.photobucket.com/albums/ff387/...ps5bb33089.jpeg Och vill man ha lite modernare stuk med lounge-känsla är Gabriela Anders perfekt. http://i1233.photobucket.com/albums/ff387/...ps34f5f873.jpeg Men som sagt, jag tar gärna emot tips på fler fina flickor Har med tiden också fastnat för Bebel Gilberto och albumet Tanto Tempo. Bossanovan tycks stå i ständig utveckling och det finns numera mycket variation inom genren. Alltid säkrast att provlyssna före köp. Plundins upptäckt Maria Rita bjuder på många godbitar inklusive en helt underbar version av den klassiska boleron Dos Gardenias. Här finns väletablerade musikaliska gener och det märker man ganska snabbt. Får dock inte blandas ihop med Rita Maria för då hamnar man plötsligt i en experimentell bossa och det kräver betydligt mer tid i lyssningsstolen. Har själv inte suttit tillräckligt ännu. Quote
Timbre™ Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Vill man ta del av en mer välpolerad bossanova (inte minst vad gäller inspelningskvaliten) kan Lisa Ono vara ett alternativ. Med rötter i både Japan och Brasilien blandas utstuderad teknik med sydamerikansk musik. På en del spår farligt nära hissmusik och på andra ställen helt bländande.... Música suave är väl egentligen bara förnamnet... Quote
Bo I Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Jag tycker att Esperanza Spalding och albumet Esperanza är bra och passar in i tråden. Quote
Timbre™ Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Jag tycker att Esperanza Spalding och albumet Esperanza är bra och passar in i tråden. Absolut! Där finns ju några jazzpärlor och etiketten HEADS UP ger intryck av kvalitet. Quote
bigblue Posted January 8, 2013 Author Posted January 8, 2013 Oj vad många bra tips, tackar! Fann direkt några klara beställningar. Vill också passa på att tipsa om Cesaria Evora som vi kom i kontakt med i samband med en resa till Kap Verde. Där var hon deras okrönta sångdrottning (hon gick tyvärr bort för ett år sedan bara 70 år gammal.) Hon sjunger morna som ju är lite lite mer stillsamt och nedstämt, men hon gör det med skön inlevelse. Men provlyssna gärna skivan Rogamar. Här finns härliga låtar som Avenida Marginal och Sombras di Distino. Quote
Jonne Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 (edited) Astrud Gilberto Försökte fixa ett fint youtube fönster fick inte rätt med det Edited January 8, 2013 by Jonne Quote
bigblue Posted January 9, 2013 Author Posted January 9, 2013 Lill Lindfors hade ju en man i byrålådan - jag hittade denna tjej där. Hon passar utmärkt in i temat på tråden, och skivan Sim är suverän. Förutom låt nr 3 som jag inte står ut med. De har släpat in en Hammondorgel och fått den att låta lika gällt som en enveten sommarmygga. Men annars klart njutbar. Quote
Apexorca Posted January 9, 2013 Posted January 9, 2013 Lisas bästa om ni frågar mig. Skön bossakänsla. Quote
Timbre™ Posted January 10, 2013 Posted January 10, 2013 Oj vad många bra tips, tackar! Fann direkt några klara beställningar. Vill också passa på att tipsa om Cesaria Evora som vi kom i kontakt med i samband med en resa till Kap Verde. Där var hon deras okrönta sångdrottning (hon gick tyvärr bort för ett år sedan bara 70 år gammal.) Hon sjunger morna som ju är lite lite mer stillsamt och nedstämt, men hon gör det med skön inlevelse. Men provlyssna gärna skivan Rogamar. Här finns härliga låtar som Avenida Marginal och Sombras di Distino. Cesaria Evora är närmast helgonförklarad i Colombia och det skall mycket till innan utländska artister tar sig in i vallenato- och salsaregioner som Barranquilla och Cali. Underbar musik och skivproduktionens omfattning kan man sannerligen inte klaga på... Albumet Rogamar är en utmärkt start och det finns även ett lämpligt samlingsalbum som en första kontakt. En Liftboy Jr fylls snabbt upp med kapverdianska CD-album... Quote
Recommended Posts