new order Posted December 31, 2012 Posted December 31, 2012 Man kan undra varför en fråga om smartphones mitt ibland all hifi.Men egentligen är det inte så konstigt!med alla datalösningar som finns börjar smartphonen att framträda allt mer som ett fjärrkontroll alternativ,förutom att man kan ringa med den (som förresten verkar få allt lägre prioritet). Jag har en smått idiotisk smartphone från LG som är fylld av bloatware som inte går ta bort.En android.Detta är min första smartphone och den har mer än en gång frestat mitt tålamod.Den kommer så småningom att sluta sin bana i en vägg,alternativt golv. Nu finns det en mängd att välja mellan.Först ska man välja vilket operativsystem man ska ha.Ios verkar i nuläget vara det som har mest stöd från hifi industrin med appar.Iphone verkar också vara bra och stabila. Gillar dock inte kulten runt det hela.De mest inbitna är..fanatiker.Är de värda sitt pris?Allt är i betraktarens öga. Android verkar vara för de som gillar att mecka,deras market är fullt med skit.Appar som bara är dynga.Men själva telefonerna,hårdvaran är top notch.Kanske behövs det värstinglurar för att driva alla skitappar som finns. Windows 8 phone är det sista alternativet.Kanske det givna valet för en som använder windows hemma,men hur blir det med stödet?Kommer det finnas stöd för windows från tillverkarna i hifi industrin. Jag är villrådig.Någon som har några inputs?Lutar åt att gynna finnarna och Nokias nya lurar med windows just nu iaf. Quote
Bebop Posted December 31, 2012 Posted December 31, 2012 Skitappar eller inte... Man laddar naturligtvis bara ner de man tror på. Jag är inte på något sätt expert men min svärson är rätt hemma på det. Han jobbar med programutveckling på Handelsbanken och är en av männen bakom nya Swish. Utifrån en säkerhetsaspekt rekommenderar han Android. Han säger att nästan 80 % av säkerhetsproblem hos kunder idag är hänförbara till iPhone/Apple. Han menar naturligtvis då säkerhet kopplat till bankens tjänster. När det gäller musik/remote har jag fått rekommendationen att satsa på Androidtelefon plus en iPad 2.0 WiFi. Då har man tillgångar till samtliga appar. JRiver t ex har en app som heter Gizmo för Android men det finns en ännu bättre till iPad. Det går alltså kombinera iPad Wifi med ett nät där huvuddatorn är en PC. Jag satsade på en HTC Android med 4,7 tums skärm och jag kommer troligen att köpa även en iPad 2.0 WiFi. (Jag "måste" lyssna på min svärson). Quote
Ekman Posted December 31, 2012 Posted December 31, 2012 Haha slave to authority visar sig igen Skönt med lite underhållning såhär på nyårsafton. Quote
Bebop Posted December 31, 2012 Posted December 31, 2012 Haha slave to authority visar sig igen Skönt med lite underhållning såhär på nyårsafton. Alltid kul att kunna roa någon. Det är inte alla som är så lättroade... Quote
new order Posted December 31, 2012 Author Posted December 31, 2012 Det är bara ett jäkla getingbo.Vill egentligen gynna Nokia.Koreanerna är inte favoriter i min värld.Varken LG eller Samsung.Hujedamig. De flesta appar till android suger mer eller mindre tycker jag.Till min telefon har jag testat de flesta webbläsare.Den som är minst dålig är Opera. Tycker android är lite som windows 98,det är som att kasta ner en sockerbit i vatten.Löses upp eftersom. Tror att Ios och windows har lite mer kontroll på vad som dyker upp på market.Men android som det dominerande os´et går inte helt att utesluta. Quote
Double A Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 Jag har inte börjat med "dator-uppspelning" av musik ännu, men jag tycker om min iPhone 4s och iPad 2an jag också har. En kompis till mig kör med Android telefon och jag upplever det som ett evigt mekande, ska vi ut och springa så måste han först starta GPSen sedan appen som håller koll på hur långt, och sakta vi springer Och ja vet inte hur många gånger ja hört, -ja fick blåsa om telefonen igår, har så mycket skit i den. Nu kanske det är min vän som är onormalt telefon nördig men jag håller med dig att Android systemet verkar rätt mekeigt. Jag har aldrig jobbat i en Mac dator utan bara kommit i kontakt med Apple med mina två igrunkor och dom älskar jag! Ang säkerheten litar jag på Bebop, jag känner mig iallafall rätt trygg med att dom appar ja laddar ner finns samlade under ett "tak" som (förhoppningsvis) någon har kollat upp innan dom släpps till allmänheten. Med vänlig hälsning, Anders Quote
Bebop Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 En kompis till mig kör med Android telefon och jag upplever det som ett evigt mekande, ska vi ut och springa så måste han först starta GPSen sedan appen som håller koll på hur långt, och sakta vi springer Då har han laddat ner ett dåligt program. Tipsa honom om Endomomndo som du slipper meka med. Quote
Nik Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 Jag kan bara rekomendera apple om det gäller musik.. Iphone o ipad tillsammans med remote ( apples egna " fjärr") har fördelen att dom funkar... Inget micklande o pillande utan bara integrerad funktionalitet... Android är o förblir ett hopkok utan funktionskrav o kontroll.... Gott nytt o lycka till med din nya leksak //Nik Quote
Richard Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 (edited) Använder, likt Double A, Iphone 4s och Ipad 2 och är väldigt nöjd med detta. På datorfronten däremot är det PC som gäller, mest av gammal vana. Jag kör med J River Mediacenter på PCn och Iphonens/ Ipadens app för att styra JR MC. Detta fungerar ypperligt. Skaffar du en Iphone och sedan även en Ipad så känner du mycket snabbt igen dig. Min fru har en androidtelefon som hon jättenöjd med förutom att den behöver laddas ofta vilket jag inte känner är ett bekymmer med min Iphone. Säkert inställningar som kan råda bot på detta dock. //Richard Edited January 1, 2013 by Richard Quote
crion Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 (edited) Rekommendation till icke telefon nördar: Apple 5 / Ipad 4. Om du inte vet varför du vill ha en android är det förmodligen lättare att komma igång med en iphone 5 / Ipad 4. Edited January 1, 2013 by crion Quote
Anders Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 När man använder telefonen som fjärrkontroll går det ofta till en router via WiFi. Jag har just nu stora problem med min iPhone 4 eftersom det är mycket buggar i WiFi i IOS 6 (även 6.01 som skulle rätta till det). Detsamma lär gälla iPad. Väntar på att det skall komma en uppdatering. Om det nu kommer att funka? Jag har sett uppgifter på nätet om att Apple kanske inte kommer att stödja WiFi som bara används lokalt utan uppkoppling till Internet. Hoppas att detta inte stämmer. Jag kan inte se någon anledning att man måste ansluta sin musikserver till Internet. Quote
new order Posted January 1, 2013 Author Posted January 1, 2013 (edited) Undrar inte jag om Pyttemjuk så småningom även kommer dominera här med?Allt tyder på det i min åsikt.Deras nya W8 som universalplattform tror jag kommer locka rätt många.Nuförtiden är det inte ens något meckande med windows heller.Vem kunde tro det när windows 95/98 var som vanligast? Apple är duktiga på att göra allt användarvänligt och snyggt,de var dessutom tidiga med cloudfunktioner.Men jag tycker även de är jäkla duktiga på ta betalt med.Där är dom definitivt den ohotade ettan. Edited January 1, 2013 by new order Quote
eliot Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 Jag har just nu stora problem med min iPhone 4 eftersom det är mycket buggar i WiFi i IOS 6 (även 6.01 som skulle rätta till det). Detsamma lär gälla iPad. Väntar på att det skall komma en uppdatering. Om det nu kommer att funka? Jag har sett uppgifter på nätet om att Apple kanske inte kommer att stödja WiFi som bara används lokalt utan uppkoppling till Internet. Aldrig hört talas om detta! Är det någon annan som har sådana problem - jag har oxå iPhone 4 med iOS6.01 men jag använder den inte som fjärrkontroll. Det låter märkvärdigt Tillägg: Här kan man läsa om buggen som tydligen mest berör iPhone 4S Quote
Anders Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 Det finns många rapporter om det på nätet, som du också hänvisar till. Det gäller bara WiFi, annars fungerar min telefon helt normalt. Det har kommit fler buggfixar i version 6.02 men den finns än så länge bara för Iphone 5 och iPad Mini. Quote
hexen Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 Har en Iphone 5 och har inga wifi problem kör IOS6.02 Quote
hultin Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 Har använt iPhone några år privat och i jobbet nu. Familjen i övrigt (3 pers till) kör med Android. Bytte i mars från iPhone till Android själv....kan säga att jag tycker det är betydligt mer krångel med min Sony Xperia S än med iPhone.... Har haft en stark aversion mot iPhone och Apple - men jag börjar mjukna eftersom det är så förbenat enkelt att få allt att lira tillsammans. Vi har 2 Ipads hemma (1 och 2) samt 2 iPhones nu.... Smidigt att koppla det mot Linnen som finns hemma och köra ljudet direkt ur den. Om jag vill kika på SVT-play (eller om barnen vill se på något) är det bara att välja AppleTV och sedan köra (även om jag ännu inte köpt en AppleTV, men jag är nära att skaffa en...). Så - jag skulle rekommendera en iPhone, men jag skulle aldrig köpa en "rent". Hittills har det varit via abbonemang osv som jag skaffat dem och då känns det mer överkomligt.... Quote
ukiro Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 (edited) Det finns en stark kult både kring Apple/iphone och android. Lyckligtvis behöver man inte delta i blind dyrkan oavsett vad man väljer, så man kan gott bortse från fanatikerna. Jag jobbar bland annat med både webb och appar till mobila enheter, så jag har hyffsad koll på båda. Bebops kommentar (via sonen svärsonen) om säkerhet i iOS låter mycket långsökt i mina öron men jag känner inte till detaljerna. Hur som helst är det kanske överkurs för den här tråden. För min egen del är det inget som helst snack om att iphone hittills varit den starkaste plattformen, men det betyder inte att det varar för evigt. Jag körde en (kort) tid en android som jobbtelefon men blev helt vansinnig trots att jag verkligen ville gilla den. Nu i version 4+ är Android mognare, men håller inte samma nivå i min mening. En liten observation: Det säljs fler android-telefoner än iphones i Sverige, men om man ser sig omkring i t ex Stockholms tunnelbana där snart varje människa sitter och tittar ner i en telefon, så är det 80-90% iphone. Det spelar mindre roll hur många som säljs om det bara är den ena plattformen som faktiskt används… Detta går att underbygga med mycket mer statistiskt säkerställd data än personliga iakttagelser också, och antyder oblygt att Apples omhuldade användarvänlighet är på riktigt. Edited January 1, 2013 by ukiro Quote
new order Posted January 1, 2013 Author Posted January 1, 2013 (edited) Det finns en stark kult både kring Apple/iphone och android. Lyckligtvis behöver man inte delta i blind dyrkan oavsett vad man väljer, så man kan gott bortse från fanatikerna. Kollar man prisjakt så är det ofta fullt krig i kommentarer runt telefoner mellan fanboys.Tycker ofta att det är android användare som försöker hävda sig och idiotförklara alla som kör något annat.Man får försöka läsa mellan raderna så gott man kan.Äppeldyrkarna brukar generellt vara mindre irriterande! Är som sagt inne lite på en windows phone.Användarvänligheten på den ska kunna konkurrera med apples.Det stora frågetecknet är om även W8 kommer få ett konkurrenskraftigt app utbud. Jag är jäkligt less på att vara försökskanin för misslyckade appar som genomsyrar android market.Största fördelen med min (un)Lucky Goldstar är att batteriet går att ta bort om telefonen skulle låsa sig. Vilket hänt ofta.Har numer försökt minimerat app antalet.Då funkar den jämndåligt iaf. I LGs fall så är inte hårdvaran problemet utan de är värdelösa på mjukvaran.De nyare ska vara bra mkt bättre på detta,men hur dum vore man om man skaffade en LG till om man varit så missnöjd som jag varit med min? Edited January 1, 2013 by new order Quote
Anders Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 Om man skall använda sin smartphone för att kontrollera en audioserver så är det bra att utgå från vilka appar som finns tillgängliga för den servern snarare än Apple eller Android generellt. Om det går, det kan vara svårt att bilda sig en uppfattning om apparna om man inte kan provköra. Om man skall använda den till en audioserver kan en iPad vara bättre. Det blir större läsyta och det går bra att ha en litet större apparat hemma. Jag gillar min iPhone fast jag tycker illa om Apple. Den har fungerat mycket bra förutom två problem. Det ena är WiFi buggarna i senaste IOS och det andra är att det tog ett och ett halvt år innan batteritiden blev rimlig. Quote
crion Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 (edited) När man använder telefonen som fjärrkontroll går det ofta till en router via WiFi. Jag har just nu stora problem med min iPhone 4 eftersom det är mycket buggar i WiFi i IOS 6 (även 6.01 som skulle rätta till det). Detsamma lär gälla iPad. Väntar på att det skall komma en uppdatering. Om det nu kommer att funka? Jag har sett uppgifter på nätet om att Apple kanske inte kommer att stödja WiFi som bara används lokalt utan uppkoppling till Internet. Hoppas att detta inte stämmer. Jag kan inte se någon anledning att man måste ansluta sin musikserver till Internet. Vi använder iPhone 5/4S/4 och iPad 2 med iOS 6.01 och Meridian Sooloos Media Core och Sooloos app och jag kan inte säga att jag märkt något problem med wifi om jag inte går utanför routerns fysiska räckvidd. Den behöver inte någon koppling till internet för att Meridian Sooloos musikbiblioteks appen skall fungera heller. Edited January 1, 2013 by crion Quote
Anders Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 Det är bara att söka på nätet så kan man se att det är en massa andra förutom jag som har problem. Det är mer än vad jag kan förklara varför det fungerar på vissa och inte på andra. Jag har försökt flera olika tricks som nämns på nätet. Jag misstänker att många av dessa saknas substans, t.ex. startar om telefonen eller återställer nätverksinställningarna och då verkar det funka ett tag men efter en stund krånglar det lika mycket igen. Kanske beror på vilken router man har men min fungerade utmärkt med tidgare IOS. Dock lovande att det fungerar utan uppkoppling till Internet. Quote
crion Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 I en technote till linksys e4200 skall man stänga av CTF för airplay under IOS 6. Kolla upp din router om den har kända problem med ios 6 enheter. Quote
Anders Posted January 2, 2013 Posted January 2, 2013 Om en äppelprodukt inte fungerar så ligger ju alltid felet hos någon annan. - Det är dock så att routern fungerade med tidigare IOS, så det borde inte vara något fel på routern. Det kan dock hända att den inte längre stöds av Apple. Jag har uppgraderat firmware men väntar med vidare försök tills Apple har uppgraderat IOS. Har för närvarande inte så mycket tid att lägga på felsökning. Det är smart av Apple att lägga över all support på återförsäljare och operatörer, alltså sådana som bör kunna mindre om produkterna är de själva. Apple kan då sväva i relativ okunnighet om de problem som finns och dumpa dem på andra. Quote
Duck77 Posted January 2, 2013 Posted January 2, 2013 Tjena! Hade samma I-lands problem tidigare! Tänkte köpa en I-phone just för att kunna styra stereon med Plugplayer, vilket då inte fanns med Android. Efter en MASSA efterforskning så blev det en HTC Desire, efter det en Samsung Galaxy S2. Varför inte en Iphone, enkelt tycker dom är svintråkiga, har massa vänner med Iphone alla ser lika ut. Sen att det skulle vara mindre strul med Apple, ja kanske har flera bekanta som har Iphone som "hängt sig" startat om sporadiskt bryter mitt i samtal osv osv. Android KAN vara mega strul det med, inte så konstigt med många tillverkare och ingen direkt kontroll på Google Play om appar. För mig skulle, och är Iphone inget alternativ känns så styrt och amerikanskt Tv-Shop =) Men ska man ha Android så kan jag bara rekommendera kraftigare telefoner ex HTC One-X Samsung S2/S3. Billigare Android telefoner tycker jag är för sega. Bara ta sig till närmaste handlare och klämma och känna vad man vill ha, vilket är högst personligt! Lycka till! Fredde Quote
crion Posted January 2, 2013 Posted January 2, 2013 Om en äppelprodukt inte fungerar så ligger ju alltid felet hos någon annan. - Det är dock så att routern fungerade med tidigare IOS, så det borde inte vara något fel på routern. Det kan dock hända att den inte längre stöds av Apple. Jag har uppgraderat firmware men väntar med vidare försök tills Apple har uppgraderat IOS. Har för närvarande inte så mycket tid att lägga på felsökning. I det här fallet så rebootade routern. Routers har buggar. Det har visats tidigare när PS3:an kom t.ex. Deviceleverantörerna använder fler och fler funktioner i nät-"standarderna". Meridian Sooloos använder muticast t.ex vilket skall stödjas av routern men alla tillverkare testar inte allt vid första release av firmware. Det är tyvärr inte så enkelt som du målar upp här. Du kan fortsätta peka på apple när det i själva verket kan vara din routertillverkare som har ett jobb att göra.. Quote
Anders Posted January 2, 2013 Posted January 2, 2013 Det är tyvärr inte så enkelt som du målar upp här. Du kan fortsätta peka på apple när det i själva verket kan vara din routertillverkare som har ett jobb att göra.. Förvisso kan det var fel på routrar också men detta är ett typiskt exempel på äppeltänkande. Routern fungerade med tidigare IOS, fungerar inte med nästa version av IOS, men felet ligger försås på routern och inte på äpplet. Jag har litet svårt med den logiken. Quote
crion Posted January 2, 2013 Posted January 2, 2013 Sålänge Apple IOS 6 använder nätverket enligt de standarder som finns och de inte bryter den standarden (vilket borde komma fram isf genom alla geeks) så ser jag routertillverkarna som får kamma sig och avlusa sin kod. Jag kan lägga till iPad 4 som också fungerar alldeles utmärkt med WiFi här hemma med Linksys E4200 router (CTF avslagen, Multicast påslagen). Quote
new order Posted January 19, 2013 Author Posted January 19, 2013 Har nu införskaffat mig ny smartphone.En Nokia 920 windows 8 phone.Har nu haft den ett par dagar och den är alldeles underbar! Gigantiska skillnader mot min LG android som i jämförelse är en leksak.Dert går inte att jämföra. T.o.m min otekniske far skulle kunna hantera nokian!Med handskar på.Hoppas bara den är lika bra om några månader.Ska testa ta några bilder också,för kameran är riktigt bra för att vara på en mobil. Quote
crion Posted January 20, 2013 Posted January 20, 2013 WP8 är kul att blippa på men programutbudet känns riskabelt magert. Men kör man inga nytto appar utan grundfunktioner i telefonen kan man kanske klara sig ändå? Quote
Recommended Posts