Jump to content

En nyårsjakt med många villebråd


Timbre™

Recommended Posts

Ibland kan det lätta upp att vara göteborgare och plötsligt tittar solen fram mellan alla Atlantregn på väg upp mot höglandet.

Glöm lyxsafaris till Kenya och därmed slipper vi apa efter :) prosakrämare av tvivelaktig karaktär.

Dags för ARC i välvuxna högtalarskogar samt ett riktigt Gott Nytt År!

arc004.JPG

Link to comment
Share on other sites

Denna årets sista fredag var det som vanligt drop in som gällde och ett tag var vi fyra-fem Euphoniamedlemmar

(kanske fler... :?::)) och runt hörnet hade en del av elektroniken redan värmts upp.

Hvitfeldtsgatan 13 måste vara en av Europas tätaste ARC-adresser... :mm:

arc009.JPG

Link to comment
Share on other sites

Första villebrådet var inte uppvärmt men här gäller det att samla på sig så mycket som möjligt :icon_smile_cool: och det handlar om en aktuell produkt i allra högsta grad. "Silicon Drive" får fart på associationsprocessen :) men vi rattar inte omkring utefter El Camino Real på väg mot Silicon Valley.

SD-beteckningen är snarare kopplad till värmeutveckling då SD135 liksom en större modell är utrustad med Thermal Trak® biaskontroll och arbetar i klass AB. Här är det ren solid state som gäller och ingångssteget är uppbyggt runt ett antal JFET-transistorer per kanal.

arc047.JPG

Matchvikten ligger på 19,5 kg och SD135 kan leverera 2 x 130W i 8Ω och motsvarande 230W i 4Ω. Ingångsimpedansen ligger på användar- och signalkabelvänliga :) 300KΩ vid balanserad uppkoppling.

arc043.JPG

Link to comment
Share on other sites

Rörelektronik med exponerade vacuum tubes är kanske mest fotogeniska med glödpower on men jag upptäckte hos BTS att nedsläckta rör kan vara en skönhet i sig själv... :icon_smile_cool: Det har vid tidigare tillfällen lyssnats med Audio Research VS115 Vacuum Tube Stereo Power Amplifier så den här gången passade det ju bra att VS115 var nedsläckt och ouppkopplad.

De små mysrören längst fram är ingenting mindre är två par 6H30 signalrör och styrkeavdelningen hanteras av fyra matchade par KT120 (6550C).

arc050.JPG

Här gäller det att plikttroget ha utfört sina armhävningar :) för matchvikten kryper plötsligt upp i drygt 28 kg och det är ju alltid känsligt att flytta omkring färdigmonterade rör i täta högtalardungar. VS115 ger starka associationer till klassikern VS110 och kan lämna 2 x 120W med inställningar för 8 respektive 4Ω. Även här ligger den balanserade ingångsimpedansen på 300KΩ.

arc049.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nice pics Timbre, jag gissar att det har varit en rejäl blixt med i leken. :D:)

2 st skulle jag tro!

Helt rätt, vilket avslöjas av denna blixtmiss vid två av dagens påslagna och avlyssnade kraftsteg.

arc055.JPG

Som tur är finns det fler vinklar att välja på och dessa ARC Reference 300MKII drev denna dag ett par högtalare som fick tankarna att gå till Percy Sledge och albumet Blue Night, eller varför inte Elvis Presley och Blue Hawaii... :?::)

Magico S5 var en ny bekantskap och tidigare har det väl mest handlat om Magico V3... :?:

arc062.JPG

Nu räcker det inte längre med enstaka armhävningsövningar då matchvikten skjuter i höjden med sina 60 kg styck och givetvis lyfter man ett i taget... :) Däremot har den balanserade ingångsimpedansen lättat från de tidigare modellernas 300KΩ till motsvarande 200KΩ XLR. Den för kameran väl dolda rörbestyckningen består även här av fyra stycken 6H30, fyra matchade par 6550C plus att det tillkommer tre matchade 6A57 och två stycken 6N1P. Reference 300MKII kan leverera 280W i 16Ω.

arc057.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det gör du rätt i :mm:

Om inte annat avslöjar bilden att linjeelektroniken måste befinna sig på annan plats i rummet... :) Fyra ARC-prylar blir plötsligt sju och även om Snövit brukar dyka upp vid juletid blir det allt annat än dvärgar och äpplen... :)

Stapeln representerar delvis elektronik från förra decenniet men designen är tidlös i mina ögon. Överst tronar den integrerade rörförstärkaren VSi60 och parallellt med ARC-jakten har det tillkommit en flock 6H30 på köpet. Läste någonstans att Audio Research förordar ryska rör bl.a. på grund av jämn produktkvalitet och tillförlitlighet.

Det känns som Sovtek i ett nötskal... :icon_smile_cool::)

Den mellersta hyllan är belägrad av lyssningsstundens signalkälla, den toppmatade CD5 med balanserade utgångar och RCA.

Linjesteget LS17 har några år på nacken och recenserades av bl.a. StereoTimes i december 2007.

arc066.JPG

Link to comment
Share on other sites

Om inte annat avslöjar bilden att linjeelektroniken måste befinna sig på annan plats i rummet... :) Fyra ARC-prylar blir plötsligt sju och även om Snövit brukar dyka upp vid juletid blir det allt annat än dvärgar och äpplen... :)

Stapeln representerar delvis elektronik från förra decenniet men designen är tidlös i mina ögon. Överst tronar den integrerade rörförstärkaren VSi60 och parallellt med ARC-jakten har det tillkommit en flock 6H30 på köpet. Läste någonstans att Audio Research förordar ryska rör bl.a. på grund av jämn produktkvalitet och tillförlitlighet.

Det känns som Sovtek i ett nötskal... :icon_smile_cool::)

Den mellersta hyllan är belägrad av lyssningsstundens signalkälla, den toppmatade CD5 med balanserade utgångar och RCA.

Linjesteget LS17 har några år på nacken och recenserades av bl.a. StereoTimes i december 2007.

arc066.JPG

Ja Sovtec 6H30 var det även i min CD7:a och dessa rör har en mycket bra kvalitet. Även BAT kör dessa rör. Dock kör ARC en högprispolitik för utbytesrör som inte känns helt ok. Man varnar indirekt för att köpa rören från någon annan, men samma rör matchade kan köpas för en bråkdel av kostnaden på annat håll. http://www.audioresearch.com/vacuum.html

Här t.ex: http://www.upscaleaudio.com/products/Russian-6H30.html.

Eller här:

http://www.thetubestore.com/Tubes/6H30-Tube-Types

Ca 32 $ motsvarande ca 225kr + frakt.

I Sverige 1.285 kr/rör + frakt. Vet inte vad ARC USA tar för direktförsäljning, det framgår inte.

Jag tror inte att prisskillnaden motiveras av det som ARC skriver att de tillför i urvalsprocessen.

Kul foton för övrigt Timbre, skalorna på förstärkarna blir nästan som fototestskalor man brukar se i andra sammanhang. Att fånga produkter med ett sådant skärpedjup kräver oneklingen sin man. :)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ja Sovtec 6H30 var det även i min CD7:a och dessa rör har en mycket bra kvalitet. Även BAT kör dessa rör. Dock kör ARC en högprispolitik för utbytesrör som inte känns helt ok. Man varnar indirekt för att köpa rören från någon annan, men samma rör matchade kan köpas för en bråkdel av kostnaden på annat håll. http://www.audioresearch.com/vacuum.html

Här t.ex: http://www.upscaleaudio.com/products/Russian-6H30.html.

Eller här:

http://www.thetubestore.com/Tubes/6H30-Tube-Types

Ca 32 $ motsvarande ca 225kr + frakt.

I Sverige 1.285 kr/rör + frakt. Vet inte vad ARC USA tar för direktförsäljning, det framgår inte.

Jag tror inte att prisskillnaden motiveras av det som ARC skriver att de tillför i urvalsprocessen.

Jag har precis samma erfarenheter. Även VTL rekommenderar den jämna kvaliteten från Ryssland, i mitt fall 6550C. Fast jag har ännu bättre erfarenhet från de s k Winged 6500C från Svetlana i St Petersburg spm kostar $ 99,90 för matchade par. Jag har även köpt standard 6550C som kostar 67,90 för matchade par men de har skapat mer problem genom att helt enkelt lägga av och slå ut högvoltssäkringar (som inte är billiga). Det har aldrig hänt med de s k Winged 6550C.

I regel kommer rören inom en vecka...

Även VTL tar hutlöst betalt för samma jobb som görs av Tube Store. Det är bara att skicka ett mejl med vilken förstärkare man har, så plockar de ut matchade rör till just din modell.

Link to comment
Share on other sites

Ja Sovtec 6H30 var det även i min CD7:a och dessa rör har en mycket bra kvalitet. Även BAT kör dessa rör. Dock kör ARC en högprispolitik för utbytesrör som inte känns helt ok. Man varnar indirekt för att köpa rören från någon annan, men samma rör matchade kan köpas för en bråkdel av kostnaden på annat håll. http://www.audioresearch.com/vacuum.html

Här t.ex: http://www.upscaleaudio.com/products/Russian-6H30.html.

Eller här:

http://www.thetubestore.com/Tubes/6H30-Tube-Types

Ca 32 $ motsvarande ca 225kr + frakt.

I Sverige 1.285 kr/rör + frakt. Vet inte vad ARC USA tar för direktförsäljning, det framgår inte.

Jag tror inte att prisskillnaden motiveras av det som ARC skriver att de tillför i urvalsprocessen.

Kul foton för övrigt Timbre, skalorna på förstärkarna blir nästan som fototestskalor man brukar se i andra sammanhang. Att fånga produkter med ett sådant skärpedjup kräver oneklingen sin man. :)

Calm

...eller kräver sitt stativ :unsure::). Tack!

Nu blir det en uppmjukande avtäckning inför finalen en trappa upp... :icon_smile_cool:

arc073.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja Sovtec 6H30 var det även i min CD7:a och dessa rör har en mycket bra kvalitet. Även BAT kör dessa rör. Dock kör ARC en högprispolitik för utbytesrör som inte känns helt ok. Man varnar indirekt för att köpa rören från någon annan, men samma rör matchade kan köpas för en bråkdel av kostnaden på annat håll.

Calm

Det känns som att elektronrörsmarknaden är infiltrerad och dessutom kan ju priset kraftigt påverkas av upplaga och tillverkningsår. En matchad kvartett 6H30 "Super-Tubes" från BAT går heller inte av för hackor rent prismässigt. Måste erkänna att misstänksamheten har vuxit med åren.

Mer klassiskt än så här blir det inte i mina ögon och det har man väl rätt att förvänta sig :) av en Anniversary Edition Reference Preamplifier som kom ut under samma år man hade 40-årskalas. Här finns minsann en kvartett 6H30 per kanal och i den separata nätdelen går det att spåra två stycken 6550C & 6H30P. Har alltid varit svag för denna design och det är uppenbart att inte bara slutsteg kan få förhöjt skönhetsvärde med rejäla handtag på fronten. Huruvida det är praktiskt har jag ingen aning om men det måste vara till hjälp när man rätar upp leden i hyllan... :icon_smile_cool::)

På baksidan finns det sju linjeingångar att välja mellan och samtliga erbjuder XLR eller RCA.

Reference-duon vilar på en Hybrid Drive Stereo Power Amplifier och givetvis finns ett par 6H30 även inblandade i den leken. Uppbyggnaden är verkligen hybrid med tvära kast i signalvägen då ingångarnas JFET matar en 6922 dubbeltriod som i sin tur föder ett 6H30 innan det är dags för Thermal Trak®-kontrollerade bipolära transistorer att ta över. ARC HD220 kan leverera 2 x 220W i 8Ω och uppemot 2 x 400W i 4Ω.

arc085.JPG

Link to comment
Share on other sites

Många steg kvar ;)

Ja, det blir ju faktiskt en del glasklirr i ryggsäcken :D och här kan man spana i de ryska rören som gömmer sig under locket.

Antalet uppställda ARC-apparater har nu tagit oss från Bröderna Grimm till Agatha Christie men Tio små negerpojkar är kanske ingen juldeckare... :?::)

arc080.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det känns som att elektronrörsmarknaden är infiltrerad och dessutom kan ju priset kraftigt påverkas av upplaga och tillverkningsår. En matchad kvartett 6H30 "Super-Tubes" från BAT går heller inte av för hackor rent prismässigt. Måste erkänna att misstänksamheten har vuxit med åren.

Samma historia med Jadis, Audio Note m.fl, och jag tror väl även VTL vill att man använder "deras" rör.

Dock har jag aldrig sett till sådana tendenser från EAR. Paravicini strävar tvärtom efter att bygga med rör som är lätt tillgängliga för envar.

Jadis rekommenderar Gold Lion som de själv provat ut (alltså inte vilka Gold Lion som helst), men jag fick en klar förbättring när jag köpte egna effektrör från Tung-Sol.

Om man tar sig omaket att läsa på och prova lite själv så finns det slantar att spara.

Link to comment
Share on other sites

Samma historia med Jadis, Audio Note m.fl, och jag tror väl även VTL vill att man använder "deras" rör.

Dock har jag aldrig sett till sådana tendenser från EAR. Paravicini strävar tvärtom efter att bygga med rör som är lätt tillgängliga för envar.

Jadis rekommenderar Gold Lion som de själv provat ut (alltså inte vilka Gold Lion som helst), men jag fick en klar förbättring när jag köpte egna effektrör från Tung-Sol.

Om man tar sig omaket att läsa på och prova lite själv så finns det slantar att spara.

Det känns som att intresset för vacuum tubes utstrålar ett esoteriskt skimmer :) och det är spännande men öppnar samtidigt upp för marknadsmässiga spekulationer.

När vi till slut har fått upp referensspåret är det kanske lika bra att löpa linan ut även om det finns en brant stigning utefter vägen... :) Nästa apparat presenterar sig själv när strömmen slås på... :icon_smile_cool:

arc002.jpg

Link to comment
Share on other sites

En stor eloge till ARC som lyckats behålla sin look genom alla år och fått in moderniseringen så snyggt.

Ämnet kom givetvis upp till diskussion och den här gången tror jag att vi var överens... :) Som bakåtsträvare är jag kanske helt ute i designfrågor men skulle inte den väl tilltagna pekskärmen passa bättre i form av en fjärrkontroll... :?: Audio Research har ju en gedigen designtradition och Anniversary Edition Reference Preamplifier toppar fortfarande min subjektiva lista när det gäller ögonens intryck.

Innanmätet har för övrigt mycket gemensamt med jubileumsmodellen och enligt The Audio Beat är rörkonstellationen identisk. Således finns det ytterligare en oktett 6H30 att stoppa ner i ryggsäcken... :mm::)

arc093.JPG

För öronens del blev det dock en absorberande upplevelse och jag upphör aldrig att förundras när musiken

väl startar upp i detta rum... :o

arc103.JPG

Link to comment
Share on other sites

För att komma upp på denna nivå måste ju alla delar i ljudkedjan fungera ypperligt men frågan som ständigt återkommer handlar om högtalarstorlek och rum. Hur i fridens namn kan the Sonus faber med sin lådvolym och alla drivers leverera dessa musikupplevelser på en trots allt begränsad golvyta... :?::o Här fanns alla attraktiva klangparametrar på plats och lyssningströtthet existerar helt enkelt inte framför denna uppställning.

Så ljuvligt avspänt och högupplöst!

Naturligtvis utgör elektroniken en aktiv del av dessa upplevelser och förstärkeriet gav verkligen mersmak så det är bara att krypa ner på golvet och ställa in siktet på slutstegen... :)

arc111.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att ARC har lyckats dåligt med sina displayer som inte harmoniserar väl med deras i övrigt väldigt analoga och traditionella framtoning. En elegantare och mer praktisk lösning hade varit en display-baserad fjärrkontroll, eller ännu hellre en programvara till lämplig surfplatta. Jag förvånas ofta över hur lite kärlek display-gränssnitten får, och det gäller inte bara hifi utan även våra alltmer avancerade bilar exempelvis med GPS:er, färddatorer, parkeringskameror, mediacenter osv.

Ämnet kom givetvis upp till diskussion och den här gången tror jag att vi var överens... :) Som bakåtsträvare är jag kanske helt ute i designfrågor men skulle inte den väl tilltagna pekskärmen passa bättre i form av en fjärrkontroll... :?: Audio Research har ju en gedigen designtradition och Anniversary Edition Reference Preamplifier toppar fortfarande min subjektiva lista när det gäller ögonens intryck.

Innanmätet har för övrigt mycket gemensamt med jubileumsmodellen och enligt The Audio Beat är rörkonstellationen identisk. Således finns det ytterligare en oktett 6H30 att stoppa ner i ryggsäcken... :mm::)

arc093.JPG

För öronens del blev det dock en absorberande upplevelse och jag upphör aldrig att förundras när musiken

väl startar upp i detta rum... :o

arc103.JPG

Edited by Hyperion
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att ARC har lyckats dåligt med sina displayer som inte harmoniserar väl med deras i övrigt väldigt analoga och traditionella framtoning. En elegantare och mer praktisk lösning hade varit en display-baserad fjärrkontroll, eller ännu hellre en programvara till lämplig surfplatta. Jag förvånas ofta över hur lite kärlek display-gränssnitten får, och det gäller inte bara hifi utan även våra alltmer avancerade bilar exempelvis med GPS:er, färddatorer, parkeringskameror, mediacenter osv.

Det handlar ju om linjesteg med rejäla prislappar så visst kan man vara kritisk både när det gäller prestanda och yttre design. Har inte reflekterat över de tidigare displayerna men en pekskärm på denna i övrigt läckra front känns helt enkelt malplacerad i mina ögon.

Då utstrålar monoblocken Reference 250 mer traditionell ARC-design och det finns självklart två stycken 6H30 inblandade i drivsteget... :)

För övrigt finns här fyra matchade par KT120 samt ett 6550C. Reference 250 kan lämna 250W i 4, 8 & 16Ω.

På baksidan sitter en fläkt och det hade jag ingen aning om under lyssningarnas gång... :o:)

arc117.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det handlar ju om linjesteg med rejäla prislappar så visst kan man vara kritisk både när det gäller prestanda och yttre design. Har inte reflekterat över de tidigare displayerna men en pekskärm på denna i övrigt läckra front känns helt enkelt malplacerad i mina ögon.

Då utstrålar monoblocken Reference 250 mer traditionell ARC-design och det finns självklart två stycken 6H30 inblandade i drivsteget... :)

Ja nog är Anniversary försteget betydligt mer i klassisk ARC-stil än det nya. Ref250 håller dock stilen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...