Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja, såvida de inte är väldigt billiga :)

Det räknas som import och då betalar du kostnad för högtalarna + frakt + tull (3-4%). Därefter 25% moms på hela detta belopp samt speditionsavgift 100kr.

Posted
Om jag köper 10 år gamla begagnade högtalare från en hifihandlare i Japan, åker jag på tull och moms då?

50% pålägg?

Ja! Momsen utgår dessutom på både varan, frakt, försäkring och tullavgift. Själva tullavgiften gäller endast om importvärdet överstiger 1,400:-.

En annan femma är om de tar ut momsen. De senaste 3-4 åren har jag aldrig betalat någon moms på CD-plattor från Amazon.com om man använder billigaste frakten. Däremot alltid på LP-skivor vilket har mer att göra med att det är en inkomstkälla för kurirer typ UPS som ofta används. Privatförsändelse som går via posten (typ köp från EBay.com) har jag aldrig betalat någon moms på.

Högtalare är så pass skrymmande så de går förmodligen via en transportör och de vill ha sin provision från Tullverket.

Du kan läsa mer här:

http://www.tullverket.se/innehallao/i/inte...9280005754.html

Posted
De senaste 3-4 åren har jag aldrig betalat någon moms på CD-plattor från Amazon.com om man använder billigaste frakten.

Det hände mig för första gången för några veckor sedan. Det gällde Glenn Gold Bach Edition boxed set beställt från "All Your Music" via amazon.co.uk. "All Your Music" skeppar från USA (även varor listade på den engelska Amazon-sajten), men som Bebop säger har detta aldrig orsakat problem tidigare. I detta fall blev det SEK 175 att betala vid uthämtning vilket helt raderade prisfördelen (boxen kostade SEK 702 med frakt, kostar SEK 869 hos cdon.com). Jag öppnade en dispyt mot AYM och fick en omedelbar återbetalning.