Timbre™ Posted December 27, 2012 Posted December 27, 2012 Så var det dags igen... Vinylanvändandet expanderar och det ena utesluter inte det andra. Denna tråd kommer att handla om installation av en ny signalkälla som alternativ till CD- och SACD-spelandet. Nu gäller det att hålla hårt i silverskivorna för tänk om de åker ut... Quote
Timbre™ Posted December 27, 2012 Author Posted December 27, 2012 Tomtar brukar inte ha plats i säcken för vinylsvarvar men det finns ju andra vägar att gå... Quote
K-man Posted December 27, 2012 Posted December 27, 2012 Vilken fin katt!!!! Blir spännande att se vart detta bär... \\K-man Quote
new order Posted December 27, 2012 Posted December 27, 2012 Vet ni vad.Den där katten känner jag igen tror jag! Quote
Apexorca Posted December 28, 2012 Posted December 28, 2012 (edited) Fantastiskt vacker katt! Edited December 28, 2012 by Apexorca Quote
Timbre™ Posted December 28, 2012 Author Posted December 28, 2012 Vilken fin katt!!!! Vet ni vad.Den där katten känner jag igen tror jag! Fantastiskt vacker katt! Damen heter Tuva och är en Norsk Skogkatt. Hon är drygt 2,5 år och med ett rejält mål mat i magen kan vikten krypa upp mot närmare 7 kg. Förutom god musiksmak är det en mycket cool lady som gärna håller till i lyssningsrummet... Quote
Timbre™ Posted December 28, 2012 Author Posted December 28, 2012 Timbre har blivit med datorhifi... Lider numera av egen hifilättja och följer helst andra entusiasters installationer... Tonarmen står redan och väntar... Quote
K-man Posted December 28, 2012 Posted December 28, 2012 Lider numera av egen hifilättja och följer helst andra entusiasters installationer... Tonarmen står redan och väntar... ...får lite "fem myror är fler än fyra elefanter...."vilken skall bort?"" känsla här.... \\K-man Quote
LISTEN_TO_MUSIC Posted December 28, 2012 Posted December 28, 2012 Är det hos vår vän BTS Detta är en mycket kvalificerad gissning skulle jag tro.... SME armen verkar vara en avslöjande detalj... Fortsättning följer och vi får se om ett välkänt pick up märke också kommer på bild inom kort? Quote
new order Posted December 28, 2012 Posted December 28, 2012 Detta är en mycket kvalificerad gissning skulle jag tro.... SME armen verkar vara en avslöjande detalj... Fortsättning följer och vi får se om ett välkänt pick up märke också kommer på bild inom kort? Kanske Timbre hittat några nya vinklar på nagra också? Inte för att BTS kort var dåliga!De var hög klass även där. Men det är inte alls säkert det är hos BTS,ska inte gå händelserna i förväg! Quote
Timbre™ Posted December 28, 2012 Author Posted December 28, 2012 Är det hos vår vän BTS Som sagt, en kvalificerad gissning och tanken är att överblicka utgångsläget innan vinylsvarven landar. Det finns redan ett Accuphase AD-2820 Phono Option Board på plats och efter att ha tagit del av bildmaterialet vågar jag påstå att RIAA-modulen kommer att bli mycket väldokumenterad i denna tråd. Quote
Timbre™ Posted December 29, 2012 Author Posted December 29, 2012 Under en förutsättningslös jakt på analog mjukvara i lyssningsrummet ramlade jag på en fast interiör som förutom att vara väldigt läcker verkligen hade hamnat på rätt plats då man kan aldrig kan få för mycket hyllor i denna hobby... Uppe till vänster hänger en autentisk hävstångsvåg av besmantyp... Detta redskap användes flitigt på 1500-talet och utvecklades senare till ett favoritverktyg bland lurendrejare varvid myndigheterna införde förbud mot användande av besman i affärsuppgörelser. Det var föga effektivt... Speciellt trävarianten blev bannlyst men det handlar uppenbarligen om järn som på ett antikenligt sätt har blivit utsatt för tidens tand. En perfekt kabelgalge och här hänger bl.a. ett par BTS Custom för användning i det egna systemet... Quote
calle_jr Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Det finns redan ett Accuphase AD-2820 Phono Option Board på plats och efter att ha tagit del av bildmaterialet vågar jag påstå att RIAA-modulen kommer att bli mycket väldokumenterad i denna tråd. http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/sota050.JPG Jag vet minst två som kommer uppskatta sådan rapportering. Även jag fast det är mer av allmänintresse för highend http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/sota025.JPG Väl balanserade kablar och särskrivning har ju ingen större betydelse i detta fall. Quote
K-man Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Väl balanserade kablar och särskrivning har ju ingen större betydelse i detta fall. ...nä....det finns ju VIKTIGARE saker...... (obs göteborgshumor....) \\K-man Quote
P-pan Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Han verkar vara en "boxarnas" man den gode BTS. Är det med övervikt åt det klassiska hållet eller finns här andra musikinriktningar som är av komplett art ? Quote
Timbre™ Posted December 29, 2012 Author Posted December 29, 2012 ...nä....det finns ju VIKTIGARE saker...... (obs göteborgshumor....) \\K-man Som exempelvis vintagehifi vilket gärna kan dokumenteras i gråskala. Quote
K-man Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Som exempelvis vintagehifi vilket gärna kan dokumenteras i gråskala. Just så! Läckert! \\K-man Quote
Timbre™ Posted December 29, 2012 Author Posted December 29, 2012 Han verkar vara en "boxarnas" man den gode BTS. Är det med övervikt åt det klassiska hållet eller finns här andra musikinriktningar som är av komplett art ? Här fanns rejält med blandad vinyl redan innan svarven har kommit på plats... Koncentrerade mig på nyinköpen och det var en rätt skön känsla att bläddra bland alla obrutna 180-grammare från diverse etablerade återutgivningsbolag som Mobile Fidelity & Co. Ifråga om musikinriktningar dök det upp lite av varje från Patricia Barber till Jethro Tull. Återkommer till vinylsamlingen när lyssnandet drar igång. Luxman MQ-360 gör sig även i färgskala och sådana här tingestar skapar stämning i lyssningsrummet utan att ens vara uppkopplade... Quote
Jonne Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Luxman MQ-360 gör sig även i färgskala och sådana här tingestar skapar stämning i lyssningsrummet utan att ens vara uppkopplade... Läckert Quote
Timbre™ Posted December 30, 2012 Author Posted December 30, 2012 Läckert Här kommer mer läckerheter och även om man sällan finner vinyllack under högtalare dök det upp en avkoppling till golvet som jag har egen erfarenhet av. Detta lyssningsrum har däremot ett massivt, akustiskt drömgolv som vilar på betongfundament och vi befinner oss väldigt långt borta från torkvindar med sjungande brädgolv. Black Diamond Racing Jumbo Pits fungerar uppenbarligen i helt skilda miljöer och för egen del kommer jag aldrig mer att fundera över problemet. Detta par Sonus faber Stradivari står på tre ben istället för traditionellt fyra och vi återkommer till detta längre fram. Quote
Timbre™ Posted December 30, 2012 Author Posted December 30, 2012 Uppställningen i sin helhet och härifrån kommer vi att följa förändringarnas väg... Quote
calm Posted December 31, 2012 Posted December 31, 2012 Uppställningen i sin helhet och härifrån kommer vi att följa förändringarnas väg... Annorlunda högtalarkablar ser det ut att vara. FK 1,5 ? Antar att det låter bra och inte drar iväg prismässigt i vart fall. Calm Quote
calle_jr Posted December 31, 2012 Posted December 31, 2012 Luxman MQ-360 gör sig även i färgskala och sådana här tingestar skapar stämning i lyssningsrummet utan att ens vara uppkopplade... http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/sota070.JPG Undrar om MQ-360 inser att hon är kortlivad på den platsen. Allt tyder på Mr Turntable blir herre på täppan. Urläckert system Quote
Guest BTS Posted December 31, 2012 Posted December 31, 2012 (edited) Jag vet minst två som kommer uppskatta sådan rapportering. Även jag fast det är mer av allmänintresse för highend På baksidan av Accuphase C-2810 är det möjligt att ansluta en option. Med luckan borta ser vi att det går som på räls, det kan omöjligen bli fel. Edited December 31, 2012 by BTS Quote
Guest BTS Posted December 31, 2012 Posted December 31, 2012 Accuphase AD-2820 ger möjlighet till två anslutna enheter och passar även förstegen C-2820, C-2800, C-2410, C-2400, C290V och C-290. ■MC Gain: 60/70 dB, switchable Input impedance: 10/30/100/300 ohms, switchable ■MM Gain: 30/40 dB, switchable Input impedance: 47 kilohms Quote
Bebop Posted December 31, 2012 Posted December 31, 2012 ■MC Gain: 60/70 dB, switchable Input impedance: 10/30/100/300 ohms, switchable Med 70 dB klarar man även utspänningar ner mot 0,2 mV typ Ortofons A90 och MC Anna om man vill slå på stort. Det är bra. Vad som förvånar mig är de låga impedansvärdena och avsaknad av högre värden. En vanlig fingervisning är att det bör låt bäst kring 10-20 gånger pickupens inre motstånd som för t ex Ortofon och Lyra ligger på ca 5 ohm. Alltså 50-100 ohm som grundvärde. Alltså inga problem. Värre kan det bli med t ex Benz pickuper som har en betydligt högre inre impedans vilka kräver 500 - 1000 ohm för att klinga ut ordentligt. Rekommendationen på min förra Benz Ruby mk2 var 600 ohm. Om jag gick under 500 började den tappa en del av sin brillians. Går det uppdatera riaan till högre impedansvärden? Quote
K-man Posted December 31, 2012 Posted December 31, 2012 Gillar optionsboard....ger utrymme för lite finmeck! \\K-man Quote
Guest BTS Posted December 31, 2012 Posted December 31, 2012 (edited) Den glider lätt in och sista biten behöver den en liten puff för att sätta sig. Vad som förvånar mig är de låga impedansvärdena och avsaknad av högre värden. Går det uppdatera riaan till högre impedansvärden? AD-2820 är inte en RIAA för marknadens alla förekommande pickuper vilket för min del aldrig kommit i fråga. Däremot är siktet inställt, dock helt utan funderingar på om någon tronföljare skall krönas. Edited December 31, 2012 by BTS Quote
Recommended Posts