Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag gjorde en sökning och hittade ingen tråd på detta tema. Olika strålkaraktärer på högtalare.

Vad föredrar du, och varför?

Själv är jag ambivalent. Jag gillar dynamiken och detaljerna man ofta får i en direktstrålande konstruktion, tex horn. Men jag gillar också den större sweetspot, ljudbild och känslan av att musikerna står och spelar i rummet man kan få av mer odirekt strålande konstruktioner.

Jag bytte högtalare från Burmester B25 till 961 mk3 nyligen, och trots väldigt lika högtalarelement så låter det väldigt annorlunda. B25 upplever jag som direktstrålande, och 961 som mycket mer runtstrålande. Lysningsupplevelsen är väldigt olika, med olika för/nackdelar. Jag föredrar 961 eftersom jag bytte, men det var inte självklart.

På senaste Arken-mässan blev jag ganska tagen av rummet med JBL K2 S4700 och Mark Levinsson. En sån grymt härlig dynamik och livekänsla. Men en tidigare mässa tyckte jag de största JBL K2 lät dynamiskt, men "litet". Den gången var det Burmesterrummet som gav gåshuden med sitt enorm stora ljud.

Kanske är det dagsform och musiktyp som avgör vad som är bäst? Ska man ha två anläggningar?!

Edited by Rajapruk
Posted
Jag gjorde en sökning och hittade ingen tråd på detta tema. Olika strålkaraktärer på högtalare.

Vad föredrar du, och varför?

Själv är jag ambivalent. Jag gillar dynamiken och detaljerna man ofta får i en direktstrålande konstruktion, tex horn. Men jag gillar också den större sweetspot, ljudbild och känslan av att musikerna står och spelar i rummet man kan få av mer odirekt strålande konstruktioner.

Jag bytte högtalare från Burmester B25 till 961 mk3 nyligen, och trots väldigt lika högtalarelement så låter det väldigt annorlunda. B25 upplever jag som direktstrålande, och 961 som mycket mer runtstrålande. Lysningsupplevelsen är väldigt olika, med olika för/nackdelar. Jag föredrar 961 eftersom jag bytte, men det var inte självklart.

På senaste Arken-mässan blev jag ganska tagen av rummet med JBL K2 S4700 och Mark Levinsson. En sån grymt härlig dynamik och livekänsla. Men en tidigare mässa tyckte jag de största JBL K2 lät dynamiskt, men "litet". Den gången var det Burmesterrummet som gav gåshuden med sitt enorm stora ljud.

Kanske är det dagsform och musiktyp som avgör vad som är bäst? Ska man ha två anläggningar?!

Har tagit mig igenom några omnipolära. dipolära och direktstrålande högtalare under hifiresan och upplevde att det aktuella lyssningsrummet till stor det avgjorde vilket jag föredrog. Musiktyp och dagsform spelar säkert också in.

Posted

Kom just på två uppfinningar:

Motoriserade högtalarstativ som automatiskt riktar de direktstrålande högtalarna mot lyssnarens exakta position i rummet.

Fjärrkontrollstyrd högtalarswitch, för direktbyte mellan de två högtalarparen.

Posted

Direktljudet är viktigt men också rumsbidraget. Högtalaren kanske i så fall ska stråla ganska brett och lite bakåt också. Det är trevligt att höra instrumenten och rösterna komma från rummet istället för från högtalarna. En del högtalare jag provat och en del jag bara lyssnat på på mässor har haft svårt att förflytta scenen till någonstans mellan/ovanför/längre bort än högtalarnas fysiska placering.

Posted (edited)

Väldigt få som har åsikter? Är detta forumet stendött?

Ligger hemma sjuk så jag är lite dampig.

Edited by Rajapruk
Posted
Är detta forumet stendött?

Det ser inte så ut, närmare 70 inlägg idag. ;)

Posted
Kom just på två uppfinningar:

Motoriserade högtalarstativ som automatiskt riktar de direktstrålande högtalarna mot lyssnarens exakta position i rummet.

Fjärrkontrollstyrd högtalarswitch, för direktbyte mellan de två högtalarparen.

Båda förslag är tyvärr jättedåliga.

De innebär alldeles för mycket avkall på konstruktionslösningar för både akustik, mekanik och elektronik.

Men klura på! :D

Posted
Jag föredrar direktstrålande, rundstrålande tycker jag aldrig låter speciellt bra och dessutom blir det ofta ruskigt trögdrivet.

Förderar också direktstrålande. Har flera gånger lyssnat på rundstrålande och det har aldrig givit gåshud hos mig.

Toe in/toe out spelar roll för hur man upplever sweetspot, liksom akustikreglering.