Jump to content

Recommended Posts

Posted
De här högtalarna spelade väldigt, väldigt övertygande på Sweetspot-mässan tillsammans med BAT-elektronik. Att de bara är specade till 37hz hade jag inte gissat.

Är det inte så att när man säger att de spelar ner till 37 Hz så är det bara i relation till en viss nivåsänkning? De spelar alltså lägre men med viss nivåsänkning. Denna sänkning kan säkert vara och falla individuellt för olika högtalare och därför ändå prestera lägre toner med nivåer som förgyller upplevelsen, men alltså med några db i sänkning. Det är därför man kan placera bastunna högtalare så att de får akustiska förstärkningar av tex basen och därmed upplevs kraftfullare i basen. De förlorade db nivåerna i högtalaren höjs med hjälp av akustiken istället. Kanske ibland med förlust av precision, vilket ibland kan funka ändå.

Så har jag förstått det, ungefär, synpunkter?

• Replies 243
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Med risk för bessvisser-stämpling...

Är det inte så att när man säger att de spelar ner till 37 Hz så är det bara i relation till en viss nivåsänkning?

Korrekt och oftast pratar man om -3 dB relativt normalnivån för (bas-) högtalarelementet. Vi saknar ju nästan helt standarder och vissa anger -6dB istället. Uppmärksamhet krävs...

Denna sänkning kan säkert vara och falla individuellt för olika högtalare och därför ändå prestera lägre toner med nivåer som förgyller upplevelsen, men alltså med några db i sänkning.

Det individuella är nog inte så stort. Teoretiskt (väl överensstämmand med praktik) så faller en sluten låda av med 12 db/oktav medan en portad faller av med 24. Två simulerade exempel:

sluten.JPG

Sluten

portad.JPG

Portad

Kollar man lutningen på tjocka svarta strecket så ser man att det tappar 12 resp 24 dB. Alltså, ett element med -3dB vid 50 hz har tappat 15 resp 27 dB en oktav längre ner. Sen går det att trixa lite gran med detta, men grunden är såhär.

Det är därför man kan placera bastunna högtalare så att de får akustiska förstärkningar av tex basen och därmed upplevs kraftfullare i basen. De förlorade db nivåerna i högtalaren höjs med hjälp av akustiken istället. Kanske ibland med förlust av precision, vilket ibland kan funka ändå.

Så har jag förstått det, ungefär, synpunkter?

Ljudet förstärks vid placering närmre (stora) ytor, typiskt väggar, golv och tak.

Till denna teori-övning kommer andra aspekter in, till exempel fler baselement/högtalare och hur det påverkar/påverkas av rumsakustiken. Men nu kräver Tage lite uppmärksamhet (framför stereon och vem är jag att inte lyssna på Melody G med sonen?).

:)

Posted

Dags att återvända till Lackarebäcks Verksamhetsområde och benämningen är väl ytterligare ett bevis på att vi lever i en ny tid... :?::) Här har verksamheten varit igång för fullt och vi har kommit till betydelsefulla och akustikpåverkande installationer som tak och golv. Fläktsystem och avslutande elinstallationer står därmed på tur.

gunnebo0871.JPG

Posted

Elenergi förekommer i riklig mängd och dessutom har snön fått vika för flödande solenergi vilket jag hoppas håller i sig under oöverskådlig framtid... :icon_smile_cool:

gunnebo0877.JPG

Så här såg det ut förra gången... :)

gunnebo617.JPG

Posted

Energiomvandlingar kan ta sig många uttryck :) och därmed är vi tillbaka till Rossofiorentinos ribbon super tweeter och det råder ingen tvekan om att det handlar om en banddiskant.

gunnebo0885.JPG

Arbetsområdet som tar fart vid 22kHz sträcker sig upp mot 100kHz och jag har en känsla av att vi har skilda intryck av och uppfattningar om diverse superdiskanter som har dykt upp på senare år. Denna ribbon ultrasonic generator finns med i de tre nuvarande toppmodellerna från Rosso Fiorentino.

Det kommande flaggskeppet Florentia förväntas också vara utrustat med superdiskanter.

Frågan är bara hur många... :?::65::)

gunnebo0879.JPG

Posted

Hittills har mina öron inte kunnat identifiera någon super tweeter som omvandlar på egen hand i de översta frekvenserna. Den har garanterat varit aktiverad och Jan Ardstål har ett eget sätt att bevisa betydelsen av dess närvaro.

gunnebo0889.JPG

Man vänder helt enkelt på steken efter en stunds inlyssning under traditionella förhållanden. Avsikten är att lyssnaren därmed skall få uppleva dess betydelse i kontexten... :)

gunnebo0892.JPG

Den statistiska relevansen står i positiv korrelation till antal inblandade öron och detta kan vara en av många intressanta aktiviteter vid vår kommande Euphoniaträff i Lackarebäcks Verksamhetsområde. När datum är faställt kommer det att meddelas i denna tråd och då tar vi även upp intresseanmälan. Tills dess ligger jag lågt och den här gången körde vi endast torrdemo i väntan på att Show Room 3 blir färdigställt... :)

gunnebo0903.JPG

Posted

Fortsättningen kanske kan uppfattas som ett försök till stylade mäklarbilder :) men Volterra är uppställd som jämförelseobjekt när det gäller rumsdimensionerna. Dessutom kommer den framtida Volterra-uppställningen att kunna avlyssnas i just detta rum.

Tarkett har hamnat rätt :icon_smile_cool: och salsagolven är på plats i två av de största lyssningsrummen.

gunnebo0915.JPG

Posted

Golvet bör ju vara motstående plan till taket :) men där upphör alla rätblocksinriktade intentioner. Innertaksupplägget är ett kapitel för sig och förutom varierande höjd finns här även avsiktligt snedställda sektioner. Glöm konstant vågräta linjer mellan väggar och tak... :icon_smile_cool:

gunnebo0926.JPG

I andra ändan av Showroom 3 framstår takvinklingen tydligare. Det gäller att inte ta till objektiv med för korta brännvidder då det hela kan kamoufleras på ett effektivt sätt... :Shame On You: :)

gunnebo0961.JPG

Guest Musicus
Posted

Da er det bare å håpe man er hjemme når denne treffen blir, det hadde vært veldig spennende :mm: ...

mvh

Posted
Da er det bare å håpe man er hjemme når denne treffen blir, det hadde vært veldig spennende :mm: ...

mvh

Vi har pratat om gardering :) så det kommer nog inte att bli några problem.

På andra sidan glaset ligger Tarkett i en betydligt mörkare kulör. Detta bör vara projektets största rum och med en riklig förekomst av fönster är det fortfarande väldigt ljust vilket förstärker känslan av rymd. Kameran kände dock av kulörskillnaden och svarade omedelbart med längre slutartider... :)

Här ser vi ännu ett exempel på strategin med varierande takhöjd.

gunnebo0933.JPG

Posted

Den övervägande delen av innertaken är därmed på plats och vi avslutade denna session med ett avkopplande taklags-samkväm... :) Samtalet kretsade till stor del kring närmast väntande delprojekt och förutom avslutande arbete med fläktsystem och elinstallationer står köket, scenen och Goldmundrummet på tur. Full fart med andra ord och den maritimt inspirerade tårtan minskade sakta men säkert i omfång allt eftersom planeringen kom upp till diskussion. Mycket smakrikt men det hade behövts tre rymliga hifimagar för att komma ända fram till den sista räkan... :mm::)

gunnebo0980.JPG

Posted
När får vi komma? :mm: :mm:

När scen, kök och sällskapsutrymmen är klara... :icon_smile_cool: Det kan gå fortare än vi anar och preliminärt är det april-maj som gäller.

Det kan även vara till fördel ur ett klimatologiskt perspektiv... :)

gunnebo607.JPG

Posted

Vi måste nog ta tårtbilden en gång till... :)

Apple Records och Stax Records producerade för ett antal år sedan var sitt album där titel, musik och skivkonvolut sammanfaller på ett välplanerat sätt. Vem var först och vilka två album handlar det om... :?::Thinking::)

gunnebo0986.JPG

Posted
Vi måste nog ta tårtbilden en gång till... :)

Apple Records och Stax Records producerade för ett antal år sedan var sitt album där titel, musik och skivkonvolut sammanfaller på ett välplanerat sätt. Vem var först och vilka två album handlar det om... :?::Thinking::)

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/m...gunnebo0986.JPG

Jag snurrade in mig på Delaney & Bonnie eftersom de hade samröre med George Harrison.

Men det måste vara Booker T + MGs som promenerar något år efter Abbey Road.

Posted
Jag snurrade in mig på Delaney & Bonnie eftersom de hade samröre med George Harrison.

Men det måste vara Booker T + MGs som promenerar något år efter Abbey Road.

Delaney & Bonnie är en typisk distraktor :) då deras skivdebut ägde rum på Stax men det var alltså lättare än så... :icon_smile_cool:

Abbey Road blev plötsligt McLemore Avenue och hyllningsalbumet innehåller Beatles-musik från början till slut.

vinyl926.JPG

Posted
Delaney & Bonnie är en typisk distraktor :) då deras skivdebut ägde rum på Stax men det var alltså lättare än så... :icon_smile_cool:

Abbey Road blev plötsligt McLemore Avenue och hyllningsalbumet innehåller Beatles-musik från början till slut.

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/music/vinyl926.JPG

Booker T + M.Gs måste ha gjort dessa arr ganska kvickt.

Inspelningsdatum är bara en kort tid efter släppdatum för Abbey Road.

• 2 weeks later...
Posted

Antalet flaggor signalerar ett nytt kapitel i verksamhetsredovisningen :) och denna gång blir det fokus på Goldmundrummet där aktivitetsnivån har varit hög på senare tid.

gunnebo0868.JPG

Först en arkivbild för att fräscha upp minnet av hur det kunde ta sig ut i projekt-tidernas begynnelse...:26:

gunnebo0330.JPG

Posted

Just det...det var ju till vänster man skulle svänga av... :Thinking::)

gunnebo1076.JPG

Kanske säkrast att först glänta lite på dörren... :?::icon_smile_cool:

gunnebo1106.JPG

En första, dunkel signal om vad som väntar på insidan... ;):mm:

I fortsättningen kommer varje ljusstråle att tas tillvara.

gunnebo1082.JPG

Posted

Inside Looking Out :icon_smile_cool::) och här finns designstrategier som tveklöst kommer att sätta en personlig prägel på detta lyssningsrum. När stunden väl är kommen skall jag ta med både Animals och Grand Funk Railroad... :mm:

gunnebo1156.JPG

Posted

Det snedställda, vinklade taket är uppdelat i två motstående färger och om jag bedömer det rätt kommer sweetspot att hamna någonstans under lägsta takhöjd. Hittills går det ju bara att få en uppfattning om estetiska effekter och detta var en effektfull och personlig start.

gunnebo1137.JPG

Kontrasteffekterna ger sig till känna på helt skilda platser i takregionerna.

gunnebo1147.JPG

Ljusinstrålningen är viktig då både golv och tak har stora, mörka och ljusabsorberande ytor. Det påverkar mer än man kanske tänker på och kamerans ljusmätning ger direkt utslag med förlängda slutartider. Utan stativ skulle det vara kört med befintligt ljus... :(:)

gunnebo1119.JPG

En överblick från den ljusa sidan av rummet.

gunnebo1100.JPG

Posted

Goldmund-vyn från andra hållet och om jag inte missminner mig kommer det att ställas upp system i bägge ändar av rummet.

gunnebo1133.JPG

Överexponering och ännu längre slutartid från samma utpost.

gunnebo1127.JPG

Goldmundrummet motsvaras av Show Media Room 6 på den tidiga planskissen där man snart kan börja pricka av... :icon_smile_cool::)

gunnebo0149.JPG

Posted

Det är lätt att bli takfixerad :) efter en runda i Golmundrummet och jag följer upp med lite takmotiv från den närmaste omgivningen.

gunnebo1168.JPG

Den assymetriska strukturen i förhållande till golvet är som sagt en avsiktlig del av akustikplaneringen.

gunnebo1166.JPG

Posted

Fler exempel på höjdskillnader utanför Goldmundrummet.

gunnebo1174.JPG

Oavsett det akustiska resultatet finns det tveklöst estetiska effekter att plocka hem med detta upplägg... :icon_smile_cool:

gunnebo1184.JPG

Posted

Den senaste bildrundan skulle kunna signalera att kartonghanteringens tid är förbi men så är det icke.

Full trafik i bägge riktningar och så länge det inte handlar om hifi blir detta ett väntrum inför vidare transport... :)

gunnebo1000.JPG