Timbre™ Posted February 15, 2013 Author Posted February 15, 2013 Det kommer först att bli cirkulära former som gäller och nu är det inte lika lätt att spåra upp kabelnystan även om enstaka kabeltyper fortfarande hänger kvar. Spegel, spegel på väggen där... Quote
Timbre™ Posted February 15, 2013 Author Posted February 15, 2013 Den här gången är det fönstervägen som gäller och nu kommer några smakprov på internfönster mellan de olika lyssningsrummen. Om jag har kontroll på klättringen handlar det om en smal vy från Show Room 3 rakt in i Show Room 5. En bild från andra sidan väggen... Quote
Timbre™ Posted February 15, 2013 Author Posted February 15, 2013 Som vi tidigare sett kan ljusets genomströmning vandra skilda vägar och nu börjar alla fönster komma på plats. Till största delen handlar det om rektangulära fönster med varierande bredd i stående position. Det inströmmande ljuset är en viktig trivselfaktor och gardinvalet i Show Room 1 antyder att det så förblir när allt är klart. Vi återvänder dit mot slutet av detta kapitel. Givetvis åkte fisheye-optiken fram för att sätta lite vidvinkelprägel på inredningsdesignen... Quote
Käera Posted February 15, 2013 Posted February 15, 2013 Rektangulära D-fönster vart det visst.Tänk vad trevligt det vore att ha ett hem med olika anläggningar i skilda rum där dagsformen får avgöra. Quote
Timbre™ Posted February 16, 2013 Author Posted February 16, 2013 Rektangulära D-fönster vart det visst.Tänk vad trevligt det vore att ha ett hem med olika anläggningar i skilda rum där dagsformen får avgöra. ...och samtidigt kunna snegla på anläggning nummer 5 när man sitter och lyssnar på trean... Myntets baksida skulle kunna vara att kartongförrådet snabbt fylls upp men även stilfulla hifiemballage kan utöva en viss dragningskraft... Denna välgjorda förpackning från den italienska staden Firenze lockade ännu en gång in mig i Show Room 1. Rent geografiskt ligger Firenze en bra bit upp på stövelskaftet, dock inte lika långt norrut som Milano. Quote
Timbre™ Posted February 16, 2013 Author Posted February 16, 2013 Själva innehållet består av ett perfektionistiskt, känslofyllt hantverk och därmed skulle inte ens fönstervägen kunna fungera som nödlösning denna gång....:Shame On You: No way back... Quote
Bebop Posted February 16, 2013 Posted February 16, 2013 Ett sånt bygge... Det är bara att tillbe högre makter, i den mån de finns, att det även lyckas kommersiellt. Det innebär ju mässa i Göteborg året runt som därmed befäster sin status som Sveriges HiFi-Mecca nummer ett. Jag var på båtmässa förra lördagen då jag passerade "Jannes hifi-borg" längs med E6 i höjd med Mölndal. Koordinaterna är noterade... Quote
Timbre™ Posted February 16, 2013 Author Posted February 16, 2013 Ett sånt bygge... Det är bara att tillbe högre makter, i den mån de finns, att det även lyckas kommersiellt. Det innebär ju mässa i Göteborg året runt som därmed befäster sin status som Sveriges HiFi-Mecca nummer ett. Som aktiv Euphonia-medlem får du automatisk inbjudan till våra planerade premiärträffar. Återkommer när det drar ihop sig. Den klassiska premiärstolen har fått stiga åt sidan till förmån för en ny och stationär sweetspot-fåtölj. Quote
Guest BTS Posted February 17, 2013 Posted February 17, 2013 Den klassiska premiärstolen har fått stiga åt sidan http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/m...gunnebo0787.JPG Samma öde ser ut att ha drabbat premiärhögtalarna. Quote
Timbre™ Posted February 17, 2013 Author Posted February 17, 2013 Samma öde ser ut att ha drabbat premiärhögtalarna. Ja, så var det, även om fladdermössen och den belysningsutrustade väggpanelen var på plats... Det har även kommit upp ljusgenomsläppande gardiner samt en filmduk inför framtida övningar. Quote
Timbre™ Posted February 17, 2013 Author Posted February 17, 2013 Detta rum är i första hand avsett för Audiolab men det kommer säkert att dyka upp lite av varje... Vägghyllorna är monterade och det finns fortfarande gott om plats. Quote
new order Posted February 17, 2013 Posted February 17, 2013 Som Euphonia-rapportör har det dessutom funnits alla möjligheter att betrakta arbetet från många bekväma positioner... Den ofrånkomliga frågan blir då vilken av dessa fåtöljer som skulle passa bäst i en framtida sweet spot... Inte så lätt fråga på Euphonia faktiskt... Jag vet vad jag skulle välja,men har fått intrycket att många hellre sitter på en sådan som på andra bilden i post 120... Det verkar hur som hellst vara ett imponerande bygge.Och ytterligare en hifi oas till sveriges framsida.Har inte ni tillräckligt med såna? Quote
calle_jr Posted February 17, 2013 Posted February 17, 2013 Tänk vad trevligt det vore att ha ett hem med olika anläggningar i skilda rum där dagsformen får avgöra. Snacka om det! Detta blir i hästväg! :mm: För övrigt tycker jag premiärstolen verkar alldeles för bekväm för en hifi-extremist. Quote
new order Posted February 17, 2013 Posted February 17, 2013 För övrigt tycker jag premiärstolen verkar alldeles för bekväm för en hifi-extremist. Vad var det jag sa!! Quote
Timbre™ Posted February 17, 2013 Author Posted February 17, 2013 När jag klev in genom ytterdörren spelades det Cesaria Evora och Jan Ardstål har laddat upp med ett flertal album. Perfekt både som bakgrundsmusik under arbetet och till mer koncentrerad avnjutning i lyssningsfåtöljen. Risken är att man snabbt glömmer av stolen när Rogamar drar igång. Quote
Timbre™ Posted February 17, 2013 Author Posted February 17, 2013 Det verkar hur som hellst vara ett imponerande bygge.Och ytterligare en hifi oas till sveriges framsida.Har inte ni tillräckligt med såna? Nä... Så här ser det ut för tillfället och i väntan på nya rumsprojekt passar det utmärkt att kika lite närmare på högtaleriet. Quote
Vox Posted February 18, 2013 Posted February 18, 2013 Kommer detta hifi-palats vara öppet för oss vanliga konsumenter? Quote
Timbre™ Posted February 21, 2013 Author Posted February 21, 2013 Kommer detta hifi-palats vara öppet för oss vanliga konsumenter? Tonkraft Nordic AB är ju distributör och palatset kommer att besökas av tillverkare och återförsäljare men här finns konsumentinriktade tematräffar inbakat i planeringen. Vill man som spekulant ta del av produkter som återförsäljaren ej har i lager går det även att boka en Mölndals-lyssning via butiken. När allt står på plats är det läge för minst en Euphonia-träff och jag återkommer till detta längre fram i tråden. Har fått en bestämd känsla av att Rosso Fiorentino kommer att spela huvudrollen under någon av dessa sammankomster och italienskt hantverk är ju ett av många intressanta ämnen. Här kommer även att finnas möjlighet till musikframföranden på en stationär scen. Quote
byZan Posted February 22, 2013 Posted February 22, 2013 (edited) Som aktiv Euphonia-medlem får du automatisk inbjudan till våra planerade premiärträffar. Återkommer när det drar ihop sig. Den klassiska premiärstolen har fått stiga åt sidan till förmån för en ny och stationär sweetspot-fåtölj. Ser fram emot att få sitta där tillsammans med likasinnade, vad heter fåtöljen? Skulle kanske passa in där jag tänkt mig, hmm? Trevligt reportage förresten /byZan Edit: Dock inte i stolen, den är nog för liten Edited February 22, 2013 by byZan Quote
Timbre™ Posted February 22, 2013 Author Posted February 22, 2013 Trevligt reportage förresten /byZan Tack! Denna tråd har alla förutsättningar att bli mycket lång och finalen kan inte ens skönjas vid horisonten... För tillfället är det läderarbete från Florence som gäller och min första tanke var att det handlade om reptilskinn... Knappast något vinnande koncept vid produktpresentationer och dylika misstag gör man naturligtvis inte i Italien. Gissningen var dock så nära man kan komma och detta par Rosso Fiorentino Volterra är till stor del klädda i Crocodile Embossed Leather från traditionell oxhud. Quote
new order Posted February 22, 2013 Posted February 22, 2013 Jag vet inte vad ni säger men visst tusan är det italienska språket något alldeles extra?Jag törs svära på att ordet knäckebröd skulle låta sexigt på italienska.Jag menar,smaka på ordet Rosso Fiorentino Volterra!! Vet inte vad det är men älskar det redan! Quote
plundin™ Posted February 22, 2013 Posted February 22, 2013 (edited) Jag törs svära på att ordet knäckebröd skulle låta sexigt på italienska. Ungefär... "pane croccante" BTW, namnet har dom sannolikt tagit som en hyllning till den Florentinske 1500-tals konstnären Giovanni Battista di Jacopo di Gasparre... /ptr Edited February 22, 2013 by plundin™ Quote
Timbre™ Posted February 22, 2013 Author Posted February 22, 2013 Fiorentino Volterra kan fås i åtta ytskiktsvarianter från pianolack till äkta italienskt läder och därmed kan vi glida över till frontbestyckningen. Det spelades mycket musik när bilderna togs och för första gången i mitt hifiliv har jag lyssnat på en supertweeter utan att tänka på att det fanns en hyperdiskant inblandad när Cesaria Evora och övriga från Cabo Verde drog igång. Det kan jag bara uppfatta som ett stort steg framåt i integrering av höga frekvenser och Jan Ardstål påpekade att denna ribbon diaphragm ultrasonic generator drar till sig uppmärksamhet först när man täcker över den. Man saknar inte kon förrän båset är tomt och detta skall testas nästa gång... Quote
new order Posted February 22, 2013 Posted February 22, 2013 Nu vill jag se en helbild på dessa.Nya italienska favoriter kanske Quote
Timbre™ Posted February 22, 2013 Author Posted February 22, 2013 Jag törs svära på att ordet knäckebröd skulle låta sexigt på italienska. Ungefär... "pane croccante" Får man för sig att äta lutfisk i Norditalien (vilket går alldeles utmärkt) skulle man enligt Google klara sig med "stoccafisso" och det låter kanske inte lika sexigt... En solo supertweeter gör ingen högtalare och förutom en hand treated soft dome-diskant hittar vi även ett 6,5-tums mellanregisterelement i den övre sektionen. Här går det att elda på då konen är uppbyggd av Nomexfiber. Kan det möjligen vara en Peerless... Quote
Timbre™ Posted February 22, 2013 Author Posted February 22, 2013 Nu vill jag se en helbild på dessa.Nya italienska favoriter kanske Beställningen är noterad och det leder vidare till bas-woofern som också är av brandsäker Nomex-struktur. Med en matchvikt på 37 kg och nominell impedans på 6 ohm bör Volterra vara en lätthanterad pjäs i de flesta situationer. Verkningsgraden ligger på 87 dB och frekvensomfånget sträcker sig från 37 Hz till 100 KHz - 3 dB. Första intrycket var mycket positivt men det måste lyssnas mer för att kunna relatera till olika typer av musik. Hittills har jag engagerats av en härligt välbalanserad klang i Evora-inspelningarna och återkommer givetvis till Rosso Fiorentino Volterra. Quote
new order Posted February 22, 2013 Posted February 22, 2013 De var fina.Unika i sin design.Men mina Sophior kommer att få stå kvar hemmavid ännu ett bra tag.. Quote
ukiro Posted February 22, 2013 Posted February 22, 2013 De här högtalarna spelade väldigt, väldigt övertygande på Sweetspot-mässan tillsammans med BAT-elektronik. Att de bara är specade till 37hz hade jag inte gissat. Quote
Timbre™ Posted February 22, 2013 Author Posted February 22, 2013 De här högtalarna spelade väldigt, väldigt övertygande på Sweetspot-mässan tillsammans med BAT-elektronik. Att de bara är specade till 37hz hade jag inte gissat. Fick samma känsla i Mölndal och det kanske har att göra med baselementets storlek... Det är en 8-tums woofer. Freq. response(-3dB) 38 Hz - 100 kHz Quote
Engelholm Audio Posted February 23, 2013 Posted February 23, 2013 Når man 35-40 Hz så har man kommit väldigt lång och klarar av mycket musik (sett till endast denna dimensionen)! Gör ett test nån gång: låt kompisen välja 5 st sinustoner mellan 20-250 Hz och gissa! Många gissar fel med hela oktaver (inget fel i det, heller ingen prestige förlorad - bara en erfarenhet rikare hur svår kopplingen mellan objektivt/subjektivt kan vara). Quote
Recommended Posts