Jump to content

Från dröm till verklighet i hifiregion väst.


Timbre™

Recommended Posts

  • Replies 243
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det gick snabbt till Vällingby via Ericsson,åtmistone foto mässigt. :) Kabelhögen kanske lockar någon att prova igen för att utmana det befintliga.

Läser man om Tonkraft så verkar det funnits intresse länge!Kopierat från hemsidan.

Mitt intresse för musik och ljud började när jag var 10 år gammal då jag skaffade min första skivspelare och började experimentera med högtalarbygge.

I konfirmationspresent fick jag min första efterlängtade basgitarr och började spela i popgrupp och byggde diskotekanläggningar.

Efter avslutad gesellutbildning inom möbel- och inredningssnickeri var jag modellsnickare på Levins gitarrfabrik.

Efter några år gick jag till Magnussons orgelbyggeri som orgelbyggare. Orgeln i Karlstad Domkyrka är en av ett tiotal orglar jag byggt. Min nyfikenhet och experimentlusta inom ljudåtergivning och akustik gjorde att jag började spelade in akustisk musik och körsång med två-mikrofonteknik i kyrkorum.

1972 startade jag Tonkraft, min drömbutik i Kungsbacka. Ett musikhus med allt från blockflöjt till flyglar, noter, skivor, musikskola. Enklare Hi fi och ett specialrum för high end. Efter ett tiotal år ändrade jag inriktning och blev distributör för High End och studioutrustning till musik- och videostudios samt radio och TV. Min kunskap inom akustik och ljudåtergivning ledde till att jag även arbetade som ljudtekniker i studios och i större ljudproduktioner och konserter. Genom mitt arbetet med proffsmusiker i Stockholm föll det sig naturligt att jag öppnade butik i Stockholm för studioutrustning.

Sedan början av 90-talet är jag tillbaka i Göteborg med design och utveckling samt distributör av Hi Fi och High End. Ett liv i ständig utveckling under parollen ”Idag är det kanske för tidigt men i morgon kan det vara för sent.”

Jan Ardsål

Link to comment
Share on other sites

Läser man om Tonkraft så verkar det funnits intresse länge!

I samband med att jag satt och fikade med en f.d. elev som blivit aktiv inom stenhuggeribranschen, upptäckte jag att kaffekoppen hamnat på en ytbehandlad stenbumling i den högre viktklassen (kan ha varit diabas) och vad får jag se om inte en välbekant logo ornamenterad i guld... :o:icon_smile_cool: Var själv lite Classé-fixerad vid denna tid (måste ha varit runt mitten av nittiotalet) så där blev jag minst sagt imponerad.

Beställaren var Tonkraft och kaffestunden slutade med ett par tunga marmorköp för egen del... :)

Några år därefter besökte jag en helgdemo på Stadshotellet i Hässleholm som var anordnad av Stereoexperten i Hässleholm. Där fick jag min första upplevelse av Jan Ardståls smakfulla uppställningar i samband med hifimässor och alla som har kikat in i Tonkrafts demorum under åren vet vad det handlar om. Stereoexperten i Hässleholm har tyvärr upphört men Jan Ardståls känsla för inredningsdesign finns kvar och bl.a. därför har jag höga förväntningar på dagens Mölndalsprojekt.

Lyckades bläddra fram en gammal pappersbild från besöket i Hässleholm och det var ingen tvekan om fotografens Classé-intresse vid denna tid... :)

gunnebo0470.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vi kan börja med framtidens dörrar på glänt som samtidigt anknyter till det ovan nämnda intresset för inredningssnickeri. Det blir många dörrar på denna våning och samtliga kommer att ha en unison utformning där lamineringen genomförs med väl fuktat material som öppnar upp för rejäla sprickor efter intorkning. Dessa kan sedan fyllas upp utvald massa i designhöjande syfte.

gunnebo0399.JPG

Små personliga detaljer som tillsammans skapar helheten och jag vågar redan nu påstå att det väntar många exempel på personlig utformning i skilda plan. Förutom sex stycken showrooms gäller det även sällskapsutrymmen, en scen för liveframträdanden, kontor m.m.

gunnebo0410.JPG

Link to comment
Share on other sites

Från dörrar till fönster :) och förutom alla dagsljusgenomsläppande glas kommer det även att finnas interna fönster mellan skilda rum. Här kommer vi att få se exempel på varierande form och design.

gunnebo0373.JPG

Samma fönster från andra sidan... :icon_smile_cool:

gunnebo0397.JPG

Bygget andas kvalitet och snygg design. Spännande projekt!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Bygget andas kvalitet och snygg design. Spännande projekt!

Calm

Just därför är det spännande att försöka få till en bilddokumentation innan allt är färdigmålat och klart... :mm::) Här ser vi starten på en skiljevägg i närheten av kommande scenutrymme och det ser också ut att vara ett fönster på gång.

gunnebo0267.JPG

Pågående nätinstallationer i närbild.

gunnebo0255.JPG

Sådant här får man nog inte pyssla med på egen hand... :?::)

gunnebo0263.JPG

Link to comment
Share on other sites

Redan i julas :) kunde man observera signaler om att scenarrangemang fanns med i planeringen och med utspridda scentrossar lockas man snart in i domänerna för de inre lyssningsrummen. Här finns utan tvekan en hel del montageverksamhet som väntar utefter vägen.

gunnebo0367.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dessa attiraljer kan ju även fungera som stöd för effektfulla arrangemang i sammband med mässor och andra tillfälliga demouppställningar. Trossarna känns bekanta :Thinking::) och jag måste ha träffat på dem i samband med någon Tonkraftsdemo i hotellsammanhang.

gunnebo0349.JPG

Totalt sett finns här rejält med trossar i olika dimensioner och jag känner på mig att vi får se en välplanerad och flexibel scen.

Längre fram kommer bildtråden att dokumentera den slutliga positionen.

gunnebo0348.JPG

Link to comment
Share on other sites

Lite stor för att vara en backstage sneak opening :unsure:

Just nu finns det gott om sneak openings :) och det kan vara dags att smyga in i det blivande Goldmund-rummet.

gunnebo0316.JPG

Här finns planer på annorlunda taklösningar :icon_smile_cool: men just nu är det frontväggen som gäller. Dubbla väggar, rejäl isolering och på andra sidan bedriver Medborgarskolan musikverksamhet. Vägen från övning till framträdande skulle således kunna bli väldigt kort... :icon_smile_cool::)

gunnebo0330.JPG

Link to comment
Share on other sites

Här kommer också att installeras hifigolv av bästa märke. ;)

Luppen i form av ett Micro Nikkor kommer att plockas fram vid nästa besök... :) Till dess för vi nöja oss med väggsnickeri som enligt uppgift är på väg in i den slutliga ytbehandlingsfasen. Här går det undan... :o:mm:

gunnebo0332.JPG

Link to comment
Share on other sites

Via de två lagerlokalerna har vi så återvänt till den första temporära uppställningen i detta drömprojekt. I mina ögon är det lite kul att just Balanced Audio Technology har fått äran att stå för första signal och effekt. Vår medlem Victor Khomenko håller säkert med ifall tråden dyker upp på skärmarna i Wilmington... :)

gunnebo0420.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det första högtalarparet är av egen tillverkning och det går inte att ta miste på norditaliensk inspiration när det gäller kabinetten... :icon_smile_cool::)

:D Är det Sonus Faber som var först med detta på högtalare eller var det SF som gjorde det populärt? :39: Usher har ju också denna design på sidorna.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte norska Patos?

Mycket talar för det :39::) även om det inte finns något direkt motsvarande på Patos - med fokus på lyd.

Högtalarna som spelar stort välljud i alla sina storlekar, har Dome diskant i de mindre modellerna och den exklusiva A.M.T.-diskanten (Air Motion Transformer) i de större modellerna.

Designduon Moen&Ardstål har skapat högtalarna med hög ljudkvalitet och läcker design in i minsta detalj.

Roar Moen är Norges legend inom High-End-ljud. Jan Ardstål har en bred kompetens och erfarenhet av möbeldesign och ljudåtergivning.

Nya modeller är under utveckling.

Jag hängde kanske inte med och tar upp frågan igen... :26::)

gunnebo0042.JPG

Link to comment
Share on other sites

:D Är det Sonus Faber som var först med detta på högtalare eller var det SF som gjorde det populärt? :39: Usher har ju också denna design på sidorna.

Usher fick fram en modell som var väldigt lik Electa Amator några år senare.

För att inte tala om stativet... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...