Jump to content

Fortsatt EAC för rippning?


K-man

Recommended Posts

Hej!

Står i läge att byta dator för rippning...och funderar då på om det fortsatt är EAC med dess plug in och extern FLAC-konverter som anses vara No1? Eller finns det nu något annat som är mer plug'n'play? EAC funkar fint, men det är en del setup innan det spelar optimalt, och man blir liksom bekvämare med tiden... :)

Jag har försökt läsa igenom massa trådar, men får ingen bra konklussion...så vad säger ni?

Kan rippa på såväl PC som Mac...men de nuvarande diskarna är inte formaterade så att MAC fattar dem....hoppas på något smidigt svar! :)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jag förordar oxå dBpoweramp av den enkla anledningen att den känns betydligt mer användarvänlig!

Hör själv ingen skillnad mellan den och EAC, dessutom har jag helt gått ifrån flac och rippar till Monkeys Audio (.ape) eftersom det är en codec som männen bakom j.River MediaCenter snutit ihop och jag som är lite enfaldig anser att same-same alltid är positivt!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Är linux något alternativ till något annat os för tillfället när det gäller såna här saker?Finns det program?Har inte börjat att mixtra med datorbaserat ljud till stereon än,men linux borde vara det

absolut stabilaste att använda om det finns stöd för det när det kommer till mjukvara.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med J.River MC, även rippningen som jag sparar i FLAC. Det fungerar utmärkt och då inkluderar jag taggar, musiktyp, omslag och katalogisering. Jag har även dBpoweramp och jag kan vare sig se eller höra några skillnader.

Jag hade Monkey innan Eliot tipsade mig om J.River MC. Även Monkey var bra men har inte samma finesser som J.River. WAV är ju ett elände att hålla på med. Rippningen går hyggligt snabbt men sen börjar arbetet med att få till alla taggar. Och att det skulle vara några ljudskillnader mellan FLAC och icke FLAC tror jag inte på, åtminstone inte i en fungerande utrustning. Lika lite som att läsbarheten skulle skilja sig mellan ett zippat Word-dokument och ett ozippat.

Link to comment
Share on other sites

Nej .wav kommer inte på fråga. Kan man inte tagga så är det ju hopplöst.

Ser nu när jag googlar flac och compression level att det finns uncompressed flac.

Har inte vetat detta tidigare och i det fall det faktiskt skulle vara skillnad på olika kompressionsnivåer så borde kanske detta vara det bästa. Slutresultatet är ju detsamma oavsett kompressionsgrad men man borde ändå kunna, åtminstone teoretiskt, tänka sig att en komprimerad fil tar mer processorkraft och därmed påverkar.

Eftersom diskplats är så hutlöst billigt så skulle åtminstone jag kunna tänka mig att konvertera till den okomprimerade. Om man har något att vinna vill säga. I Dbpoweramp kan man ju välja ett het gäng mappar har jag för mig så då vore det ju enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Är dBpoweramp värt pengarna i jämförelse med EAC vad gäller kvalitet på slutresultatet och användarvänligheten?

Jag använde själv dBpoweramp när jag hade PC. Då var det tekniskt överlägset EAC, vilket många felaktigt tror ger perfekta kopior i alla lägen, men det var ett tag sedan nu. Se här för en mer detaljerad beskrivning. dBpoweramps användarvänligheten var helt OK, om inte dess bästa gren. EAC användarvänligheten måste jag erkänna att jag inte ha något minne av, så länge sedan var det jag använde den.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med Björn-Ola om att man ska skipp FLAC, men den diskussionen tror jag vi mjölkat klart. Den nyfikne får söka i arkiven, vi har olika erfarenheter helt enkelt.

dBPoweramp är inte ensam om att kolla ripparna mote accuraterip-databasen, stöd för detta har funnits i EAC i många år.

För Linux finns rent av en distro helt optimerad för rippning och uppspelning, Vortexbox. Jag har snabbtestat lite men inte kört den seriöst. Nu när Logitech lagt ner Squeezebox-serien kanske jag går över till en sådan lösning i framtiden. Lite förenklat är det en fattigmansversion av Weiss MAN301 (minus DAC-delen) eller Bladelius Embla för den delen.

I OS X kan man köra med MAX eller xACT. Jag har bemödat mig med att köra EAC i en virtualiserad Windows 7-installation men tjejen har rippat i MAX och är nöjd. "Proffsrippare" (läs: folk i piratscenen) förordar XLD (ladda ner här) men den använder jag bara för formatkonvertering. Borde testa att rippa med den också.

Link to comment
Share on other sites

Tacksamt med dina balanserande inlägg, ukiro.

Det är många som har mer eller mindre satt sin heder i pant på att det inte spelar någon roll om väl rippningen lyckas.

Det innebär ju att om man vill byta format i framtiden så är det bara att konvertera vilket är mycket enklare än att rippa om.

Ska man revidera den uppfattningen :?:

Link to comment
Share on other sites

En korrekt ripp med maximal dos felkorrigering, både lokalt och mot databas typ accuraterip, från en kalibrerad och korrekt konfigurerad drive (EAC är enastående för detta) sparad i valfritt förlustfritt format så länge det stöder alla nödvändiga taggar, är den grundförutsättning alla bör sträva efter menar jag.

Då slipper man rippa om i framtiden och kan i stället efter behov byta format till ett annat förlustfritt (AIFF/ALAC/APE/FLAC osv) eller t ex MP3 för bruk i telefonen etc. Det lönar sig att lägga de timmar som krävs för att sätta sig in i detaljerna och försäkra sig om att man har en korrekt process, för att behöva rippa om tar nästan garanterat mer tid. Just detta är anledningen till att jag hållit fast vid EAC, för där vet jag att allt går rätt till med mina inställningar.

Link to comment
Share on other sites

För min förståelse: Gör JRiver MC något fel i sin rippning till FLAC? Jag kan inte se några fel eller avvikelser mot t ex Monkey eller dBpower. Jag får också ett kvitto efter rippningen som visar om alla bitar kommit med (om jag vill). Rippningen fungerar även i andra program jag provat. Även köpta FLAC-filer fungerar med JRiver. Det tolkar jag som att det är en gemensam standard. Vad är det andra rippningsprogram gör bättre? Finns det bättre och sämre standard av samma standard för FLAC? Ljudmässigt kan jag inte höra någon som helst skillnad av de jag provat ( JRiver, Monkey och dBpower).

.

Hjälp mig förstå!?

Link to comment
Share on other sites

Tack för all bra input! Det verkar vara mellan DB och EAC det står...jag är lite inne i Ukiros spår...tar gärna lite mer bök om jag då är SÄKER på att det blir helt rätt(Även om det inte skulle gå att höra skillnad) än att jag skall riskera att tvinga mig själv att rippa om allt. Allt jag hittils rippat är med EAC...och det vill jag INTE göra om! :D

Fortsätt gärna fyll på! :)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

För min förståelse: Gör JRiver MC något fel i sin rippning till FLAC? Jag kan inte se några fel eller avvikelser mot t ex Monkey eller dBpower.

För "open source" codecs (t ex FLAC, ALAC m fl) använder i stort sätt alla rippningsprogram exakt samma encoder/decoder programmoduler och då bör det rimligen inte vara som helst skillnad i den resulterande filen. Det är just det som "open source" betyder. Det är mer än "standard", själva källkoden är tillgänglig för alla att använda, om man har samma version är de exakt lika.

Det kan fortfarande mycket väl finns ljudmässiga skillnader på olika decoder-program, men detta beror på hur deras beteende i realtid (dvs under upppackning/uppspelning) påverkar andra sub-system och inte på någon skillnad i den rippade filen. Mellan inspelning och uppspelning "bits is bits" men under inspelning och uppspelning blir tidsaxeln relevant och då uppstår problem med jitter.

Tänk såhär. Man kan skapa zip-flier på två olika PC:er, en sprillans ny och en tio år gammal. zip filerna kommer att vara exakt lika, men på den nya PC:n tar det kanske en bråkdels sekund och använder en tusendel av den tillgängliga processorkraften, medan på den gamla maskinen så tar det hela processorn i beslag i några sekunder. Under uppackning (uppspelning) kan detta scenario givetvis påverka andra program och/eller subsystem på PC:n såsom USB-bussen, nätverkskortet m m.

Hoppas detta hjälper. Att förklara sådant här på svenska är inte exakt min paradgren.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas detta hjälper. Att förklara sådant här på svenska är inte exakt min paradgren.

Jag förstod vad du förklarade så om syftet var det jag förstod så lyckades du bra. ;) Det är ungefär så jag har förstått logiken också, vilket känns lugnande. Att rippa om över 3,000 CD-album är en aktivitet jag helst vill förtränga.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstod vad du förklarade så om syftet var det jag förstod så lyckades du bra. ;)

Tack, det var roligt att höra! :D

Det går naturligtvis att peta hål i eller snurra vidare på nästan allt jag sagt om man borrar ner en eller två detaljnivåer till. Men min avsikt var, i mesta möjliga mån, att förenkla. Som en av mina gamla professorer brukade säga

-- det är enkelt att göra saker komplexa, men komplext att göra de enkla

Amen!

Edited by struts
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...