Jump to content

Recommended Posts

Guest Musicus
Posted

Vanskelig å plukke kun 1, som vanlig, men disse er blandt mine beste kjöp i år ...

41nktOihrVL._SL500_AA300_.jpg

31IYS6tXW3L._SL500_AA300_.jpg

71YYEgnNjDL._AA1500_.jpg

71cPRwSNOEL.jpg

The XX "coexist"

91G+5HfCdbL._AA1500_.jpg

mvh

Posted

I mina öron nog det bästa.

61lXoLFoIL__SL500_AA300_.jpg

Tätt, stämningsfullt, harmoniskt, inspelningskvalitet, spelglädje.

Växer för varje spelning.

Musik: :D :D :D :D 1/2

Inspelning: :D :D :D :D 1/2

Ett superalbum för älskare av jazz i nordiskt vemodsklass!

Calm

Posted

Väldigt stor spridning genre-mässigt! :app:

För egen del blir Can - Lost Tapes en runner up, men det Al Cisneros gör med Om kommer bli historiskt;

Om - Advaitic Songs. 2012 Drag City – DC438

OM-Advaiticsongs.jpg

Posted
I mina öron nog det bästa.

61lXoLFoIL__SL500_AA300_.jpg

Tätt, stämningsfullt, harmoniskt, inspelningskvalitet, spelglädje.

Växer för varje spelning.

Musik: :D :D :D :D 1/2

Inspelning: :D :D :D :D 1/2

Ett superalbum för älskare av jazz i nordiskt vemodsklass!

Calm

Lustigt. Sitter precis och lyssnar på den.

Posted

Detta är ett problem för mig.Vad är årets bästa album.Eftersom musik är tidlös och jag inte har brytt mig speciellt mycket om att köpa nysläpp utan plockat vad som intresserat mig för stunden så har jag mycket lite koll om när skivorna släppts.

En skiva jag köpt som är släppt 2012 och är en höjdare,är från en artist som i regel oftast aldrig släpper dåliga skivor.

raitt_slipstream.jpg

Bonnie Raitt-Slipstream är ett gediget hantverk som levererar.

Posted

Om man gillar, lite åt singer songwriter/indie-hållet. Sharon Van Etten - Tramp

Sharon-Van-Etten-Tramp.jpeg

Om man vill ha lite modernt progressivt/post-rock-hållet i olika tappningar.

Grails - Black Tar Prophecies Vol5

GRAILS-cover-1000.jpg

Maserati - VII

Maserati-Maserati-VII1.jpeg

Godspeed You Black Emperor - 'Allelujah! Don't Bend! Ascend!

666561008123.jpg

Posted
undrar just om jag köpt något som kom ut 2012...

Kollade igenom de flesta inköpslistor och andra införskaffningskanaler och jag kommer nog inte närmare än 2010 :dry:

Så mycket "gammal" musik och så lite tid... ;)

Lite som Iroise m.a.o ....

Pan'us de la historica lämnus :unsure:

Posted
Hhrm! Hhrum, undrar just om jag köpt något som kom ut 2012, känner mig lite somen arkeolog eller varför inte insnöad!!!! :black:;)

Kollade igenom de flesta inköpslistor och andra införskaffningskanaler och jag kommer nog inte närmare än 2010 :dry:

Så mycket "gammal" musik och så lite tid... ;)

Lite som Iroise m.a.o ....

Pan'us de la historica lämnus :unsure:

Känner mig nästan kvalificerad för denna grupp :D och har bara hunnit med ett album från 2012. Har lyssnat desto mer och det gör valet väldigt lätt... :icon_smile_cool: Inspelningarna avslutades i januari innevarande år.

opustre005.JPG

Posted

Diablo-Swing-Orchestra.jpg

Utan tvekan årets bästa album!

Sputnik: "Pandora's Pinata captures Diablo Swing Orchestra excelling in their admirably accessible spin on experimental metal. This superbly orchestrated album blends multiple genres with grace and cohesion, which makes it a real treat for anyone who's willing to venture into the realm of exuberant, artistic music that ranges from cinematic to theatrical."

Metalstorm: "We, again, have influences from swing, jazz in most songs, Spanish music in "Guerilla Laments", some oriental/gypsy fillings in "Mass Rapture", symphonic aria in "Aurora", groovy non-metal dance material in "Honey Trap Aftermath", dark atmosphere and even small blastbeats in "Of Kali Ma Calibre", and something I don't want to ruin for the listener at the end of the final song, "Justice for Saint Mary". It's a thrill-ride, where headbanging and dancing shoes can be combined at most points."

Angry metal guy: "But not only that, the use of all of these instruments means that they’re able to take the one good thing that groovecore has to offer (the groove) and transfer it into this addictive blend of melodic genius and aural orgasms. There is literally not a track on here that I wouldn’t recommend, and there isn’t a single thing wrong with this album. From the musicianship, to the songwriting to the production, it’s a fucking riot."

Posted

Jag kan omöjligt begränsa mig till ett album. Det beror lite på dagsform vad jag tycker är bäst. Här har jag gjort en tabell med de album inspelade 2011-2012 och utgivna och inköpta 2012 som jag fallit lite mer för.

2012bstaalbum.jpg

Posted (edited)

Katatonia - Dead end kings

Anna von Hausswolff - Ceremony

Bob Dyland - Tempest

Lee Ritenour - Rhythm Sessions

Ulf Wakenius - Vagabond

John Abercrombie - Within a song

Bobo Stenson trio - indicum

Janine Jansen - Prokofiev

Heléne Grimaud/Sol Gabetta - Duo

Arvo Pärt - Creator Spiritus

Cecilia Bartoli - Mission

Detta är några av mina skivköp som är utgivna under 2012. Sedan fick jag bra tips på skivor som ligger på inköpslistan redan nu!

Tack för en mycket bra tråd!

Mvh Claes

Edited by LISTEN TO MUSIC
Guest Musicus
Posted (edited)

og jammen snek idet ikke innseg en til sånn helt på slutten av året, denne må med, etter bare ett par gjennomlyttinger er det klart at dette er noe spesiellt i mine ører, får vibber til Brendan Perry og Dead Can Dance o.lign :app::mm: ..

Anna Von Hausswolff "Ceremony"

91ZjzW5SucL._AA1500_.jpg

mvh

Edited by Musicus
Posted

Therion - "Les Fleurs Du Mal"

111656.jpg

Det får bli denna platta som jag väljer eftersom den överraskade mig mest.

Det är en coverplatta där de har gjort symfonisk blackmetalversioner av fransk sextiotalsschlager med operasång, symfoniorkester och extra allt.

Det sjungs på franska. Bara det!

Det låter väl som en helknäpp idé, men jag gillar när man krockar olika musikstilar på det här viset. Det fungerar överraskande bra.

En platta som helt klart sticker ut och som är riktigt rolig att lyssna på.

Självklart har de med Serge Gainsbourgs "Poupée De Cire, Poupée The Son", världens bästa melodifestivallåt.

Men man får inte lyssna för mycket på den, schlager har kort hållbarhet, även i den här klädesdräkten.

Posted (edited)

Här är mina höjdpunkter under 2012

Utan inbördes rangordning..

Giant Sand - Tucson (Americana)

Billy Don Burns - Nights When I'm Sober: Portrait of a Honky Tonk Singer (Outlawcountry)

Lera Lynn - Have you met Lera Lynn (Country)

Justin Townes Earle - Nothing's Gonna Change The Way You Feel About Me Now (Americana)

Paul Burch & Waco Brothers -Great Chicago Fire (Americana)

K Phillips & Concho Pearls - American Girls (Rock -som om Rolling Stones fortfarande gjorde bra plattor!)

Warren Haynes - Live From The Moody Theatre (Blues, Rock, Soul)

Manu Katche - (Jazz)

Tord Gustavsen Trio - The Well (Jazz)

Marc Johnson & Eliane Elias - Swept Away (Jazz)

----Glömde bort dessa----

John Cale - Shifty Adventures in Nookie Wood (Rock)

The Black Tibetans - (Rock - blandning mellan pubrock/punk/rock)

Övrigt bra

Pharoa Sanders -Konsert i London

Nick Lowe - Konsert i Sthlm

Stuart Neville - Collusion (Bok - Deckare)

Lade till två plattor som jag glömde bort

/Torbjörn

Edited by torbjorn