calle_jr Posted December 14, 2012 Posted December 14, 2012 Någon som testat denna http://www.raspberrypi.org/faqs Bild: raspberrypi.org Quote
goranr Posted December 15, 2012 Posted December 15, 2012 Jodå, det är ett trevligt litet processorkort konstruerat med tanke på utbyggnad. På Electronica i november visades några av dessa, kamera och interface för digitala signaler. Mer är på gång enligt utvecklarna och en touchskärm är redan förbered i en av kabelkontakterna på kortet. I2C och SPI-buss finns redan i expansionskontakten (stiftlisten). För det låga priset (300:- ) får man en relativt lättstartad dator med medioker prestanda. Jag hade tänkt testa om den duger till strömning av musik och bildspel. Någon HD-upplöst filmvisning har jag inga förhoppningar om ifall man samtidigt skall ha ett lättanvänt användarinterface körandes. TightVNC som användarinterface och VLC mediaspelare är ett delmål men först skall jag få RPI (Raspberry Pi akronym) att logga in på mitt nätverk med fast IP-adress. Man får god hjälp på RPI-forumen http://www.raspberrypi.org/ och http://www.element14.com/community/index.jspa att komma igång och program anpassas och förbättras i rask takt, så det är bara att följa med i utvecklingen. Är man som jag, gammal windowsanvändare, krävs det en viss kunskapströskel för att förstå Linux-världen. Men det är bara att bita ihop och bevisa att även gamla hundar kan lära sig sitta Quote
calle_jr Posted December 15, 2012 Author Posted December 15, 2012 Tack! Jag hade tänkt testa om den duger till strömning av musik och bildspel. Exakt vad jag var ute efter. Återkom gärna om du kan kicka igång det. Quote
goranr Posted May 14, 2013 Posted May 14, 2013 Tack! Exakt vad jag var ute efter. Återkom gärna om du kan kicka igång det. Halvtid p/2. David mot goliat. PI-låda (som i verkligheten är "PInk" i färgen) med trådlöst nätverksstickan ”WiPi” ovanpå Towermodell av PC. Första delmålet uppnått! Nu loggar PI:et snällt in på nätverket med fast IP-adress och kan nås från andra datorer med en förenklad ”remote access” via TightVNC. Jag har dessutom hittat en driver för mitt USB-ljudkort (ALSA-driver) som kan skicka data från en mediaplayer, VLC, antingen analogt eller via SPDIF från ljudkortet. Nästa steg hade varit om en Android pekplatta kunde visa ljudfilerna och fått PI:et att spela upp dem. Men där har jag gått bet än så länge. Helt klart är att streaming av WAV över trådlöst nätverk kan gå om det inte sitter någon gammal hub som fördröjer dataöverföringen mellan NAS och router. Som synes av den fyllda gröna belastningshistoriken har PI:et fullt upp att göra men när den gamla huben togs bort sjönk belastningen till ca 1/3. ALSA-drivern kanske tar en del kraft men att använda den analoga utgången från PI är inte någon höjdare. Det finns även en HDMI-utgång men ljudet på den har jag inte testat än. Kvar att göra på denna lösning är också att få till ljudmätningsprogrammet REW så jag kan fintrimma mina digitala delningsfilter som sitter i 2 miniDSP. Som bekant växer aptiten medan man äter och under mitt dammsugande på internet för att hitta Android-appar fann jag istället XBMC i en PI-version. När man startar upp PI:et med detta skal får man en multimediadator som klarar bild, film, musik, radio, internet-TV och lite till. Vår gamla dumburk blev en smart-TV (fast något långsam). Tyvärr har jag inte hittat någon USB-ljudkortsdriver och inte heller någon ”headless-remote” (headless brukar man benämna en dator utan krav på skärmanslutning) för Android. Men utvecklingen går snabbare än man anar, så snart finns det säkert. Självklart finns det färdiga lösningar som funkar perfekt men skall man nu försöka koka soppa på en sPIk så blir det lite av en sport att se vad 300:- datorn mäktar med. Quote
Lars Posted June 4, 2013 Posted June 4, 2013 Jag har också funderat på om man kan ha den som Hårddiskuppspelare med touchskärm. En kompis har gjort en massa kul med den och säger att den funkar bra. Quote
calle_jr Posted June 16, 2013 Author Posted June 16, 2013 Specar: Från en.wikipedia.org. Här finns en mycket bra sammanfattning: http://en.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi Det som behövs för att använda denna lilla dator (out-of-the-box) som mediacenter är: - En 5V min 700mA strömförsörjning som ansluts med micro-USB. - Ett min 4GB SD-kort klass 6 eller högre. - Raspbian operativsystem, som kan hämtas här. - Raspbmc mediacenter, som kan hämtas här. - USB tangentbord och mus. - Hdmi-kabel. - Eventuell nätverkskabel cat 5 eller 6 om man vill strömma. - Eventuell USB-hårddisk om man inte vill strömma från nätverk. - Eventuella codecs beroende på vilka filtyper man vill spela upp. Fler bilder på Raspberry PI Model B: Quote
Recommended Posts