Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag höll själv på med diverse klass D varianter som DIY:are för en massa år sedan. Främst varianter av ICE power med traditionell nätdel eller switchad men även LC audios version. Ett tag var jag väldigt "föblindad" av sättet klass D presenterar anslag men klangen överlag kanske inte passade mig lika bra så jag försökte få lite "organiskt liv" i det hela genom att köra rörförsteg till dom. Med tiden så "genomskådade" jag det hela och trots att jag hört mängder av dyra och billiga klass D lösningar genom åren så tycker jag inte dom kan mäta sig med bra rörgrejer, bra klass A trissor eller för den delen bra transistorsteg överhuvudtaget. (i nämnd ordning)

High Fidelity, den nu nedlagda tidningen hyllade ju klass D under en period men några år därefter verkade det mest som om tekniken dök upp i hembiosammanhang eller för att driva subar. Nu har dock highendtillverkarna börjat ge sig på tekniken, Audio Research, Bel Canto, Mark Levinson, Jeff Rowland, Anthem , mfl. Två av dessa är nyligen testade i Stereophile. Sågningar skulle jag kalla det, läs gärna själva.

I found the sound of the No.53 very fast and clean, though very lean. They resolved a remarkable amount of genuine detail but were harmonically threadbare, sounded somewhat hard and mechanical on top, and had a hazy overlay just below that. The bass was fast, lean, taut, and well damped—rhythm'n'pacing were among the No.53's strongest suits. But overall, the nature of the sound induced listening fatigue. I rarely listened for more than an hour at a time, which for me is unusual.

http://www.stereophile.com/content/mark-le...power-amplifier

I have great respect for the team at Anthem Statement, and despite everything, I think the M1 has great potential. I spent many weeks enjoying "regular" music with it, and it impressed with its reliability, its power, its general clarity, and, with the high-frequency improvement in the current-production samples, its warm tonal balance. I have no doubt that there are those who will find the M1's balance to their taste, or useful as a complement to an otherwise bright-sounding system and/or room.

But in its present state I cannot recommend the M1. It imposed a tonal signature on the sound that was simply not neutral. Many successful audio products fail to meet this criterion, and some are perhaps designed to do so, but I don't believe that this was Anthem's goal. Perhaps, as they've done with the upper treble, Anthem will be able to further voice the M1 and let it sing at lower frequencies. I sure hope so.

http://www.stereophile.com/content/anthem-...power-amplifier

Vad är era erfarenheter? "Been there, done that", nyfrälsta, allmänt skeptiska, övertygade?

Posted

Men #53 är inte en digital förstärkare väl? den har bara en switchad nätdel om jag minns rätt.

Finns för övrigt en lång diskussion på audiogon där någon som köpt de blocken klagar på Fremers recension och Fremer själv går in och försvarar den.

Posted (edited)

Daniel Weiss vet jag jobbar på en konstruktion baserad på moduler från Hypex som han menar är mycket bättre än icepower och fria från de frekvensbaserade distortionsproblem man haft där. Här finns ett reportage om dem: http://www.6moons.com/industryfeatures/ncore/1.html

En annan konstruktion baserad på samma moduler är redan släppta Mola Mola som syntes i München i våras till exempel. Jag tror dessa, parallellt med t ex Devialet, utgör nästa generations högeffektiva förstärkare. "Klass D" känns lite fel att säga med tanke på alla nyanserna i konstruktionsfilosofi.

Edited by ukiro
Posted

Själv trodde jag länge att klass D bara dög som subwoofer. Men i Genelec 8260A lär det sitta tre slutsteg klass D som har gjort att jag fått omvärdera min tidigare fördom. Men jag kan tänka mig att Genelec är för billiga och fula.

Posted

Det brukar sägas att HiFi-tidningarna aldrig sågar prylar, åtminstone inte dyrare "high-end", men recensionen av Levinson No.53 är nog det närmaste jag sett en sågning.

Posted
Det brukar sägas att HiFi-tidningarna aldrig sågar prylar, åtminstone inte dyrare "high-end", men recensionen av Levinson No.53 är nog det närmaste jag sett en sågning.

Japp och det blir lite extra roligt av att Atkinsons gamla referens är 33H blocken och att alla gamla Levinsonprodukter jag har sett har fått strålande recensioner.

Posted
Men #53 är inte en digital förstärkare väl? den har bara en switchad nätdel om jag minns rätt.

"Although it has a switching output stage, the No.53 is not a class-D amplifier."

Posted

Jag köpte ett demoex av Lyngdorf Audio - SDA 2175 som är en variant där D-tekniken används. Jag använder den som sommarförstärkare då jag strölyssnar mer än under vinterhalvåret. Jag hade inte så stora förväntningar och jag hade förväntat mig ett skarpt och lite platt ljud. Men den fördomen besannades inte. Den har betydligt fler kvaliteter än jag väntat mig. Jag kör den ihop med ordinarie försteg och det låter riktigt bra.

Posted

När jag lyssnade mig fram till vilken integrerad förstärkare jag skulle investera i testade jag ett 10-tal apparater från 15 000 - 60 000 kr. Det var först när Audio Research DSI 200 var inkopplad som jag föll pladask. Underbart stort ljud som i min anläggning och med mina öron låter väldigt organiskt. Nackdelen skulle väl vara att den inte är "in your face" och att vissa kan tycka att det sakns lite j-lar anamma i bland. Men för mig blev det köp.

Posted
Japp och det blir lite extra roligt av att Atkinsons gamla referens är 33H blocken och att alla gamla Levinsonprodukter jag har sett har fått strålande recensioner.

Jag vet inte hur 33H skiljer sig från No.53 men det verkar som den gode Fremer inte gillar ett slankare, mer analytiskt ljud.

Han var väl inte direkt lyrisk över Soulution heller; "Nor do I find it difficult to understand why some find the sound unrelenting, less than fully fleshed out, and somewhat skeletal. It's important to mate the 710 with the appropriate front end and speakers."

Posted

Jag var också lite intresserad av denna typ av förstärkare till mina Dynaudio men var jag lite skeptisk med tanke på vad man "hört" om hårt och platt ljud. Trots detta tyckte jag ändå att fördelarna med digitala steg lät intressant! Storleken och tyngden går ju hålla nere samt att man egentligen aldrig behöver slå av slutstegen då de inte utvecklar nämnvärd värme eller drar så mkt ström. Efter lång tids läsning och sökande av info samt kontakt med företaget köpte jag på chans 2 st av dessa! http://www.wyred4sound.com/webapps/p/74030/117839/332075 och är otroligt nöjd med hur de presterar och allt annat än hårt och platt ljud!

Här är förresten en recension http://www.6moons.com/audioreviews/wyred/monos.html

Posted

Jag har sedan några månader tillbaka kört på ett hemmabygge baserat på Hypex nc 400 N-core med matchande switchade nätdelar.

Detta beslut att satsa på dessa tog jag efter att lyssnat på bl,a MBL corona line som är av typen class-d. Dom låter mycket bra!

jag provade även Pass labs 30.5 slutsteg som faktiskt lånades hem från akkelis.

Det jag kan säga är att jag är mycket nöjd med ljudet och jag har både mera värme samtidigt som jag har mera kontroll i basen än pass 30.5

när det kommer till diskanten sån är upplösningen skyhög men det blir aldrig hårt så länge inte inspelningen är dålig.

Jag trodde inte att jag skulle kunna få så bra ljud utan att hosta upp minst 100.000 på ett slutsteg men detta är bland det bästa jag lyssnat på!

använder Antilope Zodiac gold som signalkälla och försteg detta funkar klockrent!

Jag spelar på ett par QRS saturnus som är ombyggda med nya mellanregister och nytt filter!+ lite andra modds!

Posted
När jag lyssnade mig fram till vilken integrerad förstärkare jag skulle investera i testade jag ett 10-tal apparater från 15 000 - 60 000 kr. Det var först när Audio Research DSI 200 var inkopplad som jag föll pladask. Underbart stort ljud som i min anläggning och med mina öron låter väldigt organiskt. Nackdelen skulle väl vara att den inte är "in your face" och att vissa kan tycka att det sakns lite j-lar anamma i bland. Men för mig blev det köp.

ARC DSI200.

Jag följde ju denna resa på nära håll och kan bara hålla med. Den hade mer nerv och känsla än de andra. Den var helt klart bäst i vårt test.

Posted

Håller med Bebop att Lyngdorf inte alls har problemen klass D ofta beskylls för. Jag hade en TDAI 2200 ett tag och tyckte om den väldigt mycket. Tyvärr saknades analoga ingångar men den levererade ett ljud man verkligen ville gotta ner sig i.

Posted

Min erfarenhet är att matchning är alltid viktigt men dubbelt upp när det gäller KlassD! Och jag har inte riktigt skådat något mönster i det hela. En CIAudio D200mk2 som blivit väldigt rosad i hifi-press fullkomligt dansade med ett par B&W 802or men föll pladask med ett par Canton Reference 1.2. Och Canton visade verkligen upp de klassiska myterna om hur illa klassD låter och B&W precis tvärt om.

Skulle kunna vara att ju mer komplicerat delningsfilter ju större risk är det att klassD visar sina sämre sidor? Vilket inte är speciellt konstigt då samma sak gäller rör förstärkare. Precis som hårt motkopplade A/B stärkare kan låta väldigt illa med lättdrivan högtalare. Och som alltid finns det undantag som bekräftar regeln.

Posted

för att citera en gammal Bond-rulle så: Never Say Never... Men de konstruktioner jag hört som är baserade på nån typ av switchad teknik (inte nätdel just nu utan signalbehandling) låter i mina öron ofta hemskt. Visst låter det "hifi" dvs med massor av detaljer och kontroll så det räcker och blir över till alla och envar. Fast var är musiken? Jag har själv byggt egna och i butik (samt i egna firman) sålt liknande produkter och visst finns det fördelar med dem ljudmässigt. De har inte alls problemen som många "vanliga" förstärkare dras med.

Fast i min värld idag så finns det bara plats och tid för en enda sanning: Låter det inte musik så är det inte musik... Och med det menar jag att en förstärkare ska göra musiken intressant och levande, förmedla de känslor till lyssnaren som artisten avsedde. Och jag har hittills ALDRIG fått den typen av upplevelse från en Klass D konstruktion eller liknande. Fast visst, jag har inte hört ALLA nya konstruktioner som finns.

Och det känns lite väl mycket Kejsarens Nya Kläder med Klass D eftersom de ofta bygger på massproduktion med mycket enkla (läs billiga) komponenter. Förpackade i snygga skal kostar de plötsligt rätt enorma pengar!

Men till hembio kan de säkert vara bra!

Mvh Lasse

Posted

Är det så att switchning av hög effekt är problemet?

Filtrering av förstärkarens utgång varierar säkert beroende på vem tillverkaren är.

I andra fall så verkar klass-D funka hur fint som helst. Jag tänker på D/A omvandlingen när man spelar SACD.

Posted

När jag fick höra Devialet på Arkenmässan i höstas spela med både Magico o Magenpan, då blev jag positivt överraskad.

Innan dess har jag inte heller blivit så imponerad av "klass-D" förstärkare.

Men deras hybridförstärkare är ju lite annorlunda...

Helt klart en produkt jag kommer prova där hemma i framtiden...

• 2 months later...
Posted (edited)
Jag har sedan några månader tillbaka kört på ett hemmabygge baserat på Hypex nc 400 N-core med matchande switchade nätdelar.

Detta beslut att satsa på dessa tog jag efter att lyssnat på bl,a MBL corona line som är av typen class-d. Dom låter mycket bra!

jag provade även Pass labs 30.5 slutsteg som faktiskt lånades hem från akkelis.

Det jag kan säga är att jag är mycket nöjd med ljudet och jag har både mera värme samtidigt som jag har mera kontroll i basen än pass 30.5

när det kommer till diskanten sån är upplösningen skyhög men det blir aldrig hårt så länge inte inspelningen är dålig.

Jag trodde inte att jag skulle kunna få så bra ljud utan att hosta upp minst 100.000 på ett slutsteg men detta är bland det bästa jag lyssnat på!

använder Antilope Zodiac gold som signalkälla och försteg detta funkar klockrent!

Jag spelar på ett par QRS saturnus som är ombyggda med nya mellanregister och nytt filter!+ lite andra modds!

Edited by lockis
Posted (edited)

Hej George

Vet du om det räcker med att köra med en nätdel eller krävs det två

Jag tänkte bygga den i en låda och slippa en extra nätkabel

Mvh Bengt

Edited by lockis
Posted

Har du lyssnat på Primares prylar? Deras variant på klass-D (ufpd på Primare-språk) låter mycket bra. I mina öron låter det rör om både i22 och i32. I sammanhanget rätt billigt också.

Posted
Har du lyssnat på Primares prylar? Deras variant på klass-D (ufpd på Primare-språk) låter mycket bra. I mina öron låter det rör om både i22 och i32. I sammanhanget rätt billigt också.

Har lyssnat på flera av Primares (har själv en I32 med MM30-kortet) nya prylar och måste säga att de musikaliskt är bland det bästa jag lyssnat på i prisklassen, speciellt I32:an. Håller med dig om att de har en tendens att låta rör, i alla fall i toppen. Har man upplevt att Primares nya prylar låter vasst så har man gjort något fatalt fel, kanske haft fasen fel. Då låter de platt, spretigt och lite vasst/hårt, ungefär som komprimerad musik.

Jag gillar anslaget, kontrollen, upplösningen och den höga dynamiken som är sammanhållen utan att låta spretigt. Men det viktigaste av allt, det är jävligt roligt att lyssna på musik i I32:an. Högtalarna som jag har är ett par System Audio Ranger Master som även de är endel av musikaliten i min anläggning. Har nyligen lyssnat på Dac30 som jag blev mäkta imponerad av, framförallt av den oerhörda dynamiken. Den får blir min nästa investering helt klart.

Posted
Har lyssnat på flera av Primares (har själv en I32 med MM30-kortet) nya prylar och måste säga att de musikaliskt är bland det bästa jag lyssnat på i prisklassen, speciellt I32:an. Håller med dig om att de har en tendens att låta rör, i alla fall i toppen. Har man upplevt att Primares nya prylar låter vasst så har man gjort något fatalt fel, kanske haft fasen fel. Då låter de platt, spretigt och lite vasst/hårt, ungefär som komprimerad musik.

Jag gillar anslaget, kontrollen, upplösningen och den höga dynamiken som är sammanhållen utan att låta spretigt. Men det viktigaste av allt, det är jävligt roligt att lyssna på musik i I32:an. Högtalarna som jag har är ett par System Audio Ranger Master som även de är endel av musikaliten i min anläggning. Har nyligen lyssnat på Dac30 som jag blev mäkta imponerad av, framförallt av den oerhörda dynamiken. Den får blir min nästa investering helt klart.

Kul att höra dina intryck! Jag håller definitivt med dig.

Posted

DAC30 är en riktig höjdare. Dynamiken är, som du säger, oerhörd. Den blev rejält hyllad i en brittisk tidning nyligen.