Jump to content

Ny DAC, försteg ett krav


mangew

Recommended Posts

Ska väl ta bort en apparat eller två, börjar med försteget och tänkte byta ut min nuvarande DAC mot en med förstegsmöjlighet, USB också krav.

Har googlat lite och det finns ju en mängd, ena vinner tester på ett ställe en annan någon annanstans. Lyssningsmöjligheterna är obefintliga så jag efterlyser lite kommentarer om de jag själv hittat som intressanta men även andra.

Hegel DA20 (kommer väl en ny också snart?!)

Atoll DAC200

Oppo BDP-105 (blueray med DAC)

En undran som jag inte riktigt hittat svar på, kan Oppo BDP-105 användas som försteg?

Omdömen och har ni något ni vill kränga på så skriv, just nu tittar jag ganska brett.

Edited by mangew
Link to comment
Share on other sites

Här ett Youtbe-klipp om Oppo BRD 105:

Klart intressant mångfunktionell maskin med bra ESS Sabre32-dac! :)

Läste att den kan kopplas direkt mot slutsteg, men hittar inte igen texten.

Dac-chippen har idag digital volymkontroll, men hur bra de är vet jag inte!

Är själv intresserad att provlyssna på denna med test på olika in- och utgångar!

Link to comment
Share on other sites

Byter du pga att du samtidigt vill uppnå ett bättre ljud eller av ekonomiska/utrymmesmässiga skäl? Anledningen till frågan är att om det är det förstnämnda som gäller så ställer du säkert andra krav än om der är ur en mer praktisk synpunkt. 105:an går att köra direkt mot slutsteg. Om det däremot ger ett bättre ljud än med ett separat försteg, beror så klart på vad du har för anläggning och krav.

Jag är sjävl intresserad av att testa 105:an men då som multispelare med goda 2-kanals egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Byter du pga att du samtidigt vill uppnå ett bättre ljud eller av ekonomiska/utrymmesmässiga skäl?

Både och, dvs bättre ljud och mindre anläggning. Nästa steg kan mycket väl vara en integrerad.

Min anläggning kan ses i mina länkar, de skarpsynta kan säkert lista ut vad det är för grejer men nuvarande DAC är en Stello DA100.

Link to comment
Share on other sites

Gemensamt för de listade alternativen jag la ut är att de alla ligger runt 10-15 000:- ungefär. Det är den summa jag anser rimlig lägga på en DAC och av det mesta att tyda får man mycket för de pengarna. AMR DP-777 är säkert jättebra och intressant på alla sätt men jag lägger inte ut de pengarna just nu. Jag kan gärna köpa en beg. också.

Som jag skrev i första posten, finns en uppsjö men man får försöka finna ett guldkorn bland dessa. Tycker egentligen att min Stello DAC fungerar bra, har några år på nacken nu och en ny modern verkar ha försteg som fungerar bra. Därav jag ser möjligheten att skippa en del i anläggningen speciellt som jag numer bara spelar datorbaserat. Oppo fann jag intressant men har ej hittat något att läsa om förstegsdelen, men här i tråden nämns den med möjlighet att styra monoblockena. Hegel och Atoll är "testvinnare" av det jag googlat, åsikter om dem tas emot.

Utbudet att prova i min region är nästan obefintligt men jag vet att en lokal handlare hade hemma en Hegel DA20 sist jag var där och utprovning hemma kunde då ordnas. det är fritt i tråden att skicka upp förslag, även om man vill kränga på mig en beg DAC.

Link to comment
Share on other sites

AMR DP-777 är säkert jättebra och intressant på alla sätt men jag lägger inte ut de pengarna just nu.

Okej,

en T+A DAC 8:a då ?

Fortfarande lite över budget men ändå ....

Har inte hunnit testa den själv men tyskarna brukar ju vara duktiga på ljudligare apparater :)

Lite info finns HÄR

Dac%208%20Reviews-1.jpg

Bildkälla: Intennia.com

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Ska väl ta bort en apparat eller två, börjar med försteget och tänkte byta ut min nuvarande DAC mot en med förstegsmöjlighet, USB också krav.

Har googlat lite och det finns ju en mängd, ena vinner tester på ett ställe en annan någon annanstans. Lyssningsmöjligheterna är obefintliga så jag efterlyser lite kommentarer om de jag själv hittat som intressanta men även andra.

Hegel DA20 (kommer väl en ny också snart?!)

Atoll DAC200

Oppo BDP-105 (blueray med DAC)

En undran som jag inte riktigt hittat svar på, kan Oppo BDP-105 användas som försteg?

Omdömen och har ni något ni vill kränga på så skriv, just nu tittar jag ganska brett.

Nu finns mätvärden för Oppo BDP-105 på Miller.

Miller Audio Research

login: avtech

lösenord: 3chip

Som väntat extremt bra mätvärden! Det enda minuset är att den inte hanterar emphasis för CD korrekt.

Multispelare, DAC och försteg med både RCA och balanserade utgångar för ca 15 000:-. Vad mer kan man önska? :)

Hittade ett franskt test (googleöversatt): BDP-105 Test

Edited by Almen
Link to comment
Share on other sites

Nu finns mätvärden för Oppo BDP-105 på Miller.

Miller Audio Research

login: avtech

lösenord: 3chip

Som väntat extremt bra mätvärden! Det enda minuset är att den inte hanterar emphasis för CD korrekt.

Multispelare, DAC och försteg med både RCA och balanserade utgångar för ca 15 000:-. Vad mer kan man önska? :)

Hittade ett franskt test (googleöversatt): BDP-105 Test

Tackar, ska läsa länkarna.

Så den fungerar alltså som försteg också, tycker det varit otydligt på den information jag läst tidigare.

Väldigt intressant maskin iaf, ska låna hem Hegel 20/25 och prova på men Oppo´n känns som en riktigt bra alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Så den fungerar alltså som försteg också, tycker det varit otydligt på den information jag läst tidigare.

Ärligt talat är jag inte helt hundra på hur den fungerar som flerkanalsförsteg. Man vill ju gärna kunna kalibrera in volymbalansen en gång för alla, men jag har sett skriverier om att det resetas till fabriksinställningarna så fort man uppgraderar FW.

Den har ju hörlursutgång också. :)

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat är jag inte helt hundra på hur den fungerar som flerkanalsförsteg. Man vill ju gärna kunna kalibrera in volymbalansen en gång för alla, men jag har sett skriverier om att det resetas till fabriksinställningarna så fort man uppgraderar FW.

Den har ju hörlursutgång också. :)

Jag fick hem min Oppo 105 i veckan har väl inte hunnit prova allt,men när jag anv stereo utgångarna kopplad till förstärkaren så är utsignalen fast på max(vilket fungerar utmärkt för mig)anv jag hörlursutgången så kan jag reglera ljudet.Annars är jag nöjd så här långt både med ljud o bild.Inkörning pågår.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick hem min Oppo 105 i veckan har väl inte hunnit prova allt,men när jag anv stereo utgångarna kopplad till förstärkaren så är utsignalen fast på max(vilket fungerar utmärkt för mig)anv jag hörlursutgången så kan jag reglera ljudet.Annars är jag nöjd så här långt både med ljud o bild.Inkörning pågår.

Ok, hörlurar är ointressant för mig bild egentligen också då jag har spelare som täcker mina krav på detta har alltså ingen hembio och kommer knappast skaffa heller. Försteg för Hifi nästintill ett krav då jag tänkte ta två flugor i en smäll, varit skeptisk till att använda små DAC:ar till försteg men det jag läst mig till verkar de fungera helt ok. Ska låna hem Hegel och prova som är det som finns att låna hem i min region. Men det finns ju en uppsjö med produkter som det lätt går att hitta positiva omdömen om var och en om man letar...

Det viktigaste är att det är en bra DAC så uppgraderingscirkusen har en början såsmåningom...just nu samlar anläggningen mest damm och fungerar som utställningsexemplar.

Edited by mangew
Link to comment
Share on other sites

Jag har just bytt ut min Oppo 83SE mot en Oppo 105. Det blev ett klart lyft i min anläggning. Mycket större ljudbild, mer 3D och högre upplösning av röster och instrument (timbre). Jag kör den fortfarande med RCA men jag har beställt ett par Nordost Hemdall XLR. Ska bli intressant att höra om och vad som skiljer dessa anslutningar åt. Oppon körs som CD till min Audio Resarch DSi200.

Link to comment
Share on other sites

Jag har just bytt ut min Oppo 83SE mot en Oppo 105. Det blev ett klart lyft i min anläggning. Mycket större ljudbild, mer 3D och högre upplösning av röster och instrument (timbre). Jag kör den fortfarande med RCA men jag har beställt ett par Nordost Hemdall XLR. Ska bli intressant att höra om och vad som skiljer dessa anslutningar åt. Oppon körs som CD till min Audio Resarch DSi200.

Hoppsan, hoppsan! :)

Återfall med Audio Research DSi200! :)

Gammal kärlek rostar inte!

Link to comment
Share on other sites

Nä det gick inte att hålla undan begäret :). Jag hittade inget annat som kom i närheten av vad jag sökte. Att det händer mycket på DAC sidan (som det talas om på andra trådar här) märks tydligt också på produkter som kostar lite mindre. Jag tänker drista mig till att koppla in den i Apexorcas super-system vid tillfälle för att höra vad den går för under optimala förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Nä det gick inte att hålla undan begäret :). Jag hittade inget annat som kom i närheten av vad jag sökte. Att det händer mycket på DAC sidan (som det talas om på andra trådar här) märks tydligt också på produkter som kostar lite mindre. Jag tänker drista mig till att koppla in den i Apexorcas super-system vid tillfälle för att höra vad den går för under optimala förutsättningar.

Det går bra!

Men tänk om den står sig för bra. Jag kanske inte vågar... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det går bra!

Men tänk om den står sig för bra. Jag kanske inte vågar... ;)

Att inte våga jämföra, det är nog ett ganska vanligt dilemma inom vår hobby, speciellt när prisskillnaderna börjar bli väldigt stora.

Men hur utfallet än blir, så SER ju MSB i alla fall kaxigare ut. :)

Link to comment
Share on other sites

Att inte våga jämföra, det är nog ett ganska vanligt dilemma inom vår hobby, speciellt när prisskillnaderna börjar bli väldigt stora.

Men hur utfallet än blir, så SER ju MSB i alla fall kaxigare ut. :)

Jag är inte det minsta rädd för att testa, tvärt om. Det är mycket lärorikt och spännande.

Det var falsk ödmjukhet från mig du citerar. Ursäkta. Jag är inte orolig. Jag har testat MSB mot en hel del prylar innan jag köpte och vet vad den går för. Har själv en Oppo som BluRay till bion och vet hur det låter via CD också.

Jag gör gärna ett test. Kom igen bara :icon_smile_cool::D

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag är inte det minsta rädd för att testa, tvärt om. Det är mycket lärorikt och spännande.

Det var falsk ödmjukhet från mig du citerar. Ursäkta. Jag är inte orolig. Jag har testat MSB mot en hel del prylar innan jag köpte och vet vad den går för. Har själv en Oppo som BluRay till bion och vet hur det låter via CD också.

Jag gör gärna ett test. Kom igen bara :icon_smile_cool::D

Vore skoj! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håller igång tråden lite till,

Efter att haft hem på prov en Hegel H200 integrerad + HD11 DAC för få en provsmak på Hegel, egentligen är det en H300 som är intressant, så konstaterade jag att en H200 inte på något sätt är bättre än det förstärkeri jag har. Detta för mig in på spåret att en DAC med volym (försteg) återigen kanske är hetaste spåret. Nu ska ju en H300 vara bättre på allt än en H200 så en H300 är inte helt ute ännu då en sådan också ska lånas hem så snart som möjligt.

T+A är ju en DAC med volym som varit i ropet en del både här och i tidningar på slutet. I vilka butiker kan man titta/köpa en sådan?

Oppo 105:an ser jag säljs i en lokal butik, av erfarenhet vet jag att de är snål med hemlån och knapptens idkar öppet köp. Möjligen ska ge mig in och prova få hem en iaf. En Hegel HD25:a ska också lånas hem så snart butiken i stan har en hemma.

Link to comment
Share on other sites

Jag har just bytt ut min Oppo 83SE mot en Oppo 105. Det blev ett klart lyft i min anläggning. Mycket större ljudbild, mer 3D och högre upplösning av röster och instrument (timbre). Jag kör den fortfarande med RCA men jag har beställt ett par Nordost Hemdall XLR. Ska bli intressant att höra om och vad som skiljer dessa anslutningar åt. Oppon körs som CD till min Audio Resarch DSi200.

Har också beställt en Oppo 105. Den ska fungera som bioförsteg och scaler. Ska bli intressant att se hur den fungerar som försteg-dac till två-kanal. De lyssningar vi gjort i en väns anläggning och jämfört med Lavry da 10 talar till Lavryns fördel. Bättre separation, och textur, renare återgivning helt enkelt upplevde jag. Men det var som sagt inte i min setup. Vi får se vad långtidslyssning ger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...