Jump to content

Recommended Posts

Posted
Time_out_album_cover.jpg

Detta var min första jazzplatta som jag köpte 1968 (gavs ut 1959 - jazzens guldårtal). Vad många inte känner till är att hans mest kända låt från plattan, Take Five skrevs av hans saxofonist Paul Desmond. Dave Brubecks mest kända egna komposition var In Your Own Sweet Way som du kan höra i följande länk från 1964:

http://www.youtube.com/watch?v=2aHGMDf42lw

Det var mitt i studentrevolternas och du-reformens högtid när ungdomar slet sig loss från de vuxnas diktatur som ansåg att vi ungdomar skulle lära oss veta hut och lyssna på överheten. Musiken som gällde var Beatles, Stones, Doors, Simon & Garfunkel, John Mayall, Love, Loving Spoonful, Jefferson Airplane med flera. Men mitt i denna ungdoms- och musikrevolution hävdade sig Dave Brubecks "Time Out" fortfarande - 10 åre efter utgivningen. Så här i efterhand berodde det säkert på hans höga status från sina många konserter och idolstatus i amerikanska collage. Han tog också tidigt ställning mot södern rasdiskriminering vilket han manifesterade med albumet The Jazz Ambassador där Louis Armstrong sjöng fru Brubecks skarpa angrepp mot orättvisorna. Bl a att vår Herres hudfärg måste vara zebrarandig med tanke på att alla människor skapats till hans avbild.

Jag såg och hörde Dave Brubeck en gång för ca 15 år sedan i Karskrona med sin kvartett med Jerry Bergonzi på tenor, gamle Basie-trummisen Butch Miles och sonen Chris Brubeck på bas.

En av de siste giganterna från jazzens guldålder har lämnat oss men hans arv är ristad i granit.

Posted

Plattan tillhör väl det som i andra sammanhang skulle kallas musikalisk allmänbildning, som t.ex Kind of Blue, Giant Steps,Bitches Brew etc.etc. Ingen nämnd ingen glömd.

Finns naturligtvis i discoteket.

Förstod jag det rätt så var han verksam högt upp i åldern.

Alla jazzlegender dör inte unga gudskelov.

Calm

Guest Musicus
Posted

Har brukt "Take five" det siste 1.5 året som ringesignal på min mobil, når anlegget er oppe og går igjen skal det holdes minnestund :(:)

mvh