monoman Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 För några år sedan var det Bachjubileum. Jag råkade sätta mig framför TVn en kväll och kom in mitt i ett Bachprogram. Just då spelade en äldre herre på cello. Jag blev oerhört fascinerad av hans tolkning och missade helt vem han var. Möjligen en flamländare men det kan väl vara fel. Jag förstår att detta lugnt kan hänföras till gruppen "long shots" men råkar nån av er komma ihåg vem denne herre var? Quote
KeNy Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Hej Monoman, Jag är ganska säker på att jag fortfarande har kvar inspelningen av programmet. Ska kolla ikväll. /K Quote
plundin™ Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Är ganska säker att jag såg programmet, måste ha varit 2000.. Men fan vete om jag minns vem som spelade.. Hur som helst om han var Holländre kan det ha varit ett av följande namn, som alla spelat in Bachs solocellosviter.. Anner Bylsma (2ggr på Sony, gillar den första bäst) Pieter Wispelwey (2 ggr på Channel Classics, gillar den andra bättre) Jaap ter Linden (Harmonia mundi, är lite introvärt) Var det en äldre herre med flamskt yttre har jag svårt att tro att det inte var Anner Bylsma.. /ptr Quote
KeNy Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 VHS-kopia avkollad (dags att skaffa inspelningsbar DVD...). Mycket riktigt: Det var Anner Bylsma som spelade. Femte cellosviten. /K Quote
monoman Posted November 3, 2004 Author Posted November 3, 2004 Jag är både imponerad och tacksam över denna hjälp! Nu skall alltså Bylsma inhandlas. henrik Quote
KeNy Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 Kolla även upp Mercury Living Prescence-inspelningarna med Janos Starker. Finns både SACD och ny fantastisk vinylutgåva på Speakers Corner: http://store.acousticsounds.com/search_res...t=janos+starker Finns en bra artikel i augustinumret av HiFi+ (Nr 33). Quote
plundin™ Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 Inspelningen du letar efter är nog denna : Cellosviter på Sony Classical Vivarte : S2K 48047 /ptr Quote
eliot Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 Kolla även upp Mercury Living Prescence-inspelningarna med Janos Starker. Finns både SACD och ny fantastisk vinylutgåva på Speakers Corner - Jag har vinylutgåvan och visst är den fantastisk om man gillar Bach ( ) - själv tycker jag att det är nästan lika enahanda som techno. Ändlösa loopar :cool: Jag kämpar på - någon gång kommer jag väl att förstå Bach's storhet - Läser man på olika forum så har tydligen många haft problem med att läsa de nya Mercury Living Presence SACD med Starker Mvh, Eliot Quote
KeNy Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 Eliot, Jag hoppas - mest för din egen del - att du en vacker dag hittar storheten i Bach. Cellosviterna kanske inte är den perfekta ingången dock. Ett tips som funkade för mig är Orkestersviterna 1-4, med Neville Marriner och Academy of St. Martin-in-the-Fields. Inspelning från sjuttiotalet på Decca. Musik som är mycket lätt att tycka om, oerhört vackert. CD:n är väl inte i absolut toppklass ljudmässigt men det glömmer man snart eftersom det är så bra!!! http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...nce&s=classical /K Quote
Bravo Posted November 4, 2004 Posted November 4, 2004 "eliot" jag håller med "KeNy", ge Bach en chans till. Brandenburgkonserterna t.ex., eller de italienska eller franska suiterna för cembalo. Quote
eliot Posted November 4, 2004 Posted November 4, 2004 Ett tips som funkade för mig är Orkestersviterna 1-4, med Neville Marriner och Academy of St. Martin-in-the-Fields. Inspelning från sjuttiotalet på Decca. Just den inspelningen har jag - en Decca ARGO box från 1971 - Får väl lyssna på Sir Neville Mvh, Eliot Quote
KeNy Posted November 4, 2004 Posted November 4, 2004 Grattis! Själv har jag som sagt bara CD-versionen. Dags för SACD kanske? Decca är ju Universal som är vänligt inställda till SACD/DSD. /K Quote
Recommended Posts