Jump to content

Recommended Posts

Posted

Min drömkonsert har alltid varit att se Patricia Barber live! :mm::mm:

Gärna på Green Mill Café i Chicago, men av olika anledningar verkar det inte bli av. Hon har mig veterligt aldrig varit i Sverige och vet inte om det finns några förutsättningar att hon kommer hit.

Att se henne live är naturligtvis något helt annat än att lyssna på "Live in Paris".

Så när jag av en händelse såg på hennes egen hemsida att hon besöker Europa, så ligger det ändå närmare än USA.

Här kommer alltså mitt tips.

http://www.newmorning.com/programmation/2013/3/

Om man inte kan komma till USA får väl Patricia komma till Paris igen.

Drömkonsert på jazzklubb där jag tror hon gör sig bäst!

Calm

Guest Musicus
Posted

Det hadde vært noe, man kan jo drømme, eller håpe på ennu en live skive etterhvert :app::mm: ...

mvh

Posted
Det hadde vært noe, man kan jo drømme, eller håpe på ennu en live skive etterhvert :app::mm: ...

mvh

Går man in på hennes hemsida finns både DVD:er och nedladdningsbara filer att beställa.

En ny skiva lär vara på gång och har man lite tur släpps den samtidigt i Paris.

Hon har också tecknat avtal med nytt skivbolag.

http://www.patriciabarber.com/discs/index.html

Calm

• 1 month later...
  • 1 month later...
Posted (edited)
Min drömkonsert har alltid varit att se Patricia Barber live! :mm::mm:

Gärna på Green Mill Café i Chicago, men av olika anledningar verkar det inte bli av. Hon har mig veterligt aldrig varit i Sverige och vet inte om det finns några förutsättningar att hon kommer hit.

Att se henne live är naturligtvis något helt annat än att lyssna på "Live in Paris".

Så när jag av en händelse såg på hennes egen hemsida att hon besöker Europa, så ligger det ändå närmare än USA.

Här kommer alltså mitt tips.

http://www.newmorning.com/programmation/2013/3/

Om man inte kan komma till USA får väl Patricia komma till Paris igen.

Drömkonsert på jazzklubb där jag tror hon gör sig bäst!

Calm

Igår kunde ha varit en vanlig söndag framför högtalarna spelande bl.a. Patricia Barber, men det var det inte tack vare denna tråd. Drygr två timmar västerut till Quimper vid Atlantkusten var det aktiviteter som lockade. :mm:;)

Jag fortsätter mina kommentarer i en annan tråd.

Edited by Sigge
  • 4 months later...
Posted

Just idag startar Stockholms Kulturfestival med en rad gratiskonserter. 6 dagar 500 programpunkter på 11 scener.

http://kulturfestivalen.stockholm.se/

Hugh Masakela spelar ikväll på stora scenen kl 20.00 Gustav Adolfs Torg. Fri entré. Honom vill jag absolut inte missa!

Pointer Sisters senare i veckan. De gamla soul och poplegenderna.

I övrigt en del intressanta artister, se programmet.

Calm

Posted

Kollade lite vidare i programmet och såg att

Tonbruket spelar på fredag den 16/8 19.30 på Brunkebergstorg.

Den gamla E.S.T-basisten Daniel Berglund nya band.

Calm

Posted (edited)

Var på Masakelakonserten igår kväll.

En fartfylld och mycket energifylld musikalisk föreställning med Hugh Masakela i högform. Han är 74 år vid det här laget men det märktes sannerligen inte. Han dansar och sjunger och spexar hela tiden. Hans flygelhorns/kornettspel blev nog mindre än hälften av tiden kan jag tro. Stimela live var en höjdare och även Mandela.

Ungt band med ett en bra gitarrist, basist och inte minst trummisen och percussionkillen skapade medryckande afrikanska toner.

En positiv livssyn präglar honom rakt igenom och han tackade för Sveriges stöd under aparheidregimen. Hans inställning är att landet valde en rätt väg vid frigörelsen, samarbete istället för att riva ner och skapa motsättningar.

En verklig upplevelse!

Calm

edit tillägg

Edited by calm
Posted

Då blev det Mando Diao igår på Kulturfestivalens stora scen vid Gustav Adolfs Torg i Stockholm. Tribute till Velvet Underground hoppade jag, det blev för sent för en som skall upp i ottan.

Mycket folk och definitivt fler än på Masakelakonserten i förrgår. MD tolkningar av Gustav Frödings texter är bra på skiva men drunknade igår i en kanske lite dåligt trimmad PA-anläggning. Annars är melodierna präglade av en viss vemodig tungsinthet som blir lite seg i längden, särskilt som inga sittplatser finns och man får stå i drygt en timme. De två sångarna och gitarristerna Gustav Norén och Björn Dixgård kämpade på och gjorde allt för att få med sig publiken i tungsinnet. Men det är knappast ett låtmaterial som lockar till handklappningar och gemensam sång.

Tyckte att konserten lyfte först när man körde rockiga "Dance With Somebody" på slutet. Då vart det både tryck och energi.

Får se om jag går på Tonbruket i morgon och Pointer Sisters på lördag, som vore kul att se och höra.

Calm

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Var på Faschings återinvigning igår och såg Ida Sand med band i konsert och något som kallas jamkultur, där publiken tillåts att vara med och jamma efter konserten. Ida var jamledare och diverse trummisar, basister, sångerskor och pianister fick spela tillsammans med henne och hennes band.

Kul tillställning och gratis entré och låga priser på mat.

Nästa jamkultur är måndagen den 9/9 med Mathias Landaeus trio.

Kan varmt rekommenderas!

Påminde programansvarig Magnus om att vi gärna vill se Patricia Barber i Stockholm. Ni som är intresserade av detsamma maila gärna magnus@fasching.se så kanske han kan locka henne hit.

Calm

redigering

Edited by calm
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Ett tips kanske lite sent men det finns fortfarande ett antal platser kvar.

ACS; Geri Allen piano, Terri Lyne Carrington trummor och inte minst Esperanza Spalding bas

8 november 19.30 Konserthuset i Stockholm

Calm

• 4 weeks later...
Posted

Noterade att Patricia Baber kommer att spela på Blue Note i NYC i februari .http://www.bluenote.net/newyork/schedule/index.shtml

21-22-23/2 en av dagarna kan man till och med äta brunch samtidigt.

Tyvärr är min egen resa bokad först i maj till det "Stora Äpplet" så jag missar detta event.

Calm