Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hifi-när du behöver fylla upp dina mentala batterier!

För så är det för mig iaf.Förvärvsarbete tar kraft,fysiskt som psykiskt.Hifi och musik är en liten oas som åtminstone för mig laddar upp och stärker en.

Finns det något mer rogivande än en favoritskiva efter en jobbig arbetsdag?Det handlar helt enkelt om lite livskvalitet.

Posted

Musiken främst (inte prylarna)!

Loudness War förstör musiken! Snabb förklaring varför man aldrig lyssnar på den dyra remastern av favoritartisten.

Posted
Musiken främst (inte prylarna)!

Jag kan vara fel ute och menar inget illa, men från min utgångspunkt förstår inte riktigt. Ibland tolkar jag det som att när man säger att man sätter musiken främst och särskilt när det kommer ett "(inte prylarna)" efter betonas att man inte bryr sig så mycket om prylarna och att man bara bryr sig om musiken. Solklart! Kan det till tom vara så att man aktivt inte vill ha med prylarna att göra. VARFÖR? Är det lite prestige i att bara gilla musiken och inte prylarna. Mer puristiskt?

Jämför en bergsprängare från 80-talet med dagens finare Hi-End anläggningar. Spelar det ingen roll vad man lyssnar på? För mig spelar det roll, särskilt om jag har ett val.

Jag tror det är ovanligt med HiFi intresserade personer som inte gillar musik.

Detta skulle jag förmedla på mina 5 minuter.

Jag har denna hobby för att jag älskar musik. Det är ett resultat av musikintresse.

Jag utgår från mig själv. Musiken ger mig mycket glädje i ffa min vardag. I bilen. På jobbet. Hos kompisar. På konserter och på flera andra ställen. Jag kan tex få stora upplevelser av musik i bilen, men inte som hemma där jag har bättre återgivning. Jag har så länge jag kan minnas älskat musik. Jag har redan tidigt, som ca 8-10 åring, upptäckt att det är roligare att lyssna på mammas och pappas stereo istället för min monobandspelare. Redan där förstod jag att min njutning av musiken blev större med bättre prylar. INTE för prylarnas skull utan för musikens. Jag satt ibland framför högtalaren, nära, och lät basen pumpa i bröstkorgen. WOW! Att realistiskt ljudtryck och dynamik från riktiga instrument live var starkare än det normalt går att spela på de flest anläggningar insåg jag i denna ålder. Sedan har detta fortsatt och jag har blivit mer och mer förvissad om att prylarna ökar min musikaliska upplevelse av musiken i allt vad musiken står för, tex dynamik, känsla realism i återgivningen mm. Eftersom jag tycker musik är en kulturform som förmedlar känslor och väcker känslor vill jag komma så nära avsikten med ett stycke som möjligt och så nära avsikten med en genomtänkt produktion som möjligt. Hur kan man/jag då INTE vara intresserad av prylarna. Det är klart att till en viss nivå kan du komma och sedan planar kurvan ut. I mitt musikintresse ligger alltså också att det är intressant hur ljudåtergiving går till. Hur kan jag trimma den för att ge mig maximalt med gåshud och känslomässigt positiv upplevelse av musiken.

Som någon klok Euphonier skriver..."Musiken är målet. HiFi är medlet"

Det hänger faktiskt ihop.

mvh Apexorca

Posted
Jag kan vara fel ute och menar inget illa, men från min utgångspunkt förstår inte riktigt.

Många kompisar som tittar in på forumen brukar tycka att det är väldigt prylfixerat. Tror att vi kan bli lite fartblinda ibland.

Posted
Som någon klok Euphonier skriver..."Musiken är målet. HiFi är medlet"

mvh Apexorca

Kunde uttryckt det bättre själv! :D;):blush

Om det inte var för musiken kunde man lika gärna lägga ner. Eller hemska tanke lyssna på framrusande tåg, racerbilar eller studsande pingisbollar.

Calm

Posted

Jag skulle vilja säga att vi gör det för att det gör att vi upplever att i mår bättre. Det berikar livet helt enkelt. Sedan finns det ju delar som är svåra att förklara för utomstående - och ibland för en själv. T ex varför man väljer att betala sexsiffriga belopp för en kabel.

Guest Musicus
Posted

Foruten den egne musikalske berikelsen så er det en hobby man kan utøve hjemme, man behøver ikke dra ivei fra familie, den kan utøves hele året og gir mange hyggelige bekjentskaper, en hobby som en gjør en til ett bedre og mer harmonisk menneske, om man skal filosofere langt rundt emnet :icon_smile_cool: ...

mvh

Posted
Många kompisar som tittar in på forumen brukar tycka att det är väldigt prylfixerat. Tror att vi kan bli lite fartblinda ibland.

Tror jag förstår hur du menar. Förklara gärna lite mer om vad du menar med fartblind och vad dina kompisar menar med prylfixerat.

Skall försöka reda ut en tanke jag har om detta.

Just detta intresserar mig faktiskt en hel del. Det kan jag förstå att de tycker för nästan alla trådar handlar om prylarna. 5 av 6 forum på Euphonia handlar om prylar. Är inte Euphonia och tex Hi-Fi forum och andra forum i denna genre till just för prylarna? Det kan handlar nog om från vilket håll man ser på saken, vilka kunskaper man har och det är också klart olika hur man satsar på detta intresse. I början av min aktivitet på detta forum tyckte jag det snackades tex kablar vibe eaters och Shakti stenar mm som jag inte riktigt förstod men var skeptisk till. Med tiden fick jag en egen mer nyanserad uppfattning. Fartblind? För mig är prylfixering något annat. För mig är det om jag skulle bli intresserad av prylarna för prylarnas skull och inte för musikens skull. Då skulle intresset vara ett prylintresse. Men om intresset är musiken och HiFin är medlet? Jag vill ha bra musikåtergivning.

För egen del använder jag inte forum för så mycket musiksnack. Jag hittar massa musik jag gillar och hinner inte ta till mig mer. Det gör jag helst med vänner på musikkvällar och dylikt. Jag behöver dock lära mig mer om och utbyta erfarenheter om musikåtergivning. Utan div HiFi forum och ffa Euphonia hade jag inte lärt mig en bråkdel av vad jag nu vet om musikåtergivning.

Fartblinda, finns väl alltid en risk när man djupdyker i ett ämne. Särskilt kan det se så ut om man inte är insatt i ämnet lika mycket själv. Vi har tex ett rykte om oss i tex Asien att vara lite onödigt noga med hygienen inom en viss vårdgren. Rätt eller fel? Fartblinda? Vi hade blivit av med legitimationan varje dag om vi jobbade som de flesta jobbar där. Vi tycker inte vi är fartblinda i det fallet. Bara mer upplysta. Samma med Antibiotica hanteringen. Kanske ingen klockren analogi men ändå...

mvh

Posted

Visst kan det vara prylfixerat på forumen.Men för att vara helt ärlig,var kan man annars diskutera vårat huvudintresse ner på nördnivå utan att få konstiga blickar?

Det är ju välsignelsen med forum som detta.Vi kan gotta oss i vår hobby och diskutera planerade inköp eller intressanta produkter utan att någon skakar på skallen.

För visst är det roligt med råd och funderingar istället för kommentarer som "är du tokig?kostade kablarna så mycket!!". ;)

Posted

Det finns ingen orsak till panik! Eftersom man är tonåring tills man är 40 nu för tiden så utvecklas individens goda smak mycket senare!

Se till att ha skoj och lyssna på mycket musik, men var försiktig med öronen! Man får bara ett par och utsätter man dom för övervåld i form av dålig lyssningsutrustning kanske man förlorat för mycket god hörsel när den goda smaken kommer ifatt en senare i livet!

/ptr

Posted

Jag tycker Euphonia har osedvanligt mycket musikreportage i jämförelse med andra hifi-forum...

Mitt tal skulle handla om likriktningen, att försöka få människor att ta ett steg åt sidan och våga låna sitt öra till vad musiker och kompositörer har att säga. Idag har musikindustrin tagit över nästan alla fora för musikdistribution. Man arbetar med att hitta parametrarna för att skapa en hit och försöker skapa en sådan utifrån en manual. Därefter måste man också paketera den på ett bra sätt. En donna i 25-årsåldern med putand läppar, rådjursögon och en välsvarvad kropp verkar vara det som slår bäst. Möjligen kan de också ta några toner som i värsta fall kan fixas till efteråt... Frågan är om en musiker som Van Morrison, Tom Waits, Joe Cocker med flera skulle kunna upptäckas och få en chans idag?

Men bak dessa hitmakare finns en uppsjö av musiker, utbildade uppemot 7 år på konservatorie som är mästare på sina instrument. De exponeras på sin höjd i TV-program typ Så skall det låta för att understödja amatörismen i form av att kompa s k stjärnor som inte kan texten eller kommer ihåg hela låten ... De används också i studiosammanhang för diverse s k musikprojekt där huvudartisterna inte klarar av sina instrument och saknar förmåga att läsa noter eller hålla takten. Studiomusiken reparerar skadan snabbt och kan hålla ner timkostnaden i studion. Tacken för detta är att deras insatser och namn inte får nämnas. Publiken skall få intrycket av att deras hjältar hanterar sina instrument själva. Lögnen blir en del av konceptet.

Allting var inte bättre förr men när det gäller musikers villkor fanns vissa fördelar. Då var det musiker som ville säga något och hade möjlighet att göra så. Om det passade publiken kunde de också sälja sina alster. Mängder av grupper och artister kom fram denna vägen och många av dem står på barikaderna fortfarande. Jag tänker t ex på Eric Clapton, Bob Dylan, Paul Simon, Robert Plant, Bruce Springsteen, Joni Mitchell och många fler som idag närmar sig de 70 eller t o m passerat det strecket. Det är på många sätt ett svaghetstecken. Var är de nya blivande legenderna? Och var exponeras dem?

Se till att skapa förutsättningar för att ny musik och nya artister kan komma fram och ta sin del av scenen utifrån deras budskap. Stöd musikerna genom att gå på konserter och köp deras musik (lagligt). De behöver vårt stöd och vår uppmuntran och de kan berika vår vardag mångfalt. Låt dig inte uppslukas av hitindustrins diktat. Sätt ner foten och säg ifrån :sign_prohibition:

Posted
Det finns ingen orsak till panik! Eftersom man är tonåring tills man är 40 nu för tiden så utvecklas individens goda smak mycket senare!

Se till att ha skoj och lyssna på mycket musik, men var försiktig med öronen! Man får bara ett par och utsätter man dom för övervåld i form av dålig lyssningsutrustning kanske man förlorat för mycket god hörsel när den goda smaken kommer ifatt en senare i livet!

/ptr

You nailed it!

Instämmer till fullo :)

Posted
Tror jag förstår hur du menar. Förklara gärna lite mer om vad du menar med fartblind och vad dina kompisar menar med prylfixerat.

Nja, både du och andra har ju varit inne på det. Om man bara diskuterar musikåtergivning med likasinnade så tycker man till slut att 2x600 W (eller 2x1,5 W) är helt normalt i en stereoanläggning.

Fartblinda, finns väl alltid en risk när man djupdyker i ett ämne. Särskilt kan det se så ut om man inte är insatt i ämnet lika mycket själv. Vi har tex ett rykte om oss i tex Asien att vara lite onödigt noga med hygienen inom en viss vårdgren. Rätt eller fel? Fartblinda? Vi hade blivit av med legitimationan varje dag om vi jobbade som de flesta jobbar där. Vi tycker inte vi är fartblinda i det fallet. Bara mer upplysta. Samma med Antibiotica hanteringen. Kanske ingen klockren analogi men ändå...

För mig är det stor skillnad på en vetenskapligt utprövad och dokumenterad syn på hygien i vården, och substanslösa ickeverifierade påståenden om kablars magiska egenskaper. Det ena är sunt förnuft, det andra är trams, och det är många utomstående som är oförstående inför det senare.

Posted
Jag tycker Euphonia har osedvanligt mycket musikreportage i jämförelse med andra hifi-forum...

Mitt tal skulle handla om likriktningen, att försöka få människor att ta ett steg åt sidan och våga låna sitt öra till vad musiker och kompositörer har att säga. Idag har musikindustrin tagit över nästan alla fora för musikdistribution. Man arbetar med att hitta parametrarna för att skapa en hit och försöker skapa en sådan utifrån en manual. Därefter måste man också paketera den på ett bra sätt. En donna i 25-årsåldern med putand läppar, rådjursögon och en välsvarvad kropp verkar vara det som slår bäst. Möjligen kan de också ta några toner som i värsta fall kan fixas till efteråt... Frågan är om en musiker som Van Morrison, Tom Waits, Joe Cocker med flera skulle kunna upptäckas och få en chans idag?

Men bak dessa hitmakare finns en uppsjö av musiker, utbildade uppemot 7 år på konservatorie som är mästare på sina instrument. De exponeras på sin höjd i TV-program typ Så skall det låta för att understödja amatörismen i form av att kompa s k stjärnor som inte kan texten eller kommer ihåg hela låten ... De används också i studiosammanhang för diverse s k musikprojekt där huvudartisterna inte klarar av sina instrument och saknar förmåga att läsa noter eller hålla takten. Studiomusiken reparerar skadan snabbt och kan hålla ner timkostnaden i studion. Tacken för detta är att deras insatser och namn inte får nämnas. Publiken skall få intrycket av att deras hjältar hanterar sina instrument själva. Lögnen blir en del av konceptet.

Allting var inte bättre förr men när det gäller musikers villkor fanns vissa fördelar. Då var det musiker som ville säga något och hade möjlighet att göra så. Om det passade publiken kunde de också sälja sina alster. Mängder av grupper och artister kom fram denna vägen och många av dem står på barikaderna fortfarande. Jag tänker t ex på Eric Clapton, Bob Dylan, Paul Simon, Robert Plant, Bruce Springsteen, Joni Mitchell och många fler som idag närmar sig de 70 eller t o m passerat det strecket. Det är på många sätt ett svaghetstecken. Var är de nya blivande legenderna? Och var exponeras dem?

Se till att skapa förutsättningar för att ny musik och nya artister kan komma fram och ta sin del av scenen utifrån deras budskap. Stöd musikerna genom att gå på konserter och köp deras musik (lagligt). De behöver vårt stöd och vår uppmuntran och de kan berika vår vardag mångfalt. Låt dig inte uppslukas av hitindustrins diktat. Sätt ner foten och säg ifrån :sign_prohibition:

Ytterst välformulerat om dagens trender!

Konsumtion före koncentration.

Popularitet framför kunskap och yrkesskicklighet.

Det pratas om kunskapsskolan och kunskapssamhället, men i populärmedia får det knappt notisplats.

Hifi är kunskap både vad gäller musik, lyssning och utrustning.

Calm

Posted

Ytterst handlar det väl om livskvalitet?

Musik är, som Thomas Mann så klokt belyser i Doktor Faustus, den högsta av våra konstformer. Och på toppen av detta står Mozart. Med den enkla motiveringen att Mozart visar oss en bättre värld. Jag tycker att musik besitter en unik förmåga att snabbt koppla upp sig mot olika känslor och minnen, vilket motiverar mig att aldrig sluta utforska varför det är så? En bra stereoanläggning klarar dessutom den uppgiften på ett helt annat sätt en en dålig, som ofta missar målet helt och hållet. Förfining kräver eftertanke och hårt arbete.

/Daniel

Posted
Ytterst handlar det väl om livskvalitet?

Musik är, som Thomas Mann så klokt belyser i Doktor Faustus, den högsta av våra konstformer. Och på toppen av detta står Mozart. Med den enkla motiveringen att Mozart visar oss en bättre värld. Jag tycker att musik besitter en unik förmåga att snabbt koppla upp sig mot olika känslor och minnen, vilket motiverar mig att aldrig sluta utforska varför det är så? En bra stereoanläggning klarar dessutom den uppgiften på ett helt annat sätt en en dålig, som ofta missar målet helt och hållet. Förfining kräver eftertanke och hårt arbete.

/Daniel

Tack Daniel!

Livskvalitet är inte det sämsta argumentet och kan nog trigga intresse hos flera!

Posted
Tack Daniel!

Livskvalitet är inte det sämsta argumentet och kan nog trigga intresse hos flera!

Ja, det svåra blir att bevisa det för oinvigda :-)

Posted

Jag skulle varna för denna SJUKDOM! Man fastnar i en missbruksspiral där varje ny fix blir dyrare och dyrare, och lyckan ofta är tillfällig. Njutningen av musik blir fullkomligt förstört på kuppen, för att man sitter och lyssnar efter fel och förbättringsområden.

Skrivet med glimten i ögat, men visst finns det ett uns av sanning i det?

*flamesuit on*

Posted
Jag skulle varna för denna SJUKDOM! Man fastnar i en missbruksspiral där varje ny fix blir dyrare och dyrare, och lyckan ofta är tillfällig. Njutningen av musik blir fullkomligt förstört på kuppen, för att man sitter och lyssnar efter fel och förbättringsområden.

*flamesuit on*

haha, du har helt rätt! De borde öppna en avdelning för hifi-missbrukare på Nämndemansgården.

Posted

*flamesuit on*

Det ÄR sanningen !.. :D

Posted

*flamesuit on*

Visst ligger det en bit sanning i det!

Men det är också så med ökad kunskap och erfarenhet så växer behoven.

Så är det oavsett sport eller intressen i allmänhet.

På nybörjarstadiet räcker den enklaste utrustningen och ju längre man utvecklar en hobby destå större krav på denna.

I fråga om hifi handlar det snarast om att fördjupa den musikaliska njutningen genom att göra sig kvitt fel som annars har förmåga att störa just njutningen.

Calm

Posted
Känns inte som så många av tipsen fick plats direkt.

Trevligt reportage, men reporten var ju på nära noll nivå i vad gäller musikåtergivning och erfarenheter om HiFi. Men kul att det var det bästa han hört. Han kanske är en coming HiFi -nerd? Han fattade ju grejen.

Bra att ni kommer ut i media på det viset. Bra liknelse med kostnad för HiFi och båtliv (den gör jag själv) och dessutom blir ju HiFi mer utnyttjat tidsmässigt per år för de flesta.

Posted

Bra jobbat!

Försök att få in i gemene man att detta med att ha bra stereoanläggningar inte är ett projekt i samma grad som en månlandning.

Det första de reagerar på är priset och medelsvenne hajar verkligen till.Men det är en fråga om prioritet.

Behöver man en ny bil?Ny skoter?Ny båt?

En skoter,talar som norrbottning nu,är svindyr!Ändå är det accepterat att köpa sådana.Mer accepterat än hifi.Totalt vansinne.Andahandsvärde på en skoter

är katastrofalt även jämfört med hifi.Sen kostar soppan en del också.Köper man högtalare för samma pengar är man en mentalpatient!Var är logiken?

Fortsätt kämpa,vatten kan nöta ner sten,nog ska vi väl kunna omvända några stackars förvirrade själar?! ;)