Jump to content

Recommended Posts

Posted

DSC_1601.gif

Allting började med Cowboy Junkies andra album, åtminstone för de allra flesta och åtminstone utanför Kanada.

Trinity Sessions var ett mästerverk i slutet på 80-talet. Musiken har klassats som Lo-Fi och ingen beskrivning kan

vara mer missvisande i mina öron. Visserligen användes traditionella metoder vid mickning och ett minimalistiskt

tänk. Och visserligen var det sparsamt med high tech-utrustning i heliga treenighetskyrkan i Toronto. Margo

Timmins röst spelades in genom ett kvarglömt PA, och instrumentens styrka anpassades genom att ändra

avståndet till mickarna. Det är väl inte första gången som den strategin renderar i äkta välljud :?:

DSC_1602.JPG

Hursomhelst, Cowboy Junkies har en lång diskografi som inte i sin helhet är så känd utanför Kanada. Jag har grottat både

bakåt och framåt i den, och det finns album som faktiskt får Trinity Sessions att hamna i skuggan.

Blue__Happy_Emoticon_by_TopBadge.png

Posted

Cowboy Junkies kännetecknas av lågmäld rock med influenser från amerikansk country, folk, blues och jazz. 3/4-delar av bandet består av Montreal-familjen Timmins, mamma Barbara och pappa John Timmins hade sex barn. Äldre brodern Michael Timmins är gitarrist och låtskrivare, yngre brodern Peter Timmins är trummis och mellansystern Margo Timmins sjunger. Alan Anton och äldste brodern Michael spelade ihop redan i high school.

Cowboy Junkies bildades mitt i den värsta tidsepoken i musikhistorien - 1985.

junkies.jpg

Posted

Cowboy Junkies - The Trinity Session. 1988 RCA Victor 8568-1-R

trinity_session.jpg

Denna liveinspelning genomfördes i Holy Trinity Church i Toronto i princip på en dag den 27 november 1987.

En fantastisk version av Sweet Jane baserad på Velvets live-version från '69, och Lou Reed har själv hyllat denna tolkning.

Hank Williams I'm So Lonesome I could Cry har spelats in av Johnny Cash, Ray Charles, Elvis, Al Green och you-name-it. CJ gör den i en mörkblå version.

Det var producenten Peter Moores inspelningsmetod med enbart en Calrec ambisonisk mick som definierade deras karakteristiska sound.

Inspelningen var ingen utdragen process, och skulle ha klarats av på en dag om man inte glömt bort att spela in Mining For Gold. Den spelades in några dagar senare när Torontos symfoniorkester hade lunchrast.

Senare utgåvor på cd innehåller ett par spår till med Blue Moon Revisited (Song for Elvis) och Working on a Building.

Sida A

1. Mining for Gold (Trad)

2. Misguided Angel (Margo and Michael Timmins)

3. I Don't Get It (Margo and Michael Timmins)

4. I'm So Lonesome I Could Cry (Hank Williams)

5. To Love is to Bury (Margo and Michael Timmins)

Sida B

1. 200 More Miles (Michael Timmins)

2. Dreaming My Dreams with You (Allen Reynolds)

3. Sweet Jane (Lou Reed)

4. Postcard Blues (Michael Timmins)

5. Walking After Midnight (A. Block/D. Hecht)

Sweet Jane:

I'm So Lonesome I Could Cry:

To Love is to Bury:

Walking After Midnight:

Holy Trinity Church sägs ha en fantastisk akustik;

Trinity_Church_Toronto.JPG

Trinity Church. Foto: scienceduck flickr.com

One little fact about the session that few people know is that it was not all recorded in one day. Later that night as we were winding down at the bar we realized that we had forgotten to record Mining For Gold. We had kept putting it off to deal with the more complex songs, thinking that we would do it at the end of the day and then had just forgotten. A few days later Peter was back in the church recording the Toronto Symphony and on their lunch break he called Margo to come on down to the church. There in front of the entire TSO munching on sandwiches and sipping from thermoses, Margo ran through a couple of versions of Mining For Gold. The album was truly finished.

tri19.jpg

Inspelning av Trinity Sessions. Foto: Margo Timmins

Posted

Mycket skön o behaglig musik på den skivan :mm: Avkopplande o kontemplativ men om inte systemet är helt i ordning kan hennes röst vara lite "essig".

Posted

Cowboy Junkies - Whites Off Earth Now!! 1986 Latent Recordings LATEX 4

RI: MFSL 1-292

Whites.jpg

Whites Off Earth Now!! släpptes före Trinity Sessions men har i princip varit bortglömt tills MFSL tog sig an den 2007.

Den har i princip samma upplägg som Trinity Sessions, men innehåller sånär som på ett spår bara covers från tunga blueslegender samt en låt som skrivits av Springsteen. När Margo Timmins gifte sig med Graham Henderson lovade hon trohet för alltid, utom i det fall Springsteen skulle höra av sig...

Gitarrspelet är allt annat än virtuost, men det är vad som både skapar atmosfären och driver musiken och Michael Timmins spel är oerhört raffinerat. Margos sång är också enastående, och man ska tänka på att hon i detta läget inte tagit en enda sånglektion.

Detta album kör åttor kring det mesta som gjorts av supermusiker, superproducenter och superstudios.

Det står "Captured live at Studio 547 on June 28, 1986" på omslaget, vilket betyder att de riggade upp sin enkla utrustning i ett garage i anslutning till sin bostad :D

Visserligen med stor hjälp av Peter Moore som kopplat Calrec-micken till en videobandspelare i köket för att slippa den klibbiga värmen i garaget. Här är en bild på "Studio 547";

547.jpg

Bild: latentrecordings.com

Sida A

1. Shining Moon – 4:03 (Lightnin' Hopkins)

2. State Trooper – 4:25 (Bruce Springsteen)

3. Me and the Devil Blues – 4:21 (Robert Johnson)

4. Decoration Day – 3:53 (John Lee Hooker)

5. Baby Please Don't Go – 5:03 (Big Joe Williams)

Sida B

1. I'll Never Get Out of These Blues Alive – 6:23 (John Lee Hooker)

2. Take Me – 2:29 (Margo Timmins + Michael Timmins)

3. Forgive Me – 5:25 (John Lee Hooker)

4. Crossroads – 6:18 (Robert Johnson)

Our time in London (three years) was spent listening to American music and when we returned to Toronto in 1985 we had a strong leaning toward the roots tradition. We weren't alone as there was a healthy output of music from all over North America with these influences. Mike and I rented a house in the Portuguese / Italian neighborhood of the city and went to work soundproofing the garage. Geoff had decided to stay in London so Pete bought some drums and, with brother John on second guitar, we made some noise that bordered on pleasant. We needed a singer so Mike convinced Margo that (a) she could sing, and (b) she should sing because her secretarial career was going nowhere. We called the band SILVER COWBOY JUNKIES, dropping the SILVER seconds later, and became a bone fide garage band.

The idea of a recording studio always scared us because the process of capturing a natural sound, taking it apart into however many tracks, then putting it back together, seemed very unnatural. The recordings that we had made with GERMINAL were done using two crossed mics in the middle of the room feeding directly into a digital BETA F1 machine and we started wondering about the possibility of using this technology again. The problem with it is that you have to physically mix the sounds by moving things closer to and farther from the mic. Right at this time we met Peter Moore who was doing this very thing with classical music. His philosophy of sound recording (recorded music had become a constructed artifact rather than a capturing of a moment in time) was in sync with ours and he had an impressive technical knowledge to back it up. We chose a hot June day to do a test in the garage, which went well, and scheduled a day for the full recording session.

June 26th, 1986 was even hotter and in the air-sealed garage things got sweaty. (You can hear Margo's lips sticking together as she tries to eke out the words to Crossroads.) We played slow and intense while Peter paced around in the kitchen (cables were run outside connecting us) holding up his end of the project with characteristic perfectionism. Things clicked. We were all happy with the day's work and decided to barbecue in the 90-degree heat. We laid down about a dozen songs in six or seven hours and here they were, sitting digitally on a videotape, all mixed, done.

The day before the recording, Peter took delivery of a funny-looking microphone called a Calrec Ambisonic, the technical merits of which he tried explaining to us. He was so excited that we got excited too, and within five minutes of careful placement of the $10,000 mic, Pete (Timmins) knocked the thing over and initiated a cardiac arrest in the kitchen. We now believe it was a crucial element in the sound of the record.

State Trooper:

Decoration Day: http://www.youtube.com/watch?v=sewlci75N54

Crossroads:

En guldstjärna till den som reder ut vad albumtiteln betyder. Är det en raspolitisk fras?

Jag bara spekulerar, men musiken är i grunden country och de spelar gamla blueshjältar. Mysko :unsure:

• 2 weeks later...
Posted

Cowboy Junkies - The Caution Horses. 1990 RCA 2058-1-R

CautionHorses.jpg

Visserligen är det mesta låtmaterialet eget, förutom en cover av Neil Young, men Cowboy Junkies säregna stil har slipats och tonats ner en aning. The Caution Horses är trots det ett mycket bra album.

Även detta album är inspelat live med samma teknik som man använt tidigare, och "inspelningsstudion" Sharon Temple syns på omslaget. En mycket livfull sal där Peter Moore fick en utmaning med mickning och var han skulle placera bandet, och speciellt var han skulle placera Margo. Efter några dagars testande byggde de ett litet ljudbås med bafflar och filtar i ena delen av templet där Margo placerades - the witches hut. Inspelningen gjordes mitt i vintern, Sharon Temple ligger i Ontario och får inte värmas upp så detta kan inte ha varit en behaglig session.

Efter många överväganden gjordes nya inspelningar i Eastern Studios i Toronto, och vad som slutligen hamnade på LPn vet jag inte.

Powderfinger: http://www.youtube.com/watch?v=eeZxLgIhgVE

Rock and Bird: http://www.youtube.com/watch?v=Gvt2yyo4iLI

Sun Comes Up, It's Tuesday Morning:

We decided along with Peter Moore to use the same recording technique that we had for our past two albums, but rather than confine the session to a single day and to a single room we would set up in a variety of acoustically interesting settings over a period of time and then compile the best versions of each song after we had completed a number of recordings. This way we could continue touring and every several weeks when we passed through town we could do a recording session in someplace of Peter's choosing.

SharonTemple.JPGSharonTemple2.JPG

Sharon Temple med kantiga former utvändigt och svängda invändigt. Foto: Margo Timmins resp Stephanie Spencer.

• 2 weeks later...
Posted (edited)
Cowboy Junkies - The Caution Horses. 1990 RCA 2058-1-R

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...utionHorses.jpg

Visserligen är det mesta låtmaterialet eget, förutom en cover av Neil Young, men Cowboy Junkies säregna stil har slipats och tonats ner en aning. The Caution Horses är trots det ett mycket bra album.

Även detta album är inspelat live med samma teknik som man använt tidigare, och "inspelningsstudion" Sharon Temple syns på omslaget. En mycket livfull sal där Peter Moore fick en utmaning med mickning och var han skulle placera bandet, och speciellt var han skulle placera Margo. Efter några dagars testande byggde de ett litet ljudbås med bafflar och filtar i ena delen av templet där Margo placerades - the witches hut. Inspelningen gjordes mitt i vintern, Sharon Temple ligger i Ontario och får inte värmas upp så detta kan inte ha varit en behaglig session.

Efter många överväganden gjordes nya inspelningar i Eastern Studios i Toronto, och vad som slutligen hamnade på LPn vet jag inte.

Powderfinger: http://www.youtube.com/watch?v=eeZxLgIhgVE

Rock and Bird: http://www.youtube.com/watch?v=Gvt2yyo4iLI

Sun Comes Up, It's Tuesday Morning:

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...haronTemple.JPG http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...aronTemple2.JPG

Sharon Temple med kantiga former utvändigt och svängda invändigt. Foto: Margo Timmins resp Stephanie Spencer.

Tack för en bra tråd!

"the caution horses" var min första platta med "Cowboy Junkies".

Gillar den fortfarande lika mycket som jag gjorde när jag köpte den 1990.

Jag spelade den väldigt mycket då - på den tiden var skivbudgeten lite mer blygsam pga småbarn och studier - så det var/är en fullträff!

/Torbjörn

Edited by calle_jr
Posted
Tack för en bra tråd!

Tack Torbjörn!

Det var inte de nämnda albumen som kickade igång tråden.

Det var album som kommer senare i kronologin... :)

Album som du säkert har, men som kanske inte alla och envar har.

Posted

Oj oj oj!

Kul att någon gör det här, cowboy junkies är mitt favoritband. upptäckte dom när grannen flyttade för 5 år sedan och jag köpte 70 cd av henne bland annat 5 stycken med cowboy junkies. Titeln Whites of earth finns det en förklaring till har jag för mig att jag har läst, osäker men skall läsa på igen. Det blir spännande att följa fortsättningen. Jag har mina egna favoritskivor men väntar på vad trådskaparen har i tanke.

Gott nytt/ Jbwe

Posted

Underbart!Trots att detta band kommit upp flertal ggr i olika lyssningar så har jag inte ägt ett album tills nu,månadspengen rök men man bör ju starta ett nytt år på bästa sett. :)

Posted

Tack!

Titeln Whites of earth finns det en förklaring till har jag för mig att jag har läst, osäker men skall läsa på igen.

Ber dig göra vad du kan för att hitta svaret på den gåtan.

Underbart!Trots att detta band kommit upp flertal ggr i olika lyssningar så har jag inte ägt ett album tills nu,månadspengen rök men man bör ju starta ett nytt år på bästa sett. :)

:D

Det lär bli kostsamt att på ett bräde att fråga mig om råd :blush

Jag är frestad att snabbt hoppa till ett favoritalbum, men det blir bättre att följa kronologin.

Posted

Cowboy Junkies - Black Eyed Man. 1992 RCA PL 90620

blackeyedman.jpg

Black Eyed Man var aldrig något jag lyssnade på. Bluesrock-/Heavy-inslagen på framför allt gitarr är helt bortslipade, och man kan knappt förnimma countryinfluenserna. Skivbolaget RCA har lyckats få Cowboy Junkies spela in radioskval. Det är fortfarande bra, men det är mainstream pop och föga originellt.

Southern Rain:

Oregon Hill:

Black Eyed Man: http://www.youtube.com/watch?v=qtvUVgECx9g

Det finns två covers av Townes Van Zandt på detta album, "Cowboy Junkies Lament" och "To Live Is To Fly". Väldigt omgjorda vilket väl egentligen är enda anledningen att göra en cover. Cowboy Junkies turnerade med Townes Van Zandt fram till hans alltför tidiga bortgång 1997.

To Live Is To Fly:

van_zandt.jpg

Townes Van Zandt. Bild: smileyousmile

Posted

Hej

Har läst på lite om albumtitteln Whites of earth now och det betyder tydligen inget speciellt. Titeln är vald för att skapa förvirring. Man valde bandnamn och skivtitel för att man skulle lyssna förutsättningslöst på musiken. Det står lite om detta och en del annat i bookleten som är limmad på insidan av Mobile Fidelitys CD utgåva av albumet. Jag ser verkligen fram emot fortsättningen denna genomgång.

Hälsn. jbwe

Posted

"...Det finns två covers av Townes Van Zandt på detta album, "Cowboy Junkies Lament" och "To Live Is To Fly". Väldigt omgjorda vilket väl egentligen är enda anledningen att göra en cover. Cowboy Junkies turnerade med Townes Van Zandt fram till hans alltför tidiga bortgång 1997...."

Passar på att slå ett slag för Van Zandt som är mycket bra och absolut något för dem som gillar tex Cowboys Junkies eller varför inte J Cash, har det metsa och allt är bra!

Posted
Townes Van Zandt is the best songwriter in the whole world and I'll stand on Bob Dylan's coffee table in my cowboy boots and say that.

steve_earle_33503_0.jpg

Steve Earle. Foto: Ted Barron

Posted
Hej

Har läst på lite om albumtitteln Whites of earth now och det betyder tydligen inget speciellt. Titeln är vald för att skapa förvirring. Man valde bandnamn och skivtitel för att man skulle lyssna förutsättningslöst på musiken. Det står lite om detta och en del annat i bookleten som är limmad på insidan av Mobile Fidelitys CD utgåva av albumet. Jag ser verkligen fram emot fortsättningen denna genomgång.

Hälsn. jbwe

Namnet på bandet skapade en sådan tidig förvirring att jag inte vågade på en lyssning ens :D Men jag minns deras första album i skivbackarna.Saken var väl kanske det att jag inte var så nyfiken på den sortensmusik som jag föreställde mig att det var :unsure: Hade lyssnat på Country musik sen barn då pappa alltid lyssnade på det så i mogen ålder tittade man åt andra håll.Men visst hörde man musiken till o från ändå.Detta med namn kan både vara bra o dåligt.Det bästa är att inte fästa sig för mycket vid det,det är ju denna grupp ett bevis på.

Posted

Nu har 9 album anlänt,1 saknas alla på CD.Har inte hunnit lyssna så mkt än,vissa låtar är bekanta sen tidigare.Det kommer säkert bli fler då jag hoppade över en del live samt dom senare skivorna.Känslan av JJ Cale poppar upp ibland.

Posted
Nu har 9 album anlänt,1 saknas alla på CD.Har inte hunnit lyssna så mkt än,vissa låtar är bekanta sen tidigare.Det kommer säkert bli fler då jag hoppade över en del live samt dom senare skivorna.Känslan av JJ Cale poppar upp ibland.

Kul!

Det är ofta samma stämning som hos JJ Cale och gitarren kan låta likt, men Cowboy Junkies har inte det lokomotivdrivet som JJ Cale.

Cowboy Junkies - Pale Sun Crescent Moon. 1993 RCA 74321-16808-2

pale_sun_crescent_moon.jpg

Kanske Cowboy Junkies starkaste album på 90-talet. Hela albumet var snubblande nära bli ratat av mig pga popdängan "Anniversary Song" där de helt har lämnat sin säregna stil.

Men lyssnar man några gånger på det spåret är man fast!

Bandet är dubblerat med bland annat Ken Myhr på gitarr.

Cold Tea Blues:

Anniversary Song: http://www.youtube.com/watch?v=4Ww9QtZjAQs

Seven Years:

Crescent Moon:

Posted
Efter några dagars testande byggde de ett litet ljudbås med bafflar och filtar i ena delen av templet där Margo placerades - the witches hut. Inspelningen gjordes mitt i vintern, Sharon Temple ligger i Ontario och får inte värmas upp så detta kan inte ha varit en behaglig session.

Nu finns the Sharon Temple sessions att ladda ner på Cowboy Junkies hemsida. Tyvärr bara som mp3 och de har inga planer på att ge ut den i annat format.

Posted
Kul!

Det är ofta samma stämning som hos JJ Cale och gitarren kan låta likt, men Cowboy Junkies har inte det lokomotivdrivet som JJ Cale.

Cowboy Junkies - Pale Sun Crescent Moon. 1993 RCA 74321-16808-2

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...escent_moon.jpg

Kanske Cowboy Junkies starkaste album på 90-talet. Hela albumet var snubblande nära bli ratat av mig pga popdängan "Anniversary Song" där de helt har lämnat sin säregna stil.

Men lyssnar man några gånger på det spåret är man fast!

Bandet är dubblerat med bland annat Ken Myhr på gitarr.

Det var tur att du inte ratade detta album som är riktigt bra.Anniversary Song påminner lite om John Mellencamp fast mer pop aktigt som du säger.

Posted

414BGY4NN8L._SL500_AA300_.jpg

Skivan har nu anlänt! I mitt fall CD upplaga från BMG (RCA made in usa).Musiken o ljudet är riktigt bra,2 kanaler 1 mikrofon.Mofi utgåvan på LP ligger nog bra till för ett inköp,jag antar att det bara kan bli bättre.Visst undrar man hur mkt teknik som behövs för att spela in låtar,när detta låter så bra. :)

Posted

Innan Calle_Jr spelade Cowboy Junkies för mig strax innan jul, så var gruppen bara ett namn jag sett då och då. Men jag har aldrig hört dom mig veterligt. Hur detta vara möjligt att missa är en gåta. Ungefär som att växa upp i 70-talet och aldrig hört talas om Dire Straits. För övrigt är Junkisarna lika bra, tycker jag.

Calle_Jr är också skyldig till mitt inköp av följande box som kom igår. Det är en samling av albumen Renmin Park - Demong - Sing In My Meadow och The Wilderness. Dessutom ett par album med bonusmaterial inklusive en live.

junkies.jpg

junkies2.jpg

junkies3.jpg

Det här blir en perfekt ursäkt att slippa se och höra schlagerpekoralet ikväll... :dead::app:

• 2 months later...
Posted

Nästa album i en kronologi skulle bli 200 More Miles som jag inte har hört, men efter det kom ett typiskt övergångsalbum. Cowboy Junkies lämnade RCA för Geffen, och min minnesbild av denna tid var att Geffen sökte efter denna typ av band.

Cowboy Junkies - Lay It Down. 1996 Geffen GEFD-24952

layitdown.jpg

Speaking Confidentially:

A Common Disaster:

Posted (edited)

Hej!

Lay It Down tycker jag mycket om, en bra skiva att slappna av i soffan till. länkar till min favoritlåt. Ett i mina öron välproducerat album med tydlig bas och mycket rumsklang. (Vet inte om det är naturlig eller pålagd), gillar det i alla fall.

Jbwe72

Edited by jbwe72
Posted
länkar till min favoritlåt

:app:

Mycket bra exempel!

Michael Timmins experimenterar ständigt med sitt sound.

Här har hans gitarrspel klara influenser från Neil Young.