Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jojo! Smakar det så kostar det.

De här eller liknande förstärkare från The Lars har jag sett den senaste veckan IRL. Mycket snygga i svart och glas! :mm:

Om man ser utvecklingen från första prototypen så har det hänt en del både ljudmässigt, prismässigt och utseendemässigt. Kräver nog kringutrustning och framförallt lättdrivna högtalare i samma klass.

Calm

Posted

Vad pratar vi om för pengar? 2008 diskuterades summan 140.000 kr för ett par av "The Lars 1".

Namnet är för övrigt skönt egenkärt och anti-jante :D

Jojo! Smakar det så kostar det.

De här eller liknande förstärkare från The Lars har jag sett den senaste veckan IRL. Mycket snygga i svart och glas! :mm:

Om man ser utvecklingen från första prototypen så har det hänt en del både ljudmässigt, prismässigt och utseendemässigt. Kräver nog kringutrustning och framförallt lättdrivna högtalare i samma klass.

Calm

Posted
Vad pratar vi om för pengar? 2008 diskuterades summan 140.000 kr för ett par av "The Lars 1".

Vet inte om det är samma pris i Sverige, men i Norge är det 470k NOK för type 2 enligt testen i Lyd & Bilde

Posted
Det är magiskt fina byggen det där!

Det var verkligen kul att få se The Lars i verkligheten. Finishen är ett kapitel för sig! :)

IMGP0653_700.JPG

Timo i tag att packa upp och montera dom lösa delarna på The Lars Type 2. Casen används som arbetsbord - och varför inte?

36 watt finns att tillgå och i denna setup matchades det med 92 dBs känslighet och lätta 8 ohm (7.1 som lägst). :mm:

Posted

Var nere på AC som vanligt och sprang på det här systemet.

TheLars2004.jpg

Fick några få minuters lyssning på detta lilla system. The Lars 2 i mycket celebert sällskap med MSB och Wilson Maxx (sannolikt 2 även där).

Magiskt! :mm:

Så dessa rörsteg förmår mycket mer i drivväg än man i förstående kan föreställa sig.

TheLars2006.jpg

De här rörstegen är rackans snygga med sina glasade höljen. Lär vara ett mästerstycke att böja till dessa glassivor som få klarar av att göra så snyggt.

Calm

Posted

Snön faller för första gången denna säsongen här i Karlskrona!

För några dagar sedan var det andra glädjeämnen på schemat! :)

Monoblock 4 dm från högtalarna men tyvärr 4 meters kablage...men man tager vad man haver!

IMGP0660_700.JPG

Det hela gav en mersmak.

IMGP0661_700.JPG

Jag avslutar jul-anpassat, hemlighetsfullt.

Vi får se vad detta äventyr slutar. Första testen indikerade flera glädjande delar mot den magiska njutningen; eller vad sägs om en bas mer fast än från ex mitt egna Krell KAV2250? Systemanpassning, matchning och synnergier är ledord vi avslutar med men också tar vidare för nästa äventyr.

Posted

Mer, tyngre, bättre och mer nyanserad bas fick jag från Devialet än just ett Krell KAV2250 också, känner mig lite lätt desillusionerad för stunden ;)

Posted

Håller med, The Lars är ett lysande bra namn! När kommer The Timo?

Angående priset så cirkulerade 140.000kr först men när Engström och Engström gjort alla kalkyler färdiga slutade priset på ca 700.000kr något som verkar gett lite upprörda känslor i hifivärlden. The Lars 2 är således snik-varianten.

/dB